شیوه پرورش گیاه آپارتمانی خاص و منحصر بفرد زیپلین(موسی در گهواره)

شیوه پرورش گیاه آپارتمانی خاص و منحصر بفرد زیپلین(موسی در گهواره)

گیاه بسیار زیبای زیپلین که با نام دیگر «موسی در گهواره» شناخته می شود یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوبی است که بخاطر داشتن برگ‌های زیبا و گل‌های کوچکش معروف است.رسیدگی صحیح از این گیاه در مدت عمر ان بسیار مهم است و عدم رسیدگی مناسب باعث مرگ این گیاه می شود.در ادامه این مقاله […]

گیاه بسیار زیبای زیپلین که با نام دیگر «موسی در گهواره» شناخته می شود یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوبی است که بخاطر داشتن برگ‌های زیبا و گل‌های کوچکش معروف است.رسیدگی صحیح از این گیاه در مدت عمر ان بسیار مهم است و عدم رسیدگی مناسب باعث مرگ این گیاه می شود.در ادامه این مقاله شرایط پرورش و نگهداری این گیاه خاص را  بررسی می کنیم.

شرایط نگهداری گیاه زیپلین

معرفی گل موسی در گهواره:

  • زیپلین گیاهی از خانواده برگ بیدی یا کاملیناسه و بومی کشور مکزیک می باشد که با نام های دیگری مانند رهوئو و موسی در گهواره نیز شناخه می شود.
  • برگ های این گیاه به رنگ سبز با رگه های صورتی می باشد و پشت آن نیز بنفش رنگ است که ترکیب بسیار زیبایی را ایجاد می کند.
  • نام انگلیسی این گیاه Moses in the bullrushe بوده و نام علمی آن نیز Tradescantia spathacea است.
  • علت نام گذاری این گیاه به نام موسی در گهواره این است که گلهای سفید زیبایی میدهد که درون غلافی به مانند گهواره قرار دارند، که یادآور داستان حضرت موسی است که مادرش او را درون گهواره ای قرار داد و به آب سپرد.

شرایط نگهداری گیاه زیپلین
در زیر با همه شرایط نگهداری گل موسی در گهواره به صورت کامل آشنا می شویم:

نور
گل زیپلین یا همان موسی در گهواره به نور متوسط تا زیاد احتیاج دارد اما به سایه نیز مقاوم است اما باید دقت کنید که آن را دور از تابش مستقیم آفتاب به خصوص در هنگام ظهر و از پشت شیشه نگهدارید. بطور کلی پنجره های جنوبی و شرقی بهترین نور را برای این گیاه فراهم می کنند.

دما
دمای مناسب و ایده آل برای گیاه زیپلین مابین ۱۸-۲۲ درجه سانتیگراد است و دمای پایینتر از ۱۶ درجه سانتیگراد می تواند منجر به آسیب به این گیاه شود.

رطوبت
برای تامین رطوبت این گیاه می توانید به دو روش مختلف عمل کنید:

هفته ای ۲بار با اسپری آب بر روی برگ های آن غبار پاشی انجام دهید.
برای آن جزیره درست کنید. درست کردن جزیره به این صورت است که باید یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان انتخاب کنید و آن را از سنگ ریزه پر کنید. سپس تا نیمه زیر گلدانی را از آب پر کنید به صورتی که زمانیکه گلدان بر روی آنها قرار گرفت سطح زیرینش با آب در تماس نباشد چرا که در غیر این این صورت گیاه نمی تواند تنفس کند و منجر به پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

خاک 
از دیگر ویژگی هایی که باید یک گلدان داشته باشد تا شما بتوانید آن را برای تکثیر گل زیپلین استفاده نمایید داشتن خاکی خوب و مناسب می باشد. زهکشی خاک اهمیت بالایی دارد و باعث می شود تا ریشه های گیاه به درستی در آن نفس بکشند و باید بدانید که گلدان انتخابی شما باید سوراخ هایی در زیر خود داشته باشد تا آب اضافی از گلدان خارج گردد. اگر بتوانید قبل از پر کردن گلدان چندین سنگ زیر آن بریزید بسا خوب خواهد بود و این کار شما مانع از جمع شدن آب اضافی در گلدان می شود. بهترین ترکیب برای نگهداری از گل زیپلین ترکیبی از خاک گلدان، پیت ماس و پرلیت می باشد.توجه داشته باشید که خاک حتما باید از زهکش مناسب برخوردار باشد.

شرایط نگهداری گیاه زیپلین

آبیاری
میزان آبیاری گل موسی در گهواره بستگی به شرایط محیطی و اندازه گلدان آن دارد اما برای آبیاری زیپلین حتما دقت کنید که این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد و نه خیس. پس برای آبیاری آن دقت ابتدا انگشت خود را تا بند اول درون خاک فرو کنید و در صورتی که خیس نبود و خاک به دستتان نچسبید به آبیاری اقدام کنید.

حتما توجه داشته باشید که برای آبیاری از آب ولرم و بدون کلر و املاح استفاده کنید به این صورت که آب را به مدت چند ساعت در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن بپرد و با محیط هم دما شود.
دقت کنید که در نیمه دوم سال به علت سرما گیاه به آب کمتری احتیاج دارد و باید میزان آبیاری را کمتر کنید.

کوددهی
نحوه نگهداری گل زیپلین در فصل های بهار و تابستان یه این صورت است که باید هر دو هفته یکبار طبق دستور با کودهای محلول در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی ، کوددهی را انجام دهید. حتما دقت کنید که کوددهی مطابق با دستور درج شده بر روی بسته انجام شود چرا که کوددهی بیش از اندازه منجر به سوختن ریشه های گیاه و از بین رفتن آن می شود.

تمیز نمودن برگها
تمیز کردن بر ها نیز از جمله شرایط نگهداری گیاه زیپلین است. برای تمیز کردن برگ ها سعی کنید حتی الامکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید چراکه منجر به بسته شدن روزنه های برگ می شود و به گیاه آسیب میرساند.برای تمیز کردن برگ ها می توانید از غبار پاشی ویا مخلوط آب و شیر استفاده کنید.

تعویض گلدان
هرچه گلدان کوچکتر باشد رشد گیاه بیشتر است پس تنها در صورتی به تعویض گلدان با گدان یک سایز بزرگتر کنید که ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند.

هرس کردن
شاید برایتان جالب باشد ولی باید بدانید که هرس کردن این گیاه می تواند به رشد بهتر او کمک نماید از این رو اگر می خواهید گیاهی زیبا و شاداب داشته بشید یادتان نرود که ان را به موقع و در زمان مناسب خود هرس کنید. هرس کردن بدین معنا می باشد که شما باید بتوانید شاخ و برگ های اضافی گیاه را کوتاه کرده تا گیاه بتواند تمامی تمرکز خود را بر روی رشد برگ های سالم خود بگذارد. برای این کار می توانید از یک قیچی تیز و استریل شده استفاده کنید و در حین هرس کردن برگ های زرد شده، برگ های پژمرده و ضعیف شده را نیز باید از شاخه اصلی جدا کنید.

شرایط نگهداری گیاه زیپلین

تکثیر گیاه زیپلین
تکثیر گل زیپلین به سه روش انجام می شود و هر کدام از اینم روش ها دارای شرایط خاصی می باشند و شما می توانید با استفاده  از هر کدام از این روش ها که دوست دارید گیاهی زیبا در خانه خود داشته باشید .و آن را به چندین گیاه جدید تبدیل نمایید و در ادامه روش های مختلفی که برای این مورد وجود دارد را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاشت بذر

  • از ساده ترین روش هایی که شما می توانید بی دردسر به تکثیر گل زیپلین بپردازید استفاده از بذر این گیاه می باشد.
  • این شرایط نیاز به زمان زیادی دارد و امکان دارد در این زمان شما نتوانید شرایط لازم برای جوانه زدن بذر ها را فراهم کنید از این رو بسیاری از افراد هستند که این مورد را دوست نداشته و برای تکثیر سریع تر این گیاه به سراغ روش های دیگر می روند.
  • برای این کار باید ابتدا بذر را در گلدانی بکارید.
  • روی گلدانی که بذر در ان کاشته شده را با مقداری پلاستیک بپوشانید و چندین سوراخ ریز در ان ایجاد کنید.
  • این بخش را برای مرطوب ماندن و ریشه دادن و جوانه زدن بذر باید روزانه آبیاری نمایید و این کار را با اسپری انجام دهید تا تاثیر آن بیش تر شود.
  • بعد از این که این جوانه ها مشخص شد شما می توانید پلاستیک را بردارید و گیاه را در شرایطی که برای رشدش نیاز است قرار دهید.

تقسیم کردن ریشه

  • برای استفاده از این روش باید ابتدا ریشه ها را از خاک بیرون آورده و ریشه ها را مانند شاخه های مو از یک دیگر جدا نمایید.
  • ریشه ها را تمیز کنید و این کار را باید به نحوی انجام دهید که آلودگی های زیادی روی ان نماند.
  • اگر ریشه ها دارای پوسیدگی هایی می باشند آن ها را نیز باید از روی ریشه های سالم جدا نمایید.
  • هر دسته از این ریشه ها را که جدا کرده اید را می توانید در گلدان مناسب قرار داده و شرایط برای رشد بهتر در تکثیر گل زیپلین را ایجاد نمایید.

قلمه زدن

  • از دیگر روش های خوب برای این که بتوانید به تکثیر گل زیپلین بپردازید قلمه زدن می باشد.
  • در این روش شما باید بخشی از ساقه را که سر حال تر از سایرین می باشد و دارای برگ های خوبی است را به اندازه ۱۰ سانتی متر جدا کرده و برگ های قلمه  را از فاصله ده سانتی متری ببرید و قلمه را درون لیوان آب بگذارید.
  • بهتر است برای سالم ماندن این قلمه ها هر دو روز یکبار آب این لیوان را تعویض نمایید.
  • زمانی که ریشه ها در این قلمه ایجاد شد و طولی برابر دو سانتی متر داشتند بهترین راه این است که آن را در خاک بکارید.
  • بعد از کاشتن این  گیاه در خاک شرایط را برای رشد بهتر این گیاه فراهم نمایید.

نکات مهم در مورد روش نگهداری از گیاه زیپلین

  • یک خاک سست با زهکشی خوب که بتواند رطوبت را حفظ کند، بهترین خاک برای زیپلین است. این خاک از طریق مخلوط مناسب پیت ماس ​​و برخی مواد آلی دیگر به‌دست می‌آید.
  • این گیاه تا حدود ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و از رشد بسیار کندی برخوردار است؛ پس نگران آن نباشید.
  • گیاه موسی در گهواره را می‌توان به‌راحتی از راه قلمه یا دانه پرورش داد.
  • این گیاه بسیار مقاوم است، اگرچه سرما را دوست ندارد.
  • شیره گیاه موسی در گهواره می‌تواند باعث حس گزش روی پوست شود؛ لذا بهتر است در صورت تماس با آن سریعا پوست را با آب سرد بشویید.
مطالب مرتبط

نظرات