مشکلات و بیماری های رایج گل هویا به همراه شیوه درمان آنها

مشکلات و بیماری های رایج گل هویا به همراه شیوه درمان آنها

گل هویا یا پیچ شمعی یا پیچ مومی گیاهی است همیشه سبز که اکثر گونه‌های آن به‌صورت آویزان هستند. نام علمی گل هویا Miniature wax plant است. دارای رنگها و شکل برگهای مختلفی است. کوچک‌ترین برگ با اندازه ۵ میلیمتر طول و ۴ میلیمتر عرض متعلق به Hoya engleriana و از جمله بزرگ‌ترین برگ‌ها با […]

گل هویا یا پیچ شمعی یا پیچ مومی گیاهی است همیشه سبز که اکثر گونه‌های آن به‌صورت آویزان هستند. نام علمی گل هویا Miniature wax plant است. دارای رنگها و شکل برگهای مختلفی است. کوچک‌ترین برگ با اندازه ۵ میلیمتر طول و ۴ میلیمتر عرض متعلق به Hoya engleriana و از جمله بزرگ‌ترین برگ‌ها با اندازه ۲۵ سانتیمتر عرض و ۳۵ سانتیمتر طول متعلق به Hoya latifolia است.در ادامه این مطلب به شما بیماری و مشکلات گیاه هویا و نحوه برطرف کردن آنها را معرفی خواهیم کرد.

بیماری و مشکلات گیاه هویا

مشکلات رایج هویا 

کپک و قارچ

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، به خصوص اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، کپک است. کپک‌ها اغلب دست به دست هم می‌دهند، زیرا هنگام تغذیه، شیره‌ای چسبناک از خود ترشح می‌کنند که باعث رشد کپک های بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد کپک گردش هوا ضعیف است. خوشبختانه، یک اقدام پیشگیرانه آسان برای هر دو مشکل وجود دارد. یک روش خوب برای درمان، آغشته کردن بخش های بیمار گیاه بطور منظم به روغن چریش است. روغن چریش یک روغن گیاهی غیر سمی است که برای محافظت از هویا ماکروفیلا در برابر حشرات و قارچ ها عالی است و باعث درخشش برگ های گیاه شما می شود.

شته ها

در زمان شکوفه دادن شیره شیرین آنها ممکن است شته ها را جذب کند. همچنین به عنوان مگس سبز یا شپش گیاهی شناخته می شود، شته ها در رنگ ها و اندازه های مختلف هستند و از شیره های گیاه تغذیه می کنند. می توانید آنها را به تعداد زیاد در زیر برگ ها و در اطراف ساقه ها و جوانه های  هویا ماکروفیلا خود مشاهده کنید.

خوشبختانه آنها بسیار آهسته حرکت می کنند و به راحتی با آب یا آب و صابون از بین می روند.

می توانید تعداد آنها را با روغن چریش نیز کنترل کنید. آنها خیلی سریع تکثیر می شوند، بنابراین ممکن است مجبور باشید برای خلاص شدن از شر آنها مداومت داشته باشید و این روند را بارها تکرار کنید.

شپشک آرد آلود

این گیاه بسیار مقاوم است،یک مشکل بالقوه مثل همیشه حشرات آرد آلود هستند زیرا آنها قربانیان خود را انتخاب نمی کنند. شپشک‌های آرد آلود خزنده‌های کوچک بدون بال هستند که شبیه توپ‌های پنبه‌ای کوچک هستند. علیرغم ظاهر زیبا، آنها می توانند آسیب بزرگی به گیاه وارد کنند.

اگر متوجه زرد شدن و پیچ خوردگی برگ های هویا ماکروفیلا شده اید و مطمئن هستید که آن را بیش از حد آبیاری نکرده اید، زیر برگ ها و اطراف ساقه ها را از نظر آفت بررسی کنید. اگر با آنها مواجه شدید، اولین اقدام این است که گیاه خود را در قرنطینه قرار دهید تا حشرات پخش نشوند، سپس آنها را به طور فیزیکی با نوک وسیله ای آغشته به الکل از گیاه خارج کنید. این کار را تا جایی که ممکن است انجام دهید تا زمانی که حشرات ناپدید شوند. شرایط زندگی گیاه خود را نیز تنظیم کنید تا مطمئن شوید که این خزنده های کوچک بر نمی گردند. شپشک‌های آرد آلود عاشق محیط‌های گرم، مرطوب و غنی از نیتروژن هستند و احتمالاً اگر مدتی از مه‌پاشی و کود دهی خودداری کنید، برای گیاه شما مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط

نظرات