افزایش سرسام آور جمعیت سگ های بلاصاحب بحرانی فراگیر در استان فارس

افزایش سرسام آور جمعیت سگ های بلاصاحب بحرانی فراگیر در استان فارس

  افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب به معضلی در محیط‌های شهری، روستایی و محیط‌ زیست تبدیل شده و هر بار خبری مبنی بر حمله آن‌ها به انسان به گوش می‌رسد.

ایلنا: حضور سگ های بلاصاحب دیگر مختص خارج از شهر و جاده‌ها نیست و در محیط های شهری  و نزدیک به انسان ها و  غذادهی دستی به این حیوانات توسط انسان‌ها موجب افزایش تعداد سگ ها شده است.

در طول سال ها تجربیات مختلفی برای کنترل  و جلوگیری از افزایش جمعیت سگ های بلاصاحب در پیش گرفته شد که در برخی جوامع این راهکارها نتیجه بخش نبود.

سگ های بلاصاحب و مدیریت آن از طریق شناسایی کانون ها، جمع آوری و عقیم سازی و پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک از جمله موضوعاتی است که  در گفتگو با رامین نورائی، مدیرکل دامپزشکی استان فارس و دکتر احمدرضا تابع بردبار؛ رئیس نظام دامپزشکی استان فارس به آن  پرداخته می شود.

ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش سگ های بلاصاحب

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در این باره گفت: ساماندهی سگ های بلاصاحب توسط  شهرداری ها انجام می شود  و باید سگ های بلاصاحب جمع آوری و در مراکزی نگه داری و عقیم سازی شوند.

رامین نورائی با اشاره به اینکه  کنترل زاد و ولد و عقیم سازی سگ های  بسیار ضروری است، عنوان می کند: در واقع در زنده گیری سگ های بلاصاحب چالش هایی وجود دارد و افزایش تعداد سگ ها، پراکندگی و زاد و ولد بالا از جمله مواردی است که در کنترل  جمعیت سگ های بلاصاحب موثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با اشاره به خطرات افزایش سگ های بلاصاحب و انتقال بیماری هایی همچون هاری به انسان عنوان می کند: متاسفانه  این موضوع میزان گزیدگی را افزایش داده است و بایستی در سطح استان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش سگ های ولگرد و عقیم سازی آن انجام شود.

نورائی با اشاره به برخی عادات اشتباه مردم در برخورد با سگ های بلاصاحب می گوید: متاسفانه  غذا دادن به سگ های بلاصاحب عادتی اشتباه است  که جدا از اینکه اکوسیستم را به هم می زند موجب افزایش جمعیت سگ و گربه های  ولگرد می شود که همگی منشا بیماری های مشترکی هستند و برای سلامتی انسان ها خطرناک است.

به گفته وی بیماری هاری درمان ندارد و پیشگیری مطرح است و اگر فردی دچار حیوان گزیدگی شد باید سریع واکسیناسیون را انجام دهد

سگ های بلاصاحب به عنوان یک بحران برای شهر شیراز است

احمدرضا تابع بردبار؛ رئیس نظام دامپزشکی استان فارس در خصوص وضعیت جامعه شهری  در برخورد و مواجه با سگ های بلاصاحب می گوید: ابتدا باید بپذیریم که سگ های بلاصاحب به عنوان یک بحران برای شهر شیراز مطرح است  و با همراهی دستگاه های متولی در این زمینه ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون سازمان پسماند شهرداری متولی ساماندهی سگ های بلاصاحب هستند، خاطر نشان می کند: دیگر دستگاه ها مانند نظام دامپزشکی به واسطه مراکز درمانی و عقیم سازی که دارند یاری گر خواهند بود تا با امکانات و تخصص های موجود در عقیم سازی سگ های بلاصاحب و در قالب تفاهم نامه همکاری کنند.

تابع بردبار با اشاره به اینکه عمدتا عقیم سازی سگ ها برای سگ های صاحب دار است که با پرداخت هزینه در کلینیک ها این اقدام را انجام می دهند، یادآور می شود: در قالب کمک به سازمان پسماند شهرداری این آمادگی را داریم که برای عبور از این شرایط بحران شهری و عقیم سازی سگ های بلاصاحب کمک کنیم.

وی ادامه می دهد: بیماری های متعددی می تواند از حیوانات منتقل به انسان منتقل شود و سگ نیز جز حیواناتی است  که بیماری هایی همچون هاری، سالک، کیست هیداتیک و… را به انسان منتقل کند.

به گفته تابع بردبار درواقع برای حل بحران سگ های بلاصاحب همه دستگاه های مرتبط باید ورود کنند و در بخش علمی و اجرایی از جمله عقیم سازی سگ های بلاصاحب ظرفیت را در اختیار دستگاه ها قرار می دهیم.

آموزش نحوه مواجه با سگ های بلاصاحب

رئیس نظام دامپزشکی استان فارس در بخش دیگر صحبت هایش به اهمیت فرهنگ سازی، آموزش و نحوه مواجه با سگ های بلاصاحب اشاره و عنوان می کند: متاسفانه عموم مردم با غذا دادن به سگ های بلاصاحب و نزدیک شدن به آنها آسیب هایی را برای خود و اطرافیان ایجاد کرده اند و درحالی آموزش و پرورش و صدا وسیما باید در این زمینه  و نحوه برخورد و مواجه با سگ های بلاصاحب فرهنگ سازی  و آموزش انجام دهد که متاسفانه عموم مردم بدون آگاهی در این زمینه هستند.

تابع بردبار معتقد است که باید در برخورد با سگ های بلاصاحب سلامت اجتماعی مردم و حق و حقوق حیوانات دیده شود تا نتیجه خوبی محقق شود.

وی خاطرنشان می کند: در وهله اول بایستی وضعیت موجود تشریح شود و دستگاه ها به فراخور آمار  کانون ها را مشخص کنند چراکه در شرایط بحرانی فعلی نیاز به سرعت عمل و دقت بالایی هستیم.

تابع بردبار با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان  مدت برای ساماندهی سگ های بلاصاحب می گوید: در واقع برای این موضوع ابتدا باید به جمع بندی اجرایی رسید و در حوزه مباحث بهداشتی و اجرایی آمادگی داریم که برای مدیریت حل این بحران ورود کنیم.

به گزارش ایلنا؛ در حالی کشورهای بسیاری در دنیا برای حل معضل جمعیت بالای سگ‌های بلاصاحب  به دنبال راه‌حل‌هایی برای کنترل جمعیت سگ‌های خیابانی هستند که  تعداد بالای سگ‌های ولگرد تبدیل به معضلی جهانی شده است.

مطالب مرتبط

جویدن «پاوربانک» توسط سگ بازیگوش خانه‌‌ای را به آتش کشید(+ویدئو)

مرگ ۵ نفر بر اثر بیماری هاری در شیراز

دیدن سگ در خواب چه تعبیر و معنایی دارد؟

نظرات

  • باهر

    تاریخ : ۱۳ - مرداد - ۱۴۰۳

    دیگر جرات نمی توان کرد که با آسودگی و امنیت وارد کوچه و خیابان و پارکها و باغات و حتی کوه و دشت و بیابان شد چون هر لحظه امکان حمله گله ای سگهای ولگرد وجود دارد!!
    اکنون در کشورهای دیگر هر نوع پرنده و چرنده ویا حیوان دیگری که افزایش جمعیت زیاد یافته باشند و تعادل حفظ محیط زیست جانوری را در خطر قرار داده باشند انها را تا حد اعتدال نابود می کنند.خواه کلاغ باشد در کشورهای افریقایی و یا شتر باشد در استرالیا و یا در سایر کشورها.
    حال که این سگها در ایران ازدیاد جمعیت زیاد یافته اند و محیط زیست جانوری را اعم از انسان و پرنده و سایر حیوانات اهلی و وحشی را در خطر جدی قرار داده اند چرا آنها را ازبین نمی برند و همه مسیولین تماشاگر افزایش این سگهای خطرناک وحشی شده هستند و از سرو صدای افراد نابخرد حامی سگ و این گروه اندک وحشت دارند؟!!!