آشنایی با مشکلات و بیماری های گل سنگ + راه درمان

آشنایی با مشکلات و بیماری های گل سنگ + راه درمان

گل سنگ یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و مقاومی است که دارای برگ های ریز و خیره کننده ای است.این گیاه رنگ های متنوعی دارد و در محیط های مرطوب به خوبی رشد می کند.اگر شما هم از این گیاه زیبا در خانه خود مراقبت می کنید خوب است که درمورد بیماری و مشکلات آن […]

گل سنگ یک گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و مقاومی است که دارای برگ های ریز و خیره کننده ای است.این گیاه رنگ های متنوعی دارد و در محیط های مرطوب به خوبی رشد می کند.اگر شما هم از این گیاه زیبا در خانه خود مراقبت می کنید خوب است که درمورد بیماری و مشکلات آن اطلاعاتی داشته باشید تا اگر با آن ها مواجه شدید بتوانید گیاه خود را نجات دهید.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما تمام مشکلات و بیماری هایی که این گیاه زیبا می تواند به آن دچار شود را به شما معرفی کنیم.

بیماری و مشکلات گل سنگ

علت پژمرده شدن گل سنگ

دلیل پژمرده شدن گل سنگ چیست؟ علت اصلی پژمردگی گل سنگ کمبود آب و رطوبت ناکافی است. در این شرایط، مکانیسم دفاعی گیاه با جمع کردن برگ‌ ها به کاهش تبخیر آب از سطح برگ ‌ها، کمک می‌ کند. برای جلوگیری از پژمردگی گیاه، باید به آبیاری منظم آن توجه کرده و رطوبت مورد نیاز را تامین کنید.

لوله و جمع شدن برگ های گل سنگ می تواند ناشی از نور زیاد باشد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است گیاه را به مکانی با نور فیلترشده منتقل کنید تا بیش از این آسیب نبیند. کمبود رطوبت هم می تواند علت لول شدن برگهای گل سنگ باشد. برای رفع مشکل می توانید به روش های مختلف رطوبت گیاه را تامین کنید.

زرد شدن برگ های گل سنگ و ریزش آن ها

آبیاری بیش از اندازه موجب بروز این مشکل شده است. آبیاری را کمتر کرده و اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

دلیل جمع و لول شدن برگ های گل سنگ

لول شدن و جمع شدن برگ ‌های گل سنگ ممکن است ناشی از نور زیاد باشد. در صورت مشاهده این علائم، بهتر است گیاه را به یک مکان با نور فیلتر شده منتقل کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. همچنین، کمبود رطوبت نیز می ‌تواند عامل لول شدن برگ‌ های گل سنگ باشد. برای رفع این مشکل، می ‌توانید از روش ‌های مختلفی برای تامین رطوبت برای گیاه استفاده کنید.

بیماری و مشکلات گل سنگ

علت از بین رفتن نقاط رنگی برگ ها

نور مورد نیاز گیاه تامین نمی شود. گیاه را به مکانی پر نورتر با نور غیرمستقیم منتقل کنید. در کل گیاهانی که برگ های رنگی دارند به نور بیشتری نسبت به انواع سبزبرگ نیازمند هستند. برای این که ترکیب رنگی زیبای برگ ها حفظ شود حتما نور کافی در اختیار گیاه قرار دهید.

علت ریزش برگ گل سنگ

ریزش برگ های گل سنگ می تواند ناشی از دلایل مختلفی مانند محیط سرد و استفاده از آب سرد برای آبیاری باشد. برای رفع این مشکل، دمای محیط را بررسی کنید. در صورتی که محیط بسیار سرد است، بهتر است گل سنگ را به یک مکان با دمای گرم‌ تر منتقل کنید. علاوه بر آن، اگر آبی که برای آبیاری استفاده می ‌کنید سرد است، سعی کنید از آب با دمای معتدل استفاده کنید.

علت ایجاد لکه‌های سوخته بر روی برگ ها

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و یا استفاده از براق کننده های شیمیایی موجب ایجاد این مشکل شده است. علت سوختن نوک برگ گل سنگ هم می تواند ناشی از نور مستقیم خورشید و یا کمبود رطوبت و تشنگی گیاه باشد. ابتدا علت را پیدا کنید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید.

علت کم رنگ شدن برگ ها و رشد نکردن گیاه

کمبود مواد مغذی در خاک گیاه موجب بروز این بیماری گل سنگ شده است. با کود مناسب طبق دستور اقدام به تغذیه گیاه کنید.

 

بیماری و مشکلات گل سنگ

آفات گل سنگ

گل سنگ هم مانند سایر گیاهان دچار حمله آفات می شود که اگر به درستی نکات نگهداری گل سنگ را رعایت نکنید، گیاه خود را بر اثر آفات از دست می دهید. در این بخش به انواع آفات نیز می پردازیم.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود زخم ‌های سفید پنبه ‌ای روی برگ‌ ها و ساقه‌ های گیاه ایجاد می ‌کند. این آفت از شیره گیاه تغذیه می ‌کند و باعث لوله ‌ای شدن برگ‌ ها و کاهش رشد گیاه می ‌شود. در مدت طولانی، ممکن است منجر به از بین رفتن کامل گیاه شود. برای مبارزه با شپشک آرد آلود، می‌ توانید هر دو هفته یکبار از سم حشره کش نفوذی استفاده کنید و سمپاشی کنید.

کنه قرمز

کنه قرمز نیز یک آفت شایع برای گل سنگ است. زخم ‌های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ‌ ها و زرد شدن و ریزش برگ‌ ها نشانه وجود این آفت می‌ باشد. برای کنترل این آفت، می ‌توانید از سم کنه کش مطابق با دستورالعمل استفاده کنید.

شته

 شته نیز یک آفت دیگر است که می ‌تواند گل سنگ را تهدید کند. فعالیت این آفت باعث تولید ماده چسبناک به نام عسلک می ‌شود که ظاهر گیاه را زشت و گیاه را ضعیف می ‌کند. برای مبارزه با این آفت، باید از سم‌ های آفت کش مخصوص استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

می دانید علت خشک و جمع شدن برگ گل سنگ چیست؟

۷ گیاه صورتی و زیبا که به آپارتمان شما شادی می بخشند

همه چیز درباره پرورش گیاه زینتی گل سنگ با برگ‌های خال‌دار و زیبا

نظرات