ماجرای شکایت تپسی علیه اسنپ چه بود که اسنپ محکوم شد؟

شورای رقابت، شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ را به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرد. مرکز ملی رقابت اعلام کرد:  شورای رقابت در جلسه ۵۵۵ خود، با بررسی شکایت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) به استناد بند ۳ ماده ۶۱ رأی بر توقف رویه ضد رقابتی از سوی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) […]

ثپ سیاسنپ

شورای رقابت، شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ را به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرد.
مرکز ملی رقابت اعلام کرد:  شورای رقابت در جلسه ۵۵۵ خود، با بررسی شکایت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) به استناد بند ۳ ماده ۶۱ رأی بر توقف رویه ضد رقابتی از سوی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) داد.

پیرو شکایت تاکسی اینترنتی تپسی از اسنپ، شورای رقابت شرکت اسنپ را به دلیل استفاده از مالکیت هزار سیم کارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعات تماس حدود ۱۴ هزار راننده شرکت تپسی، به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرده و دستور توقف رویه ضد رقابتی مذکور را صادر کرد.

به عبارت دیگر شرکت اسنپ در سال گذشته، ۱۰۰۰ سیم‌کارت خریداری کرده است و به عنوان مسافر وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس راننده‌ها دست پیدا کرده و پس آن به راننده‌های شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده است. از آنجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است باید جریمه نقدی پرداخت کند.

شورای رقابت همچنین به استرداد اضافه درآمد شرکت اسنپ از طریق مراجع قضایی ذی صلاح رأی داد.

گفتنی است روابط عمومی مرکز ملی رقابت بر اساس بند ۴ ماده ۶۱ فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مکلف به اطلاع رسانی مواردی است که منجر به شفافیت بازار شده و از خسران عمومی جلوگیری می‌کند.


تکذیبیه شرکت اسنپ درباره ادعای جذب رانندگان تپسی

اسنپ ادعای مطرح شده‌ی شورای رقابت درباره‌ جذب رانندگان تپسی را تکذیب کرد.

پیرو انتشار خبر «شورای رقابت تأیید کرد؛ اسنپ رانندگان تپسی را تطمیع کرده است» اسنپ در جوابیه‌ی رسمی خود حکم شورای رقابت وارد ندانسته و ادعای جذب رانندگان تپسی را رد کرده است:
«این پرونده در سال ۹۸ مطرح شد و اسنپ نیز دفاعیات خود را ارائه کرد. هرچند تا این لحظه، رأی شورای رقابت به‌طور رسمی به اسنپ ابلاغ نشده، اما امروز و بعد از گذشت بیش از ۳ سال، خبر نتیجه آن در رسانه‌ها منعکس شده است. در صورتی که حکم رسانه‌ای شده صحت داشته باشد، ضمن احترام به رأی شورای رقابت، اسنپ حق اعتراض را برای خود محفوظ می‌داند و این شرکت همچنان به شفافیت و عملکرد استاندارد مطابق با قوانین، در راستای حفظ فضای سالم رقابتی در بازار تاکسی‌های اینترنتی متعهد است.»
اسنپ همچنان معتقد است که فعالیت ضدرقابتی انجام نداده است: «همانطور که اسنپ در دفاعیات خود در شورای رقابت تاکید کرده‌ هیچ‌گونه اقدام ضد‌رقابتی و خلاف مقرراتی انجام نداده است و با توجه به اینکه سیم‌کارت‌ها به‌صورت رسمی به نام شرکت اسنپ ثبت شده‌اند، اتهام استفاده از این روش برای جذب کاربر راننده به‌صورت مخفیانه کاملا نادرست است. اسنپ از سیم‌کارت‌های خریداری شده برای انجام تحقیقات بازار (رصد سرویس‌های داخلی شرکت و همچنین سایر شرکت‌ها) جهت تدوین طرح‌های تشویقی، بهبود زمان پذیرش درخواست‌ها، بهبود نرخ پذیرش درخواست‌ها و موارد مشابه استفاده می‌کند که به صورت مرسوم برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود.»
«همچنین باید در نظر گرفت که کاربران راننده، استخدام رسمی هیچ‌کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان هر کدام از شرکت‌ها یا حتی فعالیت همزمان در آن‌ها حق انتخاب دارند. با توجه به اینکه اسنپ ۹۰٪ سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریبا تمامی رانندگان تاکسی اینترنتی عضو ناوگان اسنپ هستند و بنابراین ادعای تلاش برای جذب رانندگان رقیب نمی‌تواند صحت داشته باشد.»
«این نکته نیز قابل‌ذکر است که حفظ فضای سالم رقابتی نیازمند شفافیت و عملکرد مطابق با استانداردها و قوانین از جانب تمامی رقبا در یک بازار است، طی ۸ سال گذشته‌ از زمان شروع فعالیت اسنپ و شکل‌گیری بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران اقدامات خلاف قانون و غیرمنصفانه و غیررقابتی متعددی توسط رقبا انجام شده است. برخلاف ادعای رقبا، اظهارات برخی از کاربران راننده به‌صراحت نشان می‌دهد که بازاریابان میدانی برخی شرکت‌ها بارها اقدام به تطمیع رانندگان اسنپ کرده‌اند. مستندات این موضوع نیز به دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است.»
«در نهایت، ما پیشرفت بازار را در گرو رفتارهای سالم جهت ایجاد فرصت رشد برای تمامی بازیکنان فعال در این حوزه می‌دانیم.»

نظر بدهید

مطالب مرتبط

راننده و مسافر اسنپ بدانند: جبران خسارت راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغوشده از سوی مسافر

صفر تا صد تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد رانندگان اسنپ/ راننده فعال در چه صورت غیرفعال می‌شود؟

اعتراض مدیر عامل اسنپ به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده:حقوق مسافران را تضییع می‌کند

نظرات