شهروند

شهر شیراز برای اجرای طرح جامع ساماندهی ترافیک سه پهنه شد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز،از آغاز طرح جامع ساماندهی ترافیک در ۱۱ منطقه شهر خبر داد؛ طرحی سه‌پهنه‌ای با هدف بهبود جریان ترافیک، افزایش ایمنی معابر و کاهش گره‌های ترافیکی که با مشارکت متخصصان بومی، دانشگاه‌ها و نظام مهندسی و با مطالعات میدانی و شبیه‌سازی‌های ترافیکی اجرا می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، محمد فرخ‌زاده، از آغاز طرح جامع ساماندهی ترافیک در مناطق یازده‌گانه شهر خبر داد. این طرح که در سه پهنه اصلی اجرا می‌شود، با هدف بهبود جریان ترافیک، افزایش ایمنی معابر و کاهش گره‌های ترافیکی برنامه‌ریزی شده است.

فرخ‌زاده بر ضرورت استفاده از نیروهای متخصص بومی و همکاری دانشگاه‌ها در مدیریت علمی ترافیک تأکید کرد و موفقیت در این حوزه را مرهون بهره‌گیری از دانش مهندسی، نرم‌افزارهای پیشرفته، تحلیل داده و شبکه‌سازی علمی دانست.

وی با اشاره به ماهیت تخصصی ترافیک، از کمبود متخصصان در این حوزه ابراز نگرانی کرد و خواستار اهتمام دانشگاه‌های استان در تربیت نیروهای متخصص ترافیکی و نقش‌آفرینی نظام مهندسی در آموزش و صدور مجوز فعالیت‌های رسمی شد. فرخ‌زاده همچنین بر اهمیت مشارکت مردمی تأکید کرده و دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک را آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای شهروندان در خصوص مشکلات ترافیکی و نقاط حادثه‌خیز معرفی کرد. وی مشارکت مردم و متخصصان بومی را کلید ارتقای کیفیت تردد و ایمنی معابر شهری دانست.

در این طرح، شهر شیراز به سه پهنه غربی و شمالی (شامل مناطق ۱۰، ۶ و ۴)، مرکزی (شامل مناطق ۱، ۲، ۳ و ۸) و شرقی (شامل مناطق ۵، ۷، ۹ و ۱۱) تقسیم شده است. محسن حدیقه‌جوانی، مدیرکل مطالعات حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، هدایت این طرح را بر عهده دارد. در هر پهنه، بررسی‌های میدانی و مطالعات فنی متناسب با ویژگی‌های ترافیکی آن بخش در حال انجام است.

بر اساس این گزارش ، محورهای اجرایی طرح شامل امکان‌سنجی احداث پل‌های عابر پیاده، تغییر جهت یا مقطع معابر، بازگشایی یا انسداد مسیرهای شریانی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز، اصلاح یا حذف ایستگاه‌ها و خطوط حمل‌ونقل عمومی، فازبندی و زمان‌بندی تقاطع‌های چراغ‌دار و اجرای شبیه‌سازی‌های ترافیکی می‌شود. این رویکرد جامع و مشارکتی، گامی مهم در جهت بهبود وضعیت ترافیک و افزایش ایمنی شهروندان شیرازی به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا