افت آموزشی دانشگاههای شیراز؛ چرا کسی پاسخگو نیست؟

افت آموزشی دانشگاههای شیراز؛ چرا کسی پاسخگو نیست؟

روزگاری دانشگاه شیراز سرامد همه دانشگاههای ایران بود و دنیا بر مقام علمی و اعتبار این دانشگاه سر تعظیم فرود می آورد و به خود میبالید،همچنان که دانشگاه علوم پزشکی این شهر در زمینه علمی و عملیاتی در ردیف بهترین دانشگاه های ایران و حتی خاورمیانه و آسیا قرار داشت اما بر اساس آخرین رتبه‌بندی […]

روزگاری دانشگاه شیراز سرامد همه دانشگاههای ایران بود و دنیا بر مقام علمی و اعتبار این دانشگاه سر تعظیم فرود می آورد و به خود میبالید،همچنان که دانشگاه علوم پزشکی این شهر در زمینه علمی و عملیاتی در ردیف بهترین دانشگاه های ایران و حتی خاورمیانه و آسیا قرار داشت اما بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاهها توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انجام شده که جای خالی دودانشگاه برجسته شیراز و علوم پزشکی در میان برترینها دیده می‌شود.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی روزنامه نگار و فعال رسانه در یاداشتی نوشت:
دانشگاه،استادان،اعضای هیاتهای علمی و پژوهشگر ان از جمله نمادها و شاخصه های بررسی کیفیت علم در یک کشور به حساب می آیند و برتری علمی کشوری در برابر کشورهای دیگر را از نوع رتبه و اعتبار علمی و جایگاه پژوهشی مراکز آموزشی و دانشگاهی آن کشور مقایسه نموده و تشخیص میدهند.شیراز را دارالعلم ایران و فارس را شیرازه فرهنگ و تمدن ایران زمین دانسته اند.همچنین شیراز را بواسطه برخورداری از دانشگاههای بزرگ و استادان نامدار و خوشنام که بیشتر انان صاحب کرسی در دانشگاه های مهم داخل و خارج از کشور هستند میشناسند.

روزگاری دانشگاه شیراز سرامد همه دانشگاههای ایران بود و دنیا بر مقام علمی و اعتبار این دانشگاه سر تعظیم فرود می آورد و به خود میبالید،همچنان که دانشگاه علوم پزشکی این شهر در زمینه علمی و عملیاتی در ردیف بهترین دانشگاه های ایران و حتی خاورمیانه و آسیا قرار داشت اما ایا امروز هم اینگونه است؟ایا با افت شدید اموزشی در دانشگاه های شیراز و فارس مواجه نیستیم؟

چه شده است که برابر پژوهشها وامارهای رسمی اعلام شده از سوی بنیادهای علمی،دولتی و غیر دولتی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی این شهر در ته جدول ارزیابیها و رتبه بندیهای دانشگاهی اند.؟
آخرین رتبه‌بندی دانشگاهها توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انجام شده که جای خالی دودانشگاه برجسته شیراز و علوم پزشکی در میان برترینهااحساس می‌شود.دانشگاه‌های کشور در ۶ رشته ازهفت رشته حوزه علوم طبیعی شامل ریاضیات،علوم کامپیوتر و اطلاعات، علوم فیزیکی،علوم شیمی،زمین و علوم محیطی و علوم زیستی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند که جای نام دانشگاههای شیراز در این حوزه‌ها خالی است.در لیست رتبه بندی دانشگاههای دنیا از نام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انهمه افتخارات و ان همه پزشکان حاذق و مشهور خبری نیست.

دانشگاه شیراز هم بعنوان یک دانشگاه مادر،با ظرفیتهای علمی بالا و اساتید مجرب و نخبگان علمی طراز اول در سطح کشور و در سطح جهانی هم جایگاه قابل قبولی را به خود اختصاص نداده است.مطالبه ای عمومی است که مسئولان دانشگاه های ذکر شده در شیراز باید دلایل افت علمی و پایین امدن اعتبار داخلی و بین المللیشان را به مردم و رسانه ها خصوصا به نخبگان جامعه پاسخگو باشند.

حق دانشگاههای مختلف شیراز با این همه نخبه علمی و استادانی با شهرت ملی و بین المللی نیست که با بی برنامه گی عده ای افراد ناکار آمد و کار نابلد اینگونه از اعتبار علمی و محبوبیت در اذهان عمومی مردم بیفتند.باید برای بازگشت این اعتبار با گزینش درست مدیران دانشمند و مجریان دلسوز و پیگیری کاری کرد.

خبری از دانشگاه ” شیراز و علوم پزشکی ” که مردم فارس باور نمی کنند: چهلم هم نیستد!

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

مطالب مرتبط

درمان رتینوپاتی نارسی از نابینایی ۲۸۰ نوزاد در فارس پیشگیری کرد

برنامه سخنرانی دکتر محمود صادقی در دانشگاه شیراز اعلام شد +جزئیات

اعتراض به عدم حضور روسای ستاد دو کاندیدا در مناظره دانشگاه شیراز (+ویدئو)

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - تیر - ۱۴۰۲

    ما خانواده ها فرزندانمان را به امید اینکه پزشکان با سواد و کاربلدی باشند فرستادیم شیراز نه اینکه بجای آموزش کارهای پرستاری و خدماتی انجام دهند و بی انگیزه شوند .
    از مسئولین خواهشمندم بیشتر بفکر فرزندان مردم باشند واقعاً خیلی از خانواده ها پا به پای فرزندانشان بدون پشتوانه مالی تلاش کردند و انگیزه و روحیه به فرزندانشان دادند تا درس بخوانند و افراد موفقی باشند . لطفا حمایت نمایید تا جایگاه تحصیل و دانشجوی پزشکیِ دانشگاه پزشکی شیراز در جامعه حفظ شود.
    چرا شیراز که قطب پزشکی کشور هست باید بیمارستانهای فرسوده داشته باشه؟؟؟؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - تیر - ۱۴۰۲

    ما خانواده ها فرزندانمان را به امید اینکه پزشکان با سواد و کاربلدی باشند فرستادیم شیراز نه اینکه بجای آموزش کارهای پرستاری و خدماتی انجام دهند و بی انگیزه شوند .
    از مسئولین خواهشمندم بیشتر بفکر فرزندان مردم باشند واقعاً خیلی از خانواده ها پا به پای فرزندانشان بدون پشتوانه مالی تلاش کردند و انگیزه و روحیه به فرزندانشان دادند تا درس بخوانند و افراد موفقی باشند . لطفا حمایت نمایید تا جایگاه تحصیل و دانشجوی پزشکیِ دانشگاه پزشکی شیراز در جامعه حفظ شود.


  • امین

    تاریخ : ۲۱ - تیر - ۱۴۰۲

    بدون هیچ دلیلی رفتید سراغ نتیجه به علت کار نگاه نکردید دغدغه جوونا علاوه بر درس مخارج هم هس و باید کار کنن خیلی ها از خانواده نگهداری میکنن یا بیماری دارن ولی اینا رو آموزش دانشگاه در نظر نمیگیره و فقط اینو بگم تو همچین شرایطی رتبه دانشگاه بدرد کسی نمیخوره


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۰ - تیر - ۱۴۰۲

    چه انتظاری دارید وقتی بی .. ترین آدم ها می شود رئیس دانشگاه ….. شیراز؟


  • زهرا

    تاریخ : ۱۹ - تیر - ۱۴۰۲

    علوم پزشکی واقعا افتضاح شده و افتاده دست یه سری دکتر که فقط دنبال زد و بند و در اوردن پول بیشتر هستن


  • نیک

    تاریخ : ۱۹ - تیر - ۱۴۰۲

    چرا اطلاعات نادرست ارائه میکنید سری به رتبه بندی دانشگاه های ایران که توسط موسسه استنادی پایش علوم انجام شده بیندازید میبینید که دانشگاه شیراز در رتبه ۱۰ قرار گرفته. البته این در شأن دانشگاه شیراز نیست اما اینطور هم نیست که چهلم هم نباشد.


  • رضوی

    تاریخ : ۱۹ - تیر - ۱۴۰۲

    در دنیا نظام های متفاوتی برای رتبه بندی دانشگاه ها وجود دارد و نباید با توجه به نتایج یک رتبه بنده در مورد دانشگاه های کشور قضاوت کرد. به عنوان نمونه در نظام رتبه بندی پایگاه نیچر ایندکس دانشگاه شیراز رتبه اول کشور را بدست آورده است


  • احمدی

    تاریخ : ۱۹ - تیر - ۱۴۰۲

    محتوای این متن نشان می دهد که متأسفانه نویسنده محترم این متن از قوانین و شیوه های رتبه بندی دانشگاه ها اطلاع دقیقی ندارد. نبودن اسم یک یا چند دانشگاه در رتبه بندی یک پایگاه علم سنجی به معنی سقوط جایگاه علمی آن دانشگاه نیست. بسیاری از دانشگاه ها به دلایلی اطلاعات خود را در سامانه بعضی از پایگاه های علم سنجی وارد نمی کنند لذا در نتایج آن پایگاه علمی سنجی نامی از آنان مشاهده نمی شود. کما اینکه شما در بعضی از موارد نامی از دانشگاه تهران، صنعتی شریف یا علوم پزشکی تهران مشاهده نمی کنید.
    لطفاً در مورد دانشگاه شیراز به آخرین رتبه بندی انجام شده توسط پایگاه علم سنجی مراجعه کنید.


  • شاه غلام

    تاریخ : ۱۹ - تیر - ۱۴۰۲

    سلام بنظرم سیستم مشکل داره نمی دانم فقط دانشگاه شیراز هست یا تمام دانشگاهای کشور همینطور ی هستند دکتر و متخصص در زمینه خود استاد و قابل احترام است اما نمی شود او را مدیر خطاب کرد مدیریت علم خاص خود را داردتخصص کامپیوترو منابع انسانی و غیره اگر در دست اهلش نباشد باید تعجب کرد و این ضعف دانشگاه بزرگ شیراز است


  • تدبیر

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    سلام ‌‌وقتی به علم کوچکترین بهایی داده نمیشود معلم استاد به حقیرترین اشکال تحقیر میشوند و جایگاه خود را ندارند، انتظار بیش از این نباید داشت. وقتی فرزندان حقارت پدر را میبینند که چه مشقاتی برای درس و کار میکشند و در عوض چاپیده میشوند به بیگاری کشیده میشوند در مقابل کارشان حقوق ناچیز میگیرند تحقیر می شوند و … انگیزه ها رنگ میبازند و نبود فضای جایگزین بی انگیزگی، فساد، اعتیاد، فحشا، لاابالیگری و … به زندگی راه می یابد و در ضعف انها کار به …. میکشد.


  • عباس

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    وقتی به یک فوتبالیست.ویک ناخون کار یا به گل زار اینقدر اهمیت.میدند.کی میاد دنبال.تحصیل.که بشه استاد..دیگه برای فرزندان.ما تحصیل.یک چیز بی اهمیت شده..چون آینده را براشون خراب کردن


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    علوم پزشکی یه ساختمون داره قسمت پرستاری و مامایی که داخلش بری انگار صد بار بمبارون شده از بس فرسوده هست درهاش که زنگ زده لولا نداره باید با لگد بری تو در در و دیوارش هم مال سی سال پیش دست نخورده و سوراخ سوراخ همش فرسوده هست کامل و کسی هم رسیدگی نمیکنه سرمایه گذاری نمیشه ساختمون رو یا بکوبند و یه ساختمون جدید در جای جدید بسازند


  • دکی

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    به مطالب قبلی این نکته رو اضافه کنم که بعضی شغل ها برای یک فصل شش ماهه بیست و پنج میلیارد تومان قرارداد می بندند ولی جمع قرارداد حق التدریس استاد در پایان شش ماه دو ملیون تومان می شود که مطمئنا در سلب انگیزه ها اثر گذار است.


  • دکی

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    سلام. لطفا آدرس اشتباه به مخاطب ندهیم.ایراد افت تحصیلی نه به استاد بر می گردد و نه به دانشجو بلکه به سیستم کلی آموزش و پژوهش در کشور بر می گردد که انگیزه ای در آن برای استاد و دانشجو باقی نمی ماند تا ادامه مسیر بدهد. اساتید که سی سال از عمر گرانبهای خود را در تحصیل صرف نموده اند و اکنون به این نتیجه رسیده اند که باید شغل شریفی چون‌ جوراب فروشی را انتخاب می کردند و دانشجو یان از آن جهت که با آینده ای مبهم روبرو هستند در جامعه ای که هیچ ارزشی برای آموزش و پژوهش قائل نیست و تنها ملاک ارزش گذاری، ثروت است. البته بحث در این زمینه بسیار است…..


  • شیرازی

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    سلام وقتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به حای آموزش به دانشجویان آنها را وادار میکنه کار یک پرستار رادربیمارستان انجام بده مگه وظیفه دانشجوی پزشکی هست که نمونه بیمارراببره آزمایشگاه یا بیمارراببره در اتاق عمل ازدانشجویان پزشکی فقط برای انجام کارهای متفرقه که وظیفه پرستار یا هر کس دیگه ای هست استفاده میشه هیچ آموزشی در کار نیست اینها پزشکان آینده کشور هستند که باید آموزش ببینند نه جای پرسنل بیمارستان کار کنند بااین اوضاع آموزشی باید دانشگاه پزشکی شیراز درقعرجدول باشه .مادریک دانشجوی پزشکی شیراز


  • زهرا

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    احسنت حرف دل ما را زدین دانشگاه شیراز طبل تو خالی
    مخصوصا بخش ادبیات عربی همه اساتید از نظر علمی ضعیفن


  • شیرازی

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    همه اساتیدخوب رفته اند
    اون تعدادی هم که مانده اندیا … یا بی…اد که باندو…دارند…دانشجوها هم اکثرا جذب…. هستند…
    اگه حرف مارا قبول ندارید مردباشید ازهمه ی استادان وانشجویان … درکل استان فارس خصوصا شیراز تست …و… و…بگیرید


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۸ - تیر - ۱۴۰۲

    چون دیگه شیرازی وجود نداره تمام ادارجات دست ..ها هست بیشتر شیرازیها یامهاجرت کردن یا در حال مهاجرت هستن شیراز شده..آباد


  • شایان

    تاریخ : ۱۷ - تیر - ۱۴۰۲

    توروخدا هیچی نگید تا نمره ها رو وارد کنند بعدش هرچی خواستید بگید

    شما میگید افت آموزشی فکر میکنید اساتید میرن خودشونو اصلاح میکنند یا دست از تجارت و شرکتشون برمیدارن؟ نه فقط امتحان سخت تر میگیرن نمره بدتر میدن دانشجوهای بدبخت رو بیشتر مشروط میکنند


  • سیدمهدی حسینی

    تاریخ : ۱۷ - تیر - ۱۴۰۲

    باسلام دانشگاه پیام نور هیچ توجهی بین دانشگاه نمی کنند فقط مدرک میدن مدرکش موردعتبارنیست فقط پول هنگفتی ازداشجومیگیرند وهیچ شغلی بیشون تعلق نمیگیرد