تصاویری از اصفهان ، منجیل و قم در دوران قاجار که دارند کار عمرانی می کنند

تصاویری از اصفهان ، منجیل و قم در دوران قاجار که دارند کار عمرانی می کنند

تصویر دوران قاجار معمولا به عنوان دوره‌ای از عقب‌ماندگی و بی‌کفایتی در ذهن ما نقش بسته است؛ این ذهنیت تا حد زیادی درست است اما در گوشه‌های پنهان آلبوم‌ها و اسناد این دوره، گاهی ردپایی از ساخت و ساز و عمران هم به چشم می‌خورد. فرادید : در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار […]

تصویر دوران قاجار معمولا به عنوان دوره‌ای از عقب‌ماندگی و بی‌کفایتی در ذهن ما نقش بسته است؛ این ذهنیت تا حد زیادی درست است اما در گوشه‌های پنهان آلبوم‌ها و اسناد این دوره، گاهی ردپایی از ساخت و ساز و عمران هم به چشم می‌خورد.

فرادید : در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

اولین عکس امروز تصویری از میدان نقش‌جهان اصفهان را نشان می‌دهد که ظاهرا گروهی از نظامیان در آن مشغول مشق نظامی یا در حال اجرای یک مراسم رسمی هستند. شهر اصفهان در زمان ناصرالدین شاه تحت حاکمیت ظل‌السلطان (یکی از پسران شاه) بود که یگانی نظامی موسوم به «فوج جلالی» را در آنجا تاسیس کرده بود.

عکس‌های دوم و سوم، تصاویری از پروژۀ ساخت یک چاپارخانه در مسیر قم را نشان می‌دهند؛ در عکس نخست گروه کارگران با بیل‌ها و ظرف‌های مخصوص حمل خاک و درست کردن ملاط دیده می‌شوند. دو سه نفر از مسئولان این گروه نیز در جلوی تصویر دیده می‌شوند که ظاهرا برگه‌هایی در دست دارند و مشغول یادداشت کردن مطلبی هستند.

تصویری از پل منجیل را نشان می‌دهد. پل قدیمی منجیل مربوط به زمان صفویه بوده است که بعد از ویران شدن، همانطور که در عکس می‌توان دید، آن را با تخته پوشانده بودند تا امکان عبور و مرور فراهم شود. اما بعدها به دستور ناصرالدین شاه پل جدیدی در کنار پل قدیمی برپا می‌شود که در تصویر مشخص است.

تصاویری از پروژۀ ساخت یک چاپارخانه در مسیر قم را نشان می‌دهند؛

عکس  دورنمایی از خودِ چاپارخانۀ در حال ساخت و کارگران در حال کار را نشان می‌دهد.

تصاویری از پروژۀ ساخت یک چاپارخانه در مسیر قم که در عکس نخست گروه کارگران با بیل‌ها و ظرف‌های مخصوص حمل خاک و درست کردن ملاط دیده می‌شوند. دو سه نفر از مسئولان این گروه نیز در جلوی تصویر دیده می‌شوند که ظاهرا برگه‌هایی در دست دارند و مشغول یادداشت کردن مطلبی هستند.

عکس  تصویری از میدان نقش‌جهان اصفهان را نشان می‌دهد که ظاهرا گروهی از نظامیان در آن مشغول مشق نظامی یا در حال اجرای یک مراسم رسمی هستند. شهر اصفهان در زمان ناصرالدین شاه تحت حاکمیت ظل‌السلطان (یکی از پسران شاه) بود که یگانی نظامی موسوم به «فوج جلالی» را در آنجا تاسیس کرده بود

 

مطالب مرتبط
برچسب‌ها:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۲۰ - اسفند - ۱۴۰۲

    جناب آقای ناشناس کدام فتوا در این خصوص از علما را می گویید؟ هیچ فتوایی در این زمینه وجود ندارد.


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۸ - اسفند - ۱۴۰۲

    میتی از دوران اصحاب کهفی
    معلومه تاریخ خوندنت هم مث خودت تو خالیه
    عاغا محمد قجر قیام کرد؟
    اگر این طاعون و مزدوران خائن به میهن مثل سیدابراهیم کلانتر شیرازی خائن که با خیانت به لطفعلی خان پادشاه جوان و لایق زند باعث روی کار آمدن یکی از خائن ترین و بر باد ده ترین سلسلهٔ پادشاهی شد که نیمی از ایران را با کمک فتوای بیجای ملائین بر باد دادند
    بعید میدونم مشقاتم نوشته باشی چه برسه تاریخ خونده باشی میتی اضهابی


  • مهدی اصحابی

    تاریخ : ۱۸ - اسفند - ۱۴۰۲

    سلام
    شاید در ذهن شما از بی کفایتی شاهان قاجار چیزی نقش بسته باشد ولی در ذهن ما جز خدمت و ایثارگری چیزی وجود ندارد چون سما ایشان را بر مبنای تاریخ نوشته انگلیسی ها و غربی ها که بغض ایشان را به دل داشتند قضاوت می کنید ولی من با مطالعه تاریخ صحیح و بی غرض و لحاظ تمام شرایط زمان و مکان و وضع موجود عملکرد ایشان را قضاوت می کنم و برای مثال اگر قاجارنبود و آقامحمدخان قیام نمیکرد امروز ایرانی وجود نداشت که نا به این راحتی و بدون هیچ دلیلی ایشان را هجو و تحقیر کنیم.البته در این مملکت وضع همین است که هر که خدمت کند چوب می خورد و هر که خیانت کند بزرگداشت میشود.