• 27 / تیر 1403 / 11:55
  • شناسه خبر : 149300

نارضایتی نیروهای بومی از نتایج ارزیابی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

پس از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش‌ و قبولی افراد در مرحله کتبی، طبق قانون استخدامی، پذیرفته شدگان به مرحله مصاحبه و ارزیابی راه می یابند و با مجموع نمره این دو مرحله، پذیرفته یا رد می شوند که تعدادی از تعدادی داوطلبان در استان سیستان و بلوچستان به نتیجه ارزیابی اعتراض داشته و این اعتراض خود را به معتمدین و نمایندگان مجلس اطلاع داده‌اند.

ایلنا: تعدادی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش  در سیستان و بلوچستان به نحوه ارزیابی و پذیرش شرکت کنندگان اعتراض دارند و معتقدند باید در شیوه های پذیرش داوطلبان تجدید نظر شود. پذیرفته شدگان آزمون کتبی آموزش و پرورش معتقدند در حق نیروهای بومی بی عدالتی شده و افراد غیربومی با استشهاد محلی و نامه تاییدیه محلی توانسته‌اند نسبت به نیروهای بومی پیشی گرفته و راهی کلاس های درس شوند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها اظهار داشت: فرآیند استخدامی های اخیر طبق ماده ۲۸ آموزش و پرورش  در ۳ مرحله انجام می شود که در ابتدا ثبت نام صورت می گیرد، پس از آن قبولی در آزمون کتبی و در مرحله سوم سه نفر با بالاترین نمره برای مصاحبه معرفی می شوند.

فاروق اعظمی عنوان کرد: برای مصاحبه بعضی از شرکت کنندگان از همان ابتدای امر خودشان را به عنوان فرد بومی معرفی کردند و از راه های مختلف، استشهاد محلی و گواهی کذب مبنی بر بومی بودن گرفتند در حالی که بومی نبودند و از سهمیه ساکنین جنوب استان استفاده کردند.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش

وی افزود: پیگیری کردیم و متاسفانه اسامی این افراد در دست آموزش و پرورش و در سامانه مشخصی نبود تا بتوانیم به آموزش و پرورش غیربومی بودن این افراد را اعلام کنیم. در مرحله مصاحبه و پذیرش نهایی، فرد غیربومی  به جای فرد بومی جایگزین می شود و حق افرادی که بومی منطقه هستند ضایع می شود.

اعظمی ادامه داد: در مصاحبه ای که در مرکز استان انجام می شود حق بعضی از افراد ضایع می‌شود و نمره قبولی را به افراد بومی نمی‌دهند و به بصورت ضابطه ای افراد غیربومی در منطقه جذب می‌شوند.

رد شدگان در مرحله مصاحبه، حق اعتراض ندارند

وی در ادامه گفت: نتیجه این است که پس از رد شدن در مرحله مصاحبه امکانی برای اعتراض بومی‌ها وجود ندارد در صورتی که ابتدا اعلام کرده بودند که جلسه مصاحبه ضبط می شود و حق اعتراض برای افراد محفوظ است، اما هم اکنون می گویند حق اعتراضی وجود ندارد و نتایج نهایی اعلام شده است.

اعظمی افزود: در همه شهرستان های جنوب استان این اتفاق افتاده و در برخی شهرستان ها ۸۰ نفر سهمیه معلم داشته‌اند‌ که ۴۰ نفر بومی بودند و نمره قبولی را کسب کرده اند و برای مصاحبه معرفی شده اند و حدود نیمی از این افراد رد شده اند.

وی عنوان کرد: با وجود برگزاری آزمون های استخدامی متعدد و تزریق معلم به آموزش و پرورش، بازهم کمبود معلم داریم و دلیل این موضوع هم این است که آزمون های استخدامی ناعادلانه است و نیروهای بومی را پذیرش نمی کنند و با بی عدالتی فردی از استان دیگری را استخدام می کنند و پس از گذشت یک سال همان فرد را به استان خودش منتقل می کنند.می دهیم و این جای خالی باقی می ماند و هیچ کسی هم برای رفع این شبهه پاسخگو نیست.

چگونه نیروی هشت ساله خرید خدماتی در مصاحبه رد می شود؟

اعظمی تصریح کرد: چطور ممکن است کسی که آزمون کتبی استخدامی را با نمره بالا قبول شده و ۸ سال به عنوان نیروی معلمی خرید خدمات در آموزش و پرورش خدمت می کند در مصاحبه رد می شود‌ و باز در نهمین‌ سال به عنوان نیروی خرید خدمات فعالیت می کند؟

وی افزود: تعداد زیادی از افرادی که به نمره دریافتی شان از مرحله مصاحبه اعتراض داشته اند با ما در ارتباط هستند و مکاتبه کرده اند و سازمان امور اداری و استخدامی  موظف است این موضوع را پیگیری کند.

نماینده سیستان و بلوچستان در  شورای عالی استان ها، در ادامه گفت: مهم ترین آسیبی که این بی عدالتی به بدنه آموزش و پرورش جنوب استان وارد می کند این است که این استخدامی نه تنها کمکی به آموزش و پرورش نمی کند بلکه باعث شکاف در بدنه آموزش و پرورش می شود و بدبینی و بی اعتمادی نسبت به نظام آموزشی را در پی دارد‌.

وی افزود: این موضوع برای آموزش و پرورش هزینه های جانبی هم دارد و سبب افزایش هزینه هایی مانند هزینه اسکان، حمل و نقل و هزینه هایی اینگونه دارد.

وی افزود: در مرحله مصاحبه به نمره کتبی پذیرفته شدگان توجهی نشده برای مثال کسی که نمره کتبی اش ۱۱۸ بوده پذیرفته نشده اما کسی که نمره اش ۱۰۲ بوده پذیرفته شده و این موضوع سبب اعتراض داوطلبان شده است و هیچ مقامی از آموزش و پرورش هم پاسخ مناسبی برای اقنای معترضان نمی دهد.

مسئولین آموزش و پرورش مانع تضییع حق پذیرفته شدگان بومی شوند

رئیس شورای بخش آشار و عضو شورای شهرستان مهرستان  در این باره گفت: در حق شرکت کنندگان آزمون استخدامی شهرستان مهرستان بی عدالتی شده که باید مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند و نگذارند حق کسی ضایع شود.

امیر حمزه قادری عنوان کرد: موضوع دیگر تبعیض جنسیتی است که در حق شرکت کنندگان صورت گرفته است. نمره قبولی آزمون استخدامی را برای آقایان ۳۶۰ و برای خانم ها ۵۲۰ در نظر گرفته اند و چون تعداد ثبت نام کنندگان خانم زیاد بوده نمره قبولی خانم ها را افزایش داده اند‌.

وی افزود: کسانی که از شهرستان ها می آیند با در نظر گرفتن حق اولاد و جوانی جمعیت واجد شرایط می شوند و باز هم از سهمیه بومی استفاده می کنند.

قادری افزود: اکثر ثبت نام کنندگان بومی شهرستان مهرستان، رد شده اند و پذیرفته شدگان اکثرا غیربومی هستند و پس از یک سال تدریس انتقالی می گیرند و کلاس های درس بدون‌ معلم می مانند و ما با کمبود نیروی انسانی مواجه می شویم.

وی افزود: اکثر ثبت نام کنندگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش، نیروهای خرید خدماتی بوده‌اند که حدود هشت سال سابقه تدریس دارند و نیروهای غیربومی جای این افراد را گرفته اند و با ایجاد فرصت انتقالی کلاس های درس مان بدون نیرو می ماند.

کم لطفی ارزیابان، سبب رد شدن داوطلبان

مشاور آموزش‌ نماینده‌ مردم سراوان در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا‌، در این باره گفت: در سال ۹۹ ماده ۴۴ خرید خدمات کشوری تصویب شده  که در این قانون اصلاحیه انجام شده و طبق این اصلاحیه شیوه تامین نیروی استان ها باید از افراد بومی همان شهرستان و با ضریب ۲/۴ باشد.

شجاع زاده افزود: گویا امسال این تاییدیه بومی توسط شورا و کلانتری محل انجام شده و تعدادی از افراد غیربومی که خارج از استان و شهرستان بوده اند توانسته اند‌ نامه تاییدیه بومی بودن دریافت کنند، البته این موضوع هنوز برای ما محرز نشده و تنها در حد گمانه زنی داوطلبان رد شده است.

وی اذعان داشت: آزمون استخدامی در دو مرحله کتبی و مصاحبه انجام می شود که ۴۰ درصد مجموع نمرات را، نمره کتبی و ۶۰ درصد آن را نمره مصاحبه و ارزیابی تکمیلی تشکیل می دهد.

شجاع زاده عنوان کرد: در مرحله ارزیابی در حق شرکت کنندگان کم لطفی شده برای مثال داوطلبی که نمره آزمون کتبی اش ۱۵۰ شده، در ارزیابی مصاحبه‌ نمره ۵۰ گرفته و کم لطفی ارزیابان استان باعث رد شدن تعداد زیادی از داوطلبان بومی شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: معیارهای زیادی برای ارزیابی وجود دارد، اما احساس می کنم در بحث ارزیابی در برخی موارد سلیقه ای عمل شده، چرا که امکان ندارد کسی نمره کتبی روش تدریس را ۱۵۰ بگیرد و در مصاحبه ای که همان سئوال ها مطرح می شود نمره ۵۰ بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه برای مرحله ارزیابی هیچ جای اعتراضی وجود ندارد و سازمان سنجش براساس نمره کتبی و مصاحبه نتیجه نهایی را صادر کرده است‌.

شجاع زاده خاطر نشان کرد: کسانی که به دلیل کد ۱۹ رد شده اند، می توانند اعتراض کنند و شرایط آنان با توجه به پارامتر هایی مانند حجاب، راهپیمایی و … مورد بررسی دوباره قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: نیروی خرید خدماتی که ۹ سال در کلاس درس کار کرده چطور می تواند در مرحله ارزیابی نمره ۵۰ دریافت کند؟ استفاده از نیروهای بومی هم برای آموزش و پرورش، هم برای دانش آموزان مفید تر است چرا که نیروی بومی نمی تواند انتقال بگیرد، ماندگار است و فرهنگ و اقلیم منطقه را می شناسد و روش های تدریس مطابق با فرهنگ منطقه را در دستور کار خود قرار می دهد و در عمل مفید تر از نیروی غیربومی خواهد بود.

وی افزود: ارزیابی ها در مرکز استان انجام می شود و  سئوال اینجاست که با وجود ۵۹۸ نفر سهمیه استخدامی در چهار شهرستان جنوب استان، چرا از ارزیابان خود منطقه استفاده نشده است.

وی در ادامه گفت: از طرفی در ارزیابی نمره های کتبی پذیرفته شدگان اولویت پذیرش نبوده و به نمره کارنامه کتبی توجه نشده است.

وی در ادامه درخصوص رد شدن تعداد زیادی از داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: افرادی که برای مصاحبه معرفی شده اند، سه برابر ظرفیت بودند و از ابتدا مشخص بود که د‌و برابر ظرفیت ریزش خواهد داشت. از طرفی افرادی که نمره قبولی پایین کسب کرده اند و در صف اول معترضین هستند باید به ظرفیت توجه کنند اما بازهم نمی شود بی عدالتی ارزیابان را کتمان کرد‌.

شما هم نظر بدهید

مطالب مرتبط

اجبار به پرداخت وجه برای تحویل کارنامه و ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی استان فارس

عزل و تنبیه ۲۰ هزار مدیر مدرسه در دولت سیزدهم

حمله مسلحانه به صندوق اخذ رای در سیستان و بلوچستان؛ دو شهید و چند زخمی (+اسامی شهدا)

نظرات