قبول کنید اینجا زیباترین تنگه ایران است(+ فیلم و عکس)

قبول کنید اینجا زیباترین تنگه ایران است(+ فیلم و عکس)

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی در استان خوزستان و شهرستان ایذه وجود دارند؛ همین موضوع سالانه گردشگران زیادی را به این خطه می‌کشاند. تنگه قاسمی یکی از دیدنی‌های متفاوت غرب ایران است و در لیست زیباترین تنگه‌های ایران جای می‌گیرد. قرار گرفتن در کنار دریاچه سد کارون ۳ و امکان قایق‌سواری میان دره، لذت بازدید […]

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی در استان خوزستان و شهرستان ایذه وجود دارند؛ همین موضوع سالانه گردشگران زیادی را به این خطه می‌کشاند. تنگه قاسمی یکی از دیدنی‌های متفاوت غرب ایران است و در لیست زیباترین تنگه‌های ایران جای می‌گیرد. قرار گرفتن در کنار دریاچه سد کارون ۳ و امکان قایق‌سواری میان دره، لذت بازدید از آن را دو چندان می‌کند. تنگه قاسمی یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان است.

تنگه قاسمی کجاست؟

  • آدرس: استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهذر، جاده امامزاده عزیزاحمد

استان خوزستان در جنوب غربی ایران، یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران محسوب می‌شود. این پیشینه تاریخی و هم‌جواری با خلیج فارس، کارون، کرخه و اروند رود سبب شکل‌گیری جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و زمین‌شناسی متعدد در این استان شده است و یکی از مقاصد محبوب گردشگری طبیعی و تاریخی به شمار می‌رود.

تنگه قاسمی جاذبه‌ای طبیعی در شرق استان خوستان و میان کوه‌های «منگشت» است. منگشت یکی از کوهستان‌های شهرستان‌های ایذه، باغملک و لردگان محسوب می‌شود که از شمال غرب دریاچه سد کارون سه و شرق «تالاب بندون» آغاز و تا حومه روستای «رودریش» در استان کهگیلویه و بویر احمد کشیده شده است. تنگه قاسمی که به نام‌های تنگه قاسمی ایذه و تنگه قاسمی شیوند نیز شناخته می‌شود، به‌جهت ساختار دره‌ای، صخره‌ای و باریک، در دل کوه منگشت و دریاچه سد کارون سه ایجاد شده است.

تنگه قاسمی ایذه با اهواز (مرکز استان خوزستان) حدود ۲۴۰ کیلومتر و با ایذه حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. با احداث و آب‌گیری سد کارون ۳، دریاچه‌ای وسیع پشت سد ایجاد شد. با شکل‌گیری دریاچه، جاده ایذه و قسمتی از محور شهرکرد به ایذه زیر آب رفت. از آن زمان لندیکراف یا بارج‌های دولتی (به‌صورت رایگان) در ساعات مشخصی مسافران و وسایل نقلیه را از یک سوی دریاچه به سوی دیگر منتقل می‌کنند؛ همچنین قایق‌های موتوری محلی، برای جابه‌جایی مسافران در زمان‌های دیگر فعال هستند.

برای دسترسی به تنگه قاسمی (حاشیه غربی دریاچه) باید در جاده دهذر به ایذه وارد خروجی روستای رکعت شوید و تا اسکله رکعت با خودرو پیش بروید. در این اسکله سوار قایق‌های موتوری تندرو شوید. مقصد نهایی این قایق‌ها در حالت عادی «اسکله بارج شیوند رکعت» در جنوب غربی دریاچه سد کارون ۳ است و شما برای بازدید از تنگه قاسمی باید از قبل با قایق‌ران هماهنگ کنید.

قایق‌ها از طول دریاچه کارون ۳ گذر می‌کنند و در این میان مناظر بی‌نظیر اطراف، نظر شما را جلب خواهند کرد.  معمولا ظرفیت هر قایق ۶ نفر است. از اسکله رکعت تا تنگه قاسمی حدود ۲۰ دقیقه قایق‌سواری پیش رو دارید. «اسکله زراس» در جنوب شرقی دریاچه سد کارون سه مبدا دیگری برای اجاره قایق و رفتن به تنگه قاسمی است. جاده سادات حسینی در جنوب دهذر و سپس جاده زراس به این اسکله ختم می‌شوند.

نگه قاسمی عارضه‌ای طبیعی است که در طول سال‌های بسیار و با گذشت دوره‌های زمین‌شناسی مختلف با گذر رودخانه‌ای از ارتفاعات منگشت، به مرور و در اثر فرسایش آبی، شکل گرفته است.

دیواره‌های سنگی بلند و عدم تابش نور فضای تنگه قاسمی را کمی وهم‌انگیر می‌کند.

تنگه قاسمی شیوند با بافت سخت و سنگی، فاقد پوشش گیاهی است. سنگ‌های بزرگ صیقل خورده و آب روان از زیبایی‌های بصری تنگه قاسمی هستند. ابتدای تنگه باریک است و سهم زیادی از دریافت نور خورشید ندارد؛ همین موضوع فضای وهم‌نگیز و جذابی را پدید می‌آورد. با فاصله گرفتن از ورودی به میزان نورگیری تنگه افزوده می‌شود.

نگه قاسمی عارضه‌ای طبیعی است که در طول سال‌های بسیار و با گذشت دوره‌های زمین‌شناسی مختلف با گذر رودخانه‌ای از ارتفاعات منگشت، به مرور و در اثر فرسایش آبی، شکل گرفته است.

دیواره‌های سنگی بلند و عدم تابش نور فضای تنگه قاسمی را کمی وهم‌انگیر می‌کند.

تنگه قاسمی شیوند با بافت سخت و سنگی، فاقد پوشش گیاهی است. سنگ‌های بزرگ صیقل خورده و آب روان از زیبایی‌های بصری تنگه قاسمی هستند. ابتدای تنگه باریک است و سهم زیادی از دریافت نور خورشید ندارد؛ همین موضوع فضای وهم‌نگیز و جذابی را پدید می‌آورد. با فاصله گرفتن از ورودی به میزان نورگیری تنگه افزوده می‌شود.

بازدید از تنگه قاسمی ایذه با تفریحات مختلفی عجین شده است. رودخانه نوردی در رود کارون و قایق‌سواری بخش جدانشدنی از این بازدید هستند. هیجان عبور از تنگه‌ای باریک با قایق موتوری هرگز از خاطره شما پاک نخواهد شد. صخره‌نوردی تفریح دیگری است که علاقه‌مندان به این رشته ورزشی در تنگه قاسمی تجربه می‌کنند. تنگه قاسمی همچنین از مقاصد پرطرفدار میان غواصان حرفه‌ای است. آب‌بازی و شنا از تفریحاتی است که گردشگران در تنگه قاسمی تجربه می‌کنند. چنانچه شناگر ماهری هستید، به‌هیچ‌وجه لذت شیرچه در آب را از دست ندهید. تماشای آبشار را نیز به لیست تفریحات تنگه اضافه کنید.

  • پیش از سفر به تنگه قاسمی وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و در صورت احتمال بارندگی زمان دیگری را به این بازدید اختصاص دهید.
  • تنگه به‌قدری باریک است که برای عبور از آن حتما باید با قایق‌ران‌های حرفه‌ای همراه شوید؛ در غیر این صورت، قایق به دیواره‌ها برخورد می‌کند و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد.
  • نکات ایمنی را در قایق‌ها رعایت کنید و حتما جلیقه نجات به تن داشته باشید؛ زیرا اگر به هر دلیلی در بخش های باریک دره به آب بیفتید، احتمال غرق شدن در زیر قایق زیاد است.
  • برای شریجه زدن در آب یا آب‌بازی محل‌های امن را انتخاب کنید. احتمان برخورد با صخره‌ها از خطرات این تفریحات هستند.
  • در همه حال مراقب گوشی تلفن همراه و دوربین عکاسی خود باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از تنگه قاسمی

در سفر به تنگه قاسمی به تجهیزات مختلفی نیاز خواهید داشت. جلیقه نجات و لباس ضدآب مهم‌ترین مواردی هستند که باید به‌همراه داشته باشید. آب آشامیدنی و خوراکی، کلاه نقاب‌دار، کرم ضدآفتاب، لباس اضافه، کفش ساحلی یا رودخانه‌نوردی، دوربین عکاسی ضدآب و مونوپاد از دیگر تجهیزات مورد نیاز در سفر به تنگه قاسمی هستند.

دیدنی‌ های اطراف تنگه قاسمی

آبشار شیوند

  • آدرس: کیلومتر ۳۰ شهر ایذه، جنوب غربی دریاچه سد کارون سه، روستای شیوند

آبشار شیوند جاذبه‌ای طبیعی در جنوب غربی روستای شیوند است که روزانه از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند. این آبشار از کوه‌های منگشت جاری می‌شود، از میان باغات روستا عبور می‌کند و در نهایت به کارون می‌ریزد. آبشار شیوند حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد.

دو آبشار در نزدیکی روستای شیوند قرار دارند

برای بازدید از روستا و آبشار شیوند گردشگران با گذر از دریاچه (با قایق یا لندی گراف) در اسکله رکعت شیوند پیاده می‌شوند. در این اسکله نیسان‌های متعددی منتظر هستند تا گردشگران را به آبشار شیوند برسانند. البته ۱,۵۰۰ متر آخر مسیر را باید با پای پیاده طی کنید. این مسیر در بخشی از قسمت‌ها سنگ‌فرش‌شده و در بخشی دیگر دارای شیب‌های نسبتا تند است. آبشار دوم شیوند در فاصله کمی از آبشار اول قرار دارد. پیمایش این مسیر به‌ظاهر کوتاه چندان آسان نیست و اغلب گردشگران از رسیدن به آن صرف‌نظر می‌کنند. برای بازدید از آبشار دوم شیوند باید مهارت و توان بدنی بالایی داشته باشید و از منطقه‌ای صعب‌العبور گذر کنید.

پیاده‌روی، عکاسی، کمپ، آبتنی، پرنده‌نگری و صخره‌نوردی از تفریحات سفر به آبشار شیوند هستند. خزه‌های رشدکرده بر دیواره‌های آبشار و درختان، زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند. اقامتگاه و ویلا باغ شیوند در فاصله کمی از آبشار شیوند قرار دارد و گزینه مناسبی برای اقامت در منطقه محسوب می‌شود.

دهکده گردشگری  زراس

  • آدرس: منطقه دهذر، جنوب شرقی دریاچه سد کارون سه

منبع عکس: جابه‌ها

زراس منطقه‌ای بکر و دیدنی در خوزستان و حاشیه دریاچه کارون ۳ است. جاده‌ جنوبی دهذر (سادات حسینی) به این منطقه خوش‌آب‌وهوا می‌رسد. جاده سادات حسینی مناظر زیبا و چشم‌نوازی دارد. ترکیب کوه و تپه‌های سرسبز در کنار بستر آبی، زیبایی زراس را دو چندان کرده‌اند. بهترین زمان بازدید از این منطقه نوروز و فصل بهار است. کمپ در طبیعت، ماهی‌گیری، قایق‌سواری، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و پیاده‌روی از تفریحات زراس هستند. در این منطقه کانکس‌ها و اتاق‌هایی برای اجاره وجود دارد؛ اما بیشتر گردشگران فرصت را غنیمت شمرده و چادر زدن در طبیعت را انتخاب می‌کنند.

کاروانسرای دهذر

  • آدرس: شهر دهذر، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید آبسته

کاروانسرای دهذر از یکی بناهای تاریخی به جامانده از دوره هخامنشیان است که در بخش جنوبی این شهر قرار دارد. این کاروانسرا در زمینی به وسعت ۱,۸۰۰ متر مربع و با مصالحی چون سنگ، آجر و گچ ساخته شده است. معماری و نمای زیبا و فضای آرام و دلنشین این کاروانسرا، گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی را جذب خود می‌کند. کاروانسرای دهذر در سال‌های اخیر مرمت شده است. این اثر تاریخی در ۲۶ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۹۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به رسید.

تالاب بندون ایذه

  • آدرس: سه کیلومتری شرق شهر ایذه، روستای کهباد

تالاب بندون دریاچه‌ای فصلی و یکی از بسترهای آبی زیبا و چشم‌نواز استان خوزستان و شهر ایذه است. فصل بهار زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود. امکان پیمایش دور تالاب با خودرو وجود دارد. این تالاب زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. پرنده‌نگری، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی از تفریحات تالاب بندون هستند. برخی قسمت‌های اطراف تالاب حالت باتلاقی دارند و نزدیک شدن به آن‌ها خطرناک است. امکان کمپ در بخش‌های امن وجود دارد.

متاسفانه امروزه به‌دلایلی چون عدم تامین حقابه، حفر چاه‌های غیرمجاز و تصمیم‌های غلط مدیریتی، تالاب بندون، این پهنه‌آبی تاریخی و حیاتی با چالش خشکی و کم‌آبی روبه‌رو شده است.

آبشار تنگه قاسمی

اگر تاکنون به خطه دیدنی خوزستان و تنگه قاسمی سفر کرده‌اید؛ لطفا تجربه و نظرات خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

عضو کانال ما در تلگرام شوید

پرسش‌های متداول

تنگه قاسمی کجاست؟

استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهذر

تنگه قاسمی به چه نام‌هایی شناخته می‌شود؟

تنگه قاسمی ایذه و تنگه قاسمی شیوند

بهترین زمان بازدید از تنگه قاسمی کدام فصل است؟

فصل بهار

مهم‌ترین نکات در بازدید از تنگه قاسمی چیست؟

حتما با قایق‌ران‌های ماهر راهی تنگه شوید و جلیقه نجات به تن کنید. منبع: کجارو
مطالب مرتبط

نظرات