با قرص و داروهای درمانی چاق کننده آشنا شوید

با قرص و داروهای درمانی چاق کننده آشنا شوید

اضافه وزن ممکن است برای یرخی ز افراد موضوع بسیار حساس و با اهمیتی باشد و می توان گفت بیشتر ما به دنبال کاهش وزن هستیم.شاید شما در خود متوجه افزایش وزن شده باشید و ندانید علت آن چیست بهتر است در این مواقع اول به داروهایی که مصرف می کنید نگاهی بیاندازید زیرا برخی […]

اضافه وزن ممکن است برای یرخی ز افراد موضوع بسیار حساس و با اهمیتی باشد و می توان گفت بیشتر ما به دنبال کاهش وزن هستیم.شاید شما در خود متوجه افزایش وزن شده باشید و ندانید علت آن چیست بهتر است در این مواقع اول به داروهایی که مصرف می کنید نگاهی بیاندازید زیرا برخی از داروهای درمانی می توانند در افزایش وزن شما اثرگذار باشند.در ادامه این مطلب شما را با برخی از داروهای درمانی که می توانند باعث افزایش وزن شوند آشنا می کنیم.

قرص و داروهای درمانی چاق گننده

۱-داروهای مرتبط با مشکلات روحی و روانی
جهت درمان بیماری های روان پریشی نظیر افسردگی دوقطبی و اسکیزوفرنی داروهایی استفاده می شوند که می توانند اشتها را افزایش داده، موجب چاقی شوند. بطور مثال:

  • هالوپریدول
  • لوکساپین
  • کلوزاپین
  • کلرپرومازین
  • فلوفنازین
  • ریسپریدون
  • الانزاپین
  • کوئتیاپین

در برخی موارد طبق تشخیص پزشک می توان به همراه موارد ذکر شده از داروهای مکملی نظیر متفورمین استفاده کرد که جلوی چاقی و افزایش وزن در این بیماران را می گیرد.

۲-بتا بلاکر ها
افرادی که برای بهبود فشار خون بالا، وضعیت های قلبی، میگیرن، اضطراب و گلوکوما بتا بلاکر مصرف می کنند، دچار اضافه وزن خواهند شد.

۳-داروهای ضد حساسیت و خواب آور
داروهایی که به منظور پیشگیری از حساسیت های مختلف استفاده می شوند اغلب دارای آنتی هیستامین می باشند که خواب آور هستند. این داروها فعالیت های آنزیم تنظیم کننده اشتها در بدن را مختل می کنند و با افزایش حس خواب آلودگی می توانند موجب کاهش فعالیت های بدنی و جلوگیری از ورزش و تحرک در افراد شوند.

بطور مثال سیتریزین، لوراتادین، فکسوفنادین، دیفن هیدرامین و داروهای سرماخوردگی می توانند موجب بی حسی، خواب آلودگی و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه چاقی شوند.

۴-انسولین
افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، باید انسولین تزریق کنند، با این حال، اگر در مصرف شیرینی زیاده روی کنند، می تواند باعث شود که بدن قند را راحت تر به چربی تبدیل کند و از آن جایی که مجبور هستید تا همیشه از انسولین استفاده کنید؛ بنابراین مراقب باشید که غذا ها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

قرص و داروهای درمانی چاق گننده

۵- کنترل کننده های تشنج و میگرن
داروهایی نظیر والپروئیک اپیسید که برای پیشگیری از میگرن تجویز می شوند همچنین در درمان اختلالات دوقطبی، تشنج، صرع و … کاربرد دارند، می توانند افراد را حتی ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم چاق کنند. برخی از انواع دیگر این داروها نظیر کاربامازپین و گاباپنتین می توانند ظرف مدت ۳ ماه تا ۱۵ کیلوگرم موجب افزایش وزن در افراد شوند. البته در موارد نادری دیده شده است که این داروها موجب کاهش وزن در افراد شده اند. بنابراین تاثیرات هیچ دارویی برای همه افراد یکسان و به یک شکل نخواهد بود.

۶-کورتیکواستروئیدها
اگر کورتیکواستروئید استفاده می کنید، احتمالاً با مشکلاتی مانند پف و التهاب مواجه هستید و باید دارو های ضد التهابی هم مصرف کنید که توسط پزشک تجویز می شود. معمولا این دارو ها می تواند با افزایش اشتها یا احتباس مایعات همراه باشد. به طور کلی، هر چه دوز استروئیدِ مصرفی بیشتر باشد و مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید، احتمال افزایش وزن تان بیشتر است.

۷-دارو های ضد روان پریشی
این داروها برای درمان مشکلاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می شود؛ اما عوارض جانبی آن ها شامل اضافه وزن هم خواهد بود. ‌در واقع ممکن است عملکرد گلوکز در بدن را بهم بریزد و باعث افزایش سطح کلسترول هم شود.

۸-دارو های آلرژی بدون نسخه
دارو های رایج ضد آلرژی که شامل آنتی هیستامین هایی مانند فکسوفنادین و ستیریزین می شود؛ با افزایش وزن، به ویژه در کودکان مرتبط است. اگرچه دانشمندان دقیقاً دلیل این امر را مشخص نکرده اند، اما ممکن است به دلیل افزایش اشتها، بی حالی یا حتی تغییرات متابولیک باشد.

مطالب مرتبط

نظرات