• 28 / تیر 1403 / 10:05
  • شناسه خبر : 149362

راه های جلوگیری از گرمازدگی در کودکان + علائم و نشانه های آن

کودکان ممکن است گاهی تشخیص ندهند که بیش از حد گرمشان شده‌ است، از همین رو ضروری است که مراقبان و همراهانشان آن‌ها را از نزدیک تحت نظر داشته باشند.در ادامه با ما همراه باشید تا به شما علائم گرمازدگی در کودکان و روش های پیشگیری از آن را به شما معرفی کنیم.

جلوگیری از گرمازدگی در کودکان

گرمازدگی چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

گرمازدگی وضعیتی است که زندگی فرد را تهدید می‌کند و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به شدت گرمش می‌شود. در واقع، دمای بدن بالا می‌رود، درحالی‌که توانایی آن برای خنک شدن مختل می‌شود.

کودکان، به ویژه بچه‌های خردسال در برابر گرمازدگی آسیب‌پذیر هستند. برای مثال، اگر کودکتان در هوای خیلی داغ مدت زیادی بیرون از خانه بماند، ممکن است دچار گرمازدگی شود، به خصوص اگر بدنش دچار کمبود آب شود یا اگر بیش از حد لباس‌ به او پوشانده باشید.

همچنین مسافر یک خودروی داغ بودن یا گذاشتن کودک در یک خودروی پارک‌شده؛ که هرگز نباید این کار را انجام دهید، نیز کودک را در معرض ریسک گرمازدگی قرار می‌دهد. گرمازدگی ممکن است طی چند دقیقه در یک خودرو، یعنی جایی که درجه حرارت آن خیلی سریع از دمای بیرون بسیار بیشتر می‌شود اتفاق بیفتد.

گرمازدگی کودک چه علائمی دارد؟

کودک ممکن است ابتدا نشانه‌هایی از فرسودگی ناشی از گرما یا گرماتکیدگی را نشان دهد که خفیف‌تر از گرمازدگی است. شما ممکن است متوجه شوید که او به طور غیرمعمول تشنه یا خسته است، یا اینکه پوستش سرد و مرطوب است. اگر کودکتان خیلی کوچک نیست و به اندازهٔ کافی بزرگ باشد، ممکن است از درد پا یا دل‌درد نیز شکایت کند. اما اگر فرسودگی گرمایی کودکتان به گرمازدگی پیشروی کند، ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • تب ۳۹/۴ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، اما بدون عرق کردن
  • پوست داغ، قرمز یا خشک
  • نبض سریع
  • بی‌قراری
  • گیجی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • استفراغ
  • تنفس سریع‌ و کم‌عمق
  • بیهوشی
  • بی‌حالی، مثلاً ممکن است وقتی اسم کودکتان را صدا می‌زنید یا پوستش را لمس می‌کنید، به شکل معمول پاسخ ندهد.

جلوگیری از گرمازدگی در کودکان

جلوگیری از گرمازدگی در کودکان

۱- حفاظت در برابر نور خورشید

روی پوست کودکان ضدآفتاب با قدرت حفاظت اس‌پی‌اف ۳۰ بمالید و در صورتی که شنا می‌کنند یا تعریقشان زیاد است هر دو ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید.

۲- فعالیت‌ها

آن‌ها را تشویق کنید تا در سایه بازی کنند و برای حفاظت از مواجهه مستقیم با نور خورشید از کلاه یا ضدآفتاب استفاده کنند، یا مطمئن شوید در طول بازی در سایه استراحت می‌کنند و از فعالیت بدنی شدید در اوج گرما اجتناب می‌کنند.

۳- لباس کودکان

به کودکان لباس‌های سبک و گشاد با الیاف طبیعی مانند کتان بپوشانید که بتوانند در آن‌ راحت نفس بکشند. لباس‌ رنگ روشن به دلیل منعکس کردن نور خورشید، گزینه بهتری است.

۴- آبرسانی

کودکان را تشویق کنید تا مایعات زیاد و در درجه اول آب بنوشند و از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار اجتناب کنند، زیرا باعث کم‌آبی بدن می‌شوند. خوردن میوه‌های آبدار مانند هندوانه و خیار مفید است.

۵- آموزش

در مورد اهمیت آبرسانی به بدن و تشخیص زمان نیاز به استراحت به آن‌ها آموزش دهید. خودتان هم به‌هوش باشید که هنگام بروز علائم گرمازدگی مانند تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات بی‌درنگ دست‌به‌کار شوید. در صورت داغی بیش از حد بدن کودکان، آبرسانی و انتقال او به محل سایه ضروری است و در صورت لزوم نیز از مراقبت‌های پزشکی لازم کمک‌ بگیرید.

متخصصان توصیه می‌کنند که والدین با بررسی رنگ ادرار کودکان میزان آبرسانی به بدن آن‌ها را کنترل کنند و همچنین مطمئن شوند که آنان پس از بازی استراحت کافی داشته‌ باشند. بازی کودکان در فضای باز حتی در فصل گرما هم ضروری است زیرا به سلامت عمومی کودکان و رشد جسمی آنان کمک می‌کند، سیستم ایمنی‌شان را تقویت می‌کند و به‌مرور، تحمل کودک را در برابر گرما بیشتر می‌کند. با این حال حفظ تعادل در میزان بازی‌کردن خارج از خانه و حفاظت از کودکان در مقابل بیماری‌های ناشی از گرما بسیار ضرورت دارد.

مطالب مرتبط

۲۵ توصیه حیاتی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از گرمازدگی

ساعت جدید کاری ادارات استان هرمزگان اعلام شد

آماده‌ باش مراکز درمانی برای پذیرش افراد گرمازده در فارس/درباره گرمازدگی بیشتر بدانیم

نظرات