روش صحیح و اصولی تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

روش صحیح و اصولی تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی قسمت بسیار مهمی از این دستگاه است که باید به صورت روتین تمیز شود.هنگامی این وسیله شروع به شستن ظروف می کند،مقداری چربی و مواد غذایی در فیلتر آن تجمع پیدا می کند که حتما باید تمیز شوند.اگر این بخش از ماشین ظرفشویی تمیز نشود باعث کاهش عملکرد این وسیله پر کاربرد […]

فیلتر ماشین ظرفشویی قسمت بسیار مهمی از این دستگاه است که باید به صورت روتین تمیز شود.هنگامی این وسیله شروع به شستن ظروف می کند،مقداری چربی و مواد غذایی در فیلتر آن تجمع پیدا می کند که حتما باید تمیز شوند.اگر این بخش از ماشین ظرفشویی تمیز نشود باعث کاهش عملکرد این وسیله پر کاربرد می شود.

تمیزکردن فیلتر ماشن ظرفشویی

فیلتر ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟
قبل از اینکه نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی را به شما آموزش دهیم، لازم است که با فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه و کاربرد هریک از آنها آشنا شوید. به طور کلی ماشین ظرفشویی شما صرف نظر از نوع و مدل آن، دارای دو فیلتر است:

  • فیلتر اول برای جلوگیری از رسوب و ذرات ریز و درشت مواد غذایی در پمپ تخلیه
  • فیلتر دوم جهت جلوگیری از ورود رسوب آب در ماشین ظرفشویی

فیلتر اول که به طور ویژه برای جلوگیری از ورود رسوبات و ذرات غذا به پمپ تخلیه طراحی شده است، در قسمت پایینی ماشین ظرفشویی و در ابتدای پمپ تخلیه دستگاه قرار می گیرد و عملکرد بسیار مهمی دارد. از این رو لازم است همواره به نظافت منظم آن اهمیت زیادی قائل شوید.

لازم به ذکر است که بدون این فیلتر، رسوبات و ذرات غذا می تواند وارد پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی شده و باعث خراب شدن خیلی سریع این قطعه شود و نیاز به تعویض داشته باشد. فیلتر دوم در شستن ظروف نقش بسزایی دارد؛ زیرا اگر اینطور نباشد، ماشین ظرفشویی به مرور زمان با ورود رسوبات آب به داخل ماشین خراب می شود.

بهترین زمان برای نظافت فیلتر ماشین ظرفشویی
همواره بهتر است ماهی یکبار از سرکه سفید و جوش شیرین یا صابون ظرفشویی برای تمیز کردن فیلترهای قدیمی استفاده کنید. فیلترهای جدید نیز باید حداقل یک بار در ماه تمیز شوند. در صورت مشاهده لکه روی ظروف و باقی ماندن مواد و رسوبات مواد غذایی پس از شستشو و یا بوی نامطبوع دستگاه، باید به طور مرتب فیلتر را تمیز کنید. تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی فقط چند دقیقه طول می کشد و به ابزار خاصی نیاز ندارد.

روش صحیح تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی
فرقی ندارد که این تمیز کاری به صورت خودکار باشد یا شما به صورت دستی این کار را انجام دهید، زیرا اگر مقداری ماده غذایی و چربی داخل فیلتر تجمع پیدا کرده باشد، بوی بسیار ناخوشایندی را ایجاد می کند.

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی فقط چند دقیقه زمان می برد و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که لوازم و مواد مورد نیاز را آماده کنید.

لوازم مورد نیاز

  • یک کاسه یا لگن بزرگ یا استفاده از سینک ظرفشویی
  • اسفنج یا اسکاچ
  • مسواک قدیمی شسته شده
  • فرچه پلاستیکی با مو های نرم
  • مایع ظرفشویی حاوی چربی زدا
  • سرکه سفید

تمیزکردن فیلتر ماشن ظرفشویی

دستورالعمل برای تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی:

۱- پیدا کردن فیلتر ماشین ظرفشویی
فیلتر ماشین ظرفشویی در قسمت داخلی و کف ماشین ظرفشویی قرار گرفته است. بهتر است که جای آن را پیدا کنید و بیرون بکشید. اکثر فیلتر های دستی گرد هستند و از طریق حرکت چرخشی جدا شده و در محل خود قرار می گیرند.

بعضی از فیلترها تک سیلندری هستند اما بعضی دیگر فیلتر های مسطح ثانویه در زیر سیلندر دارند. اکثر فیلتر های مسطح در محل قفل نمی شوند و از طریق سوراخی که وسط دارند، جایگذاری شده و بیرون کشیده می شوند. برای بیرون کشیدن فیلتر به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید.

جدا کردن فیلتر 
فیلترهای ماشین ظرفشویی خانگی معمولا در داخل و زیر دستگاه نصب می شوند. اهرم های توزیع آب و المنت گرمایشی در بالا قرار دارند. قبل از اینکه فیلتر را برای تمیز کردن از دستگاه خارج کنیم، باید آن را باز کرده و آب اضافی آن را با اسفنج یا پارچه خشک کنیم. پس از آن، فیلتر را می توان از ماشین ظرفشویی خارج کرده و تمیز نمود. اگرچه تخلیه فیلتر ماشین ظرفشویی و تمیز کردن آن ضروری است، اما سایر قسمت ها مانند شیر کنترل آب و المنت گرمایشی نیز باید از آلودگی های موجود تمیز شوند.

۳- محلول پاک کننده را آماده کنید
داخل سینک یا یک کاسه بزرگ را با آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی پر کنید. از یک پاک کننده خوب استفاده کنید که حاوی چربی زدا برای پاک کردن راحت تر باشد.

۴- آغشته کردن فیلتر به مواد پاک کننده و اسکراب
فیلتر را داخل محلولی که درست کرده اید قرار دهید و اجازه دهید که چند دقیقه داخل آن بماند تا آلودگی ها و چربی هایش پاک شود. این محلول را می توانید داخل کاسه یا سینک ظرفشویی درست کنید و از یک اسفنج یا اسکاچ قدیمی یا فرچه پلاستیکی با موهای نرم استفاده کرده و روی فیلتر بکشید و به اصطلاح آن را اسکراب کنید تا آلودگی ها راحت تر جدا شوند.

۵- آبکشی
فیلتر را با آب گرم به خوبی آب بکشید.

۶- پاک کردن
یک اسفنج یا اسکاچ را داخل آب صابون گرم ببرید و روی قسمتی که فیلتر را از آن جدا کرده بودید، بکشید تا بقایای مواد غذایی از روی آن ها پاکسازی شود.

۷- جایگذاری فیلتر
حال باید فیلتر را به جای خودش برگردانید. اگر فیلتر مسطح داشتید، اول باید آن را جایگزین کنید و سپس فیلتر بعدی را بگذارید.

چگونه از از کثیف شدن فیلتر ظرفشویی جلوگیری کنیم؟
حال پس از تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که چگونه می توانیم مانع از کثیف شدن این قطعه شویم؟ در پاسخ به این پرسش لازم است بگوییم که شما با در نظر گرفتن چند نکته مهم، می توانید از تجمع آلودگی و کثیفی در فیلتر ظرفشویی خود پیشگیری نمایید. یکی از مهمترین نکات در این زمینه، این است که پیش از قرار دادن ظروف در ظرفشویی، آنها را با یک دستمال تمیز کنید؛ زیرا علت اصلی گرفتگی فیلتر، تجمع ذرات مواد غذایی باقی مانده در ظروف است. بنابراین تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن آنها در دستگاه کمک زیادی به جلوگیری از این مشکل می کند. همچنین بهتر است به صورت دوره ای، دستگاه خود را به صورت کامل سرویس نمایید تا مانع از جمع شدن رسوبات درون فیلتر یا سایر بخش های ظرفشویی خود شوید.

مطالب مرتبط

نظرات