دلیل رشد نکردن گیاه پتوس چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

دلیل رشد نکردن گیاه پتوس چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

پتوس یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه و نگهداری در آپارتمان است، که تا حد زیادی به هوای معتدل تا گرم مقاوم است. از جمله دلایل محبوبیت این گیاه رشد زیاد آن و رونده بودن آن است. به طوری که بسیاری از افراد ساقه های بلند آن را به سقف و دیوارهای ساختمانشان […]

پتوس یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در باغچه و نگهداری در آپارتمان است، که تا حد زیادی به هوای معتدل تا گرم مقاوم است. از جمله دلایل محبوبیت این گیاه رشد زیاد آن و رونده بودن آن است. به طوری که بسیاری از افراد ساقه های بلند آن را به سقف و دیوارهای ساختمانشان آویزان می کنند. منظور از عدم رشد پتوس نیز علاوه بر کم شدن رشد ساقه ها، رشد نکردن برگ های آن نیز می باشد. آنچه در مورد این قضیه مهم است این است که هرچه سریع تر باید نسبت به پیدا کردن علت عدم رشد گیاه پتوس، درمان و مساعد کردن شرایط نگهداری پتوس اقدام کنید. هر چه این کار را به تعویق بیندازید امکان ریختن کامل برگ های آن نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی علت های توقف رشد پتوس می پردازیم:

علت رشد نکردن گیاه پتوس

پوتوس ها چقدر سریع رشد می کنند؟

در صورت فراهم شدن محیط مناسب ، ماهیچه ها می توانند هر ماه بین ۱۲ تا ۱۸ اینچ رشد کنند.پتوس می تواند تا ۴۰ فوت ارتفاع و تا ۶ فوت گسترده در محیط های ایده آل زندگی گسترش یابد. آنها به سرعت در فصول رشد می کنند ، یعنی از بهار تا تابستان.آنها طیف وسیعی از شرایط را تحمل می کنند و در شرایط سخت نیز رشد قابل توجهی دارند. بنابراین شما می بینید که نهال های جدید در عرض ۳-۴ ماه رشد می کنند و بلند و پر پشت می شوند.

علت رشد نکردن پتوس چیست؟

برای اینکه بدانید چرا گل پتوس رشد نمی کند احتیاج به تخصص و تجربه کافی در زمینه پرورش گیاهان دارید. چرا که معمولا دلایل متعددی برای هر کدام از مشکلات گیاهان وجود دارد که باید به دقت آن ها را بررسی کرد. اما نگران نباشید و ادامه این مقاله را مطالعه کنید، چرا که قصد داریم به بررسی تمامی دلایل رشد نکردن پتوس بپردازیم:

۱-نداشتن خاک مغذی علت رشد نکردن پتوس

از آن جایی که رشد این گیاه زیاد است و از جمله گل های رونده به حساب می آید، خاک مناسب پتوس باید خاکی مقوی باشد. بنابراین زمانی که می خواهید بدانید علت رشد نکردن گل پتوس چیست ابتدا باید خاک گیاه را بررسی کنید. اگر از ترکیبی که برای خاک پتوس انتخاب کرده اید مطمئن هستید، بهتر است زمان تعویض خاک را بررسی کنید. اگر زمان زیادی از آن گذشته است بهترین کار این است که به سرعت خاک آن را عوض کنید تا گیاهتان مواد مغذی کافی را جذب کند.

۲-سطح رطوبت ایده آل نیست

سطح رطوبت پتوس شما باید متوسط ​​تا زیاد نگه داشته شود. اگر پتوس به مدت طولانی در سطح رطوبت پایین نگهداری شود ، رشد جدیدی ایجاد نمی کند.آنها ابتدا ترد می شوند و سپس هنگامی که در سطح رطوبت کم قرار می گیرند بر رشد آنها تأثیر می گذارد.

پتوس عاشق بالاترین رطوبت سطح تا ۹۰ است ، بیشتر از آن برابر با باران است. بنابراین آن را زیر ۹۰ و بیش از ۵۰ نگه دارید تا بهترین نتیجه و گلدهی یکنواخت حاصل شود.آیا می دانید ، اگر محیط اطراف آنها خشک باشد ، مه پاشیدن به رطوبت هوا کمک نمی کند. بهتر است در چنین شرایطی از مرطوب کننده استفاده کنید.

۳-کوچک بودن گلدان

ریشه گیاه پتوس رشد زیادی دارد. زمانی که به اندازه ای رشد کند که گلدان کنونی آن برایش کوچک باشد رشدش متوقف می شود. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که یکی از دلایل رشد نکردن پتوس، کوچک شدن گلدان برای ریشه آن است. اگر در فصل های سرد سال به سر می برید تا بهار برای تعویض گلدان خود صبر کنید. پس از آن می توانید به دقت نسبت به پیدا کردن گلدانی مناسب برای گیاهتان و تعویض آن اقدام کنید. لازم به ذکر است اندازه گلدان باید تنها کمی از گلدان قبلی بزرگ تر باشد.

علت رشد نکردن گیاه پتوس

۴-استرس باعث رشد نکردن پتوس می شود

دلایل استرس در پتوس های شما می تواند موارد زیر باشد:

  • کمبود مواد مغذی کافی
  • زیر آب رفتن
  • آبیاری بیش از حد
  • نور کم
  • آفتاب مستقیم
  • کوددهی بیش از حد

همه موارد بالا دلایل فشارهای استرس بر پتوس است. یک یا چند یا همه مواردی که باید بدانید.افراط یا مراقبت بیش از حد به رشد در پتوس ها کمک نمی کند.کوددهی بیش از حد ممکن است در ابتدا به رشد جدید کمک کند ، اما با گذشت زمان باعث ضعیف شدن و شل شدن گیاه و سپس عدم رشد می شود.آبیاری و کوددهی بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می شود. پوسیدگی ریشه می تواند علت اصلی عدم نمایش رشد جدید پتوس ها باشد.فقط مقدار مناسب یا روال انعطاف پذیر باعث می شود که پتوس شما خوب و شاد بماند.

۵-دچار شدن به بیماری های رایج پتوس

بسیاری از مردم فکر می کنند که علائم بیماری در گیاهان آشکار خواهد بود، اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات علائم بیماری ممکن است همین کاهش رشد گیاه باشد. پوسیدگی ریشه شایع ترین مقصر این اتفاق است. پوسیدگی ریشه توسط اومیست ها در جنس Phytophthora یا صرفاً با غرق شدن ریشه در آب زیاد ایجاد می شود.

با پوسیدگی ریشه، رشد گیاه در قسمت های بالایی متوقف شده و ممکن است لکه های قهوه ای آبکی روی برگ ها مشاهده کنید. همچنین در این موارد اگر گیاه را حفر کنید، ممکن است ریشه‌ها نرم و لطیف به نظر برسند.اگر می‌خواهید گیاه خود را نجات دهید، آن را از ظرف بیرون بیاورید و تا حد امکان خاک اطراف ریشه را بتکانید. تمام ریشه های مرده یا بیمار را کوتاه کنید. ریشه هایی که سیاه و نرم هستند ریشه های بیمار هستند. ظرف را با مخلوط ۱۰ درصدی از ۱ قسمت سفید کننده و ۹۱ قسمت آب تمیز کنید. سپس از خاک تازه برای کاشت مجدد استفاده کنید.

در مرحله بعد، زمان درمان با قارچ کش است. باید به دنبال یک گزینه آماده مانند قارچ کش های موجود در بازار باشید. برای اسپری کردن قارچ کش بر روی گیاه بهتر است گیاه را به بیرون ببرید و برگها و خاک را کاملاً اسپری کنید و مطمئن شوید که سطح زیرین آن را نیز اسپری کرده اید. سپس آن را به داخل برگردانید.

علت رشد نکردن گیاه پتوس

شما باید این کار را هر چند هفته یک بار به مدت حداقل دو ماه انجام دهید. احتمالاً علائم بدتری را مشاهده نخواهید کرد و ممکن است تصور کنید که از شر مشکل خلاص شده اید، اما حداقل هشت هفته به درمان ادامه دهید.

توجه داشته باشید که هرگز از گییاه بیمار برای قلمه زدن استفاده نکنید. شما نمی توانید مطمئن باشید که از شر عامل بیماری زا خلاص شده اید و ممکن است در نهایت تعداد زیادی قلمه قارچی ایجاد کنید. در نهایت ممکن است کمی طول بکشد، اما رشد جدیدی که ظاهر می شود باید شاد و قوی به نظر برسد.

۶-نیاز به کود علت رشد نکردن پتوس

به دلیل احتیاج زیاد این گیاه به مواد مغذی و آلی، یکی از نیازهای اساسی پتوس کودهای شیمیایی است. پس می توان نتیجه گرفت که یکی از علت های رشد نکردن پتوس دریافت نکردن کود به مقدار کافی است. بهترین شیوه کوددهی به این گیاه نیز به این صورت است که در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه پتوس است، ماهی دو بار به آن کود بدهید. این میزان را می تواند در فصل های زمستان و پاییز کمتر کنید. لازم به ذکر است هنگامی که خاک گیاه یا گلدان آن را عوض می کنید، بهتر است دو هفته به گیاه کود ندهید.

۷-جای نامناسب گلدان

یکی دیگر از دلایل رشد نکردن پتوس جای نامناسب آن است. از آنجایی که این گیاه رونده است و ساقه های بسیار بلند و با رشد زیادی دارد، بسیاری از افراد آن ها را به سقف و دیوار ها وصل می کنند. در این صورت است که بلند شدن بیش از حد ساقه ها و پایین بودن سطح گلدان از ساقه ها و برگ ها باعث توقف رشد پتوس می شود. چرا که به دلیل قانون جاذبه و کم بودن توان خاک در رساندن مواد مغذی به ساقه های دورتر، نیازهای اساسی گیاه برای رشد کافی بر طرف نمی شود.

علت رشد نکردن قلمه پتوس چیست؟

اگر قصد دارید قلمه پتوس را در آب ریشه دار کنید همان خاکی که برای گلدان های دیگر این گیاه استفاده می کنید را به کار ببرید. اما زمانی که قصد ریشه دار کردن قلمه در خاک را دارید، اگر خاک مناسبی برای آن در نظر نگیرید امکان ریشه دار نشدن قلمه وجود دارد. بنابراین به خاطر اینکه علت رشد نکردن گیاه پتوس خاک نامناسب آن است، بهتر است برای ریشه دار شدن قلمه از ترکیب خاک زیر استفاده کنید:

ماسه + پرلیت + کمپوست + مقداری کود

غیر از این لازم است هنگامی که قلمه های مناسبی را به طور مورب بریدید، ته آن را به محلول تقویت ریشه آغشته کنید و پس از آن در خاک مناسب بکارید. اگر همچنان نتوانستید علت عدم رشد قلمه پتوس و متوقف شدن رشد آن را پیدا کنید بهتر از با مشاوران متخصص گل و گیاه جوانه بان مشورت کنید. برای خرید  و مشاوره  انواع کود، سم و خاک می توانید با شماره های که در قسمت زیر نماش داده شده است در زمان های مشخص تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

۶ دلیلی که باعث سیاه شدن برگ های گیاه پتوس می شود

۴ نکته طلایی درمورد نوک سوزی گیاه آپارتمانی پتوس و راه حل آن

نظرات