برنامه های شهرداری و شورای شهر برای ساماندهی دست فروشان و مشاغل مزاحم در شیراز

برنامه های شهرداری و شورای شهر برای ساماندهی دست فروشان و مشاغل مزاحم در شیراز

نشست خبری مشترک شورای شهر و شهرداری شیراز با تشریح اولویت های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز دوره ششم در سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز برگزار شد. به گزارش اول فارس، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در این نشست گفت: احداث ۸ بازارچه به […]

نشست خبری مشترک شورای شهر و شهرداری شیراز با تشریح اولویت های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز دوره ششم در سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز برگزار شد.

به گزارش اول فارس، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز در این نشست گفت: احداث ۸ بازارچه به صورت محلی و بزرگ مقیاس در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است که دو مدل از این بازارچه ها در دو منطقه ۷ و ۹ شهرداری جانمایی و احداث آن انجام شده است.

روح‌الله خوشبخت با اشاره به اینکه در حوزه تخصیص اعتبارات عمرانی به معاونت محیط زیست و خدمات شهری، افزایش اعتبارات بسیار قابل توجه است به گونه ای که بودجه از ۲۲ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: راه اندازی بازارچه‌های از مزرعه تا سفره در نقاط محروم شهر با استقبال خوبی از سوی شهروندان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص طرح از مزرعه تا سفره  به دستور استاندار وارد فاز تفاهم نامه و انجام کار با تعاون روستایی شدیم اما متاسفانه علارغم تفاهم نامه، در تأمین میوه با کیفیت و با قیمت مناسب با مشکل مواجه شدند.

خوشبخت با بیان اینکه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری سه سایت ۳۰۰ هکتاری، سایت ۲۸ هکتاری و شهید منتظری در دستور کار قرار است، افزود: سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشوری مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها را بر عهده دارد و اقدامات بزرگی در میدان اول تره و بار شیراز شکل گرفته است و در فاز دوم‌میدان نیز پروژه های عظیمی را در دستور کار قرار داده‌ است.

 بازار هفتگی شب قصردشت و عفیف آباد در دستور جابه جایی قرار دارد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز به ساماندهی دست فروشان شهر شیراز نیز اشاره ای داشت و افزود: دو بازارشب هفتگی بلوار ارم و خیابان زند جابه جا شد و بازار هفتگی شب قصردشت و عفیف آباد را در دستور کار قراردارد.

وی اضافه کرد: اقدامات خوبی در حوزه هوشمندسازی، ورودی باسکول، انتقال آب های سطحی در میدان تره و بار شیراز صورت گرفته است و با حرکت برنامه محوری که در دستور کار است و تا پایان سال جاری با افتتاحیه‌های ویژه نشان خواهیم داد که رشد و توسعه در شهرداری وجود دارد.

خوشبخت به تهیه طرح دروازه کازرون که دو هفته پیش در شورا تصویب و به کمیسیون ماده ۵ برای تعیین تکلیف فرستاده شد اشاره کرد و گفت: شرکت پارس گستر تکمیل باقیمانده بازار پروتئین را در دست اقدام دارد؛ انتخاب بهره بردار با توجه به غرفه های موجود و با توجه به وسعت آن نیاز به بازاریابی خوبی دارد که از کمک اصناف بویژه در مجموعه دروازه کازرون استفاده شده است.

وی ادامه داد: باید به بهره بردار کمک شود تا با تصویب طرح مجموعه مشاغلی که در دروازه کازرون وجود دارند تشویق به جا به جایی این بازار شوند.

خوشبخت افزود: در بازار پروتئین ۱۲۷ غرفه با توجه به وسعت و قرارگیری این مکان طراحی شده است.

وی اضافه کرد: در مجموعه شهرداری به دنبال آن هستیم تا بهره بردار به گونه‌ای کمک کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اظهار کرد: از یکسو اعلام می‌کنیم که اجازه فعالیت در سد معبر به دست فروشان را نمی‌دهیم و از سوی دیگر این درخواست از سوی دست فروشان مطرح می‌شود که جانمایی به گونه‌ای باشد که موجب ضرر ما نباشد و این موضوع مصداق یک تیغه دو لبه است که معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد.

بازار پروتئین شیراز برای ساماندهی محور دروازه کازرون راه‌اندازی شده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز  نیز در این جلسه گفت: ۱۹ پروژه در محور سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شیراز در دستور کار قرار دارد که ارتباط مستقیم با معیشت و مشکلات مردم دارد.

مسعود زارعی با اشاره به ساماندهی محور دروازه کازرون افزود: بازار پروتئین شیراز برای ساماندهی محور دروازه کازرون راه‌اندازی شده است تا این وضعیت ناخوشایند با انتقال به بازار پروتئین از بین برود.

وی ادامه داد: ۶ موضوع مربوط به سازمان میادین در حال ریل‌گذاری و تعیین تکلیف است، غرفه‌هایی با شرایط متفاوت به وجود می‌آیند. در منطقه ۷ و ۹ بازارچه شهرداری به شکل کاملا استاندارد مستقر شده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز افزود: ۴۲ غرفه که استاندارد نیست جمع می‌شوند و به  غرفه‌های که زیر نظر شهرداری هستند انتقال پیدا می‌کنند و به صورت عینی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در غرفه‌هایی که شهرداری مالک آن‌ها است با صفر کردن قیمت اجاره توسط شهرداری، ۳۰ درصد از قیمت میوه و تره‌بار کم‌ خواهد شد و به نرخ میدان به فروش خواهند رسید.

زارعی تصریح کرد: بازارچه فعلی در آینده جمع می‌شود و غرفه‌های جدید با امکانات بیشتر به وجود می‌آیند که مجموعه این اقدامات توجه به معیشت و سفره مردم خواهد بود.

وی به بازار جدید پروتئین شیراز اشاره کرد و افزود: در کمیسیون معاونت شهرداری مجتمع بازار پروتئین مورد بررسی قرار گرفت. این طرح در خصوص محور دروازه کازرون است تا این وضعیت ناخوشایند با انتقال به بازار پروتئین از بین برود و ساماندهی شود.

زارعی در خصوص ساماندهی دستفروشان گفت: در بحث ساماندهی دست‌فروشان در سطح کلان شهرها در سطح متوسط قرار داریم. دستفروش، بارفروش و اغذیه فروش سه موردی است که در طرح ساماندهی قرار دارد و مکان‌هایی به شکلی اصولی و ثابت مشخص می‌شود تا مشکل سد معبر و ترافیک حل شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ شغل به عنوان مشاغل مزاحم تعریف شده‌اند، افزود: ساماندهی مشاغل مزاحم که باید به خارج از محدوده شهر منتقل شوند،‌ در دستور کار است و در همین راستا زمین ۳۰۰ هکتاری و ۲۸ هکتاری را به مشاغل مزاحم و ضایعاتی اختصاص داده‌ایم.

زارعی اظهار کرد: در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ جلساتی راجع به تعیین تکلیف کارخانه سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه و کارخانه‌هایی که مشکلاتی برای سلامتی مردم داشتند، برگزار شد و برای انتقال آن‌ها زمان‌بندی مشخص شد و زیرساخت‌های آن به شکل جدید دنبال می‌شود.

اختصاص سایت۳۰۰ هکتاری برای ساماندهی مشاغل مزاحم

در ادامه رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز با اشاره به آشفتگی محور دروازه کازرون گفت: در بحث آلایندگی و موضوع دروازه کازرون هدف تنها ساماندهی نیست بلکه بهسازی صنوف دروازه کازرون باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بعد از ساماندهی صنوف در بازار پروتئین، لایحه تشویقی به منظور ارائه بهترین شرایط برای صنوف اجرا می‌شود.

پژمان شفیعی از تخصیص زمینی با متراژ ۲۸ هکتار برای ساماندهی مشاغل مزاحم در این کلان‌شهر خبر داد و افزود: شهرداری برای جایگذاری مشاغل مزاحم ضایعاتی این زمین را اختصاص داده است و طریقه انتقال این ضایعات‌فروشی‌ها هم در شیوه‌نامه ارائه شده، درج شده است.

وی  همچنین به اختصاص سایت ۳۰۰ هکتاری برای ساماندهی مشاغل مزاحم  اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات این سایت ۳۰۰ هکتاری انجام شده است و براساس آن شغل هایی که در این سایت مستقر خواهند شد مشخص شده است؛ پیمانکار و مشاور شروع به کار کرده است و با چشم انداز ۱۰ ساله، در بحث ۳۰۰ هکتاری ۳ بسته در نظر گرفته شده است.

شفیعی با بیان اینکه تاکنون احداث شهرک سنگ برمشور پیشرفت خوبی داشته است و مرحله به مرحله سنگ فروشی‌ها در حال انتقال هستند، گفت: برای انتقال کارخانه سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه هم بر اساس برنامه زمانب‌ندی در حال پیشبرد کار هستیم.

وی  با بیان اینکه شعار سازمان ما برنامه محوری و تحول‌گرایی بود و با مشاوره‌هایی که در حوزه احداث بازارچه جدید گرفتیم، بازارچه‌های شهرداری را آسیب‌شناسی کردیم، ادامه داد: با در نظر گرفتن روند کاشت، داشت، برداشت، نگهداشت و همچنین حمل و نقل که تاثیری بسزایی در قیمت‌ میوه و تره‌بار دارد، تصمیم به حذف اجاره غرفه‌های بازارچه عرضه میوه و تره‌بار شهرداری شد و بر همین اساس محصولات در این بازارچه‌ها باید با نرخ میدان به فروش برسند.

شفیعی با بیان اینکه در این غرفه‌ها نرخ نامه فروش میوه و تره‌بار نصب می‌شود و در صورت تخلف سریعاً برخورد می‌شود، افزود: شهرداری شیراز در یک الگوی جدید، خود مدیریت بازار را به عهده می‌گیرد و با تخلفات برخورد می‌کند.

وی به ساماندهی دستفروشان سطح شهر اشاره کرد و گفت: در وهله اول در خصوص بازار شب و روزی که به صورت خود ساخته توسط دستفروشان سازماندهی شده بود، تشکیل پرونده داده شد و هویت این افراد شناسایی شد و سپس این بازار جابه‌جا شد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز اظهار کرد: مرکز بهداشت به شدت با ساماندهی اغذیه‌فروشان دستفروش مخالف است لذا این مورد باید مورد بررسی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

نگذارید املاک و مستغلات شهرداری را تاراج کنند

اعلام محدودیت های «تکراری» استانداری برای سیل اتباع افغانستانی در استان فارس(+ویدئو)

اطلاعیه محدودیت ترافیکی یکماهه در مسیر غرب به شرق بلوار چمران شیراز

نظرات