• 27 / تیر 1403 / 19:20
  • شناسه خبر : 149325

تقویت روحیه تنها با ۱۰ راه حل بسیار موثر و ساده

داشتن یک روحیه خوب برای رسیدن به موفقیت و زندگی شاد بسیار اهمیت دارد.بنابراین لازم است که همیشه حواسمان به این موضوع باشد و زمانی که از روحیه خوبی برخوردار نیستیم تلاش کنیم که آن را تقویت کنیم.در این مطلب ۱۰ راه موثر برای تقویت روحیه گرد هم آورده ایم.

راه های تقویت روحیه

۱-شاد باشید و سعی کنید که در کارتان مفید باشید

یک شخصی که برای اولین بار در شرکتی شروع به کار کرده است همیشه لبخند روی صورتش بود و تمایل به کمک کردن داشت، او ساعت ها اضافه کاری می کرد تا اهداف خود را برآورده کند و از معاشرت با همکاران خود لذت می برد.

اما با این حال اخیراً در تلاش است تا مثبت باقی بماند و همیشه احساس خستگی می کند و باید خودش را مجبور کند که صبح از رختخواب بیرون بیاید و هر کار حتی بدون توجه به این که چقدر ساده است، برایش سخت شده است و او همچنین احساس می کند که از همکارانش جدا افتاده است و احساس تنهایی می کند .در چنین موارد مشابهی چطور می توانید روحیه خود را تقویت کنیدشاید مثل این شخص، احساس می کنید که راه خود را گم کرده اید و اگر اینطور است، نگران نباشید که شما تنها نیستید.

طبق نظر بسیاری از محققان کم تر از یک سوم کارمندان “درگیر، مشتاق و مرتکب به کارشان” هستند و اجتناب ناپذیر است که روحیه ما گاهی اوقات تحلیل برود چرا که به هر حال ما انسان هستیم و می توانیم به سادگی مشکلات را نادیده بگیریم و امیدواریم که از بین برود.

اما این بعید است که کار کند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند و از طرف دیگر، افزایش مجدد روحیه شما می تواند دارای چند مزیت باشد که امروز در سایت نمناک به آن خواهیم پرداخت.

۲-قدم بزنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند که بزرگسالان بالای ۱۸ سال در طول هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنند. بیرون رفتن از خانه و حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در روز نه تنها برای بهبود سلامت جسم و افزایش طول عمر مفید است، بلکه راهکار خوبی برای بهبود روحیه به شمار می‌رود که می‌تواند به‌سرعت اثر خود را نشان دهد.

فعالیت بدنی با کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو مرتبط است، بنابراین پیاده‌روی سریع در محل زندگی می‌تواند تأثیر مثبتی روی احساس شما داشته باشد. اگر در طبیعت قدم بزنید، علاوه بر مزایای جسمی فعالیت بدنی از مزایای روانی آن هم بهره‌مند می‌شوید. بر اساس تحقیقات، افرادی که در یک محیط طبیعی پیاده‌روی می‌کنند، میزان کمتری از نشخوار فکری را گزارش می‌دهند.

۳-به ریشه مساله برسید

اگر می خواهید مثبت بمانید، زمان آن رسیده است که از خودتان بپرسید چرا.

شاید دیگر در سر کارتان احساس چالش برانگیزی ندارید و یا عدم وجود فرصت های ارتقا درجه را می بینید و شاید اعتماد به نفس شما توسط یک ارزیابی ضعیف زده شده است و یا احساس می کنید که فقدان بازخورد سازنده در شرکت شما را به خطر انداخته است و یا ممکن است از حرکت یکی از همکاران مورد علاقه خود که اکنون در حال حرکت است گیج شوید یا شاید درگیر انجام یک پروژه دشوار هستید.

به هر حال مشخص کردن علت دقیق روحیه پایین شما ممکن است دشوار باشد اما اگر این مورد صدق می کند، تکنیک چرا یا آنالیز علت و معلول را امتحان کنید که هر دوی آن ها می توانند به شما کمک کنند تا مشکلات پیچیده را درک کرده و حلشان کنید.

۴-پیدا کردن معنا و هدف

از خودتان بپرسید شغلتان برای شما چه معنایی دارد؟ کاری که با ارزش های شما هماهنگ است چیست؟ آیا در پایان روز کاریتان احساس رضایت می کنید؟ در بخش موفقیت درنمناک گفته ایم که اگر در تلاش برای پیدا کردن معنا و یا لذت در کار خود هستید یا اگر احساس می کنید که شغل شما هدفی ندارد, کمی زمان صرف ارزیابی نقش خود با استفاده از معنی لذت و نقاط قوت (MPS) کنید.

این کار به شما کمک می کند کاری را که پیدا می کنید ارزشمند بدانید و این باعث خوشحالی شما خواهد شد و شکل دادن نقش شما در پروژه های موردنظر و درگیر کردن شما به این معنی است که آن ها کم تر به یک کار روزمره و بیش از یک شور و اشتیاق تبدیل می شوند و شاید احساس کنید که ارزش های شما دیگر با نقشتان همخوانی ندارند و اگر این طور باشد.

وحشت نکنید که این اتفاق به طور خودکار به این معنی است که شما در شغل اشتباهی قرار دارید، فقط به این دلیل که ممکن است در مورد آن به روش اشتباهی فکر کرده باشید پس بهتر است که با کمک یک هم کار، هدف را در کارتان پیدا کنید و یک قدم به عقب بردارید تا به این که کارتان و سازمان تان چگونه بر جامعه تاثیر می گذارد، نگاهی کنید.

مثلا شاید شرکت شما در کار خیریه شرکت کرده باشد و یا خدمات مفیدی را به جامعه محلی ارائه کند.

پیدا کردن چیزهای خوب در کارتان می تواند به شما یک حس جدید را بدهد و همچنین می تواند به شما کمک کند تا ارزش کارتان را دوباره کشف کنید و هم چنین به جای تمرکز بر روی چیزی که گاهی اوقات می تواند این احساس را بدهد که یک لیست از وظایف تمام نشدنی دارید، یک یادداشت از وظایفی که هر روز دارید را پیش خود نگه دارید که این کار یک تصویر واضح تر از ارزشی که شما به سازمان خود دارید را می دهد و می توانید هر روز کاری احساس رضایت کنید که بدانید یک کمک ارزشمند کرده اید.

۵-به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی یک تجربه‌ی لذت‌بخش است که این روزها مشخص شده فواید زیادی برای سلامتی دارد. شواهد نشان می‌دهد که موسیقی دارای مزایای روان‌شناختی است و روی خلق و خو تأثیر می‌گذارد. نتایج یک مطالعه نشان داد که گوش دادن به آهنگ‌های شاد می‌تواند با سرعت نسبتاً بالایی احساس شادی را افزایش داده و و روحیه را تقویت کند. دفعه‌ی بعد که احساس ناراحتی کردید، به یک موزیک شاد و انگیزشی گوش دهید تا به‌سرعت روحیه و احساس‌تان بهبود یابد.

راه های تقویت روحیه

۶-در عادت گیر نکنید

زمانی که در عادت گیر افتاده باشید، از خودتان بپرسید دنبال چه مسیری را می خواهید بروید و امید دارید که در یک، سه یا حتی پنج سال آینده کجا قرار داشته باشید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تنظیم کنید تا به شما در رسیدن به آن ها کمک کنند.

برای مثال، اگر هدف بلند مدت شما این است که مدیر بخشتان شوید، ممکن است لازم باشد که یک بودجه را داشته باشید و یا عضو هیات مدیره شوید.

یک برنامه عملی را کنار هم بگذارید تا مهارت هایی که برای رسیدن به شغل خود نیاز دارید را کسب کنید که این به شما یک حس هدف می دهد و همچنین به شما کمک می کند مسائل را در دورنما قرار دهید و خود را در مسیر موفقیت شغلی نگه دارید!

۷-یک کار خوب برای دیگران انجام دهید

کمک به مردم که اغلب از آن به‌عنوان رفتار جامعه‌پسند و خیرخواهانه یاد می‌شود، می‌تواند راهی عالی برای داشتن احساس بهتر باشد. کمک به همسایه، کمک به یک دوست یا انجام کارهای داوطلبانه‌ در یک سازمان محلی همگی کارهای خوبی هستند که می‌توانند احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهند. در تحقیقات مختلف مشخص شده است که وقتی با دیگران مهربان هستید، احساس خوبی به شما دست می‌دهد.

اگر به دنبال راهی برای ایجاد احساسات خوب هستید، به کارهایی فکر کنید که می‌توانید برای کمک به دوستان، خانواده، همسایگان یا جامعه انجام دهید. چند ایده که ممکن است بتوانند به شما کمک کنند عبارتند از:

  • تهیه‌ی یک وعده غذا برای یک دوست نیازمند
  • تمیز کردن باغچه همسایه‌ی سالخورده
  • شرکت در پاکسازی محله
  • کمک مالی به خیریه‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که سخاوت و رفتار جامعه‌پسند برای سلامت روان مفید بوده و با افزایش شادی و کاهش مرگ و میر مرتبط است.

۸-یک چیز جدید یاد بگیرید

آیا روتین روزانه شما قابل پیش بینی شده است؟ به جای تمرکز بر روی دست یابی به اهداف خود، احساس کسالت، به تعویق انداختن و رفتن به سمت موفقیت، حواس پرتی می کنید؟ این می تواند باعث شود که شما احساس جدایی از کارتان را داشته باشید و شما را از اهداف شغلی خود دور می کند .

از حیطه راحتی خود با گرفتن نقش جدید در سازمانتان بیرون بروید و شاید بتوانید از یکی از همکاران خود کمک بگیرید که کار دیگری انجام دهید و یا کمی وقت صرف یادگیری یک مهارت جدید کنید.

به مدیرتان بگویید که شما به دنبال یک چالش جدید هستید و از بخش منابع انسانی تان در مورد آموزش و فرصت های توسعه سوال کنید که در کار به چالش کشیده شوید و خودتان را وادار به امتحان چیزهای جدید کنید و اگر این کار را نکنید، مهارت ها و دانش شما راکد می شوند و ممکن است هیچ وقت از کارتان رضایت نداشته باشید و پیشرفتی حاصل نشود .

۹-شبکه خود را ایجاد کنید

احتمالاً در روز با یک سری از افراد خاص کار می کنید، اما شما واقعاً آن ها را می شناسید؟

صرف وقت برای تقویت ارتباط شما در محل کار می تواند هم برای شما و هم برای سازمان تان مفید باشد که روابط کاری نه تنها مثبت می تواند به ایجاد شبکه ارتباطی مفید شما کمک کند، بلکه آن ها می توانند روحیه شما را هم بالا ببرند و بهره وریتان را نیز افزایش دهند.

اگر بدانید که یک تیم دارید و می توانید به آن ها تکیه کنید به احتمال زیاد از زمان خود در محل کارتان لذت خواهید برد و همچنین می توانید بر روی توسعه مهارت های افراد خود کار کنید.

پس بدین منظور در مورد یک تیم در تعطیلات آخر هفته تحقیق کنید، سوالات معنی دار بپرسید و مطمئن شوید که واقعاً به پاسخ های او گوش می دهید و پیشنهاد کنید که برای صرف قهوه با او ملاقات کنید تا بهتر یکدیگر را بشناسید.

در رویدادهای شبکه ای با افرادی که علایق مشترکی با آن ها دارید شرکت کنید تا به تدریج شبکه ای را ترتیب دهید که همه با یکدیگر متناسب باشند و به سمت موفقیت بروند، شما هرگز نمی دانید که در نتیجه ارتباطات جدید چه درهایی به رویتان باز خواهند شد.

۱۰-روتین خود را رها کنید:

این روتین ها به ما کمک می کند که با ارائه ساختار و آشنایی با روزهای خود در یک جا بمانیم و می تواند ما را به زمین بچسباند و در کل تغییر می تواند ترسناک باشد.

اما وقتی در یک فعالیت جدید شرکت می کنید، مغز شما ارتباطات جدیدی ایجاد می کند که می تواند به شما کمک کند در مورد مشکلات به روش خلاقانه تری فکر کنید و تصمیم بگیرید.

حتی تغییرات کوچک، مانند گرفتن یک مسیر جایگزینی برای کار، خواندن یک روزنامه متفاوت، یا تکمیل وظایف روزانه شما به ترتیبی متفاوت، می تواند یکنواختی زندگی روزمره تان را درهم بشکند و به شما کمک کند تا کشفیات جدید را انجام دهید و چیزهای تازه ای به دست آورید .