جدیدترین قیمت انواع محصولات کرمان موتور/جنگ قدرت بر سر عرضه بورسی خودرو /مشخصات کادیلا یا تندر ۹۰ ایرانی که رونمایی شد

 جدیدترین قیمت انواع محصولات کرمان موتور/جنگ قدرت بر سر عرضه بورسی خودرو /مشخصات کادیلا یا تندر ۹۰ ایرانی که رونمایی شد

قیمت جدید محصولات کرمان موتور امروز دوشنبه ۲۸ فروردین اعلام شد.  جدیدترین قیمت انواع محصولات کرمان موتور را در ادامه بخوانید. به اطلاع میرساند کلیه منتخبین اولین دوره ثبت نام کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش اینترنتی خودرو که کد ملی ایشان در سامانه مذکور اعلام گردیده است، می توانند از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ لغایت ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ با مراجعه به […]

قیمت جدید محصولات کرمان موتور امروز دوشنبه ۲۸ فروردین اعلام شد.

 جدیدترین قیمت انواع محصولات کرمان موتور را در ادامه بخوانید.

به اطلاع میرساند کلیه منتخبین اولین دوره ثبت نام کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش اینترنتی خودرو که کد ملی ایشان در سامانه مذکور اعلام گردیده است، می توانند از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ لغایت ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ با مراجعه به یکی از نمایندگی های مجاز شرکت کرمان موتور نسبت به تکمیل فر آیند ثبت نام خود مطابق قیمت های درج شده زیر اقدام نمایند.

محصولات کرمان موتور


عرضه قطره‌چکانی؛ شرط بازگشت خودرو به بورس کالا / جنگ قدرت بر سر عرضه بورسی خودرو ادامه دارد

سال گذشته شورای رقابت اعلام کرد پرونده عرضه خودرو در بورس کالا برای همیشه بسته شده است؛ اما اکنون به نظر می‌رسد کشمکش بر سر این موضوع در پشت پرده همچنان ادامه دارد!
بورس کالا در طول سال ۱۴۰۱ میزبان عرضه ۶۸ هزار و ۲۱۵ دستگاه خودرو در بازار فیزیکی بود که معاملاتی به ارزش ۴۱ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۶۳ هزار میلیارد تومان را رقم زد.

این معاملات بی‌سابقه موجب شد به اذعان صورت‌های مالی خودروسازان، دو عرضه کننده بزرگ سایپا و ایران‌خودرو پس از سال‌ها گرفتاری در باتلاق زیان انباشته، به تدریج در مسیر خروج از زیان گام بردارند.

در همین حال افزایش عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها توانست روند صعودی قیمت‌ها در بازار آزاد را کنترل کند بلکه در اغلب موارد منجر به کاهش قیمت بازار هم شد. به این ترتیب چالش عرضه خودرو در اتاق شیشه‌ای بورس و کمرنگ شدن سود دلالان، به مشکلی جدی برای مافیای خودرو بدل شد.

این شرایط سبب شد از نیمه دی‌ماه تحرکات تازه‌ای علیه عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شود. به نحوی که در گام نخست، ۱۱ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به شورای رقابت خواستار بازگشت این شورا به موضوع قیمت‌گذاری خودرو شدند. این نامه در واقع بهانه‌ای بود تا شورای رقابت، دخالت در بازار خودرو را دوباره استارت بزند.

گفتنی است تا آن زمان، ۱۷ هزار و ۷۶۶ دستگاه خودرو از طریق بورس کالا عرضه شده‌ بود که بر اساس آن، چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول از جیب دلالان خارج شده و به جیب مردم و خودروسازان رفته بود. این آمار نشان می‌داد مردم توانسته‌اند با خرید خودرو از بورس کالا (تا پایان آذرماه) چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزان‌تر نسبت به بازار آزاد، خرید کنند.

نگاهی به همین آمارها نشان می‌داد در صورتی که مسیر برای عرضه خودرو در بورس کالا هموار شود و خودروسازان نسبت به افزایش عرضه متعهد باشند، اتاق شیشه‌ای بورس تا چه میزان می‌تواند به کنترل و واقعی‌سازی قیمت‌ها کمک کند.

با این حال اما بورس کالا این نبرد را به شورای رقابت، وزارت صمت و لابی قدرتمند دلالان واگذار کرد و از گردونه عرضه خودرو کنار گذاشته شد.

تحرکات صمت پس از خروج خودرو از بورس کالا

همزمان با خروج بورس کالا از فهرست شیوه‌های عرضه خودرو، خودروسازان با فشار وزارت صمت دور تازه‌ای از ثبت نام، قرعه‌کشی و پیش‌فروش خودرو را آغاز کردند که در همان گام نخست با انتقادات زیادی به‌ویژه به دلیل حبس پول متقاضیان روبرو شد. شیوه‌ای که از روهای پایانی سال گذشته تا همین امروز سود زیادی را به جیب بانک‌ها و حتی خودروسازان ریخته است.

با این حال هنوز از تحویل این خودروها خبری نیست؛ این در حالی است که وزارت صمت در صدد است دور تازه‌ای از این دست عرضه‌ها را کلید بزند. کارشناسان بر این باورند این شیوه عرضه همچنان از سود دلالان بازار خودرو محافظت می‌کند و در عین حال نمی‌تواند درخواست بخش بزرگی از متقاضیان را که توانایی خرید نقدی ندارند پوشش دهد!

در این میان شورای رقابت هم به کمک این پروژه شتافته و مجوز افزایش قیمت را تصویب کرده است. اگر چه اینجا هم به منافع دلالان خدشه‌ای وارد نشده هنوز فاصله زیاد قیمت کارخانه‌ و بازار خودرو، سودهای جذابی را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

بازی رسانه‌ای یا تغییر موضع؟

در این میان اما چند روزی است زمزمه بازگشت دوباره خودرو به بورس کالا مطرح است. وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس عنوان کرده‌اند خودرو دوباره به بورس کالا باز خواهد گشت. برخی نمایندگان مجلس نیز بر همین امر تاکید کرده‌اند. با این حال اما شورای رقابت به صراحت اعلام کرده است که خودرو هرگز به بورس بازنمی‌گردد.

موضع عجیب سایپا

اما این مواضع چندان دور از انتظار نبوده است. این اظهارات مدیرعامل سایپاست که نکات جالبی را از موضع این خودروساز بزرگ درباره عرضه خودرو در بورس کالا نمایان می‌کند.

محمد علی تیموری در نشست خبری در مورد ابهاماتی که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد عنوان کرده است: بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت بوده و توانایی عرضه تعداد محدودی از خودرو را دارد. دلیل آن هم این است که مشتری باید قیمت خود را به واسطه‌ای یا همان کارگزار اعلام کند و این واسطه خرید را انجام می‌دهد. آیا گستردگی سامانه‌های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت‌خانه که باعث شده هر فردی که اینترنت داشته باشد در روستا هم بتواند ثبت‌نام کند در بورس کالا هم وجود دارد؟ خیر. چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ کد بورسی چیزی است که بتواند مانند سامانه عرضه در شهر‌ها و روستا‌ها نهادینه شود؟

این اظهارات به خوبی مشخص می‌کند که این خودروساز بزرگ که از افزایش قیمت توسط شورای رقابت هم بهره خوبی برده، از مخالفان جدی عرضه خودرو در بورس کالاست. تیموری ظرفیت عرضه خودرو در بورس کالا را زیر سوال برده و این در حالی است که این بازار روزانه میزبان عرضه میلیون‌ها تن انواع محصولات صنعتی و معدنی و حتی طلاست.

تیموری همچنین افزوده است: اگر وزیر اقتصاد دستور عرضه داده است، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم، من هم تمایل داشتم چانگان را در بورس عرضه کنم، قیمت خوب بفروشم، سود خوب کسب و روی کیفیت محصولات داخلی کار کنم. پس بورس زمانی می‌تواند برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، ساز و کار داشته باشد که گستردگی آن به طوری باشد که هر جا اینترنت وجود دارد، امکان اخذ کد بورس کالا هم وجود داشته باشد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه خودرو با عرضه‌های دیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال در مورد فولاد، فقط دو خودروساز فولاد را می‌خرند و هر دو کد بورسی دارند. یا در مورد محصولات پتروشیمی، مردم که به این محصولات نیاز ندارند. کارخانه‌ها نیاز به پتروشیمی دارند که همگی کد بورسی دارند. بورس برای کشف قیمت مناسب است. شورای رقابت و سازمان حمایت دو معیار را برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یک صورت‌های مالی و مورد دوم در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی بود، امیدواریم یک آیتم هم تحت عنوان قیمت عرضه در بورس در نظر بگیرند و این شاید روی قیمت‌گذاری بازار تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل سایپا در حالی این اظهارات را بیان کرده و علیه بورس کالا شوریده است که بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد در پی عرضه بورسی خودرو در سال گذشته و تداوم و افزایش تعداد عرضه، زیان انباشته آنها کاهش یافته و در برخی دوره‌ها این شرکت‌ها را به سود هم رسانده است. بر همین اساس این سوال مطرح است که چه عاملی موجب می‌شود شرکتی که خود متحمل زیان سنگین از قیمت‌گذاری دستوری و معاملات غیرشفاف است این گونه علیه اتاق شیشه‌ای بورس موضع اتخاذ کند؟


کادیلا یا تندر ۹۰ ایرانی رونمایی شد/ بررسی اجمالی کادیلای پارس خودرو

کادیلا، محصول جدیدی از شرکت پارس خودرو است که امروز در ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه مگاموتور رونمایی شد. خودرویی که روی پلتفرم تندر ۹۰ تولید شده و لقب تندر ۹۰ ایرانی را از آن خود کرده است.

صبح روز ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ شرکت سایپا در کارخانه مگاموتور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از تندر ۹۰ ایرانی رونمایی کرد. در این مراسم علاوه‌بر کادیلا، شاهین‌های جدید دنده اتوماتیک و دنده دستی و همچنین پیشرانه جدید ME16 که محصول مگاموتور است، رونمایی شد.

به گفته تیموری مدیرعامل شرکت سایپا، تندر ۹۰ ایرانی یا همان P90 حداکثر تا دی ماه امسال وارد بازار خواهد شد. قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست اما مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندوریی باشد که الان در بازار فروخته می‌شود.

مطالعه بیشتر:

 رونمایی از ۹ خودروی جدید ایرانی/ صنعت خودروسازی کشور متحول می‌شود؟

مشخصات فنی

طبق اخباری که اخیرا پخش شده بود، قرار بود که کادیلا از پیشرانه جدید سایپا بهره ببرد و این‌طور هم شد. این خودرو از پیشرانه ME16 بهره می‎‌برد که شباهت‌های زیادی با پیشرانه TU5+ ایران‌خودرو دارد و از لحاظ تکنولوژی در سطح بالاتری از پیشرانه قبلی این شرکت، یعنی M15T قرار می‌گیرد.

پیشرانه P90 یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی با ۱۶ سوپاپ است که استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس می‌کند. دیگر مشخصات این پیشرانه در عکس پایین ذکر شده است.

طراحی ظاهری

این خودرو نسبت به دیگر محصولات داخلی از ظاهر به‌روز و زیبایی برخوردار است. اما بخشی از خودرو که قبل از رونمایی به‌طور قطع قابل توصیف و نقد نبود، داخل کابین این سدان ایرانی است.

در نمای جلویی، طراحی چراغ‌ها و سپر به کلی تغییر کرده. چراغ‌ها مجهز به دی‌لایت شده و از تکنولوژی LED بهره می‌برد. همچنین طرح سپر نسبت به تندر ۹۰ بسیار اسپرت‌تر شده و از خطوط شکسته بسیاری استفاده می‌کند.

نمای جانبی تقریبا هیچ تفاوتی با این خودرو نداشته و تنها از رینگ‌های طرح جدید بهره می‌برد.

اما نمای پشتی شاید زیباترین بخش کادیلا باشد. چراغ‌های طرح خطی بسیار زیبا در کنار دیفیوزر عقب، ظاهر اسپرتی به خودرو بخشیده است.

طراحی داخلی

قسمت داشبورد و رودری‌ها شباهت‌هایی با ال۹۰ دارد. به‌طوری که کانال‌های تهویه و فرم داشبورد، با این خودرو یکسان است.  اما مالتی مدیا، کلیدهای جدید سیستم تهویه، غربیلک فرمان جدید و پشت‌آمپر متفاوت با ال۹۰، می‌تواند از مهم‌ترین تغییرات این خودرو باشد که زیبایی بسیاری نسبت به خودروی ال۹۰ دارد.

همچنین روکش صندلی‌های کادیلا از چرم کار شده است که در بین محصولات ایرانی، کم‌تر خودرویی با روکش فابریک چرم دیده می‌شود.

اما چیزی که توجه من را به خود جلب کرد، رنگ پریدگی دستگیره درب سمت راننده در مراسم رونمایی بود و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا کادیلا، به اندازه تندر۹۰ فرانسوی که تا چند سال قبل مونتاژ می‌شد از کیفیت کافی برخوردار نیست؟

این نکته را مدنظر داشته باشید که خودروی فوق تنها یک نمونه برای معرفی این خودرو بود و کیفیت قطعات داخل کابین تنها زمانی قابل سنجش است که خودرو وارد بازار شود و میزان عمر ادوات کابین پس از گذشت چند هزار کیلومتر بررسی شود.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی و مقایسه کلی نسبت به  تندر ۹۰ فرانسوی با کادیلای ایرانی داشته باشیم، می‌توان گفت طراحی ظاهری بهبود قابل توجهی داشته. چرا که خودروی تندر ۹۰ از ظاهر زیبایی برخوردار نیست.

قسمت داخل کابین نیز تغییراتی اعمال شده که بهبودی جزئی نسبت به تندر ۹۰ تجربه کرده است.

در بخش پیشرانه نیز این خودرو نسبت به تندر۹۰ با موتور K4M که توانایی تولید حداکثر ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را داراست، از بهبود قابل توجهی برخوردار است.

هرچند که به باور بسیاری از افراد، پیشرانه K4M که روی این خودروی فرانسوی نصب شده بسیار بادوام‌تر و کم استهلاک‌تر از سایر پیشرانه‌های خودرو‌های ایرانی است.

مطالب مرتبط

ایران خودرو قیمت گران شده ۶ محصول خود را اعلام کرد

قیمت روز و جدید انواع خودروهای ایرانی+جدول

آغاز ثبت نام برای فروش کشنده تک‌محور فاو ۴۶۰ در بورس ‎کالا

نظرات

  • احمد

    تاریخ : ۴ - اردیبهشت - ۱۴۰۲

    مگر خودرو آثار هنری است که در بورس به مزایده گذاشته شود هزینه تولید محاسبه بهمراه ۱۰ درصد سود تبدیل به دلار بشه همین قیمت تازه از چین بیشتر سود می برند مردم را بیشتر از این بدبخت نکنید و سرمایه شان توسط خودرو ساز خصوصی غارت نشود


  • ناشناس

    تاریخ : ۳۱ - فروردین - ۱۴۰۲

    خودباوری عالیه