• 24 / اسفند 1402 / 16:35
  • شناسه خبر : 137046

غذاهایی که برای خوردن در افطاری مضر هستند

با رسیدن ماه مبارک رمضان و شروع روزه گرفتن افراد به فکر اینکه چه برای افطاری درست کنند هستند و لازم است اطلاع داشته باشند که چه غذاهایی را نباید در افطاری خورد و چه چیزی را باید برای افطاری میل کرد تا به سلامت خود آسیبی نرسانند. در این بخش تصمیم گرفتیم به نبایدهای ماه رمضان و غذاهای مضر ماه رمضان بپردازیم تا بتوانید یک رژیم غذایی اصولی را در این ماه پیش بگیرید.

برای افطاری چه غذاهایی نباید بخوریم

در ماه رمضان چه بخوریم گرسنه نشیم؟

وعده سحری شما باید حاوی مواد غذایی مقوی باشد که بتواند انرژی مورد نیاز شما در طول روز را فراهم کند. غذاهای ماه رمضان برای سحر و افطار باید بتوانند در طول روز شما را سیر نگه دارند. در نتیجه غذاهای مناسب را انتخاب کنید تا شما را در طول روزه حفظ کند.

خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند میوه و سبزیجات، لوبیا، نخود و عدس، منبع انرژی طولانی مدت در طول روز برای شما فراهم می‌کند. محصولات لبنی کم‌چرب مانند لبنه کم‌چرب یا لبان را در وعده غذایی خود بگنجانید و سعی کنید از چربی‌های غیراشباع سالم مانند آووکادو، آجیل‌های بدون نمک، ماهی آزاد، زیتون و روغن زیتون استفاده کنید.

علاوه بر این انواع پلوها در کنار یک خورشت کم‌چرب و مغذی می‌توانند در سحر حس سیری کافی به شما بدهند تا در طول روز کمتر احساس گرسنگی داشته باشید. میوه‌های خشک مانند خرما، گردو و بادام نیز مکمل‌های غذایی عالی هستند. آنها می‌توانند باعث شوند که شما برای ساعات طولانی در طول روز احساس سیری کنید.

در ماه رمضان چه بخوریم تشنه نشیم؟

یکی دیگر از سوالات مهم در مورد این که در ماه رمضان چی بخوریم، انتخاب غذایی است که باعث تشنگی نشوند. شما باید در انتخاب غذاهای ماه رمضان در سحر و افطار به غذاهایی که باعث تشنگی می‌شوند هم دقت کنید. از غذاهای حاوی مقادیر زیادی نمک خودداری کنید، زیرا نمک تشنگی را تحریک می‌کند و بنابراین بهتر است از مصرف زیاد غذاهای شور خودداری کنید.

به عنوان مثال سوسیس و کالباس، فرآورده‌های گوشتی و ماهی فراوری شده و شور، زیتون و ترشیجات، تنقلات، پنیرهای شور، انواع کراکرهای آماده، سالادها و انواع سس‌ها همگی می‌توانند موجب تشنگی در طول روز شوند. در عوض مصرف غذاهایی مانند اسفناج یا بروکلی در سحر می‌تواند از میزان تشنگی در روز کم کند.

در ماه رمضان چه بخوریم دهانمان بو ندهد؟

آب گرم یکی از چیزهایی است که می‌توان برای از بین بردن بوی بد دهان خورد. علاوه بر این بهتر است در سحر بعد از مسواک زدن دهان را با آب و نمک شست‌وشو داد. میوه‌ها و سبزیجات تازه، خصوصاً ریحان و نعناع هم می‌توانند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کنند.

گلاب یکی دیگر از چیزهایی است که خوردن آن در سحر ماه رمضان می‌تواند بوی بدن دهان را از بین ببرد. مصرف لبنیات پروبیوتیک مانند ماست پروبیوتیک هم می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک زیادی کند، چرا که با تقویت فلور میکروبی سالم و مفید در دستگاه گوارش، از بوی بد دهان هم جلوگیری می‌کند.

برای افطاری چه غذاهایی نباید بخوریم

این غذاها را از لیست سحری و افطار خط بزنید

غذاهایی همچون آش شله قلمکار، کله پاچه، حلیم بادمجان، آبگوشت و خورش‌های چرب اغلب از محبوب‌ترین غذاهای رایج در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شوند اما علی‌رغم طعم خوشمزه‌ی این غذاها، به‌دلیل دارا بودن چربی و کالری بالا، گزینه‌های مناسبی برای سحری و افطار نیستند. زیرا:

  • هضم آن‌ها دشوار است: غذاهای چرب و سرخ‌کردنی به‌طور ذاتی هضم سختی دارند و معده را برای مدت طولانی درگیر می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث احساس سنگینی، نفخ و سوء هاضمه در طول روز شود.
  • باعث تشنگی می‌شوند: مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی می‌تواند باعث تشنگی زیاد در طول روز شود. این موضوع می‌تواند تعادل مایعات بدن را به هم زده و منجر به کم‌آبی و ضعف شود.
  • بی‌حالی به‌همراه دارند: همانطور که گفتیم هضم غذاهای چرب و سرخ‌کردنی دشوار است و به انرژی زیادی نیاز دارد. این موضوع می‌تواند باعث خستگی و بی‌حالی در طول روز شود.
  • برخی از این غذاها مواد مغذی کمی دارند: غذاهای چرب و سرخ‌کردنی معمولاً کالری بالا و مواد مغذی پایینی دارند. مصرف این غذاها در وعده‌ی سحری و افطاری می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی ضروری بدن در طول روز شود. این درحالی است که پزشکان توصیه می‌کنند در ماه رمضان مصرف مواد مغذی در اولویت باشند.
  • احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند: مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌کردنی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان را افزایش دهد.

شیرینی‌های مصنوعی را از لیست افطار حذف کنید
وقتی از شیرینی‌ها صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها شیرینی‌جات نیست. بلکه منظور، انواع مواد غذایی حاوی شکر و قند مصنوعی است. مصرف این نوع مواد غذایی باعث جذب سریع قند به بدن و افزایش سریع انرژی بدن می‌شوند اما این تاثیر زودگذر بوده و اندکی پس از مصرف، افت قند خون و احساس گرسنگی و ضعف را به‌همراه دارد. دلیل این مسئله آن است که این دسته از مواد غذایی، فاقد ارزش غذایی و مواد مغذی مورد نیاز بدن جهت حفظ توانایی و نشاط هستند.

بنابراین توصیه می‌شود به جای مصرف بی‌رویه‌ی شیرینی‌های پرکالری ماه رمضان از جمله زولبیا بامیه، گوش‌فیل و شله‌زرد که فاقد ارزش غذایی لازم بوده و از غذاهای مضر ماه رمضان به حساب می‌آیند از شیرینی‌های طبیعی و سالمی نظیر خرما و کشمش استفاده کنید. این مواد غذایی، علاوه بر طعم شیرین و خوشمزه، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که می‌توانند انرژی و نشاط لازم برای گذراندن یک ماه پر برکت را تامین کنند. پس با مصرف شیرینی‌های طبیعی و سالم، هم از لذت شیرینی‌خوری بهره‌مند شوید و هم سلامتی‌تان را حفظ نمایید.

غذاهای تند برای سحر و افطار مناسب نیستند

غذاهای تند ممکن است برای بعضی از مردم جذاب باشند، اما متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در سحر و افطار از خوردن این مدل غذاها اجتناب کنیم.

غذاهای شور که برای سحری و افطاری مناسب نیستند:

  • غذاهای کنسرو شده: مانند تن ماهی، کنسرو لوبیا، کنسرو نخود فرنگی و …
  • ترشی‌ها: مانند خیارشور، کلم‌شور، سیر ترشی و …
  • سس‌ها: مانند سس کچاپ، سس مایونز، سس خردل و …
  • غذاهای فست فودی: مانند پیتزا، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و …
  • غذاهای فرآوری شده: مانند سوسیس، کالباس، ناگت و …
  • آجیل و مغزهای شور: مانند بادام شور، پسته شور، فندق شور و …

برای افطاری چه غذاهایی نباید بخوریم

مصرف کافئین را محدود کنید

یکی دیگر از مواردی که باید مصرف آن را در ماه رمضان مصرف محدود کنید، کافئین است. کافئین به‌دلیل خاصیت ادرارآوری، باعث دفع آب بدن شده و جزو غذاهای مضر ماه رمضان به حساب می‌آید. بنابراین توصیه می‌شود در ماه رمضان، به‌ویژه در وعده‌ی سحری مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین از جمله قهوه، چای، کاکائو و انرژی‌دهنده‌ها را به حداقل برسانید تا بتوانید بهتر از پس روزه‌داری برآیید.

از خوردن نوشیدنی‌های خیلی سرد بپرهیزید

پس از یک روز طولانی روزه‌داری، میل شدید و غیرقابل کنترلی برای نوشیدن مایعات سرد در وجود آدم ایجاد می‌شود. اما متخصصان تغذیه و گوارش هشدار می‌دهند که نوشیدن حجم زیادی آب یا نوشیدنی‌های یخ‌زده بلافاصله پس از افطار می‌تواند اثرات منفی جدی بر سلامتی داشته باشد.

از جمله این عوارض نامطلوب می‌توان به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی، دردهای شکمی و نفخ، اسپاسم عروقی روده و حتی در موارد حادتر، ایست قلبی اشاره کرد. علت ریشه‌ای این مشکلات، تفاوت شدید دمایی بین خون بدن و نوشیدنی سرد است که واکنش حاد فیزیولوژیک بدن به آن منجر می‌شود.

بنابراین، برای جلوگیری از این عوارض ناخوشایند، بهتر است پس از افطار ابتدا چند قاشق غذا صرف کنید و سپس به آرامی و مقدار کم از نوشیدنی‌های گرم یا معتدل بنوشید.

در ماه رمضان چه نوشیدنی هایی بخوریم؟

شما در زمان بین افطار تا سحر باید هیدراته بمانید. مقدار زیادی آب بنوشید (حداقل ۱۰ لیوان) و غذاهای آبرسان مانند سوپ، هندوانه و سالاد سبز بخورید. علاوه بر این از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه تا حد امکان پرهیز کنید، زیرا کافئین می‌تواند باعث ادرار بیشتر در برخی افراد شده که ممکن است منجر به کم‌آبی بدن در طول روز شود.

همچنین به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های گازدار با شکر کالری را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. سایر نوشیدنی‌هایی که می‌تواند به هیدراته ماندن کمک کنند و باعث شوند کمتر در روز تشنه شویم، شربت‌های خاکشیر یا تخم شربتی است. البته بهتر است این شربت‌ها را با عسل یا مقدار کم شکر شیرین کنید. در سحر ماه رمضان خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین یا شربت گلاب می‌تواند هم از تشنگی در طول روز جلوگیری کند و هم بوی بدن دهان را بگیرد.

مطالب مرتبط

نظرات