با ۹ تکنیک طلایی پشت ماهیتابه و قابلمه خود را مثل روز اول سفید کنید

با ۹ تکنیک طلایی پشت ماهیتابه و قابلمه خود را مثل روز اول سفید کنید

معمولا پشت ظروف چدن و تفلون کثیف و سیاه می شوند و پاک کردن آن به راحتی نیست.اما در این مطلب به شما روش هایی معرفی می کنیم که به راحتی میتوانید پشت قابلمه و ماهیتابه خود را مثل روز اول کنید.همچنین چند نکته نیز برای جلوگیری از این مشکل نیز ذکر خواهیم کرد.پس تا […]

معمولا پشت ظروف چدن و تفلون کثیف و سیاه می شوند و پاک کردن آن به راحتی نیست.اما در این مطلب به شما روش هایی معرفی می کنیم که به راحتی میتوانید پشت قابلمه و ماهیتابه خود را مثل روز اول کنید.همچنین چند نکته نیز برای جلوگیری از این مشکل نیز ذکر خواهیم کرد.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سفید کردن پشت قابلمه و ماهیتابه

نکاتی برای تمیز نگه داشتن قابلمه و ماهیتابه:
خوب است اول نکاتی را با هم مرور کنیم تا با توجه به آن‌ها از کثیف و لک‌شدن قابلمه‌ها و تابه‌ها جلوگیری کنید:

۱-اجاق گاز خود را تمیز نگه دارید
اجاق گاز، محلی است که همیشه در معرض کثیف‌شدن و تجمع چربی‌ها و مواد غذایی است. به همین دلیل بهتر است پیش از قراردادن قابلمه و ماهیتابه روی گاز، آن را تمیز کنید. برای آسان‌تر تمیز شدن گاز، بهتر است پس از هر بار پخت غذا و پس از خنک‌شدن گاز، آن را با استفاده از یک پاک‌کننده گاز مناسب تمیز کنید.

۲-قبل از پخت، قابلمه و تابه را به‌خوبی گرم کنید
برای آن‌که مواد غذایی به کف ظرف نچسبند، پیش از ریختن غذا درون آن، ظرف را به‌خوبی گرم کنید. به این ترتیب ظرف مانند یک ظرف نچسب عمل می‌کند.

۳-ظروف را بلافاصله پس از اتمام پخت تمیز کنید
جداکردن مواد غذایی که برای مدتی طولانی روی ظرف مانده، بسیار سخت‌ است و تمیز کردن پشت قابلمه را دشوار‌ می‌کند؛ اما اگر پس از اتمام پخت و خنک‌شدن ظرف، با استفاده از ماده شوینده آن را تمیز کنید، کار خیلی آسان‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که پیش از خنک‌شدن قابلمه یا تابه، این کار را انجام ندهید؛ زیرا شوک حرارتی‌ می‌تواند باعث تغییر شکل ظروف و آسیب‌رسیدن به آن‌ها شود.

۴- قابلمه یا ماهیتابه را پس از شستشو خشک کنید
خشک‌کردن قابلمه یا ماهیتابه، از باقی‌ماندن لک آب روی آن‌ها جلوگیری‌ می‌کند. لک آب گاهی به‌سختی پاک‌ می‌شود. همچنین این کار، از زنگ‌زدگی ظروف جلوگیری‌ می‌کند؛ بنابراین بهتر است پس از شستشو، قابلمه یا ماهیتابه را با استفاده از یک حوله یا دستمال کاغذی به‌خوبی خشک کنید.

۵- قابلمه یا ماهیتابه را در محلی تمیز و خشک نگهداری کنید
یکی از دلایلی که باعث دشوارشدن تمیز کردن پشت قابلمه‌ می‌شود، چربی‌ها و کثیفی‌هایی است که در محل نگهداری از ظروف وجود دارند. توجه کنید که قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های تمیز را در مکانی تمیز و خشک قرار‌ ‌دهید. همچنین گذاشتن قابلمه روی گاز،‌ می‌تواند باعث ریختن و پاشیدن مواد غذایی و انتقال چربی‌ها به سطح آن شود.

۶-هنگام پخت به دمای گاز توجه کنید
برای آن‌که مجبور به تمیزکردن پشت قابلمه سوخته نشوید، بهتر است از همان ابتدا حواستان به شعله گاز باشد. اگر شعله خیلی زیاد باشد، باعث پاشیدن مواد غذایی به بیرون ظرف و در مرحله بعد سوختن این مواد‌ می‌شود. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار، غذا را هم بزنید تا از چسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه جلوگیری کنید.

سفید کردن پشت قابلمه و ماهیتابه

روش‌های تمیز کردن پشت قابلمه:
برای تمیز کردن پشت قابلمه، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای آن‌که بهترین روش را انتخاب کنید، باید به نوع متریال قابلمه خود توجه کنید. قبل از به‌کارگیری هر روش، بهتر است آن را در منطقه‌ای کوچک از قابلمه امتحان کنید تا در صورت عوض‌شدن رنگ و ظاهر ظرف، از آن مواد شستشو برای تمیزکردن استفاده نکنید. روش‌های تمیزکردن پشت قابلمه سوخته شامل موارد زیر است:

۱- تمیز کردن پشت قابلمه با آب داغ و مایع ظرفشویی
اول از همه با استفاده از آب داغ، مایع ظرفشویی و اسکاچ می توانید سیاهی و لکه های پشت قابلمه تفلون و چدنی را تمیز کنید.

۲. تمیز کردن پشت قابلمه با سس کچاپ 
سس کچاپ را پشت قابلمه ریخته و حدود ۱۰ دقیقه آن را رها کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با اسفنج نرم بکشید تا پشت قابلمه شما تمیز شود. این روش تا حدودی باعث تمیز شدن پشت قابلمه ها می شود.

۳. استفاده مستقیم از سرکه سفید روی لکه های پشت قابلمه
روش دیگر برای برق انداخت پشت قابلمه تفلون و چدنی استفاده از سرکه سفید است به طوریکه سرکه سفید را مستقیما روی لکه بریزید و با اسکاچ یا ابر شروع به شستشو کنید.

۴. ترکیب بیکینگ پودر و سرکه سفید برای تمیز کردن پشت قابلمه
برای تمیز کردن پشت قابلمه تفلون و چدن ۲ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر را در ظرفی ریخته و با آب مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن کامل اسکاچ را در محلول فرو کرده و با آن به جنگ چربی ها بروید! می توانید سرکه سفید را هم به این محلول اضافه کنید.

۵. شستشو با مواد پاک کننده و لکه برهای قوی آشپزخانه 
علاوه بر سرکه سفید و جوش شیرین می توانید از لکه برهای رایج در آشپزخانه هم استفاده کنید مثل مواد سفید کننده و گاز پاک کن، پودر رخشا.

۶. ساخت محلول رفع سیاهی پشت قابلمه با سرکه سفید ، آب اکسیژنه، جوش شیرین و اسکاچ
برای استفاده از این مواد برای تمیز کردن سیاهی پشت قابلمه تفلون و چدن به این روشکه جوش شیرین را روی محل مورد نظر ریخته و آب اکسیژنه روی آن بریزید به مقداری که کمی مرطوب شود.بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه در این حالت بماند،بعد از آن سرکه سفید روی آن اسپری کنید و اجازه دهید ۱ ساعت مواد روی ظرف بماند، بعد با اسکاج و آب کاملا بشویید.

۷. تمیز کردن پشت قابلمه با سرکه و جوش شیرین 
ابتدا پشت قابلمه را با آب گرم یا داغ خیس کنید و روی آن جوش شیرین بریزید سپس روی جوش شیرین ها سرکه بپاشید. سرکه با جوش شیرین باهم واکنش داده و کف می کند. بعد از ۱۵ دقیقه با سیم ظرف شویی آغشته به مایع ظرف شویی تمام سیاهی ها و سوختگی های پشت قابلمه را تمیز کنید.

۸. تمیز کردن پشت قابلمه با آبلیمو و فویل
در یک ظرف که قابلمه هایتان در آن جا شوند، جوش شیرین، آب، دو تیکه اندازه توپ کوچک ورق آلومینیومی و آبلیمو بریزید. آنها را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که جوش آمد پشت قابلمه ها را در این محلول قرار دهید و بگذارید بین ۲ تا ۶ دقیقه در این مواد بماند. در آخر پشت قابلمه را با یک سیم ظرف شویی و مایع ظرف شویی برق بیندازید.

۹. استفاده از جوش شیرین به همراه آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه پشت قابلمه 
برای پاک کردن سیاهی و لکه های پشت قابلمه این دو ماده را با هم ترکیب کرده و به صورت یک لایه ضخیم روی قسمت سوخته به مدت ۱۰ دقیقه قراردهید و سپس با اسکاچ بشویید.

مطالب مرتبط

نظرات