مریخ ممکن است به قدری آب ذخیره داشته باشد که تمامی سطح این سیاره را بپوشاند

مریخ ممکن است به قدری آب ذخیره داشته باشد که تمامی سطح این سیاره را بپوشاند

ویشان رایت اقیانوس‌شناس دانشگاه سن‌دیگو می‌گوید که به‌رغم دشوار بودن دسترسی به این ذخیره آب شواهد وجود چنین ذخیره‌ای نشانه‌‌ای مهم برای درک و شناخت تحولات سیاره سرخ در اختیار ما می‌گذارد

دانشمندان می‌گویند مریخ ممکن است به قدری آب زیرسطحی ذخیره داشته باشد که تمامی سطح این سیاره را بپوشاند.

به گزارش اسکای‌نیوز، پژوهشگران دانشگاه‌های کالیفرنیا، سن دیگو و برکلی با استفاده از داده‌های فرودگر «این‌سایت» ناسا، که ماموریت چهار ساله‌اش را در سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان رساند، دریافتند که میزان آب زیرسطحی در سیاره سرخ ممکن است به قدری زیاد باشد که بتواند تمام مریخ را با لایه‌ای از آب به عمق یک تا دو کیلومتر بپوشاند.

با این حال، محققان هشدار داده‌اند که یافتن این ذخیره زیرسطحی آب چندان هم ساده نیست. به باور آن‌ها، این آب در سنگ‌های تشکیل‌دهنده بخش میانی پوسته مریخ قرار دارد و در عمق حدود ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح سیاره سرخ پنهان است.

ویشان رایت، نویسنده این مقاله و استادیار موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در دانشگاه سن‌دیگو، می‌گوید که به‌رغم دشوار بودن دسترسی به این ذخیره آب شواهد وجود چنین ذخیره‌ای نشانه‌‌ای مهم برای درک و شناخت تحولات سیاره سرخ در اختیار ما می‌گذارد.

مدارگرد مارس اکسپرس اروپا به اندازه ای یخ آب مدفون در مریخ کشف کرده که در صورت آب شدن کل سیاره را به شکل اقیانوسی کم عمق می پوشاند.

رایت می‌گوید: «شناخت چرخه آب در مریخ برای درک تکامل اقلیم، سطح و درون این سیاره بسیار مهم و حیاتی است. نقطه مناسب شروع این کار، شناسایی محل و میزان ذخیره آب است.»

پژوهشگران می‌گویند داده‌های تحقیقاتی از سطح مریخ را از اطلاعاتی به دست آورده‌اند که کاوشگر این‌ سایت از سرعت امواج لرزه‌‌ای مریخ ثبت کرده است. آن‌‌ها براساس این داده‌ها‌ و با استفاده از یک مدل، به این نتیجه رسیدند که وجود آب مایع در پوسته به بهترین شکل داده‌ها را توضیح می‌دهد.

دانشمندان در این مقاله، که در مجله مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا منتشر شده است، می‌نویسند که وجود یک پوسته میانی مشبع از آب این داده‌ها را به بهترین شکل ممکن توضیح می‌دهد.

آن‌ها همچنین یادآور می‌شوند که این نتایج اهمیت اندازه‌گیری‌های ژئوفیزیکی و محدودیت‌های کانی‌شناسی در شناخت ترکیبات پوسته مریخ را نشان می‌دهد.

دانشمندان از مدت‌ها پیش کوشیده‌اند در مریخ آب پیدا کنند. کشف آب در مریخ از این رو مهم است که می‌تواند نشانه حیات باشد. در عین حال، می‌توان از آب در مریخ برای ساخت و توسعه یک پایگاه دائمی سکونت انسان در سیاره سرخ استفاده کرد.

مطالب مرتبط

کشف شواهدی جدید از گذشته سرد و یخبندان سیاره مریخ

خانه آدم ها در مریخ وقتی از دنیا می روند

نابودی حیات فرازمینی مریخ در ۵۰ سال پیش توسط آمریکا

نظرات