چگونه از جوانه زدن سیر و پیاز جلوگیری کنیم؟

چگونه از جوانه زدن سیر و پیاز جلوگیری کنیم؟

گاهی شاید برایتان پیش آمد باشد که بیشتر از نیازتان سیر و پیاز خریده باشید و هنگام نگهداری از آنها با جوانه زدن آنها مواجه شدید.جوانه زدن می تواند طعم سیر و پیاز را تغییر دهد همچنین این کوضوع باعث تغییر رنگ آن نیز می شود.در این مطلب روش های جلوگیری از جوانه زدن سیر […]

گاهی شاید برایتان پیش آمد باشد که بیشتر از نیازتان سیر و پیاز خریده باشید و هنگام نگهداری از آنها با جوانه زدن آنها مواجه شدید.جوانه زدن می تواند طعم سیر و پیاز را تغییر دهد همچنین این کوضوع باعث تغییر رنگ آن نیز می شود.در این مطلب روش های جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را آورده ایم.

جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

آیا خوردن سیر و پیاز جوانه زده سالم است؟

اگر مطمئن باشید که خود جوانه ها را نخواهید خورد، پاسخ بله است، یعنی در واقع در صورتی اجازه مصرف دارید که قسمت جوانه زده را کامل و با دقت جدا کرده باشید. قسمت های سالم سیر و پیاز ممکن است بعد از جوانه زدن مثل همیشه نباشد اما سمی نیست و به بدن آسیب وارد نمی کند بلکه این قسمت جوانه است که سمی است.

بعضی عقیده دارند که خوردن سیر و پیاز جوانه زده خاصیت بیشتر و پروتئین بالاتری دارد و محبوب گیاه خوار ها و خام خوار ها است. بعضی دیگر هم طعم سیر و پیاز جوانه زده را بیشتر می پسندند اما بعضی طعم آن ها را تلخ می دانند. البته این تلخی زمانی مشخص است که آن ها را خام بخورید.

روش های جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز:

مقدار دما

به طور معمول بهتر است مقدار دمای محیطط نگهداری پیازها بین ۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس باشد.یعنی کمی بیشتر از دمای یخچال و اندکی کمتر از دمای یک اتاق.

پیازها را در جای خشک نگه دارید:

رطوبت سبب خراب شدن و جوانه زدن سیر و پیاز می شود. پیازها را پس از خریداری سه هفته روی پارچه ای پهن کنید و در محیط گرم و خشک نگه دارید.

تهویه

پیازها را در یک کیسه مش یا در لایه ای نازک قرار دهید تا از جریان داشن هوا در میان آن ها مطمئن باشید.هیچ وقت پیازها را در کیسه ای پلاستیکی نگه داری نکنید.حتی نگهداری از آن ها در یک جوراب شلواری هم گزینه بهتری از پلاستیک خواهد بود

جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

سیر و پیاز را در جای تاریک قرار دهید

بهتر است محیط نگهداری سیر و پیاز همواره تاریک باشد و پیاز و سیر را در مقابل نورخورشید نگهداری نکنید. تغییرات در مقدار روشنایی می تواند موجب نوسانات دمایی نیز شود.

سیر و پیاز را جداگانه نگه دارید

بهتر است فضایی کاملا جدا برای نگهداری سیر و پیاز اختصاص دهید و سیر و پیاز را دور از سایر میوه ها و سبزیجات نگهداری کنید. میوه های رسیده گاز اتیلن تولید می کنند که احتمال جوانه زدن را بالا می برد.

با پیازی که جوانه زده باید چه کرد؟

اگر پیاز جوانه و کپک زده است، آن را دور بریزید اما اگر سالم است و تنها جوانه زده پیاز را دو نیم کنید و بقایای جوانه و ریشه را جدا کنید.

مطالب مرتبط

نظرات