نکات بسیار مهم در نگهداری گوشت چرخ کرده که حتما بکارتان می آید

نکات بسیار مهم در نگهداری گوشت چرخ کرده که حتما بکارتان می آید

گوشت چرخ کرده یکی از مواد غذایی بیار مغذی است که سرشار از پروتئین است.نگهداری از این ماده غذایی بسیار مهم است.در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با نکات نگهداری گوشت چرخ کرده آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید. انتقال سریع به فریزر گوشت چرخ‌کرده را به‌محض رسیدن به خانه، به‌سرعت […]

گوشت چرخ کرده یکی از مواد غذایی بیار مغذی است که سرشار از پروتئین است.نگهداری از این ماده غذایی بسیار مهم است.در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با نکات نگهداری گوشت چرخ کرده آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات نگهداری گوشت چرخ کرده

انتقال سریع به فریزر

گوشت چرخ‌کرده را به‌محض رسیدن به خانه، به‌سرعت بسته‌بندی و فریز کنید. البته که مصرف سریع آن، همیشه بهترین گزینه است. باکتری‌های موجود در گوشت چرخ کرده به‌صورت تصاعدی تکثیر می‌شوند و احتمال خرابی آن در دمای محیط، بسیار زیاد است. اگر گوشت را برای مصرف چند ساعت بعد خریداری کرده‌اید، حتما آن را در ظرفی که کیپ می‌شود، در سردترین بخش یخچال قرار دهید.

یخ زدایی اصولی:

در برخی مواقع، گوشت در فریزر کاملا سالم است ولی به دلیل یخ‌زدایی اشتباه، فاسد می‌شود. سه روش درست یخ‌زدایی اصولی شامل موارد زیر است:

۱-یخ‌زدایی در یخچال

گوشت چرخ کرده و فریزشده را چند ساعت قبل از مصرف، در یخچال بگذارید. دمای سرد یخچال از خراب‌شدن گوشت در زمان آب‌شدن، جلوگیری می‌کند.

۲-یخ‌زدایی در آب سرد

بسته گوشت چرخ کرده را در پلاستیک بگذارید که آب درون آن نفوذ نکند. ظرف را با آب سرد پر کرده و بسته گوشت را درون ظرف حاوی آب سرد، قرار دهید. یخ‌زدایی به این شکل، از فاسد شدن گوشت جلوگیری می‌کند.

۳-یخ‌زدایی در مایکرویو

در همه مایکرویوها، گزینه یخ‌زدایی وجود دارد. فرآیند سریع یخ‌زدایی در مایکرویو، مانع خراب‌شدن گوشت چرخ‌کرده می‌شود.

ماندگاری گوشت چرخ کرده چقدر است؟

ممکن است شما هم ترجیح دهید که گوشت را در حجم زیاد و برای استفاده طولانی‌مدت بخرید که از دردسرهای خرید گوشت و بسته‌بندی آن، راحت شوید. با وجود این، به دلیل ماندگاری کمتر گوشت چرخ کرده نسبت به سایر گوشت‌ها، حداکثر در طول یک ماه، گوشت‌های فریزشده را مصرف کنید. برای نگه‌داری گوشت چرخ‌کرده به‌صورت خام یا پخته، موارد زیر را رعایت کنید.

نکات نگهداری گوشت چرخ کرده

کم حجم بودن بسته بندی گوشت چه اهمیتی دارد؟

چنانچه بسته بندی که کردید پرحجم و ضخیم باشد احتمال دارد که گوشت‌هایی که در مرکز بسته بندی قرار دارند یخ نزند و این اتفاق منجر می‌شود عمل فاسد شدن در مرکز بسته بندی رخ دهد و در نهایت به سایر قسمت‌ها انتشار پیدا کند و تغییر کیفیت گوشت را به دنبال داشته باشد.

لکه‌های سیاه و سفیدی که بعد از انجماد روی گوشت ظاهر می‌شوند نشانه چیست؟

چنانچه کیسه بسته بندی شما پارگی یا سوراخ داشته باشد امکان دارد آب سطح گوشت سریعاً بخار شده و لکه‌های سفیدی که سوختگی انجماد به آن می‌گویند روی بافت سطحی گوشت ظاهر شود، ولی چنانچه پس از فریز کردن لکه‌های سیاه رنگ روی گوشت مشاهده کنید احتمال دارد آن گوشت دچار آلودگی قارچی شده است.

چه چیزی علت این آلودگی قارچی می‌باشد؟

تغییرات دمایی و رطوبت فریزر در نتیجه باز و بسته کردن بیش از حد آن دلیل این اتفاق می‌باشد؛ توصیه می‌کنیم چنانچه بعد از انجماد گوشت این لکه‌های سیاه را مشاهده کردید از خوردن آن گوشت خودداری کنید.

پیش از قرار دادن گوشت در فریزر افزودن پیاز یا ادویه به آن مشکل ساز است یا نه؟

تمامی ادویه‌ها دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشند و به نظر نمی رسد افزودن آنها به گوشت مشکل ساز باشد ولی اضافه کردن پیاز به این ماده غذایی آن هم به مدت بیش از ۲ یا ۳ روز توصیه نمی شود، چرا که قوام گوشت بخاطر داشتن پیاز از بین رفته و حالت لیز و لزجی به خود می‌گیرد.

نکات نگهداری گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده پخته:

مدت زمان نگه‌داری گوشت چرخ کرده پخته در یخچال کمی متفاوت است. همیشه این احتمال وجود دارد که مقداری از گوشت‌های سرخ‌شده با پیاز، اضافه‌تر باشد و مجبور شوید آن‌ها را برای وعده بعدی در یخچال قرار داده و یا فریز کنید. گوشت پخته تا حدودا دو ساعت در دمای محیط سالم می‌ماند ولی پس از آن، باید به‌سرعت آن را درون یخچال یا فریزر بگذارید. برای این کار، باید نکته‌های مهم زیر را برای افزایش ماندگاری گوشت چرخ‌کرده پخته نیز بدانید.

گوشت چرخ‌کرده پخته در یخچال

حتما از ظرف‌هایی استفاده کنید که کاملا کیپ‌ می‌شوند. گوشت‌های پخته را درون ظرف قرار داده و آن‌ها را به دور از سبزیجات و سایر مواد فاسدشدنی، در یخچال بگذارید. مدت زمان نگه‌داری گوشت چرخ‌کرده پخته در یخچال، حدودا دو روز است. پس ازآن، احتمال خراب‌شدن گوشت و ایجاد مسمویت وجود دارد.

گوشت چرخ‌کرده پخته در فریزر

روغن‌های اضافه را جدا کرده و گوشت چرخ‌کرده را در ظرف مناسب برای جلوگیری از نفوذ هوا، در فریزر قرار دهید. مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده با پیاز در فریزر حدودا ۳ الی ۴ ماه است. البته برای سالم‌ماندن گوشت‌ها در این مدت، باید اصول بسته‌بندی را رعایت کرده باشد.

مطالب مرتبط

۷ غذای بسیار خوشمزه که با گوشت چرخ کرده می توان درست کرد

نکات مهمی که باید در خرید گوشت چرخ کرده بدانید

ازخریدن این ۵ خوراکی از سوپرمارکت خودداری کنید

نظرات