پرشکفت در گذرگاه تاریخ ؛ جایی در کوهستان برف نشین شیراز

پرشکفت در گذرگاه تاریخ ؛ جایی در کوهستان برف نشین شیراز

مردم پرشکفت در مبارزات جنگ های بین الملل اول و دوم و قیام های عشایری قبل از انقلاب اسلامی با بیگانگان، نقش پر رنگی در کنار دیگر برادران ایلی و روستایی خود داشتند. این مطلب صرفا دیدگاه نویسنده آن می باشد و انتشار آن در اول فارس به معنای تایید و رد آن نبوده ، […]

مردم پرشکفت در مبارزات جنگ های بین الملل اول و دوم و قیام های عشایری قبل از انقلاب اسلامی با بیگانگان، نقش پر رنگی در کنار دیگر برادران ایلی و روستایی خود داشتند.


این مطلب صرفا دیدگاه نویسنده آن می باشد و انتشار آن در اول فارس به معنای تایید و رد آن نبوده ، شما هم میتوانید در پایین همین صفحه نظرتان را در نقد ، تصحیح و تکمیل آن برای ما و دیگر کاربران بنویسید یا از طریق ” تماس با اول فارس ”  با ما در ارتباط باشید


صیاد لک دره شوری: پرشکفت که امروزه روستایی قرار دارد،در سیر فرهنگ و ادب این منطقه، جایگاه ویژه ای در میان روستاهای همجوار دارد.از آنجایی که تاریخ قدیم آن همواره در مجموعه رویدادهای “کوه مره” قرار گرفته است،لذا به جایگاه فرهنگی،تاریخی و ادبی این روستا در تاریخ معاصر و کمی قبل تر می پردازیم.
از نخستین شاعران و عالمان معروف پرشکفت می توان به “اثر”مشهور به “شفیعای شیرازی”اشاره کرد.ایشان به دلیل بیماری در کودکی از هر دو چشم نابینا گردید.وی که در پرشکفت به دنیا آمده بود، در شیراز نشو و نما یافت و تاریخ زندگانی او همزمان با “شاه سلطان حسین صفوی “است.این بیت شعر از اوست.
ظاهر هرکس که سنجیدم به میزان نظر
داشت با باطن همان نسبت که رو با آستر.
وی شعری دارد که هنگام سفر به قریه پرشکفت سروده است. این شعر سرشار از مضمون های حکیمانه است و شوق دیدار شاعر از وطن خود در ابیات اولیه آن موج می زند.
شادروان علی اصغر حکمت دیگر شخصیت عالم و معروف پرشکفتی در باره وی مقاله ای نوشته است که جالب توجه است.همانطور که گفته شد از دیگر شخصیت های پرشکفتی علی اصغرخان حکمت شیرازی است که ایشان را نیاز به معرفی ما نیست.مادر حکمت دختر میرزا حسن فسایی مولف فارسنامه ناصری و پدر وی میرزا احمد علی ملقب به “حشمت الممالک”بود.وی از جهت مادری فسایی و از جهت پدری پرشکفتی است وعلت این امر هم آن است که جد اعلای او مرحوم”میرزا ابوالقاسم” از شیراز به قریه پرشکفت رفت و اواخر عمر را در آنجا گذراند.مرحوم علی اصغر حکمت مرد فرهنگ ایران بود.
از نظر جغرافیایی،به گفته میرزا حسن فسایی و میرزا جعفر خورموجی،قریه پرشکفت اینگونه بیان گردیده است.
پرشکفت یکی از روستاهای بلوک “کوه مره اشکفت”است.
طول بلوک کوه مره اشکفت از “چنار سوخته” تا “کودیان”هفده فرسخ است.وپهنای آن از “خانه خویش” تا”کوزرک” پنج فرسخ می باشد.و از سردسیرات فارس است.
تمام این بلوک در کوهستان برف نشین افتاده است.چشمه های شیرین و رودخانه های گوارا دارد.اگرچه بیشتر این بلوک در جانب جنوبی شیراز قرار دارد و باید هوای آن به اسباب آسمانی گرمتر از شیراز باشد. لیکن به سبب بلندی نواحی آن از صحرای شیراز،هوای آن نواحی از شیراز به چندین مرتبه سردتر است.زمین کشت و کار این بلوک کم است.و شکار این بلوک بز،پازن،قوچ و میش کوهی،کبک و تیهوست.و کوهستان پرشکفت جنگلهایی از درختان ارژن،بن و بادام کوهی دارد.و هیزم و ذغال شهر شیراز را از پرشکفتمی آورند.معیشت اهالی آن از مویز و دوشاب انگوری و انجیر خشک و غله شود.که از بساتین دیم به عمل آورده و خروارها حمل اطراف کنند.
در تاریخ معاصر گزارش هایی از سالهای ۱۳۱۴و۱۳۲۱هجری قمری در “وقایع اتفاقیه”از پرشکفت موجود است که سلحشوری مردم پرشکفت در مقابله با ماموران دولت مربوط به مالیات و مبارزات آنها در مقابل نیروهای بیگانه همگام با سایر ایلات و طوایف همسایه را نمایان می سازد.
در سال ۱۳۳۶ در جنگ خانه خویس که بر علیه انگلیسی ها و “پلیس جنوب” مربوط به انگلیسی ها همگام با ایل قشقایی و کازرونی ها جنگیدند.
در این قیام که ایل قشقایی رهبری آن را بر عهده داشت و طبق فتوای علمای نجف و سید عبدالحسین لاری رسما با انگلیسی ها وارد نبرد گردیدند….
و پس از چندی “صولت الدوله”به اتفاق افرادش از فیروز آباد به خانه خویس آمد. در حالی که تقریبا ۱۰۰۰نفر از اهالی کازرون وارد دشت ارژن شده بودند.حدود ۳۰۰نفر ازتفنگچیان کلوئی و عبدوئی و پرشکفت به آنها پیوستند.به زودی تعداد آنها به دوهزار نفر رسید.خان زنیان و پاسگاه انگلیسیان را به محاصره در آوردند.و پس از زدو خورد های پیوسته سر انجام انگلیسی ها از خان زنیان عقب نشینی کردند و مجاهدین پیروزی بزرگی را بدست آوردند.
مردم پرشکفت در مبارزات جنگ های بین الملل اول و دوم و قیام های عشایری قبل از انقلاب اسلامی با بیگانگان، نقش پر رنگی در کنار دیگر برادران ایلی و روستایی خود داشتند.

شما هم نظر بدهید

۱۹ نشانه مهم برای شناسایی افراد حسود و روش برخورد با آنها

روزگاری که قره چمن در تاریخ سرزمین فارس جاودانه شد!

فال حافظ امروز ۱ بهمن ماه با تفسیر زیبا و دقیق


 در کانال اول فارس عضو شوید 

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 

مطالب مرتبط

اعلام محدودیت های «تکراری» استانداری برای سیل اتباع افغانستانی در استان فارس(+ویدئو)

اطلاعیه محدودیت ترافیکی یکماهه در مسیر غرب به شرق بلوار چمران شیراز

مرگ ۵ نفر بر اثر بیماری هاری در شیراز

نظرات

  • مهدی بهرامی

    تاریخ : ۵ - بهمن - ۱۴۰۱

    سلام من ترک قشقای ازطایفه بزرگ جرکانی هسم اقا شما چرا تبلیغ وقت چندتا طایفه میکنید باید ازهمه طایفه ها که همه تو جنگ بودن تبلیغ کنید


  • امیرسام

    تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۱

    زنده باد کهمره و مردمانش
    افتخار میکنم ک جز نوادگان
    سران کهمره هستم زنده باد
    اصالت


  • مرادی

    تاریخ : ۱ - بهمن - ۱۴۰۱

    درود بر جناب آقای لک
    سپاس از مطلب عالی تون که به زیبایی این روستا رو توصیف کردید، با افتخار من هم پرشکفتی هستم


  • زهرا

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۱

    باسلام وعرض ادب
    خداقوت ?
    عالی بود?
    پرچم کهمره همیشه بالاست


  • خورشید

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۱

    باسلام وعرض ادب خدمت شما،خورشید هستم ازشهرستان فیروزآباد ممنونم ازلطفتون که یک سری ازمناطق تاریخی وقدمت داراستان وشهرهامون رویاداورمیشد،


  • بچه جدید

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۱

    من به پرشکفت سفر کردم روستای خیلی باصفا و تاریخی است ولی خیلی سرد است در زمستان


  • ناصر شبانی

    تاریخ : ۳۰ - دی - ۱۴۰۱

    بنده از کلانی هستم
    فقط یک جمله خلاصه میکنم درود برمردان بی ادعا وبزرگ


  • علی

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۱

    کاش اعراب گذاری میکردید یا با حروف لاتین مینوشتید که بفهمیم پرُ اشکفت یا پَر یا پِر …کدومشه


  • علیرضا، کازرون

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۱

    سلام، تمام خاک ایران وطن من است، من امروز رفتم بالای سر روستای پرشکفت(روی سایت) برف فوقالعاده ایی خوابیده بود، ولی فکر کنم پرشکفت جزء کوهمره ی جروق هست،
    ولی در کل ایران کشور بی نظیر و بی همتایی هست.


  • سید مهدی رستگار

    تاریخ : ۲۹ - دی - ۱۴۰۱

    اززاخردپرشکفت جای خیلی قشنگ


  • حمید

    تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۱

    با سلام جناب نویسنده وضمن تشکر از این موضوع جالب که برای اولین بار خوندم خواستم بگم تاریخ ۱۳۱۴ و ۱۳۲۱ که فرمودید هجری قمری فکر کنم اشتباه هست.
    باید مینوشتید هجری شمسی
    با تشکر از شما


  • غریب مرادی پراشکفتی

    تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۱

    سپاس جناب آقای دره شوری از مطالب آموزنده شما بزرگوار. وافتخار میکنم روستایی هستم وباافتخار همحلی مرد بزرگ علی اصغر حکمت وباافتخار وغرو اسم روستای پراشکفت راهمجا باخودم یدک میکنم انشالله موفق و سربلند باشید جناب آقای دره شوری یاحق


  • رز

    تاریخ : ۲۸ - دی - ۱۴۰۱

    مگه پراشکفت مال یاسوج نیست


  • جوینده از کوهمره بخش شوراب

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    واقعا به کوهمره افتخار میکنم


  • طهماسبی.

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    باسلام ،با تشکر از آقای صیاد لک دره شوری ،با افتخار فرزند ایل بزرگ قشقایی هستم .


  • طهماسبی قشقایی

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    باسلام ،با تشکر از آقای صیاد لک دره شوری ،با افتخار فرزند ایل بزرگ قشقایی هستم .


  • زهرا

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    بعنوان یک قشقایی از وب سایت خوب اول فارس قدردانی می کنم. مطالب جالب ، خواندنی و بدون سوگیری های رایج رسانه ای…


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    باعرض سلام .قدیمی ترین روستادرخانزنیان زاخرد پرشکفت وچرامکان می باشد


  • مرادی

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    سلام جناب لک دره شوری احسنت روستای پرشکفت تاقبل ازانقلاب درلیست روستاهای کهمره سرخی قرارداشت حتی درکتاب ایل ناشناخته درلیست روستاهای کهمره قرارگرفته درضمن تشریف بیارید پرشکفت درخدمت باشیم.۰۹۱۷—۴۶۹۳


  • زهرا سادات

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما…اگه اطلاعاتی در مورد روستای زاخرد از توابع خان زنیان دارید به اشتراک بزارید…با تشکر


  • مطلق

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    افسوس که افتخارات شکست انگلیسی‌ها به نام ملت فارسی وقشقایی به رهبری صولت الدوله درتاریخ به نام این ملت ثبت نگردیده است با وجود اینکه قوای انگلیس وحکومت دست نشانده تا کازرون فارس پیشروی کرده بودند که اگرمردم شجاع کازرون وقشقایی وکوهمره سرخی وستوان مسیح باسربازان تحت امرش که ازارتش جدا وبه قشقائی ها پیوسته بو د. نبودند. این پیروزی بزرگ رقم نمی‌خورد. اماچراتاریخ چنین پیروزی بزرگی را افتخار این مردم ثبت نکرده است. یعنی افتخاری که به دشتستان داده شده است.. مگرانگلیسیها درفارس شکست نخوردند با. وجود این که ازدشتستان وبوشهروبلوکهای اطراف آن باپیروزی گذشته بودند… چرا افتخار این جنگ به مردم قشقایی وفارس داده نشده است.


  • صیاد لک

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    با عرض سلام به همه بزرگواران، در جواب دوست محترم ،«عشایر زاده» عرض کنم که مقصود در این نوشته« پراشکفت» خان زنیان است که در گذشته قریه ای در بلوک کوهمره «اشکفت» بوده است.
    اشکفت مرکز همه این بلوک بوده و جایگاه ویژه ای دارد. در قسمت معرفی جغرافی این منطقه، کل بلوک اشکفت بیان کرده است، به همه شما عزیزان افتخار می کنیم. سالم باشید.


  • مختار رجبي پرشکفتی

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    تشکرازشما زمان قبل پراشکفت بهترین عسلوروغن میش وکاه جاشیر حیوانی داشت


  • داریون

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    مطالب جالبی است…عالی


  • عشایر زاده

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    آنچه از درختان منطقه ومعیشت اهالی وعلی اصغر حکمت گفتید نشان از پراشکفت خانه زنیان داشت و انچه که از کوهمره گفتید بیانگر ان بود که مراد ومقصود پرشکفت یا شکفت کوهمره سرخی مدنظر هست.
    پیشنهاد میشود با مطالعه دقیق تر توضیحاتی داده شود که مشخص کند منظور کدام روستا بوده ، گرچه تمام ایران سرای من است ، از سوی دیگر تصویر ارسالی از پرشکفت خانه زنیان بوده و درواقع پیر شکفت بوده به این معنا که پیر عارفی در این روستا در ادوار قدیم در شکفت یا غاری زندگی می کرده ودر زمان فوت در همانجا دفن شده وحتی زیارتگاه اهل دل وعرفان نیزهست.
    اما شکفت کوهمره سرخی منطقه ای کوهستانی وصعب العبور بوده وبعد از روستای رمغان در سمت چپ جاده قرار دارد وجزء دهستان کوهمره سرخی با مرکزیت روستای ریچی میباشد .


  • عشایرزاده

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    سلام علیکم
    ضمن تشکر از دست اندر کاران ونویسنده این مطلب ، لازم هست عرض کنم در دهستان کوهمره سرخی روستایی وجوددارد بنام شکفت یا پرشکفت و همچنان در دهستان قره جمن نیز روستایی بنام پراشکفت وجود دارد که دراین مطلب شما بنظر میرسد مخاطبین وخوانندگان دچار اشتباه شدند ودوستداران واهالی هردو روستا این مطلب را به روستای خود نسبت دادند که بهتر بود نویسنده قدری بیشتر توضیح داده و واضح تر مطلب نگاری می کردند .
    چون این دو روستای کاملا متفاوت اما هم نام هستند اما در دو دهستان مختلف وبا دو گوبش وزبان مختلف .


  • مختار رجبي پرشکفتی

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    یاد دوران قدیم می رفتیم سر چشمه ها چقدر کبگ میزدیم تشکر از آقای لک تبلیغ پراشکفت کرده پاریس کوچلو


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    سلام من کوهمره ای هستم در استان فارس سه کوهمره هست کوهمره نودان کوهمره سرخی وجروق همشون لهجه شأن یکی هست و مردمان فداکاروسخت کوشی هستند


  • اکبری بهاره

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    سلام درود بر شما که کهمره را بیشتر و بهتر معرفی کردی درود خدا بر ایل ناشناخته کهمره و درود خدا بر رجال نامدار کهمره


  • مختار رجبي پرشکفتی

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    تشکر ااز آقای لک


  • علی زاده

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    بسیار زیبا و عالی توصیف کردید


  • مظفرباصری

    تاریخ : ۲۷ - دی - ۱۴۰۱

    سلام درود خدا بر جناب افای دره شوری و از همینجا هم یاادی کنیم بر بزرگان ایلاات که الان دیگر درر بین ما نیستن درود سلام خدا به رروح بزرگ شادروان محمد بهمن بیگی که حق بزرگی از جامعه بشریت دارد .و برای شادی روحشان بخوانید سوره الحمد