صفر تا صد نگهداری کراسولا خرفه ای از گیاهان بسیار معروف و زیبای آپارتمانی

صفر تا صد نگهداری کراسولا خرفه ای از گیاهان بسیار معروف و زیبای آپارتمانی

کراسولا از گیاهان معروف در دنیا است که دارای گونه های متفاوتی است و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca آشنایی دارند و آن را به عنوان گیاهی دارویی مصرف می کنند.گیاه آپارتمانی کراسولا با نام علمی “Crassula ovata” از خانواده “Crassulaceae” و جنس “Crassula” تعلق دارد و بومی […]

کراسولا از گیاهان معروف در دنیا است که دارای گونه های متفاوتی است و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca آشنایی دارند و آن را به عنوان گیاهی دارویی مصرف می کنند.گیاه آپارتمانی کراسولا با نام علمی “Crassula ovata” از خانواده “Crassulaceae” و جنس “Crassula” تعلق دارد و بومی جنوب آفریقا است که امروزه به شکل گسترده ای در اکثر نقاط به عنوان گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار میگیرد.کراسوالا خرفه گیاهی گوشتی (بافت برگها و ساقه می توانند آب در خود ذخیره کنند) ، همیشه سبز است و برگ های ضخیم و براقی دارد. رشد آن کند می باشد.در ادامه شما را با شرایط نگهداری این گیاه زیبا آشما می کنیم.

گیاه کراسولای خرفه ای

شرایط نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای در خانه یا آپارتمان

۱_آبیاری 
کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد، برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی پیدا می کند، به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید، آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و بهتر است چند ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود. در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌ وجه به گیاه آب اضافی ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه ۱ الی ۲ مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.

۲-نور مناسب 
این گیاه عاشق نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد زیرا وجود دمای بالاتر هوا نسبت به صبحگاه همراه با اشعه مستقیم آفتاب می تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود پس بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.

آفتاب ملایم مناسب گل خرفه ای است از قرار دادن در معرض تابش آفتاب خودداری کنید
۳-دمای مناسب
کراسولا خرفه‌ای دمای بالایی را تحمل می‌کند اما رشد آن کم یا متوقف می‌شود. بهترین دما برای رشد آن ۲۰ الی ۲۸ درجه می‌باشد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند ۳۸ درجه بوده و در دمای بالاتر از آن احتمال خرابی گیاه وجود دارد. در زمستان دمای قابل تحمل ۷ درجه بوده و دمای پایین‌تر باعث یخزدگی می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بهترین دما برای نگهداری از گیاه در زمستان ۱۰ الی ۱۴ درجه است که به گلدهی و رشد بیشتر در فصل رشد کمک می‌کند.

۴-رطوبت 
این گیاه هیچ نیاز رطوبتی ندارد و به خشکی هوا مقاوم است.  در صورتی که خاک زیاد روی برگها نشسته باشد گیاه را دوش بگیرید. فقط آب کمی ولرم و مثل باران بهاری باشد. نه سرد و نه گرم. هر دو سه ماه یک بار، به ویژه در فصل گرما خاک را به روش غرقابی سیر آب کنید. فقط بعداز آن باید نوبت آبیاری بعدی را کمی عقب تر بندازید تا خاک خشک شود. طبیعتاً در فصل سرما آبدهی هم کمتر میگردد.

۵-خاک مناسب 
این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد رشد می‌کند. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید.

گیاه کراسولای خرفه ای

۶ کوددهی 
برای رشد بهتر و مطلوب گیاه بهتر است مواد غذایی برای گیاه فراهم شود. برای این کار از کودهای ارگانیک مثل کود npk، کود ورمی کمپوست، کود دامی و… در ترکیب خاک استفاده کنید به این منظور سالی یک‌بار در فصل بهار خاک گلدان را عوض کرده و در ترکیب خاک جدید از این کودها استفاده کنید. اگر هم از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید سعی کنید نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده کنید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

۷- تعویض گلدان
زمانی که گلدان از ریشه ها پر شد باید گلدان را به اندازه بزرگتر تعویض کرد، بهترین زمان برای تعویض گلدان گل خرفه ای از اسفند تا شهریور می باشد. از انواع گلدان سفالی، پلاستیکی و سنگی استفاده کرد.

۸-تکثیر 
تکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود. به عنوان مثال میتوان از مخلوط شن + پرلیت برای کاشت قلمه های این گیاه استفاده کرد.

بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.

 از طریق قلمه زدن:
ساقه های این گیاه توانایی این را دارند که اگر با خاک تماس داشته باشند در طول خود و اکثرا در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) ریشه تولید کنند. ریشه زایی بخصوص زمانی که طول روزها کوتاه است (در پاییز و یا در بهار) بهترصورت میگیرد اما با این وجود در تمامی فصول سال می توان نسبت به قلمه گیری از این گیاه اقدام کرد.

از ساقه های گیاه نیز میتوان قلمه تهیه کرد. بدین صورت که از گیاهی بالغ و ساقه های رسیده و بالغ گیاه می توان قلمه ای با طول حداقل ۱۰-۷ سانتیتمر تهیه کرد و برش را از قسمت بالای یک گره زد. به بیان دیگر قلمه ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند.

اگر تعداد برگها بیش از این است ابتدا برگهای موجود در قسمت پایین قلمه را جدا کنید تا بتوان به راحتی آنرا در بستر خاک کاشت. البته قبل از عمل کاشتن به مدت یک شب قلمه ها را در مکانی خشک و با دمای ملایم قرار دهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود.سپس قلمه ها در بستر کاشت قرار میگیرند و لزومی به آبیاری آنان تا زمان شکل گیری ریشه نمی باشد. حدود یک ۴-۳ هفته طول میکشد تا رشد ریشه ها آغاز شود.

گیاه کراسولای خرفه ای

۹-آفت و بیماری های گل خرفه ای
آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : نگهداری از گیاه کراسولا کار سختی نیست ولی این ساکولنت نیز مانند سایر گیاهان دچار بعضی آفت‌ها و بیمارها می‌شود که در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات آن می‌پردازیم. از عمده مشکلات کراسولا خرفه‌ای می‌توان به ریزش برگ‌ها، زرد شدن برگ‌ها، وجود حشرات بر روی تنه و برگ‌ها ی گیاه، پوسیدگی و سایر مشکلات اشاره کرد.

بیمارهای قارچی
رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی  و پوسیدگی کراسولا شود، حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید، خاک باید دارای تخلخل بالایی باشد تا آب در آن باقی نماند، سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند. دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ ها میتواند بیماری های قارچی باشد، به محض مشاهده لکه های برگی و زرد شدن برگها از سموم قارچکش هم به صورت آبیاری و به صورت اسپری روی شاخ و برگ گیاه استفاده کنید.

شپشک آردآلود
شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش مخصوص شپشک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلید کنید.

شپشک آرد آلود روی گل خرفه ای
بیمارهای ویروسی
بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

 

مطالب مرتبط

نظرات