چاپ کد خبر: 1411
6 آبان 1397

پارسایی: استانی شدن انتخابات مجلس مسائل قومی و قبیله‌ای را به حاشیه می‌کشاند

5bd56c9cd4e90 5bd56c9cd4e92

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی استانی شدن انتخابات مجلس را موجب تقویت تحزب در کشور و فعال شدن احزاب دانست.به گزارش اول فارس ، بهرام پارسایی اظهار کرد: یکی از مزایای استانی شدن انتخابات مجلس این است که می‌تواند تحزب را در کشور تقویت و احزاب را فعال کند. در حال حاضر بیشتر نمایندگان در شهرهای کوچک که یک نماینده دارند در زمان انتخابات بر اساس گرایش‌های طایفه‌ای، قومی و فامیلی انتخاب می‌شوند و مسائل کلان در انتخاب نمایندگان این مناطق کمتر نقش دارد.

 وی افزود: متاسفانه گاهی نمایندگان در جریان انتخابات مجلس وعده‌هایی برای عمران، آبادانی، جاده، راه، آب، برق و گاز یک منطقه می‌دهند که جزو کارهای قوه مجریه است و در حیطه وظایف نمایندگی تعریف نمی‌شود. در بین این شعارها کمتر مواردی را می بینید که به قانونگذاری و نظارت که وظایف اصلی نمایندگی است پرداخته باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس  و نماینده مردم شیراز ادامه داد: استانی شدن انتخابات مجلس باعث می‌شود این مسائل از بین برود و مردم به تیم منسجم و با برنامه رای ‌دهند و در مقابل برنامه‌های خود پاسخگو باشند. در این شرایط مسائل قومی و قبیله‌ای در حاشیه قرار می‌گیرد و جامعه هم منطقی فکر و انتخاب می‌کند.

پارسایی نماینده مردم شیراز اضافه کرد: در حال حاضر طبق قانون فعلی نماینده باید ۲۵ درصد آرا را از یک شهرستان کسب کند اما در زمان استانی شدن انتخابات، نماینده باید ۲۰ درصد شهرستان و اکثریت آرای استان را به دست بیاورد، در واقع به رای حداقلی در شهرستان نیاز دارد بنابراین ارتباطش با شهرستان قطع نخواهد شد.

وی افزود: اگر کسی در استان بیشترین رای را بیاورد ولی در شهرستان زیر ۱۰ درصد رای داشته باشد قابل قبول نیست و همین باعث می‌شود ارتباط نمایندگان با شهرستان همچنان وجود داشته باشد و قطع نشود.

منبع: ایسنا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار