بنای تاریخی و ارزشمند کاروانسرای گمرک شیراز مرمت شد

بنای تاریخی و ارزشمند کاروانسرای گمرک شیراز مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آغاز مرمت سرای گمرک در بازار وکیل شیراز خبر داد.

به گزارش اول فارس از شیراز،  محمد ثابت اقلیدی ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدیدش از روند مرمت پروژه بزرگ بازار وکیل شیراز بابیان اینکه سرای گمرک بااعتبار ۴ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان آغازشده است گفت: سرا یا کاروانسرای گمرک یکی از بناهای دوره زندیه است که در نیمه شمالی بازار وکیل قرارگرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص پروژه مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند شیراز گفت: برچیدن بخش‌های باقی‌مانده کاه‌گل فرسوده بام به‌منظور اجرای عملیات سبک‌سازی، تعمیرات روی طاق‌های آجری و درنهایت عایق رطوبتی بام‌های ضلع جنوبی و غربی ازجمله اقدامات مرمتی در سرای گمرک است.

کاروانسرای گمرک در ضلع شمالی بازار وکیل شیراز واقع‌شده و دارای ۷۰ حجره است و دوطبقه است
ثابت اقلیدی همچنین افزود: تعمیرات و مرمت دیوار جان‌پناه آجری بخش فوقانی نماهای ضلع جنوبی و غربی از دیگر اقدامات مرمتی این سرای تاریخی است.
گفتنی است سرا یا کاروانسرای گمرک در ضلع شمالی بازار وکیل شیراز واقع‌شده و دارای ۷۰ حجره است و دوطبقه است؛ که طبقه همکف به‌عنوان انبار استفاده می‌شود. این بنادر سال‌های ۱۱۹۳-۱۱۷۲ ساخته و در دوره زندیه بناشده و در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۴۶ به شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.
ازنظر مقاومت بنا هنوز استحکام خود را حفظ کرده و آسیب جدی برآن وارد نیست. تمامی مصالح قدیمی به‌کاررفته در بنا آجر است در حیاط کاروان‌سرا چهار باغچه یک مسجد و یک حوض آب است.
بازار وکیل شیراز بااعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی نفت در قالب ۱۴ پروژه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور رسمی در ۱۴ تیرماه امسال آغاز شد. این پروژه‌ها شامل مرمت اردو بازار، بازار حاجی، بازار وکیل جنوبی، راسته ترکش‌دوزها و راسته علافه بندان، بازارهای شمالی و نو، سراهای احمدی، روغنی، گمرک، فیل و راسته شمشیر گرها و سرای مشیر، بازار نو و حمام مشیر، مرمت بازار مسگرها و گاراژ فردوسی و تزیینات بازارهای وکیل شمالی و جنوبی و راسته ترکش‌دوزها و علاقه بندان است.

مطالب مرتبط

واکنش میراث فرهنگی فارس به استفاده از ایزوگام در بازار وکیل شیراز

چند روش برای انجام آسان کارهای فنی در خانه [+ویدئو ]

بازار تاریخی شیراز هنوز رویش سیاه است ، چرا؟

نظرات