معنی رنگ های مختلف هر یک از کبودی ها چیست و چگونه بهبود می یابند؟

معنی رنگ های مختلف هر یک از کبودی ها چیست و چگونه بهبود می یابند؟

برای شما هم پیش آمده که جسمی برخورد کرده باشید بدن شما کبود شده باشد و یا اینکه بی دلیل و ناگهانی بدن شما شروع به کبود شدن کرده باشد.وقتی خون زیر پوست جمع می شود، خود را به شکل یک کبودی در سطح بدن نشان می دهد. معمولاً کبودی به دلیل آسیب یک رگ […]

برای شما هم پیش آمده که جسمی برخورد کرده باشید بدن شما کبود شده باشد و یا اینکه بی دلیل و ناگهانی بدن شما شروع به کبود شدن کرده باشد.وقتی خون زیر پوست جمع می شود، خود را به شکل یک کبودی در سطح بدن نشان می دهد. معمولاً کبودی به دلیل آسیب یک رگ خونی کوچک در اثر ضربه، اتفاق می افتد.

معنی هر یک از کبودی ها

آیا تا به حال متوجه شده اید که تغییر رنگ کبودی ها به هنگام التیام آن ها چگونه است؟و معنی هر یک از کبودی ها چیست؟

کبودی ها چطور شکل می گیرند؟

کبودی ناشی از ضربه ای به پوست است و باعث می شود مویرگ ها و یا رگ های خونی کوچک که می توانند نزدیک سطح پوست یافت شوند بشکنند مویرگ های خونی باعث نشت خون در بافت های اطراف می شوند که باعث ایجاد التهاب و تغییر رنگ زیر پوست می شوند.

همان طور که کبودی درمان می شود، بدن خون نشت کرده را جذب می کند. به همین دلیل است که ظاهر کبودی تغییر می کند. در حقیقت، می توانید سن کلی کبودی را در فرآیند درمان با رنگ آن حدس بزنید.

مراحل و رنگ کبودی ها

از ابتدا تا انتها، یک کبودی بین دو تا سه هفته طول خواهد کشید. بعضی از کبودی ها بیشتر طول می کشد تا التیام یابد و به شدت آسیب بستگی خواهد داشت و جایی که بدن کبود می شود.

بعضی قسمت های بدن، به خصوص دست ها و پاها، ممکن است آهسته تر درمان شود و همانطور که بخش سلامت نمناک اشاره کرده است این چیزی است که می توانید در طول مراحل یک کبودی انتظار داشته باشید. به خاطر داشته باشید که تغییر از یک رنگ به رنگ بعدی بسیار تدریجی است و سایه های مختلفی از این رنگ ها در امتداد مسیر وجود دارد.

معنا و مفهوم هر رنگ از کبودی:

صورتی یا قرمز

کبودی تازه، می‌تواند از هر زمانی بعد از آسیب دیدگی شما یعنی از چند دقیقه تا چند ساعت پس از ضربه، خود را نشان دهد. در این حالت رنگ پوست شما می‌تواند به دلیل نشت خون غنی از اکسیژن به بافت زیرپوست به رنگ صورتی یا قرمز تغییر پیدا کند. این مرحله به‌طور معمول اصلاً زیاد طول نمی‌کشد به همین دلیل است که اغلب، افراد زمانی متوجه کبودی روی پوستشان می‌شوند که کاملاً به رنگ بنفش تیره درآمده است. پس بهتر است این نشانه‌ها را از دست ندهید، بدن شما همیشه سریع‌تر از خود شما عمل می‌کند.

زرد و قهوه ای

بعد از هفتمین روز از زمان جراحت، کبودی روشن و به رنگ زرد کم رنگ و یا سایه قهوه ای روشن تبدیل می شود. این آخرین مرحله از روند جذب مجدد بدن شماست. کبودی دوباره تغییر نخواهد کرد در عوض، به تدریج محو خواهد شد تا زمانی که کاملا از بین برود

بنفش تیره یا آبی

همان‌طور که گلبول‌های قرمز خونتان شروع به تجزیه شدن می‌کنند، کبودی پوست به رنگ بنفش یا آبی پررنگ تبدیل می‌شود. ماکروفاژها (سلول‌های بیگانه‌خوار سیستم ایمنی) شروع به شکستن این گلبول‌های قرمز کرده و آن‌ها را تخریب می‌کنند. رنگ‌های بنفش نیز نتیجه فرایند سریع از دست دادن اکسیژن سلول‌های خونی رسوخ کرده به بافت اطراف است، که به خون شما رنگی شبیه آبی می‌دهد. آیا پوست ما شگفت‌انگیز نیست؟

سبز

کبودی سبز رنگ به طور معمول یکی از اولین نشانه‌های بهبودی است. همان‌طور که بدن شما به طور مداوم آن گلبول‌های خونی ریخته شده به بافت را تجزیه می‌کند، هموگلوبین، که یک مولکول پروتئینی قرمز یافت شده در سلول‌های خونی است، به بیلی‌وردین، یک رنگ سبز صفراوی تبدیل می‌شود که منجر به سبز شدن پوست در ناحیه آسیب دیده می‌گردد.

معنی هریک از کبودی ها

چقدر طول می‌کشد تا کبودی به طور کامل بهبود پیدا کند؟

اکثر کبودی‌ها به حدود دو هفته زمان نیاز دارند تا درمان شوند، اما ممکن است برخی از آن‌ها بر اساس شدت آسیب، طولانی‌تر از انواع دیگر باشند. پیشنهاد می‌شود اگر دچار مصدومیت شدید، فشار و یخ را بر روی منطقه جراحت اعمال کنید تا رگ‌های خونی را ببندید و التهاب را کاهش دهید. برای کبودی‌های مکرر یا کبودی‌هایی که درمان نمی‌شوند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کبودی پوستتان نشانه‌ای از مسئله‌ای جدی نیست.

آیا ممکن است کبودی را سریع تر درمان کنید ؟

در حالی که جلوگیری از کبودی همیشه ممکن نیست، می توانید با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته ایم روند التیام را در خانه سریع تر کنید:

  • از کمپرس یخ و یا کمپرس آب سرد بعد از ضربه برای کاهش اندازه کبودی و تورم و استفاده بکنید. سرما مقدار خونی که به منطقه سرازیر می شود را کاهش می دهد و به حداقل رساندن خون موجود در بافت اطراف کمک می کند.
  • اگر می توانید موضع را آرام کنید.
  • اگر درد را تجربه می کنید، مسکن ها مانند استامینوفن نیز می توانند کمک کنند.

چه وقت باید نگران کبودی شویم ؟

در برخی موارد، کبودی تغییر رنگ نخواهد داد و یا به هیچ وجه التیام پیدا نمی کند و با لمس کردن درد می گیرد اندازه آنها شروع به رشد می کند و یا با گذر زمان دردناک می شود (کم تر)می تواند نشانه این باشد که التهاب خونی شکل می گیرد.

غده خونی توده ای است که وقتی خون زیر پوست و یا در ماهیچه شروع به جمع شدن می کند، شکل می گیرد. به جای فرآیند توصیف شده در بالا در مراحل کبودی، خون در غده “محصور شده” است. در این حالت، شما به کمک یک پزشک برای تخلیه مناسب نیاز خواهید داشت.

یک دلیل غیر معمول بیشتر برای کبودی که از بین نمی رود تشکیل استخوان در محدوده ی غیر اسکلتی است این اتفاق زمانی می افتد که بدن شما رسوبات کلسیم را در اطراف محل آسیب دیدگی می سازد این باعث می شود کبودی هنگام لمس دردناک باشد و این چیزی است که پزشک می تواند با اشعه ایکس تشخیص دهد

همچنین اگر به هر یک از موارد زیر توجه کنید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • کبودی بعد از دو هفته نشانه هایی از بهبودی را نشان نمی دهد
  • حرکت دادن مفصل در نزدیکی کبودی دردآور است.
  • کبودی نزدیک چشم دید را دشوار می سازد
  • به نظر می رسد که کبودی شما نشانه هایی از عفونت را نشان می دهد، مثل رگه های قرمز، و یا اینکه تب دارید.
  • اگر هر گونه نگرانی در مورد کبودی دارید، از جمله مواردی که در اینجا ذکر نشده اند، با پزشک خود مشورت کنید.
مطالب مرتبط

نکات مهمی که باید در مورد کبودی های بدن خود بدانید

نظرات