• 10 / فروردین 1403 / 11:52
  • شناسه خبر : 138566

چند دلیل که خوردن میوه بلوط باید جز برنامه غذایی ما باشد

بلوط یکی از میوه‌ های مغذی و بسیار مفیدی است که بیشتر در مناطق زاگرس و لر نشین ایران یافت می‌شود. میوه درخت بلوط که آن را تحت عنوان بلوط جنگلی نیز می شناسند، ظاهری کره‌ای شکل با پوستی سفت و محکم و همچنین مغزی نسبتا چرب دارد.

به گزارش اول فارس، درخت بلوط (Quercus) درختی بزرگ و همیشه سبز یا خزان‌کننده از خانواده بلوطیان (Fagaceae) است که در سراسر جهان یافت می‌شود. بلوط‌ها از نظر اندازه و شکل برگ‌ها، میوه‌ها، و پوست تنه متفاوت هستند. این درخت‌ها می‌توانند تا ارتفاع ۵۰ متر رشد کنند و قطر تنه‌شان تا ۳ متر برسد. برگ‌های آنها پهن، نازک و در گونه‌های مختلف به صورت صاف، دندانه‌دار یا پنجه‌ای دیده می‌شود. گل‌های نر و ماده این گیاه در بهار به صورت مجزا می‌رویند. جالب است بدانید که میوه‌های درختان بلوط به دو صورت فندقی و کشیده، و در گونه‌های مختلف با طعم تلخ یا شیرین روییده و جزء میوه‌های کمیاب دنیا شمرده می‌شوند. لازم به ذکر است که در این درختان بیشتر در مناطق معتدل تا گرمسیری دیده می‌شوند. در ایران نیز این میوه ها در جنگل‌های شمال، غرب و مرکز کشور به خصوص در مناطق لر نشین یافت می‌شوند.

ارزش غذایی میوه درخت بلوط

میوه بلوط به عنوان یکی از مهم‌ترین میوه‌هایی مصرفی توسط سنجاب‌ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار است به همین دلیل نیز متخصصان تغذیه بسیاری مصرف آن را توصیه می‌کنند‌. توجه داشته باشید که این میوه سرشار از فیبر، ویتامین‌های ضروری بدن، فلانوئیدها، تانن‌ها، چربی‌های اشباع نشده، انواع پروتئین و آنتی اکسیدان‌ها است‌. به همین دلیل نیز ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد‌. در جدول زیر ارزش غذایی این میوه در هر ۱۰۰ گرم را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

چربی کل

۲۴g

انرژی

۳۸۶کیلوکالری

منیزیم

۶۲ mg

ویتامین ب۱۲

۰ µg

آهن

۰٫۸mg

ویتامین ث

۰ mg

ویتامین ب۶

۰٫۵mg

کلسیم

۴۱ mg

پروتئین

۶g

کربوهیدرات کل

۴۱g

پتاسیم

۵۳۹mg

سدیم

0mg

کلسترول

0mg

چربی اشباع

۳/۱g

فیبر

۴/۱g

میوه‌ی درخت بلوط، یکی از آجیل‌های پرطرفدار منطقه‌ی نیم‌کره‌ی شمالی به شمار می‌رود. در کشور ما می‌توانید دشت‌های بلوط را در کوهپایه‌های زاگرس بیابید، که مملو از این آجیل چرب و خوشمزه هستند. میوه‌ی درخت بلوط با رنگ قهوه‌ای و نقش و نگارهایی زیبا، در داخل خود از هسته‌ای چرب و مقوی محافظت می‌کند که در اینجا به بررسی خواص این هسته‌ی چرب و خوشمزه، می‌پردازیم.

بلوط را بیشتر بشناسید

این میوه‌ی مقوی و آجیلی، از زمان‌های بسیار دور مورد استفاده‌ی ما انسان‌ها قرار می‌گرفته است. از کاهن‌ها که آن را مقدس می‌دانستند گرفته، تا آزتک‌ها که به فواید بسیار آن برای سیستم گوارشی پی برده بودند، از این میوه در انواع غذاها و رسم و رسوم‌ها از زمان‌های دور استفاده شده است. در اینجا به بررسی فوایدی از بلوط خواهیم پرداخت، که ممکن است باعث شود تصمیم بگیرید این آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با بلوط، به زیبایی خود کمک کنید

یکی از خواص پرطرفدار بلوط، کمک به جوان‌سازی پوست و تقویت مو است که در ادامه به تفصیل به بررسی این فواید خواهیم پرداخت.

با چین و چروک خداحافظی کنید

میوه‌ی بلوط یکی از منابع سرشار از تانن است. تانن در بدن شما به الاستیسیته شدن پوست کمک کرده و آن حالت کشسانی و جوانی پوست را برمی‌گرداند؛ این ویژگی باعث شد که در طب‌های مختلف از ترکیب پودر بلوط و آب، ماسک صورتی برای درمان چین و چروک درست کنند.

زخم‌های پوست و اگزمای خود را هر چه سریع‌تر درمان کنید

همان‌طور که از خواص تانن موجود در بلوط برای جوان‌سازی پوست گفتیم، باید این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که این خواص به همین‌جا ختم نمی‌شوند و تانن سرشار بلوط، خاصیت ضد التهابی بالایی داشته که می‌توانید از آن برای درمان خارش‌، اگزما، سوختگی و جای زخم باقی مانده روی پوستتان استفاده کنید.

با بلوط سلامت موی خود را پس بگیرید

مقدار زیاد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ی بلوط، به فولیکول‌های موی شما جانی دوباره می‌بخشد؛ این مقدار از مواد مغذی باعث می‌شود که رشد موی شما سرعت بگیرد و ریزش مو نیز تا حد امکان کاهش یابد.

فواید بلوط به زیبایی شما ختم نمی‌شوند و این آجیل در بدن شما نیز غوغایی به پا می‌کند. در ادامه به فواید میوه‌ی بلوط برای سلامتی بدن، می‌پردازیم که می‌توانید با خوردن این آجیل چرب و خوشمزه، از ‌این فواید بهره‌مند شوید.

دستگاه گوارش خود را بیمه کنید

از خواص تانین‌ بلوط هرچه بگوییم کم است؛ این ماده‌ی مغذی به سیستم گوارش شما کمک کرده و حرکت روده‌ی شما را منظم می‌کند. میزان فیبر بالای بلوط نیز در سیستم گوارش شما نقش حیاتی بازی می‌کند، که همان‌طور که آزتک‌ها گفتند، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مثل یبوست و اسهال بسیار موثر واقع شود. این نکته را نیز در ذهن داشته باشید، که با زیاد مصرف کردن بلوط به جای کمک به سیستم گوارشی خود، ممکن است به آن آسیب وارد کنید و بهتر است اعتدال را در مصرف این میوه رعایت کنید.

در زمان بارداری، ویار بلوط کنید

مادران آینده، می‌توانند از میزان فیبر و پتاسیم بالای میوه‌ی بلوط بهره‌های بسیاری ببرند؛ این مواد مغذی در زمان بارداری بسیار ضروری و مهم هستند که با قرار گرفتن در کنار دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی بلوط، از بیماری‌های مربوط به بارداری تا حد امکان جلوگیری می‌کنند. استفاده‌ی اصولی میوه‌ی بلوط در رژیم غذایی، می‌تواند از وضع حمل زودهنگام شما جلوگیری کرده و دوران بارداری خوبی را به شما ببخشد.

از پوکی استخوان دور بمانید

یکی از بیماری‌های شایع در دنیا، پوکی استخوان است که با تحلیل رفتن استقامت استخوان‌های بدن شما، باعث بروز شکستگی‌ها و ترک‌های بسیاری در استخوان‌ها می‌شود. این بیماری را می‌توانید با بالا نگه داشتن میزان کلسیم، تا حد زیادی به تعویق بیندازید؛ که این‌ کار را بلوط برای شما به بهترین نحو انجام خواهد داد.
بلوط حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که نقش اساسی در متعادل نگه داشتن میزان کلسیم بدن شما بازی می‌کند. با خوردن بلوط و استفاده از ویتامین K نهفته در آن، می‌توانید از بیماری‌های مربوط به استخوان، از جمله پوکی استخوان، دوری کنید.

سلامت قلبتان را با بلوط تضمین کنید

میوه‌ی درخت بلوط، حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های غیراشباع است که در حفظ سلامت قلب و عروق شما نقش اساسی بازی می‌کنند. در ادامه، نقش بلوط در سلامت قلب را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

بلوط حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان 

میوه‌ی بلوط حاوی مقادیر زیادی از آنتوسیانین است که یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به شمار می‌رود. آنتی‌اکسیدان‌های مثل آنتوسیانین، در بدن شما مثل محافظین رفتار می‌کنند و از تحلیل رفتن سلول‌های بدن شما توسط استرس اکسیداتیو، تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند؛ یکی از دلایل بهبود سلامت قلب شما هنگام مصرف بلوط، این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، که مانع از بروز بیماری‌های قلبی عروقی در بدن شما می‌شوند.

سلامت عروق خونی با بلوط

فیبر داخل بلوط نه تنها در مواردی که تا الان به آن‌ها اشاره کردیم، برای بدن مفید واقع شده بلکه در سلامت عروق خونی نیز موثر است و به روند جریان خون در رگ‌ها، کمک بسیاری می‌کند؛ این جریان روان داخل عروق خونی، سبب می‌شود که تا حد امکان از گرفتگی‌ و سکته، جلوگیری شده و فشاری به قلب وارد نشود.

کنترل کلسترول را به بلوط بسپارید

یکی از نام‌آشناترین دشمنان قلب شما، کلسترول است. فیبر داخل بلوط می‌تواند حتی در کاهش کلسترول خون شما نیز کمک‌رسان باشد. با مصرف بلوط و کاهش کلسترول خون خود، سلامت را به قلب و عروق‌تان هدیه دهید.

پتاسیم، ضروری برای قلب

یکی از مواد معدنی ضروری برای قلب،پتاسیم است که به تعادل ریتم ضربان قلب و فشار خون، کمک بسیاری می‌کند. میوه‌ی بلوط نیز از طرفی یکی از منابع غنی از پتاسیم است که می‌توانید با مصرف عادلانه‌ی آن، از قلب خودتان محافظت کنید.

خواص ضد التهابی بلوط را دست کم نگیرید

همان‌طور که تا الان چندین بار اشاره کردیم، بلوط حاوی خواص ضدالتهابی بسیار زیادی است. فلاونول و پلی‌فنول موجود در بلوط (دو نوع از آنتی‌اکسیدان‌های مهم)، خواص ضدالتهابی قوی‌ای را به بلوط بخشیده‌اند که می‌تواند در سلامت قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، بسیار موثر واقع شود.

از دیابت دور بمانید

شاید مهم‌ترین خاصیت بلوط، کمک به بدن در جلوگیری از بروز دیابت است. فیبر زیاد بلوط باعث می‌شود که احساس سیری خیلی زود سراغ شما بیاید و میزان کر‌بوهیدارتی که وارد بدن خود می‌کنید را کاهش دهد. همچنین پایین بودن میزان شاخص قند خون بلوط در کنار مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف، باعث شده که میوه‌‌ی بلوط را به عنوان یکی از مهم‌ترین دشمنان دیابت بدانیم.

سیستم ایمنی بدن را بیمه کنید

بلوط حاوی مقادیری از ویتامین C به همراه مواد فنلی است که در قسمت‌هایی از متن به آن‌ها اشاره کردیم؛ این مواد معدنی و وتامین‌ها در کنار یکدیگر، به سیستم ایمنی بدن شما کمک زیادی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن شما، تا حد زیادی کار را برای سیستم ایمنی بدن شما آسان‌تر می‌کنند.

سرطان را شکست دهید

تا الان از ترکیبات مهم بلوط و خواص آن‌ها حرف زدیم؛ یک سری از این ترکیبات در بدن شما خاصیت ضدسرطانی از خود نشان می‌دهند و به بدن شما تا حد زیادی کمک‌رسانی می‌کنند. بلوط‌ شامل فنول‌ها، فلانوئید‌ها و تانن‌ها است که برخی از این ترکیبات فنلی (مثل کوئرستین‌ها)، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با قرار دادن بلوط در رژیم غذایی‌تان از بروز سرطان‌های شایعی مثل پستان، کولون، پروستات و معده تا حد زیادی پیشگیری کنید.

دیگر خواص بلوط‌

برخی از خواص بلوط نیز دلیلی مشابه با مطالبی که تا الان به آن‌ها اشاره کردیم، دارند و در اینجا لیستی از این خواص متفرقه آماده کردیم.

  • پروتئین بالا
  • کاهش علائم آلزایمر
  • انرژی‌بخش
  • فعالیت متابولیک
  • درمان آسم
  • ضدعفونی‌کننده‌ی چشم
  • رفع خونریزی بینی
  • درمان سرفه
  • درمان بواسیر
  • درمان التهاب لثه
  • حشک‌کننده‌ی شیر مادر
  • توقف خونریزی
  • درمان دیس‌لیپیدمی
  • مقابله با ویروس و باکتری

در آخر‌ اینکه
در مصرف هر چیزی باید حد و حدود را رعایت کرد، حتی بلوطی که تا الان از خوبی‌های بسیار آن گفتیم. میزان مصرف عادلانه‌ی بلوط، شش الی هشت عدد در روز است، که بسته به بیماری زمینه‌ای و سن، این عدد تغییر می‌کند. بهتر است هنگامی که از طعم خوشمزه‌ی این آجیل استفاده می‌کنید، حتما از موارد خاص حساسیت و میزانی که از آن مصرف می‌کنید آگاهی کامل داشته باشید، تا از فوایدی بسیار آن بهترین بهره را ببرید.

مطالب مرتبط

قتل‌های‌‌ سریالی درختان بلوط زاگرس‌ که رها شده اند

جای شیر ایرانی و گوزن زرد در دشت ارژن خالی است/ در فضای سبز شهره بلوط بکارید

تراژدی برگخوار بلوط دامن جنگلهای رستم و فارس هم گرفت

نظرات