چاپ کد خبر: 126518
1 آذر 1402

تنها با ایجاد ۶ تغییر کوچک در دکوراسیون خانه آرامش روان خود را بهبود ببخشید

دکوراسیون خانه یکی از موارد مهمی است که در روحیه آدم تاثیر بزرگی می گذارد. همه ما تجربه بازگشت به خانه بعد از یک روز پر مشغله و استرسی را داشتیم به همین خاطر بسیار مهم است که فضای خانه پر آرامش و به دور از استرس باشد.

تغییر دکوراسیون برای آرامش روان

راه های گوناگونی برای پیدا کردن آرامش روان وجود دارد،یکی از آن چیزهای کوچک تغییر دادن فضایی است که در آن زندگی و کار می‌کنیم. تغییر دکوراسیون و تغییرات کوچکی در این محیط ها می تواند آثار بسیاری مثبتی بر روان ما بگذارد.که در این مطلب چند پیشنهاد در این مورد را بررسی خواهیم کرد.

آیا دکوراسیون خانه می‌تواند سلامت روان را بهبود بخشد؟
به گفته بنیاد سلامت روان، اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشکلات سلامت روان هستند که می‌توان با راهکارهای ساده ای آن را تا حد زیادی کاهش داد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که تأثیر تغییر دکوراسیون بر روحیه افراد بسیار مثبت است و می‌تواند بر آرامش روان آن‌ها موثر باشد. برای مثال طراحان داخلی از رنگ، نور، چیدمان، بافت و آثار هنری برای ایجاد فضاهای انگیزشی و نشاط‌ آور استفاده می‌کنند که کارایی، خلاقیت، شادی، اعتماد یا حتی ترس و غم را افزایش می‌دهد

۱- به نور خورشید اجازه ورود دهید
به این فکر کنید که وقتی در یک روز روشن و آفتابی بیرون می‌روید چه احساسی دارید. حتی چند دقیقه ماندن زیر نور خورشید می‌تواند حس آرامش و صفا را به ارمغان بیاورد.

ما می‌دانیم که بیرون بودن در زیر نور خورشید تولید ویتامین D را افزایش می‌دهد، به تنظیم خواب از طریق سطوح ملاتونین کمک می‌کند و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. دانش پشت احساس خوب بودن در آفتاب این است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می‌شود که به عنوان ماده‌ی شیمیایی تقویت کننده‌ی خلق‌وخو نیز شناخته می‌شود.برعکس، دریافت نکردن نور طبیعی کافی می‌تواند منجر به مشکلات فیزیولوژیکی و خواب و علائم افسردگی شود.یک مطالعه نشان داده که کارمندانی که در فضایی بدون پنجره کار می‌کردند علائم افسردگی و سطوح بالاتری از هورمون استرس، کورتیزول، را نسبت به آن‌هایی که پشت پنجره کار می‌کردند، نشان دادند.

تغییر دکوراسیون

در اینجا چند راه برای اجازه ورود نور خورشید به محل زندگی یا محل کار شما وجود دارد:

  • فضای کاری خود را تا حد امکان به پنجره نزدیک کنید؛
  • سعی کنید به طور استراتژیک یک آینه در اتاق خود قرار دهید تا نور خورشید را منعکس کند؛
  • پرده‌ها را تا جایی که می‌توانید در روز بکشید و از پرده‌هایی استفاده کنید که کمتر نور را محدود می‌کنند.
  • اگر نمی‌توانید نزدیک پنجره باشید، چراغ‌های پرنور را امتحان کنید. این کار می‌تواند از نظر کمک به شما در احساس بهتر عمل کند. می‌توانید از لامپ‌های ال‌ای‌دی،‌ هالوژن یا فلورسنت برای رسیدن به روشنایی دلخواهتان استفاده کنید.

۲-بزرگتر جلوه دادن فضای خانه
بیشتر مردم فضای زیاد را به مکان‌های تنگ ترجیح می‌دهند. یک مطالعه گزارش داد که افراد در اتاق‌هایی با سقف‌های بلندتر خلاق‌تر هستند و خلق و خوی آن‌ها بهتر می‌شود. به نظر می‌رسد که احساس فضای وسیع، یکی از مؤلفه‌های کلیدی تأثیر تغییر دکوراسیون بر روحیه شادتر است. خانه‌های تمیز و باز با حداقل به هم ریختگی، خلق و خوی بهتر را ایجاد می‌کنند.

پس وسایلی را که برایتان شادی نمی‌آورند، رها کنید. سپس، وسایل باقی‌مانده را به‌دقت مرتب کرده و از روش های بزرگ جلوه دادن فضای کوچک اتاق استفاده کنید تا روحیه تان بهبود پیدا کند. چیدمان اتاق، قرار دادن مبلمان و طرح‌های رنگی نقش مهمی در ایجاد فضایی دارند که باز و مطبوع به نظر می‌رسد.

۳- کمی هنر به فضا اضافه کنید
هنگام انتخاب وسایل دکوری، حداقل چند مورد مختلف را انتخاب کنید که احساس شادی در شما ایجاد می‌کند. چیزهای مختلف باعث شادی افراد مختلف می‌شود، بنابراین واقعاً هیچ راه اشتباهی برای انجام این کار وجود ندارد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک نقاشی یا چاپ از منظره‌ای به فضای خود اضافه کنید که وقتی به آن نگاه می‌کنید احساس آرامش کنید.

تغییر دکوراسیون خانه برای آرامش روان

۴- شلوغی را حذف کنید
برخی از افراد هستند که ادعا می‌کنند در میان هرج و مرج رشد می‌کنند، اما برای اکثر ما اینطور نیست. به هم ریختگی در واقع می‌تواند تأثیر منفی بر وضعیت روانی ما داشته باشد و شاید به روش‌هایی بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید.به عنوان مثال، درهم و برهمی می‌تواند یافتن سریع چیزها را دشوار کند، احساس خجالت ایجاد کند و به طور کلی باعث حواس‌پرتی یا احساس سنگینی شود.

از شر چیزهایی خلاص شوید که دیگر به درد شما نمی‌خورند و سعی کنید فقط چیزهایی را نگه دارید که شما را خوشحال می‌کنند. اگر این کار ترسناک به نظر می‌رسد، از چیزهای کوچک شروع کنید. هر روز یک کشو را تمیز کنید و یک دوست همراه داشته باشید تا شما را در مسیر درست نگه دارد. همچنین، این شعار را اتخاذ کنید: «مکانی برای هر چیزی و هر چیزی در جای خود.»هنگامی که آماده هستید تا بی‌نظمی کنید، یک قانون خوب این است که همه چیز را بیرون بکشید، از شر چیزهایی که نیاز ندارید خلاص شوید، سپس همه چیز را به سر جای خود برگردانید. ابزارهای سازماندهی می‌تواند کمک زیادی به تلاش شما برای مرتب نگه داشتن چیزها کند.

۵- تغییر رنگ آمیزی
رنگ‌های روشن‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌توانند اثر آرامش‌بخشی داشته باشند. وقتی در اتاق‌هایی هستیم که رنگ‌های گرم دارند، ازنظر فیزیکی احساس گرمی بیشتری می‌کنیم. رنگ‌های سرد به ما احساس خنکی می‌دهند. این یکی از دلایل محبوبیت قرمز در زمستان است؛ در حالی که فیروزه ای و آبی در هوای گرم محبوبیت بیشتری دارند.

برخی از رنگ‌ها به طور مداوم واکنش‌های احساسی خاصی را برمی‌انگیزند. برای مثال، قرمز رنگ قدرت، پرخاشگری و اشتیاق است. همچنین اشتها را تحریک می‌کند و به همین دلیل در طراحی دکوراسیون رستوران تهران بسیار کاربرد دارد. با این حال، قرمز با عصبانیت و کنترل نیز مرتبط است. استفاده از رنگ قرمز بیش از حد در خانه می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب یا بی‌قراری در افراد شود.

تغییر دکوراسیون خانه

به علاوه آبی رنگی است که با طراوت، آرامش و آرامش ارتباط برقرار کرده و به عنوان یک رنگ محافظه کارانه و منظم، در محیط‌های حرفه‌ای و اداری، دفاتر بهداشتی و مؤسسات مالی محبوب است. آبی همچنین با غم و اندوه مرتبط است و رنگ خوبی برای دفع افسردگی نیست.

۶- گیاهان را به فضای داخلی اضافه کنید

گیاهان می‌توانند استرس را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند. همچنین نه‌تنها از نظر بصری خوشایند هستند، بلکه به خوشبو و تمیز شدن هوا نیز کمک می‌کنند زیرا اکسیژن آزاد می‌کنند و مونوکسید کربن را جذب می‌کنند. این واقعیتی است که بسیاری از ما ممکن است قبلاً بدانیم، اما تحقیقات بیشتری در مورد آن وجود دارد. تحقیقات به طور فزاینده‌ای مزایای سلامت روانی بی‌شمار مرتبط با قرار گرفتن در معرض فضای سبز داخلی را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله انسان‌شناسی فیزیولوژیکی (Physiological Anthropology) منتشر شد به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در مجاورت گیاهان آپارتمانی و نگاه کردن به آن‌ها می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و به شما کمک کند احساس آرامش کنید.نگاه کردن به گیاهان یا دیگر فضای سبز نیز می‌تواند توانایی شما برای تمرکز و توجه را افزایش دهد که در نتیجه ممکن است بهره‌وری شما را افزایش دهد. این ایده پشت نظریه‌ی بازگرداندن توجه است. ایده‌ای که در اواخر دهه ۱۹۸۰ رایج شد و اکنون بیش از هر زمان دیگری مرتبط به نظر می‌رسد زیرا ما با رایانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود درگیر هستیم و دائم حواسمان پرت می‌شود.

دکوراسیون

اگر به دنبال اضافه کردن برخی گیاهان به فضای زندگی خود هستید، ممکن است انتخاب برخی از گیاهان آپارتمانی که نیاز به نگهداری کمی دارند، برایتان بهتر باشد. از جمله:

  • آلوئه ورا
  • سانسوریا یا گیاه ماری (Aansevieria)؛
  • نخل بامبو
  • انواع ساکولنت‌ها
  • پوتوس

اگر نگهداری گیاهان خانگی واقعی امکان‌پذیر نیستند، گزینه دیگر اضافه کردن برخی عناصر خاکی به فضای خود است.

ترکیبی از مواد ارگانیک با بافت‌های مختلف را در دکوراسیون خود بگنجانید. به عنوان مثال، مجسمه‌های چوبی، فلزی، سنگی، گلدان‌های شیشه‌ای، کریستال‌ها، سنگ‌های قیمتی معدنی، آب‌نماها و منسوجات نرم و مجلل نیز به ایجاد هماهنگی و فضای گرم کمک می‌کنند. ما بر این باوریم که «بافت» دنیا را کامل می‌کند.

سخن پایانی
شما زمان زیادی را در خانه و محل کار خود می‌گذرانید، بنابراین ایجاد احساس جذبه و آرامش در این مناطق راهی عالی برای کمک به بهبود سلامت کلی روان شما است.

بسیاری از تغییراتی که در بالا توصیه کردیم بسیار ساده و ارزان هستند. گاهی اوقات حتی رایگان و تأثیر آن‌ها می‌تواند چشمگیر باشد. یک یا دو روز را به طوفان فکری برای ایجاد این تغییرات در فضاهای خود اختصاص دهید و سپس برنامه خود را عملی کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار