• 28 / آبان 1402 / 7:48
  • شناسه خبر : 126236

رانندگان عمومی ؛ عامل بخش زیادی از حوادث و تصادفات جاده ای

از آنجایی که این رفتارهای پرخطر به دلیل عدم وجود نظارت بر عملکرد رانندگان حین انجام کار و تردد در جاده ها اتفاق می‌افتد، وجود یک سیستم جامع نظارتی جهت نظارت کامل بر روند انجام ماموریت ها، کاهش رخداد چنین رفتارهایی و به طبع آن، کاهش ریسک خسارت از جانب رانندگان احساس میشود.

مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با ارائه آموزش های دارای کیفیت، رانندگان حرفه ای از هویت و وجهه تخصصی برخوردار می شوند و با آموزش حین فعالیت حرفه ای امکان ارتقای درجه کاری و افزایش مهارت برای آنها فراهم می شود.

به گزارش اول فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد مهریاری مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک در نخستین همایش علمی تخصصی مشترک با اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای (ایرو) گفت: ارائه آموزش های خاص بعد از هرگونه تصادف جاده ای و یا تخلف رانندگی، زمینه اصلاح رفتار و ارتقای فرهنگی در راننده راه را ایجاد می کند.

راننده

وی بر نیاز به بروزرسانی استانداردهای آموزشی و قوانین رانندگی برای فعالان ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت:

مهریاری با اشاره به این که رانندگان حرفه ای می توانند در رفتار رانندگان غیرحرفه ای تاثیرگذار باشند، عنوان کرد: با احصاء و تحلیل تصادفات ناوگان عمومی دریافتیم بخش زیادی از عوامل وقوع تصادف با رفتار راننده ارتباط دارد.

وی ادامه داد: با ارائه آموزش های دارای کیفیت، رانندگان حرفه ای از هویت و وجهه تخصصی برخوردار می شوند و با آموزش حین فعالیت حرفه ای امکان ارتقای درجه کاری و افزایش مهارت برای آنها فراهم می شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بیان کرد: ناتوانی رانندگان در کنترل وسایل نقلیه ناشی از عدم مهارت آنان برای رانندگی در شرایط خاص و غیرکارآمد بودن آموزش های تئوریک و سطحی است.

مهریاری بازنگری و اصلاح آموزش های ارائه شده و طبقه بندی آموزش ها را از راهکارهای ارتقای سطح کیفی رانندگان برشمرد و افزود: نحوه ارائه آموزش های تئوریک و سطحی مبتنی بر استانداردهای آموزشی که روزآمد نیستند، اصلاح و از سویی تغییراتی در قوانین و مقررات آموزشی اعمال شود.

وی تأکید کرد: آموزش ها باید در سه طبقه بندی اصلی شامل آموزش های اولیه، تکرار و ارتقاء مهارت عملیاتی توأم با کسب تجربه و ارائه آموزش های مبتنی بر اصلاح رفتار رانندگان متخلف تدوین و اجرایی شود.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک همچنین ارائه آموزش های مورد نیاز در زمینه چک آپ و کنترل وسیله نقلیه به رانندگان حرفه ای را مهم دانست و ادامه داد: آموزش اثربخش مدیران فنی مراکز معاینه فنی در کنترل فنی و اطمینان از نبود معایب وسایل نقلیه سنگین نیز باید جدی گرفته شود.

مطالب مرتبط

تدابیر اسنپ برای اینکه ۸۱۲ هزار راننده اش برای مسافران کولر بزنند

این تخلفات رانندگان از نظر پلیس حادثه‌ساز محسوب می شوند

واژگونی زانتیا درجاده کازرون به شیراز یک کشته برجای گذاشت

نظرات