آقای رئیس‌جمهور ببخشید یه سوال : مرودشت و آن کارخانه آزمایش یادتان هست؟

آقای رئیس‌جمهور ببخشید یه سوال : مرودشت و آن کارخانه آزمایش یادتان هست؟

در حالی که با دستور مستقیم رئیس جمهور در بازدید از کارخانه آزمایش مرودشت در مهرماه ۱۴۰۰ احیاء‌ این واحد تولیدی در دستور کار قرار گرفت؛ اما با گذشت بیش از ۲ سال و فراز و فرودهای بسیار چراغ این واحد تولیدی نیمه‌جان همچنان خاموش است. به گزارش اول فارس ،  گام نخست برای احیاء […]


در حالی که با دستور مستقیم رئیس جمهور در بازدید از کارخانه آزمایش مرودشت در مهرماه ۱۴۰۰ احیاء‌ این واحد تولیدی در دستور کار قرار گرفت؛ اما با گذشت بیش از ۲ سال و فراز و فرودهای بسیار چراغ این واحد تولیدی نیمه‌جان همچنان خاموش است.

به گزارش اول فارس ،  گام نخست برای احیاء کارخانه آزمایش مرودشت به دنبال بازدید و دستور رئیس‌جمهور برداشته شد و با تولید آبگرمکن شکل گرفت؛ اقدامی که به گفته مسوولان قرار بود با راه‌اندازی خط تولید کولر آبی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ تکمیل شود.این را معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفته بود، ربانی‌زاده با بیان اینکه کارخانه آزمایش زمانی هزار و ۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده بود که تولیدات بسیار نام آشنا و مرغوبی در حوزه لوازم خانگی عرضه می کرد، تاکید کرد که آزمایش برندی نام آشنا برای مصرف کنندگان ایرانی است که بنا به دلایلی طی سالیان گذشته این کارخانه تعطیل و فرآیند تولید آن متوقف شده است.برند آزمایش که حداقل یک محصول از آن در خانه هر کدام‌مان پیدا می‌شود توسط محسن آزمایش با سرمایه‌ای برابر با ۳۰ میلیون ریال به ثبت رسید اما با رشد و توسعه کار، سرمایه شرکت در سال ۱۳۴۷ به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.


رئیس‌جمهور با سفر به استان فارس پس از تشریفات فرودگاه مستقیم و بدون اعلام قبلی به کارخانه آزمایش رفت
در این سال پیش‌بینی فروش محصولات شرکت یک میلیارد ریال بود، بعد از چند سال، وی زمینی به مساحت ۱۸۵ هزار متر در کیلومتر ۱۰ جاده آبعلی، سه راه آزمایش خریداری کرد و کارخانه‌ای بنا نهاد که در این کارخانه چندین نوع یخچال، کولر، آب‌گرم‌کن، تخت‌خواب فلزی، بخاری و اجاق گاز تولید می‌شد. زیربنای کارخانه از ۲ هزار متر در سال‌های آغازین، به ۷۳ هزار متر در اواسط سال‌های دهه ۵۰ رسید، آزمایش در ساوه و مرودشت نیز شعبه‌های تولید به راه انداخت.فعالیت‌های تولیدی شرکت تا اوایل سال ۱۳۸۰ تا حدی رونق داشت و کالاهای جدیدی مانند یخچال ساید بای ساید و فریزر بدون برفک به محصولات شرکت اضافه شدند.

روند رو به زوال کاخانه آزمایش

در همین سال‌ها مجموعه آزمایش از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شد، در آن زمان زیان انباشته شرکت حدود ۱۲٫۵ میلیارد تومان بود. همچنین قیمت هر سهم از شرکت ۱۶۰ تومان بود که ارزش کل شرکت را برابر ۳۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. روند رو به زوال آزمایشدر سال ۱۳۸۸ به دلیل بدهی‌های فراوان تعداد کارکنان واحد مرودشت آزمایش، از ۱۴۰۰ نفر به ۱۶۰ نفر کاهش یافت و کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از مدتی به دلیل سوء‌مدیریت کاملا تعطیل شد.تعطیلی آزمایش شوک بزرگی به بازار لوازم خانگی ایران وارد کرد و رفته رفته سکوتی وهم‌آلود در سالن های تولید این واحد صنعتی در مرودشت حاکم شد تا جایی که در دهه ۹۰ انتشار خبر نگهداری پیاز و تبدیل این کارخانه به انباری برای احتکار پیاز همه را غافلگیر کرد.
پرونده کارخانه آزمایش که از نیمه دوم دهه نود تقریبا بسته شده بود با اعلام انحلال به فراموشی سپرده شد و کمتر کسی سراغی از کارخانه‌ای می گرفت که روزی پیشروترین محصولات لوازم خانگی را تولید می کرد.رونق تولید در کارخانه‌های مردهنشان تجاری آزمایش، با هویت استان فارس به ویژه شهرستان مرودشت گره خورده و بخشی از شناسنامه این منطقه است‌.
این کارخانه شاید از منظر مسوولین فراموش شده بود اما هیچگاه از ذهن مردم پاک نشد، امری که در مطالبه عمومی جامعه بر احیای نشان آزمایش، هنگام حضور رئیس‌جمهور در کارخانه کاملا درک می شد.


احیا یا مزایده؟

آغاز دولت سیزدهم رستاخیز کارخانه‌های مرده بود، در تمام نقاط کشور مسوولان استانی موظف به احیای واحدهای راکد شدند و استان فارس نیز نه تنها استثنا نبود، بلکه نقطه آغاز چنین ماموریتی در سراسر کشور بود؛ چراکه زمانی که کمتر از سه ماه از آغاز دولت و دو هفته از انتصاب مدیریت عالی استان فارس می گذشت، رئیس‌جمهور با سفر به استان فارس پس از تشریفات فرودگاه مستقیم و بدون اعلام قبلی به کارخانه آزمایش رفت و با شرایطی روبرو شد که آن را «اسفناک» خواند و اولین مأموریت احیای کارخانه های خاموش به استانداری فارس داده شد، اما اکنون همچنان کارخانه آزمایش پس از یک تلاش ناموفق خاموش است.
نتایج جلسات با محوریت روشن کردن کارخانه های خاموش به افتتاح صوری کارخانه آزمایش در خردادماه ۱۴۰۱ به مونتاژ آبگرمکن گازی مخزنی منتج شد.احیا یا مزایده؟از آغاز فعالیت دوباره کارخانه آزمایش بیش از دو ماه گذشت، گروه صنعتی پیام به عنوان مالک آزمایش، پس از هشت ماه بهانه تراشی و امروز و فردا کردن سرانجام ۲۸ خرداد از آغاز به کار مجدد کارخانه خبر داد.با گشوده شدن درهای آزمایش آنچه دیده شد تعدادی دستگاه جوش قدیمی در گوشه ای از یکی از سوله‌های کارخانه بود که به گفته متولیان کارخانه قرار بود قطعات پیش ساخته آبگرمکن ایستاده مخزنی را سر هم کند.
پارسا، نماینده هلدینگ پیام، در آیین افتتاحیه آزمایش وعده داد: در صورت حمایت، قول می دهیم برای سه هزار نفر از جوانان فارس اشتغال آفرینی کنیم و من اطمینان دارم با اجرای این طرح به عنوان قطب نمونه صنعتی در کشور معرفی خواهیم شد.وی در خصوص بودجه پروژه تولید آبگرمکن گفت: ۱۰۰ میلیارد برای همه پروژه و تکمیل آن هزینه شده است.
نماینده هلدینگ پیام این وعده را نیز داد که با راه اندازی تولید کولر، تا ۲ ماه آینده مرز اشتغال به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.


اما پس از گذشت بیش از ۲ ماه جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت کارخانه به خبرگزاری فارس گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد متولیان کارخانه نتوانستند به گام دوم خود که بحث راه اندازی تولید کولر است عمل کنند و اگر مالکان آزمایش به تعهدات خود عمل نکنند ما نیز لزومی بر حمایت از آنها نمی بینیم.
وی افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذار قدَری پای کار است که در صورت لزوم بحث واگذاری کارخانه را به صورت جدی پیگیری کنیم.رشیدی تصریح کرد: ما در یک فضای خوف و رجا کار را پیش می بریم و عقد اخوتی با کسی نداریم. برای ما مهم این است که کارخانه راه اندازی شود و برای مردم منطقه ایجاد اشتغال صورت گیرد. حالا توسط هلدینگ پیام باشد یا سرمایه گذار دیگری، مهم این است که شغل ایجاد شود.
۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ اما به صورت چراغ‌خاموش آزمایش روی میز مزایده قرار گرفت و چوب حراج بر سر این واحد خوشنام تولیدی فرود آمد.در این شرایط، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اعلام کرد: احیاء کارخانه آزمایش مرودشت با مدیریت فعلی و یا واگذاری آن به سرمایه‌گذار جدید با همکاری شرکت های دانش بنیان ازجمله راه حل‌های احیاء کارخانه آزمایش مرودشت است.ربانی‌زاده گفت: برای احیاء این کارخانه مزایده ای برگزار شد اما ایراداتی بر آن وارد شد که باید بررسی شود و قطعا روند باید در چارچوب قانون پیگیری شود.

هرچند بر اساس ادعاهای مدیران شرکت مذکور مبنی بر راه اندازی فاز اول کارخانه (تولید آب گرم کن) و اشتغالزایی ۴۰ نفری و نیز شروع عملیات احداث خط دوم (تولید کولر آبی)، متاسفانه در مشاهده میدانی مشخص شد هیچگونه تولیدی در کارخانه مذکور حادث نمی‌شود.مدیران کارخانه اقدام به وارد کردن تعدادی آب‌گرمکن آماده و تعدادی آب گرم کن رنگ نشده و نیز تعدادی کولر آبی ساخته شده در کارخانه های شعب دیگر شرکت آزمایش در استان‌های دیگر و استقرار دو خط تسمه نقاله در یکی از سوله های شرکت اقدام نموده بودند. همچنین به ظاهر یک دستگاه خط رنگ نیز به محل کارخانه منتقل شده اما هیچگونه مواد اولیه جهت عملیات ساخت، تولید و یا حتی همان مونتاژ نیز در محل یافت نشد!

تیغ مزایده کند بود

درخصوص به کارگیری تعداد ۴۰ نفر نیروی انسانی در فاز اول، ظاهرا تعدادی نیروی نگهبان جهت حفاظت از اموال و تجیهزات به کارگیری شده بودند.حسب بازدیدهای سرزده و گزارشات واصله، سوله های کارخانه جهت انبار و پخش مواد غذایی شرکت های فروش زنجیره ای نظیر دیلی مارکت و افق کوروش و چند شرکت پخش مواد غذایی کوچک تر به اجاره واگذار گردید و از محل اجاره آنها هزینه های حقوق و بیمه کارگران حفاظت کارخانه پرداخت می شود.
در نهایت مشخص شد مدیران شرکت آزمایش تحت فشارهای دولتی و جهت رهایی از فشار افکار عمومی به لطایف الحیل وانمود می نمودند که قصد احیای کارخانه مذکور را دارند و در عمل هیچگونه اراده ای بر تجهیز، احیا و راه اندازی کارخانه از طرف مدیران شرکت مذکور مشاهده نشد.
تیغ مزایده کند بودناامیدی از مالکان آزمایش سبب شد مسئولان استان به برگزاری مزایده ای رضایت بدهند که بیش از یک سال و نیم پیش خود مانع آن شده بودند.به دلیل خالی بودن کارخانه از تجهیزات و ماشین آلات تولید که پیش از این توسط مالکان اصلی فروخته شده بود، آگهی مزایده تنها تحت عنوان اموال غیرمنقول آزمایش شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱ در روزنامه های کثیرالانتشار محلی استان فارس به چاپ رسید.
در واقع هیچ گونه اموال منقولی برای این واحد سابق صنعتی‌ باقی نمانده و تنها عرصه و اعیان آزمایش باقی بود که شنبه ۲۷ اسفندماه با عاملیت بانک ملت کارخانه آزمایش به مزایده گذاشته شد.


سرمایه‌گذار جدید در راه است
طبق اطلاعات انتشار یافته در سامانه کدال بورس کشور و آنچه در آگهی مزایده ذکر شده، حراج مجموع دارایی های در رهن بانک آزمایش شامل ساختمان، تأسیسات، چاه های آب و فضای سبز با برآورد قیمت پایه کارشناسی ۸۰۳ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان برآورد شد و دومین کلان مزایده استان پس از حراج عقیم کارخانه آی تی آی محسوب میشد که طبق آنچه پیش‌بینی می‌شد بدون خریدار باقی ماند و با اعتراض مالک و چراغ سبز مسئولان ذی‌ربط پس از عدم حضور خریدار، باطل شد.سرمایه‌گذار جدید در راه استششم‌ خرداد سال ۱۴۰۲، معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وعده راه‌اندازی و بازگشت به تولید ۲ کارخانه قندممسنی و آزمایش در تابستان را داد.

پاسخی درباره آخرین وضعیت این کارخانه توسط مسوولان صمت و استانداری فارس داده نشد

امری که گرچه تاکنون محقق نشده اما مسئولان ذی‌ربط از حضور سرمایه‌گذار جدید در استان فارس و مذاکره برای خرید کارخانه آزمایش خبر می‌دهند.
اردشیر باقری، معاون رفع موانع تولید دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری فارس آن زمان اعلام کرد آزمایش پس از مهیا شدن برای مزایده به دلایل مختلف از جمله اعتراض مالک و نبود متقاضی لغو اگر مزایده انجام می گرفت مثل آنچه بر آی تی آی گذشت، که بانک ملی کارخانه را تملک کرد، آزمایش نیز به تملک بانک ملت در می‌آمد و عملا نه تنها اتفاق روبه جلویی نبود، بلکه کار سخت تر شده و باید به اجرای احکام دادگستری ارجاع داده میشد.به همین دلیل یک پله برگشت به عقب داشتیم و تلاش کردیم سرمایه گذار جدید حضور پیدا کند که با دعوت استاندار یک گروه صنعتی وارد استان شدند و از چند طرح از جمله شهرک سلامت، کارخانه آی تی آی و آزمایش بازدید کردند و در نهایت برای خرید آزمایش کتبا اعلام آمادگی کردند.

باقری با بیان اینکه طبق آخرین صحبتی که با این گروه شد متوجه شدیم که هدفشان تبدیل کردن آزمایش به محدوده گردشگری و صنایع دستی است به این شکل ما برند آزمایش را از دست می‌دهیم و کاربری صنعتی که مد نظر استان است محقق نمی‌شود، افزود: قصد داریم یکی از شرکت‌های دانش بنیان که توان تولید لوازم خانگی با تکنولوژی مناسب مثلاً اسپیلیت را دارد حمایت کرده و نشان تجاری آزمایش را در استان حفظ کنیم، در کنار آن سهام عمده کارخانه را به شرکت ثالث سرمایه‌گذار واگذار کنیم‌.
بر اساس این گزارش بیش از ۲ سال از دستور مستقیم رئیس جمهور برای احیای آزمایش می‌گذرد و راه‌اندازی موقت کارخانه نیز راه به جایی نبرده است، پاسخی درباره آخرین وضعیت این کارخانه توسط مسوولان صمت و استانداری فارس داده نشد اما امید می‌رود که این واحد مهم صنعتی هم روی خوشبختی را ببیند! | گزارش :راضیه نجار_خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

جزئیات قتل مسلحانه ۲ پسر عمو در روستای « پلنگی » کامفیروز

شرور قمه کش و عامل رعب و وحشت در مرودشت دستگیر شد

کشف یک دستگاه فلزیاب از خودروی تحت تعقیب قضایی در رامجرد فارس

نظرات

  • منوچهر

    تاریخ : ۲۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۳

    می‌دانستید آقای استاندار مدیر کارخانه آزمایش بوده که این کارخانه به این وضعیت در آمده است