شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی بگونیا بال فرشته ای،گلی با ظاهری خاص و متفاوت

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی بگونیا بال فرشته ای،گلی با ظاهری خاص و متفاوت

گیاه بگونیا بال فرشته ای یکی خاص ترین نوع این گونه است که برگ هایی مشابه با بال فرشته ها دارند و علت نام آن نیز همین است.شرایط نگهداری از این گل بسیار راحت است فقط کافی است که از چند نکته مراقبتی برای این گیاه آشنا باشید که در ادامه به این نکات خوهیم […]

گیاه بگونیا بال فرشته ای یکی خاص ترین نوع این گونه است که برگ هایی مشابه با بال فرشته ها دارند و علت نام آن نیز همین است.شرایط نگهداری از این گل بسیار راحت است فقط کافی است که از چند نکته مراقبتی برای این گیاه آشنا باشید که در ادامه به این نکات خوهیم پرداخت.

مراقبت از گیاه بال فرشته

نگهداری بگونیا بال فرشته ای:

بیشتر افراد می توانند این گیاه را نگهداری کرده و پرورش دهند. در صورتیکه موارد زیر رعایت شود نگهداری این گیاهان بسیار آسان است:

دمای مناسب 

از دیگر موارد مهم در شرایط نگهداری گل بال فرشته می توان به دمای مناسب نگهداری از گیاه اشاره کرد. گیاه بال فرشته دمای ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد را دوست دارد. این گیاه همچنین در دمای ۲۱ الی ۳۰ درجه نیاز به شرط آبیاری کافی، نور غیر مستقیم و.. می تواند به خوبی این دما را تحمل کند. اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید و قصد نگهداری گل بال فرشته را دارید حتما گیاه خود را در فواصل سرد به داخل خانه منتقل کنید.

نور

این گیاه به نور مستقیم خورشید تمایل نداشته و به دلیل حساس بودن برگ ها در صورت تابش نور مستقیم خورشید دچار سوختگی می شوند. در طبیعت اغلب بگونیا زیر یک پوشش رشد می کند. نور غیرمستقیم و روشن بهترین نور برای این گیاه است، نوری که در زمستان هنگام صبح و یا اواخر عصر می تابد برای این گیاه کافی است.

گلدهی

بگونیا بال فرشته ای در طی تابستان گلدهی می کند. گل‌های آن از نوع مومی کوچکی است که به صورت گروهی و از ساقه ها رشد می کنند، به صورت افتاده و یا آویزان بوده و معمولاً به رنگ قرمز روشن و یا صورتی روشن هستند.

شاخ و برگ

بگونیا بال فرشته ای ساقه های نی مانند داشته که ضخیم و دارای گره های نسبتا بزرگی هستند. این گونه بگونیا به دلیل داشتن برگ هایی شبیه بال های فرشته به این اسم نام گذاری شده است. برگ‌های آن‌ها براق بوده و در بعضی گونه ها دارای لبه بیرونی و قسمت زیرین قرمز هستند و هنگامیکه این گونه ها در در داخل خانه قرار می گیرند و سطح رویی و زیرین آن ها قابل مشاهده است، می توانند بسیار جذاب باشند.

مراقبت از گیاه بال فرشته

حداکثر رشد

در صورتیکه هرس نشود تا ۱۲۰ سانتی متر می تواند رشد کند.سمیت برای حیوانات خانگی: برای سگ و گربه سمی است.

میزان آبیاری 

یکی از موارد اصلی در نحوه نگهداری گل بال فرشته بدون شک آبیاری مناسب برای گیاه است. گل بال فرشته هر چقدر که به سن بلوغ نزدیک می شود به آبیاری کمتری نیاز دارد اما فراموش نکنید در ابتدای رشد این گیاه باید هر زمان که خاک گلدان تا عمق ۳ سانتی متری خشک شد آبیاری صورت گیرد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید بعد از هر آبیاری باید حتما آب اضافی را زیر گلدان خارج نمایید. به طور کلی می توان گفت آبیاری گیاه در زمان رشد باید به طور منظم انجام شود.

خاک

خاک هایی که برای بنفشه آفریقایی آماده می شود برای این گیاه نیز مناسب است. یک خاک غنی و همراه با زهکش مناسب باید برای این گیاه استفاده شود.

میزان کوددهی گل بال فرشته

نحوه کوددهی نیز از موارد اصلی در شرایط نگهداری گل بال فرشته محسوب می شود. برای رشد کامل و بهتر گیاه باید از ابتدای بهار تا پایان تابستان از کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند ۱۰۵۲۱۰ برای گیاه خود استفاده کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید استفاده از کودهایی که نیتروژن بالای دارند برای گیاه به چی عنوان توصیه نمی شود. برای کامل شدن جذب مواد می توانید از هیومیک اسید نیز هر سه ماه یکبار برای گیاه خود استفاده کنید.

تعویض گلدان

زمانیکه گیاه جوان است آن را سالی یکبار به یک گلدان کمی بزرگ تر منتقل نمایید. زمانیکه گیاه بالغ شد این کار را هر دو سال یکبار انجام دهید. گلدان های گِلی برای این گیاه مناسب تر هستند زیرا این گلدان ها آب را بهتر آزاد کرده و مشکلات ریشه‌ای ناشی از تجمع آب در آن ها به وجود نمی آید. همچنین این گلدان های خشتی گیاه را محکم تر نگه داشته و از واژگون شدن گیاه بعد از این که بالغ شد جلوگیری می کنند.
رطوبت: این گیاه از رطوبت خوب لذت می برد. محیط اطراف این گیاه را با آب اسپری کنید اما در صورتیکه روی برگ ها لکه ایجاد شد از اسپری مستقیم آب روی برگ ها اجتناب نمایید.

تکثیر

می توانید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از ساقه را همراه و یا بدون برگ و گل قطع نمایید. باید یک یا چند عدد گره را برای رشد گل جدید روی ساقه باقی بگذارید. ساقه قطع شده را در آب و یا پرلیت قرار دهید (می توانید به پرلیت هورمون های ریشه زا اضافه کنید) سپس زمانیکه رشد ریشه ها را مشاهده کردید می توانید آن ها را درون خاک و به گلدان منتقل نمایید. همچنین این گیاه می تواند از طریق بذر تکثیر شود که این روش در مقایسه با تکثیر ساقه بسیار دشوارتر است.

هرس

برای اینکه بگونیا شکل خوبی داشته باشد باید ساقه های عقبی و همچنین ساقه هایی که بیش از اندازه بلند می شوند را هرس نمایید. هرس سبب تشویق رشد جدید شده و باعث می شود گیاه بسیار گرد تر و سالم تر به نظر برسد.

مراقبت از گیاه بال فرشته

مشکلات رایجی که برای گیاه بگونیا بال فرشته ای به وجود می آید:

برگ ها پژمرده شده و می افتند:

نرم بودن برگ ها می تواند به دلیل آبیاری بیش از اندازه باشد. پژمردگی همچنین ممکن است در اثر آبیاری کم، نور زیاد، خسارت آفات، هوای خشک و یا اینکه گلدان غرق آب باشد، اتفاق بیفتد. باید شرایط را بررسی و مشکل را اصلاح نمایید.

گل ها به سرعت از بین می روند:

این موضوع ممکن است به دلیل عدم آب کافی، هوای خشک، نور ناکافی یا گرمای بیش از  اندازه‌ی اتاق صورت گیرد.

رشد آهسته:

کوددهی گیاه، نور گیاه (روشنایی غیرمستقیم) و دمای مناسب را بررسی نمایید. همچنین ممکن است گلدان برای گیاه کوچک باشد.

رشد بیش از اندازه‌ی ساقه:

اگر ساقه ها بلند و بدون برگ هستند باید گیاه را هرس کرده و اطمینان حاصل نمایید که برای رشد برگ ها روی ساقه ها گره وجود داشته باشد

سوالات متداول شرایط نگهداری گل بال فرشته

روش های تکثیر سنکیو بال فرشته در خانه به چه صورت است؟

تکثیر سنکیو بال فرشته از طریق بذر باید به صورتی باشد که رطوبت و دمای مناسبی برای رشد بذر و جوانه زدن فراهم باشد. در روش قلمه زدن نیز این روش باید زمانی صورت گیرد که گیاه در ابتدای فصل رشد خود باشد. قلمه ها را می توان هم در آب و هم در خاک قرار داد. تقسیم بوته ها نیز زمانی انجام می شود که گیاه رشد کافی را حتما داشته باشد و زمان تعویض گلدان نیز فرا رسیده باشد. در این صورت باید گیاه را از گلدان خارج کنید و بوته را در گلدان جدید بکارید.

میزان کوددهی گل بال فرشته باید به چه شکل باشد؟

برای رشد کامل و بهتر گیاه باید از ابتدای بهار تا پایان تابستان از کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند ۱۰۵۲۱۰ برای گیاه خود استفاده کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید استفاده از کودهایی که نیتروژن بالای دارند برای گیاه به چی عنوان توصیه نمی شود. برای کامل شدن جذب مواد می توانید از هیومیک اسید نیز هر سه ماه یکبار برای گیاه خود استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

نظرات