فیلم | به آب انداختن لنج باری در قشم ۵۰ سال پیش

فیلم | به آب انداختن لنج باری در قشم ۵۰ سال پیش

روستای گوران، سرزمین لنج‌های سرافرازی است که پس از صد‌ها سال هنوز هم به روش سنتی با بیش از ۲ سال زحمت ساخته می‌شوند. این فیلم مستند تاریخی مربوط به ۵۰ سال پیش اثر حسن بنی هاشمی و لحظه به آب انداخته یک فروند موتور لنج باری با تلاش مردم جامعه محلی این روستا به […]

روستای گوران، سرزمین لنج‌های سرافرازی است که پس از صد‌ها سال هنوز هم به روش سنتی با بیش از ۲ سال زحمت ساخته می‌شوند. این فیلم مستند تاریخی مربوط به ۵۰ سال پیش اثر حسن بنی هاشمی و لحظه به آب انداخته یک فروند موتور لنج باری با تلاش مردم جامعه محلی این روستا به آب‌های فیروزه‌ای جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

لِنج (به انگلیسی: launch) گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. لنج‌ها بر پایه قایق‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می‌شود با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت می‌کند. عرشه باز یا نیمه‌باز دارد. از دهه ۱۹۵۰ میلادی موتور بنزینی یا دیزل برای پیشراندن لنج‌ها بکار رفت و امروز بیشتر لنج‌ها موتور دارند.

در جنوب به کسانی که در کار ساخت لنج می‌باشند جلاف یا گلاف گفته‌ می‌شود.

به اتاق ناخدا قماره و به انبار پائینی خَن گفته می‌شود.

در ایران لنج‌ها در کرانه‌های خلیج فارس بسیار یافت می‌شوند و لنج‌سازی یکی از صنایع بومی مردمان خلیج فارس است.

واژه لنج، که در جنوب ایران به فتح لام و در در تهران و برخی مناطق دیگر به کسر لام تلفظ می‌شود، از واژه انگلیسی لانچ (launch) به معنی قایق بزرگ موتوری گرفته شده‌است.

امروز نام عمومی رایج برای کشتی‌های چوبی دست‌ساز در حنوب ایران لنج است اما در گذشته به تمام کشتی‌های دست‌ساز که با بادبان حرکت می‌کردند جَهاز و جمع آن جهازات می‌گفتند.

مطالب مرتبط

مرگ دردناک یک زن پس از ورود به فروشگاه مبل در قشم / ورود دادستان به پرونده

جزئیات مرگ دو برادر در سواحل جزیره ناز قشم

واکنش نیروی انتظامی به گزارش تجاوز چند تبعه خارجی به یک خانم در قشم

نظرات