چندتوصیه مهم برای کسانی که کولر گازی دارند

چندتوصیه مهم برای کسانی که کولر گازی دارند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران ضمن ارائه چند توصیه برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی، تاکید کرد که حتما چند وقت یکبار باید یک متخصص در امور تعمیرات کولر گازی، یونیت بیرون را شست‌وشو دهد. به گزارش اول فارس ، فرهاد بهشتی درباره نکته‌های نگهداری […]

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران ضمن ارائه چند توصیه برای نگهداری و مراقبت از کولر گازی، تاکید کرد که حتما چند وقت یکبار باید یک متخصص در امور تعمیرات کولر گازی، یونیت بیرون را شست‌وشو دهد.

به گزارش اول فارس ، فرهاد بهشتی درباره نکته‌های نگهداری از کولرهای گازی اظهار کرد: اول اینکه قسمت کندانسور و یونیت‌های کولر گازی که بیرون قرار می‌گیرد، زیر تابش مستقیم آفتاب نباشد و می‌توان یک حفاظ برای آنها تعبیه کرد. منظور از حفاظ سایبانی است که با نظر و طراحی یک تکنسین استفاده شده باشد.

وی همچنین با بیان اینکه نکته دوم گردش هوای مناسب است، تصریح کرد: برعکس کولر آبی که حتماً باید روزنه‌ای در اتاق باز باشد، هنگام استفاده از کولر گازی نباید روزنه‌ای باز باشد.

کولر گازی چیست؟

رئیس اتحادیه صنایع برودتی استان تهران همچنین تاکید کرد که حتما چند وقت یکبار باید یک متخصص در امور تعمیرلت کولر گازی، یونیت بیرون را شست‌وشو دهد. معمولا این کار سالی یک بار انجام می‌شود.

وی افزود: یخچال هم نباید به دیوار بچسبد و باید فاصله داشته باشد تا سیکل برودتی به درستی انجام شود.


کولر گازی یکی از متداولترین و پرکاربردترین سیستم های تهویه مطبوع می باشد. این دستگاه در بسیاری از پروژه های ساختمانی و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. کولر گازی مانند تمامی سیستم های سرماساز به وسیله سیکل تبرید ایجاد سرمایش می کند. سیکل تبرید، سیکلی است که در یخچال های خانگی، چیلرها، روفتاپ پکیج ها و تمامی سیستم هایی که به صورت اجباری ایجاد سرمایش می کنند، وجود دارد.

به زبان ساده کولر گازی انرژی الکتریکی را گرفته و آن را به سرما تبدیل می کند. این تولید سرما و درواقع گرفتن گرما طی عملیاتی انجام می شود. در واقع کولر گازی بر خلاف اسم غلط انداز خود، با انرژی الکتریکی و برق باعث ایجاد سرما می شود نه با گاز!

انواع کولر گازی:
به صورت کلی کولرهای گازی به دو دسته یکپارچه و دو تکه تقسیم می شوند.

اصطلاحا به نوع دو تکه آن کولرهای اسپلیت ( Split) نیز گفته می شود.

کولرهای گازی یکپارچه همانطور که از نام آن ها پیداست به صورت یک سیستم واحد تولید می شوند و نیاز است برای استفاده ( برای مثال کولر گازی پنجره ای) قسمتی از کولر داخل محیط و قسمتی بیرون محیط تهویه شونده جهت تبادل حرارت باشند.

امروزه کولرهای گازی پنجره ای خیلی متداول نیستند. و در مقابل کولرهای گازی دوتکه یا کولرهای گازی اسپلیت بسیار مورد اقبال واقع شده اند.

کولرهای گازی اسپلیت هرکدام انواعی دارند که در ادامه به شرح هر کدام پرداخته خواهد شد:
اسپیلیت دیواری:
متداول ترین نوع کولرهای گازی که به وفور تولید و مورد استفاده قرار می گیرند، همین کولرها می باشند. یونیت داخلی یا پنل روی دیوار در محیط نصب می شود. به همین دلیل این پنل ها را دیواری می نامند. این کولر ها در محیط های مسکونی، مغازه ها، محیط های اداری، تجاری و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

کولر گازی ایستاده:
یونیت داخلی این کولرها بصورت یک دستگاه ایستاده در محیط قرار می گیرد. روند عملکرد هیچ تفاوتی با کولرهای اسپیلیت دیواری ندارد. تنها تفاوت در ظرفیت های بالاتر این نوع کولرها و شکل و شمایل آنها است. این کولرها بیشتر در پروژه هایی با کاربری تجاری، هایپرمارکت ها، مساجد و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

کولر گازی مولتی اسپیلیت:
همان کولر اسپیلیت دیواری با این تفاوت که یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی دارد.

امروزه سیستم های پیشرفته تری تحت عنوان VRF یا VRV جایگزین این سیتم ها شده اند.

مزایا و معایب کولرهای گازی:
خنک سازی بسیار سریع محیط به دلیل انتقال حرارت و برودت بسیار بالا
فیلتراسیون هوا و کاهش آلودگی و گرد و غبار محیط
هزینه اولیه خرید بالا
مصرف برق بالا نسبت به چیلر و فن کویل و سیستم های سنتی ( کولر آبی )
امکان استفاده در مناطق حاره ای و شرجی

اولین چیزی که در تصویر میبینید شخصیت شما را آشکار میکند!

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

مطالب مرتبط

با این روش مصرف برق کولر آبی و گازی را ۳۰ درصد کاهش دهید

علت خنک نکردن کولر گازی و اسپیلت چیست؟

۸ نکته کاربردی که چگونه طول عمر کولر گازی یا اسپیلت را افزایش دهیم

نظرات