بوشهر در انتظار یک فاجعه بزرگ :بارندگی مداوم هم فایده ندارد!

بوشهر در انتظار یک فاجعه بزرگ :بارندگی مداوم هم فایده ندارد!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با خالی شدن آب در منافذ آبخوان تراکم در سطح زمین به صورت فرونشست یا فروچاله نمایان می‌شود. بر این اساس، راه برای نفوذ آب به منابع زیرزمینی به طور کلی بسته می‌شود و پدیده شوم مرگ آبخوان رقم می‌خورد. در این شرایط بارندگی مداوم نیز آبخوان مرده را […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با خالی شدن آب در منافذ آبخوان تراکم در سطح زمین به صورت فرونشست یا فروچاله نمایان می‌شود. بر این اساس، راه برای نفوذ آب به منابع زیرزمینی به طور کلی بسته می‌شود و پدیده شوم مرگ آبخوان رقم می‌خورد. در این شرایط بارندگی مداوم نیز آبخوان مرده را احیا نخواهد کرد.

به گزارش اول فارس ، علی محمدی با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی باید متناسب با میزان تغذیه این منابع از طریق بارندگی و رواناب‌های ناشی از آن باشد، اما متأسفانه همواره کفه‌ی ترازو به سمت برداشتها سنگینی می‌کند.

وی با اشاره به عوامل انسانی مؤثر بر افت سطح منابع آب زیرزمینی گفت: سوق دادن بار اشتغال به سوی بخش کشاورزی باعث افزایش شمار بهره برداران این حوزه شده است. از سوی دیگر راندمان پایین تولیدات حوزه کشاورزی نیز، باعث برداشت بیش از حد نرمال از منابع آب گردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم و کاهشم میزان بارندگی‌ها باعث تغذیه نشدن مناسب آبخوان‌ها می‌شود و افت سطح‌ایستابی را تسریع می‌کنند.

محمدی اظهار کرد: در ۱۲ سال از دوره آماری ۱۵ سال اخیر، شاهد بارندگی کمتر از میانگین نرمال در استان بوشهر بوده‌ایم. نکته حائز اهمیت، رژیم و پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها است. یعنی همان میزان بارندگی کمتر از میانگین نیز در چند سامانه بارشی محدود و با شدت زیاد رقم خورده و امکان جذب در آبرفت را نداشته است.

وی تصریح کرد: افزایش برداشت‌ها از یک سو و کاهش تغذیه آبخوان‌ها از سوی دیگر، ما را به منابع آب زیرزمینی بدهکار کرده است؛ به طوری که سالانه سطح آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر به طور میانگین ۱ متر افت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با خالی شدن آب در منافذ آبخوان، لایه‌های آبرفت متراکم شده و دچار کاهش حجم می‌شود و این تراکم در سطح زمین به صورت فرونشست یا فروچاله نمایان می‌شود.

محمدی افزود: بر این اساس، راه برای نفوذ آب به منابع زیرزمینی به طور کلی بسته می‌شود و پدیده شوم مرگ آبخوان رقم می‌خورد. در این شرایط بارندگی مداوم نیز آبخوان مرده را احیا نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: پدیده فرونشست باعث خسارات جبران ناپذیری از جمله خشکسالی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، تغییر مورفولوژی رودخانه‌ها، آسیب جدی به نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و برق و گاز و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: در صورت وقوع فرونشست در مناطق شهری به دلیل حضور جمعیت متراکم، خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مناطق تحت تأثیر فرونشست در استان بوشهر گفت: به طور طبیعی، مناطقی در شرایط بحرانی‌تر از نظر منابع آب زیرزمینی قرار دارند، وقوع فرونشست قابل پیش‌بینی‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از جمله این مناطق در استان بوشهر دشت طلحه – فاریاب، کلمه و شاهیجان در شهرستان دشتستان است که پدیده فرونشست در این مناطق رؤیت شده است.

وی اضافه کرد: این شرکت به‌منظور جلوگیری از وقوع یا تداوم فرونشست زمین و تبعات نامطلوب آن، از سال‌های گذشته اقدامات مهمی را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شامل نصب کنتورهای هوشمند و تقلیل منصوبات چاه‌های بهره‌برداری جهت جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز، تمدید ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و … آغاز کرده و با جدیت ادامه می‌دهد.

محمدی عنوان کرد: در این راستا همکاری بیش از پیش ارگان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت آب فاضلاب و همچنین مشارکت بهره برداران در خصوص مصرف بهینه منابع آب، رهیافت‌های بهتری برای استان رقم خواهد زد.

فال حافظ امروز ۱۶ دی با تفسیر دقیق و زیبا


ببینید|عکس ۹۳ سال پیش یکی از خیابانهای قدیمی شیراز

 در کانال اول فارس عضو شوید 

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

مطالب مرتبط
برچسب‌ها:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۱۷ - دی - ۱۴۰۱

    الکی سیاهنمایی نکید،بوشهر هرچقدر کم آب باشه دیگه از امارات و قطر که بی آب تر نیست برید ببینید اونا دارن چمن میکارن و گلکاری میکنن،همه آب مصرفیشونو از دریا تعمین میکنن


  • علی

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    کی دلش به حال این مملکت سوخته ؟کاش فقط همین بودکجای این مملکت آباده که حالا فقط مونده بوشهر


  • سحر

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    لعنت به هرچی.. مفت خور به خصوص…


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    به علت مدیریت یک مشت کارنشناس


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    در پایین دست دز و کرخه هم به شکل گسترده چاه حفر شده یقیناً تا چند سال دیگه خوزستان تبدیل به یک چاله میشه


  • کارشناس حوزه اب

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    با سلام
    یکی از عوامل اصلی این فاجعه متاسفانه خود وزارت نیرو هست.مه مجوز بی رویه حفر چاه و عدم جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز باعث بوجود آمدن این فاجعه شده و خواهد شد.


  • امید

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    حالا تکلیف چیه بارون بیاد.؟نیاد؟شما…روهم سردرگم گردید!چندروزدیگه هم تابلومیزنیدآب هست ولی کم است….


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۵ - دی - ۱۴۰۱

    اینم یه فاجعه دیگه حتما اینم زیر امریکاس ??


  • سهراب سهرابی

    تاریخ : ۱۴ - دی - ۱۴۰۱

    شما جلوی آبهایی که داره میره دریا رو بگیر . جلوشون سد های خاکی با لایروبی دوساله بزن بعدش مشکل حل میشه .
    بله وقتی به تناسب رشد کشاورزی آب‌های زیرزمینی تقویت نشه این مشکلات بوجود میاد . داریم وارد ترسالی میشیم و باید فکر جدی در خصوص آب های ول بکنیم


  • کارناشناس

    تاریخ : ۱۴ - دی - ۱۴۰۱

    کامنت ها رو که مرور کنی به عمق آگاهی و اطلاعات عمومی در خصوص منابع آبهای زیرزمینی پی میبری طرف میگه چاه بزنید و آب باران رو هدایت کنید زیرزمین یا یکی دیگه گفته هر شهروندی یه چاه پنج متری حفر کنه تو حیاط خونه و آبهای شستشو رو بریزه اون تو تا جلوگیری کنه از فرونشست ، گرفتاری ما فقر آگاهی مردم هست که ناشی از کوتاهی مسولیین مربوطه هست که واسه آموزش عمومی تره هم خرد نمی‌کنند


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۴ - دی - ۱۴۰۱

    صد در صد توطئه دشمنان بوده????


  • ضرغام ماندگار

    تاریخ : ۱۴ - دی - ۱۴۰۱

    سوء مدیریت درخصوص چاههای غیرمجاز، آبیاری غیراصولی نظیر انتقال آب ازیک چاه به چندین زمین که فاصله کیلومتری دارند. آبیاری غیراصولی دیگر نظیر غرقابی. آبیاری نخل به روش ایجاد بند که میشود درآن قایق سواری کرد. کشت بی رویه وعدم نظارت بر میزان استفاده. وبازتاکید کرده حفرچاههای بی پروانه. وهرزرفتن آبها به خلیج وووو وگرنه بامدیریتی قاطع استان ما حتی درشرایط بحرانی بارش مشکلی اصلا ندارد. چرا طـــــــــــفره میرویم چشممان را روی خطاها بازکنیم


  • مندو

    تاریخ : ۱۴ - دی - ۱۴۰۱

    هر اورگانی میاد فقط به فکر درآمد جیب خودشان هستند بجای حرف های مفت زدن ، شماها که دلسوز هستید چندین و چند دستگاه حفاری غیر مجاز که مصادره کردید را چند نفر را بر روی آن بنشانید تا در مسیر آبهای روان که به دریا میروند چاه زده و آبهای سطحی را هدایت به زیر زمین کنید تا آبهای زیر سطحی احیاء شود. نه اینکه کشاورز و دامدار و روستایی را زیر فشار قرار بدین.


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    دیدگاه تکراری !!!!


  • کریم

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    امیدواریم بوشهر مثل فارس نشود. .امروز باید جلو فرو چاله ها را گرفت..


  • کریم

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    امیدواریم بوشهر مثل فارس نشود. .امروز باید جلو فرو چاله ها را گرفت.. اگر مهمانی مهدی قائدی اجازه بدهد.!!!


  • رنجبر

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    سلام بحضور مسولین عزیز استان بوشهر اگر میخواهید برمعزل اب فایق ایید ازمردم پشتکوه برازجان بخش باغ تاج کمک بگیرید انها ازوجود راه کارهای بزرگی برای تامین اب برای کل استان بشما ارایه خواهند داد و دست شمارا به گرمی میفشارند چشم انتظار شما هستند مطمئن باشید به نتیجه مطلوب خواهید رسید


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    چرا اجازه این همه کشت سیفی جان داده میشود در سالهای اخیر کشاورزی بی رویه زیر کشت میرود


  • علی جوجه

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    استان بوشهر گورکات تو باغ ها ویلا ها وحتی توی خونه ها همه چاه اب دارن کی مجوز داده چرا اقدام نمیکنن من هیچ جای ایران ندیدم این همه بی مسئولیتی
    چطور میتونن بشقاب ماهواره تو خونه ها جمع کنن نمیتونن چاهای اب باغ شهری ها رو پلم کنن واقعا متاسفام برای عملکرد اب منطقه ای


  • عدی غریبی

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    جای هیچ نگرانی نیست به این دلیل که تازمانی مهدی طارمی زنده است بوشهر هم همچنان آ….


  • حسین

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    متأسفانه خود امور آب بیشترین تخلفات در حوزه آب دارند
    دوم هیچ دستگاهی بر امورات آب و کشاورزی وجود ندارد.


  • بینا

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    اینهمه اب فاضلاب بوشهر بهدر می دهید چرا؟
    این ابهارا هدایت کرده و به مناطق کوهپایه ها هدایت و از انجا رها کنید تا به زمین نفوذ و تا اندازه ای سبب بهبودی گردد


  • امین2

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    بنظرم اگرهرخانه درحیاط خودچاهکی ۴تا۵متری داشته باشدکه فاضلاب غیرآلوده را(شستشوی معمولی) درآن بریزدباتوجه به مقاوت مرطوبی که درمحدوده خانه ایجادمیشودازفرونشیست مناطق مسکونی جلوگیری میشود


  • احسان

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    اره این مشکل بزرگ استان بوشهر دربرگرفته و متاسفانه هیچ کاری انجام نمیشه در این زمینه آب های زیرزمینی کامل کشیدن بالا. چه دلیلی داره یه استان جنوبی بخواد این همه کشاورزی کنه بجای کشاورزی یه کارخونه چیز دیگری راه بندازین کشاورزی هم استان های شمالی و مرکزی که غنی از آب هستن انجام بدن


  • مهدی

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    اره این مشکل بزرگ استان بوشهر دربرگرفته و متاسفانه هیچ کاری انجام نمیشه در این زمینه آب های زیرزمینی کامل کشیدن بالا. چه دلیلی داره یه استان جنوبی بخواد این همه کشاورزی کنه بجای کشاورزی یه کارخونه چیز دیگری راه بندازین کشاورزی هم استان های شمالی و مرکزی که غنی از آب هستن انجام بدن


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۳ - دی - ۱۴۰۱

    می‌توانیم با اتکا بر دانش متخصصان داخلی اقدام به کسب تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه ابر ساز کنیم. تنها در این صورت است که با در اختیار گرفتن زمان، مکان و میزان بارش بخشی از معضلات مربوط به کم آبی، کشاورزی، تولید برق،اشتغال،حاشیه نشینی و مسائلی از این دست مرتفع می‌گردد.البته نباید از این نکته غافل شد که اصلاح الگوی مصرف و انتخاب کشت مناسب با اقلیم از نکات کلیدی و مکمل موفقیت در اینچنین طرحهایی به شمار می‌رود. به امید هوشمندانه و جسورانه تر شدن اولویت‌های کلان کشور در خشکاندن مشکل خشکسالی.