• 30 / تیر 1403 / 16:33
  • شناسه خبر : 149551

درمان های خانگی معجزه آسا برای از بین بردن فوری موخوره

یکی از مشکلات رایج که می توان گفت در تمام افراد با موهای بلند پیش آمده مو خوره است.در این مطلب سعی کردیم تمامی علت های این مشکل و درمان های موثر خانگی برای آن را به طور کامل توضیح دهیم.پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید و مطالب را به دقت بخوانید.

درمان خانگی مو خوره

موخوره چیست و چه علتی دارد؟

موخوره باعث دو شاخه شدن نوک مو می‌‌شود. اگر از موخوره مراقبت نکنید، موهایتان از قسمت‌های مختلف شروع به شکستن می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود موها شبیه به پر شوند. جالب است بدانید که آفریقایی‌ها به دلیل بافت موهایشان بیشتر در معرض موخوره قرار دارند.

موخوره نشانه‌ی این است که موهایتان آسیب دیده‌اند. مراقبت نکردن از موها، درمان‌های شیمیایی خشن و روش نامناسب برس زدن مو باعث بروز موخوره می‌شود. این عارضه همچنین زمانی رخ می‌دهد که دچار سوءتغذیه باشید و پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کافی دریافت نکنید.

در نتیجه‌‌ی این موضوع، روغن‌های طبیعی تولید شده توسط فولیکول‌های مو نمی‌توانند به کل مو برسند که این موضوع باعث خشک و وز شدن مو می‌شود. اگر از موهای دچار موخوره مراقبت نکنید، وضعیت موهایتان بدتر هم می‌شود

راه‌های پیشگیری از موخوره

بلند کردن موها، زحمت و مراقبت خاصی به همراه دارد. بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن زحمت خود، از موخوره جلوگیری کنید؛ چون اگر موخوره بگیرید، راهی جز کوتاه کردن موها نخواهید داشت.

  • موها را هر ۶ تا ۸ هفته نوک گیری کنید.
  • شامپو را فقط به کف سر بزنید و تار مو را درحمام چنگ نزنید.
  • از نرم‌‌‌کننده یا ماسک مو استفاده کنید.
  • موها را با شانه مناسب و با ملایمت، شانه کنید.
  • موها را با فاصله طولانی، رنگ و دکلره کنید.
  • بعد از حمام از سرم‌‌‌های ترمیم کننده یا ضدحرارت (درصورتی که سشوار می‌‌‌کنید) استفاده کنید.
  • از کراتین، فر مدت دار و کارهایی از این قبیل که به بافت مو آسیب می‌‌‌زنند، دوری کنید.
  • آب کافی بنوشید تا پوست و موهایتان هیدراته شوند.
  • موقع خوابیدن موهای خود را ببافید
  • موها را سفت و محکم نبندید و به هم‌‌‌ نپیچید.
  • از بالشت ابریشمی استفاده کنید.

درمان خانگی مو خوره

روش‎‌های خانگی برای درمان موخوره:

روغن‌تراپی 

می‌توانید از روغن نارگیل، زیتون، جوجوبا و کرچک استفاده کنید.۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغن مورد نظر یا ترکیبی از روغن‌ها را بر روی موها بریزید و با حوله‌ای گرم موها را بپوشانید. دقت داشته باشید که قبل از استفاده از روغن ها، آن ها را گرم کنید و روغن را به پوست سر خود بمالید و به مدت ۴۵ دقیقه روی موها بگذارید. پس از آن بایستی موها را با آب ولرم و شامپوی ملایم، شستشو دهید.

روغن ماهی

بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی ریزش مو را کاهش می‌دهد و رشد مو را تحریک می‌کند. یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد روغن ماهی می‌تواند در درمان موخوره مفید باشد. این مطالعه به این نتیجه رسید که استفاده‌ی موضعی از روغن ماهی در کنار روغن زیتون و تخم‌مرغ بهترین روش درمانی برای موخوره است. روغن ماهی را هر دو هفته یک‌بار روی موهایتان قرار دهید‌.

مواد لازم

روغن ماهی: یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: یک عدد

  • یک کاسه بردارید و در آن روغن زیتون و روغن ماهی‌ را مخلوط کنید. تخم‌مرغ را اضافه کرده و با چنگال خوب بزنید تا یک ترکیب نرم به دست بیاید.
  • خمیر به دست آمده را به‌طور کامل روی موهایتان بمالید و آن را کف سرتان ماساژ دهید.
  • اجازه دهید ۶۰ دقیقه بماند. سپس موهایتان را بشویید و اجازه دهید به‌طور طبیعی خشک شوند.

حنا

یکی از مواد پرطرفدار برای احیاء موها، حنا است که تاثیر خوبی برای درمان موخوره نیز دارد. برای استفاده از حنا، کافی است حنا را در آب خیس کنید و به موها بمالید.

عسل 

به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارد می تواند شکنندگی مو را از بین ببرد و موجب پیشگیری از موخوره شود.۲ یا ۳ قاشق عسل را در چهار فنجان آب گرم حل کنید، بعد از شستن مو با شامپو آن‌ را روی سر بریزید و پس از گذشت چند دقیقه آن را بشوئید.

درمان خانگی مو خوره

موز

زمانی که صحبت از درمان آسیب‌دیدگی مو می‌شود، موز عالی عمل می‌کند. موز یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است ‌که خاصیت کشسانی مو را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل از شکستگی موها جلوگیری می‌کند.

این ماسک مو سرشار از چربی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که همگی به نرم شدن موها کمک می‌کنند. یک بار در هفته برای استفاده از این ماسک کافی است.

مواد لازم

موز رسیده: یک عدد
شیرنارگیل: دو قاشق غذاخوری
طرز استفاده

  • یک عدد موز را در یک کاسه با یک چنگال خوب له کنید تا دیگر هیچ تکه‌ی درشتی باقی نماند.
  • شیر نارگیل را به موز اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • مخلوط ایجاد شده را روی موهایتان بگذارید. قرار دادن ماسک روی مو را از ریشه شروع کنید و کم‌کم به سمت نوک مو بروید. اگر کف سرتان چرب است، این ماسک را روی ریشه‌های موی خود نمالید.
  • موهای خود را با کلیپس بالا ببندید و سرتان را با کلاه حمام بپوشانید.
  • یک تا دو ساعت صبر کنید. سپس موهایتان را با شامپوی گیاهی بشویید و با حوله خشک کنید.

 قهوه 

از سریع ترین راه های درمان موخوره، استفاده از قهوه است که برای استفاده از آن کافی است یک قاشق غذا خوری قهوه را با یک فنجان آب مخلوط کنید. پس از اینکه موهای خود را با شامپو شستشو دادید، مخلوط قهوه را روی ریشه های مو بزنید و به آرامی ماساژ دهید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه موهای خود را دوباره بشوئید.

فواید بالش ابریشم و ساتن برای موخوره:

درهنگام خواب، احتمال شکستن تارهای مو وجود دارد؛ بنابراین از بالش ابریشم یا ساتن استفاده کنید. در غیر این صورت شب‌ها موی خود را ببافید و با پارچه‌ای نرم ببنیدید.

آیا استفاده از «دستگاه موخوره‌‌‌گیر» برای درمان موخوره موثر است؟

به تازگی تبلیغات زیادی راجع به دستگاه‌‌‌های رفع موخوره بدون کوتاهی مو، میبینیم. اما سوال این است که:  این دستگاه‌‌‌ها واقعا موخوره را از بین می‌‌‌برند و برای مو ضرری ندارند؟

باید بدانیم: این دستگاه موخوره را درمان نمی‌‌‌کند، بلکه شاخه‌‌‌های ایجاد شده روی ساقه اصلی تار مو را جدا می‌‌‌کند؛ یعنی آسیب مو در این روش درمان نمی‌‌‌شود اما برای چند هفته، ظاهر مو یک‌‌‌دست می‌‌‌شود. پس استفاده از این دستگاه‌‌‌ها، صرف هزینه اشتباه و بی‌‌‌تاثیر است، مگر این که بزودی قصد شرکت در یک مراسم را داشته باشید و بخواهید بدون کوتاه کردن موهای خود، از آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط

علت ریزش ابرو چیست؟ + بهترین درمان های خانگی موثر

جلوگیری از ریزش مو در مردان با بهترین روش ها

بهترین درمان های خانگی موثر زخم معده

نظرات