حتی یک وزیر از استان فارس هم در کابینه پزشکیان نیست/پایان عصر فارسی‌ها در دولت

حتی یک وزیر از استان فارس هم در کابینه پزشکیان نیست/پایان عصر فارسی‌ها در دولت

بر کسی پوشیده نیست که اعضای هیئت‌وزیران و معاونان رئیس‌جمهور، باتوجه‌به جایگاه و ظرفیت حقوقی و هم‌چنین شناخت دقیق‌تری که از مسائل استان زادگاه خود دارند، امکان بیش‌تری برای پیگیری مسائل استانی دارند. بااین‌حال آنچه در دولت‌های پیشین دیده شده، چگالی اندک حضور دولتمردانی از استان‌های جنوبی به‌ویژه فارس بوده، اما این‌بار و در کمال تعجب، حتی یک دولتمرد هم از استان فارس در کابینه مسعود پزشکیان حضور ندارد.

به گزارش اول فارس ، محمدرضا طاهری سرپرست خبرگزاری ایلنا در گزارش در این خبرگزاری نوشت ،   استان فارس به‌لحاظ گستره‌ی جمعیتی و جغرافیایی چهارمین استان پرجمعیت و پهناور کشور به‌حساب می‌آید و بعدِ تهران و آذربایجان شرقی، بیش‌ترین تعداد نماینده را در مجلس دارد. افزون بر این‌ها، فارس به‌لحاظ ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی، همیشه جزو سه استان برتر کشور بوده و سهم قابل‌توجهی از تولید محصول استراتژیک گندم متعلق به کشاورزان فارس بوده است.

از آن‌ گذشته، فارس نقش قابل‌توجهی در برآمدن دولت پزشکیان ایفا کرد، اما نتیجه آن شده که حتی یک نماینده از این استان در دولت حضور ندارد. به همین دلیل است که رئیس ستاد پزشکیان در فارس معتقد است رؤسای جمهور درحالی‌که همیشه توجهات ویژه‌شان معطوف به استان اصفهان است، به مردم نجیب فارس کم‌لطفی می‌کنند.

ازآن‌سو جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان نیز از این‌که دولت پزشکیان تنها کابینه بعد از انقلاب مشروطه است که هیچ نماینده‌ای از فارس را در خود ندارد، اظهار شگفتی می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز با اشاره به این‌که هیچ استانی در کشور پیدا نمی‌شود که سه مزیت گردشگری در بخش‌های سیاحتی، زیارتی و باستان‌شناسی را در کنار هم داشته باشد، می‌گوید: فارس از هر نظر نماد کشور ایران است، اما حتی یک نماینده از این استان در کابینه دولت حضور ندارد.

فارس سهمی از کابینه ندارد

رئیس ستاد پزشکیان در استان فارس گفت: لیست پیشنهادی وزرا و کابینه دولت جهت کسب رأی اعتماد به مجلس نشان می دهد استان فارس سهمی در دولت چهاردهم ندارد.

سید عبدالرزاق موسوی می‌افزاید: استان فارس به چند دلیل باید جایگاه ویژه‌ای در دولت داشته باشد و عواملی مانند وسعت، گستردگی، جمعیت، تنوع فرصت‌ها توانسته فارس را یکی از استان‌های خاص نسبت به دیگر استان‌ها کند که این استان جزو ۴ الی ۵ استان بزرگ کشور محسوب می‌شود.

چرا همیشه سهم اصفهان از کابینه، بیش‌تر از فارس است؟

وی می‌گوید: استان‌هایی مانند اصفهان همیشه توانسته‌اند سهم بالایی در کابینه داشته باشند و در واقعیت هیچ توجیهی از عدم به‌کارگیری نیروهای استان فارسی از لحاظ نیروی انسانی نسبت به دیگر استان‌ها وجود ندارد.

رئیس ستاد پزشکیان در استان فارس در ادامه با بیان اینکه استان فارس در انتخابات اخیر برگ برنده‌ای داشت و میزان رأی‌آوری آقای پزشکیان در فارس نسبت به استان‌های جنوبی منحصربه‌فرد است، عنوان می‌کند: اگرچه به عدالت اعتقاد راسخی دارم؛ اما به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور و همکاران وی باید نگاه ویژه‌ای به استان فارس داشته باشند.

فارس باید دست‌کم ۳ نماینده در دولت داشته باشد

موسوی در ادامه با بیان اینکه در صورت نگاه عادلانه استان فارس باید حداقل ۳ سهم در میان وزرا و معاونین رئیس‌جمهور داشته باشد، می‌افزاید: دولتمردان بعضی از اوقات به مردم نجیب این استان کم‌لطفی می‌کنند.

انتصابات به‌خاطر ارتباطات افراد انجام می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه شوربختانه نظام سیاسی و اداری کشور به‌گونه‌ای است که ارتباطات دارای نقش ویژه و تعیین‌کننده‌ای است و می‌افزاید: حضور افراد دارای ارتباط در مناصب و جایگاه‌های مختلف و مهم از مزیت‌های دریافت صندلی است که این مهم یکی از گرفتاری‌های فرهنگی به شمار می رود.

موسوی بر نقش قوی‌تر و حمایت جدی‌تر استان فارسی‌هایی که دارای مناصب و جایگاه ویژه در کشور و پایتخت هستند تأکید می‌کند و می‌گوید: استان فارسی‌هایی که از گذشته دارای مناصب ویژه‌ای در پایتخت هستند باید حمایت ویژه‌ای از ورود افراد از بومی فارس به کابینه دولت چهاردهم انجام می دادند.

وی با بیان اینکه نمایندگان زیادی از ادوار گذشته از استان فارس در تهران وجود دارند، می‌گوید: تعداد استان فارسی‌های شناخته شده در پایتخت کم نیست که برای حضور افراد از فارس در کابینه نقش این افراد بسیار تعیین‌کننده است.

پزشکیان توجهی به توزیع منطقه‌ای نشان نداد

نماینده شیراز و زرقان در مجلس هم با بیان اینکه متأسفانه استان فارس سهمی از کابینه دولت چهاردهم ندارد می‌گوید: اگرچه یک الی دو گزینه جهت تصدی بعضی از پست‌ها مطرح بودند؛ اما فعلاً اطلاعی از این موضوع ارائه نشده است.

جعفر قادری اظهار داشت: به‌رغم اینکه تأکید شده که رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا باید به مسئله توزیع منطقه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشد و تمام استان‌ها را در نظر بگیرند؛ اما ظاهراً تاکنون از استان پهناور فارس هیچ فردی در کابینه حضور ندارد، در طول دولت‌های بعد از مشروطه دولت چهاردهم آقای پزشکیان نخستین دولتی است که از استان فارس نماینده‌ای در کابینه حضور ندارد.

حضور نداشتن نماینده‌هایی از فارس در دولت جای تعجب دارد

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه عدم حضور نماینده از استان فارس در کابینه دولت چهاردهم بیانگر این موضوع است که دولت چارچوب مشخصی برای انتخاب کابینه و وزرا ندارد، می‌گوید: تعداد افرادی که در استان فارس برای پیروزی آقای پزشکیان کارکردند کم نبودند؛ اما استفاده‌نکردن از این افراد در کابینه چهاردهم جای تعجب دارد.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه رئیس مجمع نمایندگان پیگیر تعیین وقت جهت برگزاری جلسه با آقای رئیس‌جمهور بود، بیان می‌کند: اما آقای رئیس‌جمهور توجهی به این موضوع نداشتند.

رتبه اول کشور در تولید گندم، صنعت گردشگری و نظام سلامت، هیچ نماینده‌ای در دولت ندارد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هم با بیان اینکه استان فارس مزیت‌های نسبی در ابعاد نیروی انسانی، ارائه خدمات به کشور، صنایع و کشاورزی دارد، می‌گوید: فارس به‌عنوان یک استان پهناور سالیان متمادی است که در تولید محصول استراتژیک در کشور رتبه نخست را دریافت کرده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه فارس قطب گردشگری کشور از جهت باستان‌شناسی، سیاحتی و زیارتی کشور است، می‌افزاید: کمتر استانی در کشور پیدا می‌شود که سه مزیت گردشگری در بخش‌های سیاحتی، زیارتی و باستان‌شناسی را در کنار هم داشته باشد که این ویژگی استان واقعاً منحصربه‌فرد است.

وی با بیان اینکه استان فارس قطب منطقه و کشور در بخش پزشکی است و بسیاری از عمل پیوندها در شیراز انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: فارس جزو استان‌هایی است که دارای سه دانشگاه علوم پزشکی است.

نماینده اسبق فسا در مجلس با بیان اینکه بیشترین گاز کشور در استان فارس واقع شده است، می‌افزاید: وجود پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی در استان فارس باعث شده تا فارس در این حوزه هم در کشور پیشتاز باشد.

فارس نماد ایران است

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می‌گوید: بی شک تنها سن، اقلیت، و ویژگی‌های دیگر در انتخاب اعضا کابینه کفایت نمی‌کند و رئیس‌جمهور باید به این ویژگی‌ها هم اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه استان فارس این توانایی را دارد که با وجود نیروهای خوب و شایسته به کشور و دولت چهاردهم خدمت کند، بیان می‌کند: اما تمام این اقدامات جزو اختیارات رئیس‌جمهور است و امکان دارد که بعضی از استان‌ها نماینده‌ای در کابینه نداشته باشند که فارس جزو استان‌هایی است که در تمام زمینه‌ها پیشرو است و نماد کشور ایران تلقی می‌شود.

جمالی اعتقاد دارد که نبود همگرایی در استان باعث شده تا سهم فارس در کابینه قابل‌قبول نباشد و استان فارس بعد از تهران و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد نماینده را در مجلس شورای اسلامی دارد و افرادی در رده‌های بالای سیاسی از استان در کشور حضور دارند که نیازمند هماهنگی بیشتر است.

نماینده اسبق فسا در مجلس با بیان اینکه شوربختانه هنوز محوریتی جهت هماهنگی افراد از استان فارس در کابینه دولت از فارس شکل نگرفته است، می‌افزاید: افراد و فعالان سیاسی در استان فارس باید به‌جای کشمکش‌های شهرستانی دغدغه استانی و منطقه‌ای را به‌صورت منطقی به دولتمردان بدون تضییع حق‌وحقوق دیگر استان‌ها ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه این مشکل در دولت‌های قبل هم وجود داشته است و در دولت‌های قبل نماینده از استان فارس در سطح وزرا و کابینه وجود داشته است، می‌گوید: بسیاری از افراد تأثیرگذار در تهران در حوزه سیاسی از استان فارس هستند که متأسفانه عدم همگرایی و تلاش سبب شده تا نقص‌هایی داشته باشیم و تلاش‌ها در جهت ورود افراد به کابینه و کسب کرسی‌های دولت از فارس بیشتر فردی است.

اختلافات سلیقه ای در انتخاب وزرا در تمام استان ها مطرح است

مسعود رضایی رئیس ستاد امید پزشکیان در استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه شعاری که آقای پزشکیان سر داده مبنی بر استفاده از شایستگان و ایجاد کارگروه ها در بدو فعالیت باعث شده تا افرادی رزومه های را به این کارگروه ارسال کنند، می گوید: بی شک افرادی در این کارگروه ها انتخاب و بعضی هم حذف شده اند.

مسعود رضایی  با بیان اینکه داوطلبی از استان فارس جهت کسب کرسی وزارتخانه ها در دولت آقای پزشکیان حضور ندارد، می افزاید: اما در سطح معاونان تعدادی افراد معرفی شدند که آقای پزشکیان به جز آقای عارف که بر مبنای وحدت ملی انتخاب شدند مابقی معاونین جزو دوستانش هستند که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند.

رئیس ستاد امید پزشکیان در استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه اختلافات سلیقه ای در انتخاب وزرا در تمام استان ها مطرح است و این مهم تنها به استان فارس معطوف نمی شود، بیان می کند: تا جایی که اشراف دارم و در بعضی از جلسات حضور داشتم اما آقای پزشکیان همواره شعار داده که دولتش سهامی نیست و به دنبال شایسته سالاری هستیم.

این نماینده دور دهم مجلس با بیان اینکه در دولت سیزدهم دو وزیر کلیدی از فارس در کابینه حضور داشتند، ادامه می دهد: این دو فرد قدم خاصی برای استان فارس که متفاوت با دیگر استان ها باشد برنداشتند و در انتخاب وزرا مهم این است که شخص باید شایستگی های لازم را برای کسب کرسی وزارت داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه در استان فارس گزینه ای برای وزارت مطرح نشده است، می افزاید: در استان فارس گروهی داعیه دار مسائل سیاسی به دور از عملگرایی و بدون توجه به ظرفیت جوانان هستند که شوربختانه هنوز بعضی از افرادی که در گذشته حضور داشتند جایگاه‌ها را رها نمی کنند تا مدیریت به افراد توانمند تر واگذار شود و نظراتشان همواره بر اساس سلیقه شخصی بیان می شود.

 

مطالب مرتبط

ظریف اظهار شرمندگی کرد ، پوزش خواست و رفت

همزمان با سراسر کشور: قرارگاه اربعین استان فارس آغاز به کار کرد

اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت پزشکیان

نظرات