چاپ کد خبر: 18716
27 آذر 1398

تشریح عملکرد ناوگان حمل ونقل استان فارس در گفتگو با محمد مهدی عبدالهی

مهندس محمد مهدی عبدالهی مدیر هماهنگی حمل ونقل راه و شهرسازی استان فارس در گفتگو با اول فارس بخشی از عملکرد ناوگان حمل ونقل این شبکه در سال ۱۳۹۸ در استان فارس را تشریح کرد

عیدالهی

* در خصوص  وضعیت حمل و نقل در استان فارس توضیح بفرمائید:

قبل از هر چیز لازم میدانم هفته حمل و نقل را به همکاران خوب،دلسوز و فعال در مجموعه راه و شهر سازی ، راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه اهن و‌فرودگا ه ، متخصصین و کارشناسان حمل و نقل، ورانندگان فعال و زحمتکش در سراسر استان فارس تبریک عرض کنم.

در بخش حمل و نقل مسافر به طور متوسط تعداد جابجایی ماهیانه مسافر در استان فارس از طریق جاده حدود ۸۵۰۰۰۰ نفر،ریلی ۵۲۲۶۹ نفر وهوایی ۲۲۰۰۰۰ نفر میباشد که بر این اساس سهم حمل و نقل جاده ای ۷۶ درصد ،هوایی ۱۹.۳ درصد و ریلی ۴.۶۸ درصد میباشد.
در بخش حمل ونقل کالا میزان جابجایی ماهیانه در استان فارس در مجموع ۱۵۱۵۰۰۰ تن میباشد که سهم حمل ونقل جاده ای از این مقدار۱۵۰۰۰۰۰ تن، ریلی۱۱۸۳۳ تن و هوایی ۲۳۰۰ تن در نتیجه ۹۹ درصد حمل کالا دراستان فارس از طریق جاده انجام میشود و مجموع سهم بخش ریلی و هوایی در حمل کالا بسیار ناچیز و در حد یک درصد میباشد(۰.۲ درصد هوایی،۰.۸ در صد ریلی) و توسعه حمل ونقل هوایی و ریلی و انتقال بارو مسافروبه تبع آن کاهش سهم حمل ونقل جاده ای می تواند نقش به سزایی در کاهش تردد وتصادفات جاده ای داشته باشد.

*سهم استان فارس در بخش ریلی چگونه است؟
سهم انتقال بار و مسافر به دلیل عدم تکمیل خطوط ریلی شیراز- بندر عباس ،شیراز_گل گهر سیرجان و شیراز- بوشهر کمتر از متوسط کشوری است،متوسط کشوری در بخش حمل ونقل بار ریلی ۶.۵ درصد است. طبق بررسی های انجام شده بر اساس تن کیلومتر این عدد در آلمان ۱۹ درصد حمل بار توسط ریل انجام می شود ومتوسط حمل بار توسط ریل در اروپا ۱۸ درصد است.حمل ونقل ریلی به عنوان ایمن ترین و ارزان ترین شیوه حمل ونقل انبوه در راس برنامه های ترابری کشور قرار دارد که با تکمیل کریدورهای حمل ونقل و توزیع بار  از جنوب به شمال کشور از طریق عبور از استان فارس می تواندشاهد رشد و رونق و افزایش سهم تولید ناخالص در استان فارس باشد.

در حال حاضر تنها مسیر ریلی که در استان فارس به بهره برداری رسیده مسیر شیراز- اصفهان است که با مجموع ۲۳ ایستگاه ۴۶۸ کیلومتر خط اصلی و ۸۱ کیلومتر مانوری و۵ کیلومتر صنعتی و تجاری با مجموع ۵۷۲ کیلومتر در شبکه ریلی کشور نقش آفرینی میکند

*چه مشکلاتی در بخش و حمل ونقل جاده ای  در فارس وجود دارد؟
یکی  از مشکلات موجود در حمل ونقل جاده ای هوشمند نبودن و فرسودگی ناوگان حمل بار در جادها است وبه گونه ای است که درصد بسیار زیادی از حمل بار توسط کامیون ها به صورت یکسر خالی انجام می شود و بهینه سازی در بخش حمل بار جاده ای می تواند کاهش تقاضای سفر،کاهش تصادفات و صرفه جویی در مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.متوسط مصرف سوخت بنزین در استان فارس روزانه ۶ میلیون لیتر ومتوسط روزانه گازوئیل ۴۷۳۰۰۰۰ لیتر بود که با آغاز طرح افزایش قیمت مصرف بنزین میزان مصرف سوخت به کمتر از ۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

از دیگر حلقه های گمشده در حوزه حمل ونقل ایجاد مراکز لجستیک در کشور و استان فارس میباشد که میتواند در ترانزیت بین المللی کالا نقش آفرینی  نماید. از مهم ترین مراکز لجستیکی میتوان به دهکده لجستیک در شهر شیراز و پارک عمومی لجستیک در مرودشت و پارک لجستیک کشاورزی در جهرم اشاره نمود.متولی ایجاد دهکده لجستیک  شیراز اداره کل راه آهن ومتولی ایجاد پارکهای لجستیک مرودشت وجهرم اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای می باشد.

در پایان امیدواریم بتوانیم با در نظر گرفتن کلیه استراتژ ی های حمل ونقل که مبتنی براستفاده از مدهای دیگر حمل و نقل و انتقال حد اکثری بار از روی جاده به ریل و انتقال بیشترین سهم مسافراز روی جاده به سیستم ریلی وهوایی است حمل ونقل ایمن، کارا ، پر سرعت و سبز وانسان محور داشته باشیم

***

لازم به یادآوری است بمناسبت هفته حمل ونقل همایش پیاده روی کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در روزیک شنبه  ۲۷ آذرماه در شیراز برزار شد.

تصاویر برنامه پیاده روی جمعی از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در شیراز بمناسبت هفته وحمل ونقل

راه و

راه وشهرسازی

راه

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار