• 29 / تیر 1403 / 9:18
  • شناسه خبر : 149423

علائم آفتاب سوختگی چشم‌ که فکرش را هم نمی کنید

علائم آفتاب سوختگی چشم‌ که فکرش را هم نمی کنید

حضور در آفتاب شدید یا فضایی پوشیده از برف سفید بدون محافظت از چشم‌ها می‌تواند به آفتاب‌سوختگی چشم منجر شود. این عارضه که به فوتوکراتیت یا «برف‌کوری» هم معروف است، زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ در اثر اشعه یو‌وی UV یا ماواء بنفش خورشید دچار سوختگی شود.

آفتاب‌سوختگی مکرر چشم‌‌ها در گذر زمان، می‌تواند آسیب و بیماری‌های چشمی به دنبال داشته باشد. استفاده از عینک آفتابی از آفتاب‌سوختگی چشم جلوگیری می‌کند و گذاشتن یک دستمال خنک روی چشم هم درد ناشی از آفتاب‌سوختگی را تسکین می‌دهد.

علائم آفتاب‌سوختگی چشم

اگر دچار آفتاب سوختگی چشم شده اید، احتمالاً پس از چند ساعت گذراندن زیر نور خورشید بدون محافظ چشم، علائمی را مشاهده خواهید کرد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

تاری دید

انقباضات چشم

احساس شن، یا داشتن چیزی در چشم

وجود هاله یا لکه هایی در دید شما

سردرد

درد یا سوزش

قرمزی در کره چشم یا ملتحمه، ناحیه اطراف چشم

حساسیت به نور

مردمک های کوچک

چشم های متورم

پاره شدن

از دست دادن موقت بینایی (در موارد نادر)

درمان آفتاب‌سوختگی چشم

علائم آفتاب‌سوختگی چشم معمولا ظرف یکی دو روز و خودبه‌خود، از بین می‌روند. سعی کنید در این مدت چشم‌ها را نمالید. با وجود این،‌ اگر نگرانید، می‌توانید با پزشک تماس بگیرید. درست مانند آفتاب سوختگی معمولی، برای تسکین خانگی آفتاب‌سوختگی چشم هم راه‌هایی وجود دارد، از جمله:

  • اجتناب از نور خورشید و سایر نورهای درخشان
  • گذاشتن کمپرس خنک روی چشم‌ها
  • مصرف مسکن‌های ساده
  • استفاده از اشک مصنوعی برای مرطوب‌ کردن چشم‌ها

برخی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی چشم ممکن است در مواردی استفاده از قطره‌های چشمی حاوی آنتی‌بیوتیک را توصیه کنند، اما همیشه قبل از ریختن هر چیزی در چشم با پزشکتان مشورت کنید.

اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌کنید و دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، لنزها را سریع خارج کنید و تا زمانی که چشمتان به حالت عادی برنگشته است، از آن‌ها استفاده نکنید.

راه‌های پیشگیری از آفتاب‌سوختگی چشم

بیشترین خطر ابتلا به آفتاب‌سوختگی چشم وقتی است که مدت‌ زمان طولانی کنار آب یا در میان برف هستید. فعالیت‌هایی مانند اسکی، موج‌سواری یا قایق‌سواری خطر آفتاب‌سوختگی چشم را افزایش می‌دهند. زیرا آب و برف اشعه یو‌وی را منعکس و این اشعه‌ مضر را به سمت چشم‌ها هدایت می‌کنند.

اگر در طول روز روی آب هستید، از عینک‌های آفتابی که دور سر سفت می‌شوند، استفاده کنید.

در ارتفاعات بالاتر ضخامت اتمسفر یا جو کمتر می‌شود و به همین دلیل در برابر اشعه ماوراء بنفش حفاظت کمتری وجود دارد. اگر در کو‌ه‌های پوشیده از برف قرار دارید، این خطر با انعکاس نور خورشید روی سطح برف بیشتر هم می‌شود.

اشعه ماوراء بنفش مصنوعی 

در داخل خانه هم ممکن است در معرض اشعه‌های مضر ماوراءبنفش قرار بگیرید. هر نور درخشان می‌تواند به چشم آسیب برساند؛ از جمله نور تخت‌های برنزه‌کننده پوست، تجهیزات جوشکاری و لیزر.

​​بهترین راه برای محافظت از چشم‌ها استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن در فضای آزاد است. در داخل مکان‌های سربسته هم هر موقع در معرض نورهای درخشان قرار می‌گیرید، از محافظ چشم استفاده کنید.

عینک آفتابی‌تان را با درجه یووی ۴۰۰ یا برچسب «۱۰۰درصد محافظت در برابر اشعه یووی» انتخاب کنید، زیرا بیشترین محافظت از چشم را دارند. تیرگی شیشه عینک لزوما نشان‌دهنده محافظت بهتر در برابر اشعه ماوراءبنفش نیست و شیشه‌های رنگ روشن با درجه مناسب محافظت از یووی هم از چشمان‌ در برابر این اشعه مضر به‌خوبی محافظت می‌کنند.

چه زمانی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید؟

اگر با آفتاب‌سوختگی دردناک مواجه‌اید که بیش از دو روز طول کشیده است، اگر با هر گونه تغییر مشخص در بینایی یا از دست‌ دادن موقت بینایی مواجه شده‌اید، زمانی‌ که به عینک آفتابی طبی نیاز دارید، و زمانی که به راهنما نیاز دارید تا به شما بگوید برای فعالیت موردنظرتان چه محافظ چشمی لازم است، به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشت و سلامت مراجعه کنید. منبع: یاهو

مطالب مرتبط

عینک جدید شیائومی مخصوص کسانی که زیاد به مانیتور نگاه می‌کنند

۱۱ درمان خانگی موثر برای برطرف کردن فوری قرمزی چشم

این تغییر در چشم ها نشانه بیماری ام اس است!

نظرات