نکات مهم در جوجه کشی از عروس هلندی

نکات مهم در جوجه کشی از عروس هلندی

با رعایت چند نکته ساده ولی مهم می توان یک جوجه کشی موفق از عروس هلندی را با دستگاه جوجه کشی تجربه نمود. رعایت نکردن موارد ذکر شده در این مقاله می تواند راندمان کار شما را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد و علنا یک جوجه کشی ناموفق را تجربه نمایید. اگر خواهان بالا […]

جوجه کشی از عروس هلندی

با رعایت چند نکته ساده ولی مهم می توان یک جوجه کشی موفق از عروس هلندی را با دستگاه جوجه کشی تجربه نمود. رعایت نکردن موارد ذکر شده در این مقاله می تواند راندمان کار شما را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد و علنا یک جوجه کشی ناموفق را تجربه نمایید.

اگر خواهان بالا بردن راندمان جوجه کشی از عروس هلندی هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا این نکات طلایی را به شما آموزش دهیم.

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب

اولین نکته در جوجه کشی از عروس هلندی، انتخاب دستگاه مناسب می باشد. دستگاهی که بتوانید حتی بدون داشتن کوچکترین اطلاعاتی در زمینه جوجه کشی، بتوانید از آن استفاده نمایید و در عین حال اگر فردی حرفه ای در این کار هستید یا با گذشت زمان تجربه کافی به دست آوردید بتوانید با اعمال تنظیمات مناسب از یک جوجه کشی حرفه ای لذت ببرید.

نکته مهمی که در انتخاب یک دستگاه مناسب باید در نظر بگیرید قابلیت جوجه کشی از پرندگان مختلف می باشد.

برای مشاهده دستگاه جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی اینجا کلیک کنید.

نکته بعدی که در رابطه با دستگاه جوجه کشی می توان به آن اشاره نمود اضافه نمودن تخم انواع پرندگان در هر مرحله از جوجه کشی می باشد.

جوجه کشی از عروس هلندی

 تهیه تخم نطفه دار

تهیه تخم نطفه دار نیز در جوجه کشی از عروس هلندی بسیار مهم است و باید نکات زیر در حتما رعایت شود:

  • تخم نطفه دار عروس هلندی را باید از یک پرورش دهنده یا فروشنده معتبر و قابل اعتماد خریداری نمایید
  • تخم نطفه دار را حتما به صورت حضوری بررسی و خریداری نمایید. چرا که تخم های ترک خورده، آلوده به فضولات و خون، تخم های بسیار بزرگ یا بسیار کوچک به احتمال غریب به یقین به جوجه تبدیل نخواهند شد.
  • تخم نطفه دار در فاصله خرید تا انتقال به دستگاه جوجه کشی حتما در دمای ۱۵ الی ۱۸ درجه نگهداری شود و روزانه چند بار چرخانده شوند تا آسیبی به نطفه وارد نشود. حداکثر زمان پیشنهاد انتقال تخم نطفه دار به دستگاه جوجه کشی ۷ روز می باشد، در صورتی که زمان بیش از ۷ روز شود ، روز به روز از راندمان جوجه کشی آن تخم کم خواهد شد.
  • از ایجاد لرز و تکان ناگهانی تخم نطفه دار جدا خودداری نمایید چرا که تکان دادن و لرزش سریع و ناگهانی باعث پاره شدن کیسه هوای داخل تخم می شود.
  • در صورت امکان قبل از خرید از گله مادر بازدید نمایید تا از وضعیت پرورش آن مطلع شودید. زیرا پرنده های تخم گذاری که در شرایط بهداشتی و تغذیه ای خوبی قرار نداشته باشند کیفیت تخم پایین و حتی بدون نطفه خواهند داشت.
  • از وجود پرنده نر به ازای ۳ الی ۴ پرنده ماده در گله اطمینان حاصل نمایید. زیرا جهت نطفه دار شده تخم عروس هلندی وجود نر با نسبت ۳ یا ۴ به ۱ (۳ یا ۴ ماده و ۱ نر) الزامی است.

چرخش منظم تخم ها

از نکات مهمی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد چرخش تخم ها در درون دستگاه جوجه کشی می‌باشد. عروس هلندی ماده تخم را به صورت کامل میچرخاند و از این رو چرخش ۳۶۰ درجه بهترین شرایط را برای نطفه خواهد داشت.

در برخی دستگاه ها چرخش تخم ها به صورت ۹۰ درجه می باشد. نوع چرخش به صورت گهواره ای است که ۴۵ درجه سمت راست و سپس ۴۵ درجه به سمت چپ می چرخد.

در برخی از دستگاه ها با شانه های همه کاره و شانه های افقی چرخش به صورت ۳۶۰ درجه می باشد به این صورت که تخم ها به صورت افقی در دستگاه قرار گرفته و در حالت غلطکی، ۱۸۰ درجه می چرخد و پس از اتمام یک دور کامل، تخم ۱۸۰ درجه نیز در جهت مخالف می چرخد.

در این نوع چرخش که به صورت آرام و پیوسته صورت می گیرد زرده به هیچ عنوان به غشای داخلی پوسته نمی چسبد.

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم عروس هلندی

انتخاب دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم عروس هلندی نکته دیگری است که بسیار حائز اهمیت می باشد.

شرایط مناسب برای دوره ستر دمای ۳۷.۵ درجه سانتی گراد و در سه روز پایانی یا دوران هچر این دما باید به ۳۷.۲ درجه سانتی گراد تقلیل پیدا کند. میزان رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی از عروس هلندی نیز  ۵۸ الی ۶۳ درصد می‌باشد.

اهمیت سنسور دستگاه جوجه کشی

در جوجه کشی از عروس هلندی دما و رطوبت مطلوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در صورت مساعد نبودن دما و رطوبت فرآیند جوجه کشی موفقیت آمیز نخواهد بود.

وظیفه سنجش میزان دقیق دما و رطوبت بر عهده سنسور می باشد به این ترتیب که میزان دما و رطوبت را به برد اصلی یا کنترلر مخابره می کند و کنترلر با توجه به میزان دما و رطوبت دستور افزایش و یا کاهش رطوبت را صادر می کند.

در صورت اشتباه سنجیده شدن دما و رطوبت توسط سنسور باعث از بین رفتن تخم های نطفه دار شما خواهد شد.

هم دما نمودن محیط با دمای دستگاه هنگام نطفه سنجی

نکته مهمی که در زمان نطفه سنجی باید رعایت شود هم دما کردن اتاق با دمای داخل دستگاه جوجه کشی می باشد تا در هنگام نطفه سنجی تخم دچار بروز شوک دمایی نشود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نکات مهم در جوجه کشی موفق با راندمان بالا پرداختیم و عوامل و تجهیزات موثر در این زمینه را باهم بررسی نمودیم.

رعایت نکات بررسی شده در این مقاله به شما در بالا بردن درصد جوجه کشی موفق کمک شایانی خواهد نمود.

شما هم نظر بدهید

۱۴ مدل برای مزه دار کردن جوجه کباب که آستین‌ بالا بزنید و آشپزی کنید

مطالب مرتبط

برای نگهداری در منزل: مرغ مینا بهتر است یا عروس هلندی؟

آموزش جوجه کشی روی بخاری

آموزش حرف زدن عروس هلندی ، نشانه ها افسردگی و ۳۲ نکته طلایی پرورش عروس هلندی

نظرات