روش‌های آسان خانگی برای تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

روش‌های آسان خانگی برای تمیز کردن انواع مبلمان چوبی

مبلمان چوبی اخیرا مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.این مبلمان به خانه فضایی دنج و گرم را می بخشند. اما باید بدانید مبلمان چوبی نیاز به رسیدگی مداوم دارد و نیاز است که به صورت دوره‌ای آن را غبارروبی کرده و گاهی هم تعمیر کنید. این کارها باعث […]

مبلمان چوبی اخیرا مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.این مبلمان به خانه فضایی دنج و گرم را می بخشند. اما باید بدانید مبلمان چوبی نیاز به رسیدگی مداوم دارد و نیاز است که به صورت دوره‌ای آن را غبارروبی کرده و گاهی هم تعمیر کنید. این کارها باعث می‌شود که عمر مبلمان چوبی شما بیشتر شود.در ادامه این مطلب شما را با نحوه تمیز کردن این مبلمان آشنا می کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

تمیز کردن مبلمان چوبی

روش‌های خانگی برای تمیز کردن مبلمان چوبی

۱  دستمال نخی و مایع دستشویی 

  • قبل از هرکاری گردگیری کنید. از دستمال نخی استفاده کنید برای اینکه گردو خاک‌ها پخش نشود از دستمال میکروفایبر کمک بگیرید.
  • مطمئن شوید با رسیدن آب و مایع به چوب‌ها، باعث آسیب دیدگی آنها نمی‌شود. برای اطمینان، پنبه را با محلول آب و مایع دستشویی خیس کرده و  گوشه‌ای از چوب که در معرض دید عموم نیست را تمیز کنید، اگر آسیب ندید می‌توانید تمام قسمت‌های چوب را تمیز کنید.
  • این کار را با دستمال برای تمام چوب انجام دهید. آب اضافی دستمال را بگیرد که آب ریختن زیاد به چوب باعث آسیب دیدگی واز بین رفتن چوب می‌شود همچنین هنگام تمیز کردن نباید به چوب زیاد فشار وارد کنید چون ممکن است رنگ چوب‌ها به مرور کمرنگ شود.
  • در مرحله آخر باید دستمال را تمیز بشویید و  کف‌هارا از روی چوب مبل تمیز کنید، سپس با دستمال خشک مجدد  همه‌ جای چوب را خشک و تمیز کنید.

۲-سرکه سفید و روغن جوجوبا

  • سرکه سفید و روغن جوجوبا را در محفظه اسپری مخلوط کنید.
  • محلول موجود را به چوب مبلمان اسپری کنید و سپس با یک تکه دستمال یا ابر، چوب را تمیز کنید.

۳-روغن زیتون و موم زنبور

  • موم زنبور را در ظرفی استیل یا تفلون داغ کنید تا موم آب شود.
  • سپس با روغن زیتون مخلوط کنید. پس از سرد شدن، محلول را در محفظه اسپری بریزید.
  • در صورت نیاز به چوب مبلمان بپاشید با استفاده از دستمال نخی، روی چوب هارا تمیز کنید.

استفاده از روش بازاری برای تمیز کردن مبلمان چوبی

  • روغن جلا: قبل از اینکه روغن جلا به چوب بزنید حتما باید چوب را گردگیری و تمیز کنید. وجود گرد و خاک باعث کدر شدن روغن جلا می‌شود.
  • اسپری و فوم: نحوه استفاده از اسپری و فوم، روی جعبه یا بروشور آن درج شده است ولی معمولا برای طرز استفاده باید اسپری را روی چوب بپاشید و با یک ابر نرم و تمیز پاک کنید.
  • پولیش کردن: استفاده از پارافین باعث تمیز و براق کردن چوب ‌می‌شود و حتی اگر چوب‌ها دچار خش و آسیب شده باشد تا حدود زیادی برطرف می‌کند بهتراست هر ۶ماه یکبار از پارافین استفاده کنید. پولیش هم گزینه خوبی برای براق کردن چوب است،

تمیز کردن مبلمان چوبی

تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده

تمیز کردن مبلمان چوبی رنگ شده، نسبت به دیگر انواع آن، آسان‌تر به نظر می‌رسد. برای تمیز کرده این نوع از مبلمان از لاک یا موم استفاده نکنید زیرا این کار باعث از بین رفتن رنگِ روی چوب و در نتیجه تغییر ظاهر چوب می‌شود. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به شما کمک می‌کند که به راحتی مبلمان چوبیِ رنگ شده را تمیز کنید:

مبلمان خود را به صورت دوره‌ای، با جاروبرقی تمیز کرده و سپس با یک دستمال گردگیری کنید. اگر جاروبرقی شما برس کوچک دارد می‌توانید، بدون نگرانی از ایجاد خط و خش، به کمک آن تمام سطح چوبی را تمیز  کنید، در صورتی که برس مخصوص در دسترس شما نیست، یک پارچه‌ی نرم به دور پاروی جاروبرقی بپیچید و سپس تمیزکاری را شروع کنید.

هر چند وقت یک بار، قسمت‌هایی از مبل را که بیشتر در دسترس هستند با یک اسفنج تمیز و لکه‌گیری کنید.

محلول تمیزکننده‌ای با آب و مایع لباس‌شویی تهیه کنید؛ سپس با استفاده از این محلول و به کمک یک برس نرم، مبلمان خود را تمیز کنید. البته لازم است قبل از استفاده، کمی از آن را به قسمتی از مبلمان که در معرض دید نیست بزنید. مدت زمانی صبر کنید و سپس چوب را چک کنید. اگر تغییر رنگ و حالت نداده بود، می‌توانید با خیالی آسوده تمام قسمت‌ها را تمیز کنید.

سالی ۱ یا ۲ بار با کمک موم خمیری سفت، گرد و غبارِ چسبیده به مبلمان چوبی خود را پاک کنید. یک لایه‌ی نازک از موم را روی مبلمان چسبانده و سپس بردارید. تمام جرم و غبارهای قدیمی به کمک موم کنده می‌شود.

اگر تمایلی به استفاده از موم‌های کارخانه‌ای ندارید، می‌توانید خودتان آن را در منزل تهیه کنید. ۱ فنجان موم رنده شده و ۴ فنجان روغن نارگیل یا روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و سپس گرما دهید تا موم ذوب شود. برای این کار می‌توانید از مایکروویو استفاده کنید، فقط فراموش نکنید که هر چند ثانیه یک بار مواد را هم بزنید تا موم کاملا با روغن‌ها مخلوط شود. بعد از خنک شدن، یک لایه‌ی نازک از آن را روی سطح چوبی بریزید و اجازه دهید تا خشک شود. حالا به آرامی آن را جدا کنید؛ تمام غبار و جرم‌های قدیمی با این کار از سطح چوب جدا می‌شود.

تمیز کردن مبلمان چوبی

نکاتی برای تمیز کردن مبلمان چوبی روغنی

مبلمان‌های چوبی روغنی، مبلمان‌هایی هستند که هر چند وقت یک بار باید با روغن مخصوص پوشش داده شوند. این مبلمان‌ها ظاهری نرم و گرمابخش دارند و برای حفظ این ظاهر باید به صورت دوره‌ای به آن‌ها رسیدگی کرد. در ادامه به شما از رازهای نگه‌داری و تمیز کردن این مبلمان‌ها می‌گوییم.

  • به مبلمان روغنی هرگز موم نزنید. موم تمام منافذ چوب را مسدود کرده و باعث خشکی و شکنندگی آن می‌شود.
  • اگر بر اثر قرار دادن لیوان نوشیدنی، روی مبلمان شما لکه‌های سفید ایجاد شده، یک دستمال را به کمی خمیردندان آغشته کنید و روی لکه‌ها بمالید.
  • برای پاک کردن لکه‌های آب می‌توانید روغن زیتون یا روغن پخت‌وپز را با کمی نمک، خاکستر یا پوکه‌ی معدنی خرد شده مخلوط کرده و روی لکه بریزید. سپس با یک برس نرم، محل مورد نظر را بسایید تا لکه کاملا پاک شود.
  • ۱ قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. خمیر را روی لکه‌های آب پخش کنید و با کمک یک مسواک یا یک دستمال نرم آن را با حرکات دورانی بسایید تا لکه‌ها از بین بروند.

تمیز کردن مبلمان‌های چوبی صیقل خورده

این مبلمان‌های چوبی را می‌توان خیلی سریع و با کمک لاک، روغن جلا یا موم تمیز کرد. در زمان استفاده از این مواد، حتما به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • اگر مبلمان چوبی شما عتیقه است، از موم خمیری استفاده کنید. موم نسبت به لاک مایع یا اسپری نتیجه‌ی بهتر و ماندگارتری به شما می‌دهد.
  • قسمت‌های بیرونی و صیقلی مبلمان را با یک پارچه‌ی آغشته به چای تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لکه‌هایی که روی قسمت‌های در معرض دید ایجاد شده اند، کافی است کمی سس مایونز روی لکه مالیده و سپس با کمک یک دستمال نرم، آن را پاک کنید. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی سس مایونز این است که به راحتی خطوط مداد رنگی را پاک می‌کند.
  • به دلیل موادی که روی چوب این دسته از مبلمان استفاده شده است، بعد از مدتی مستعد جمع شدن آلودگی می‌شوند و جلای خود را از دست می‌دهند. چای سیاه، به دلیل داشتن تانن، می‌تواند این آلودگی‌های قدیمی را از بین برده و جلای اولیه را به آن باز گرداند. برای
  • این کار ۲ یا ۳ چای سیاه کیسه‌ای را در یک فنجان آب داغ به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. چند دقیقه اجازه دهید محتویات فنجان خنک شود؛ یک پارچه نرم را به چای آغشته کنید و رطوبتِ اضافه‌ی آن را بگیرید. حالا به راحتی می‌توانید سطح چوب را تمیز کنید.
مطالب مرتبط

نظرات