یورش افراد نابخرد به سنگ نگاره بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی+(+نگاره)

یورش افراد نابخرد به سنگ نگاره بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی+(+نگاره)

در اواخر اسپندماه سال گذشته و پس از جشن ملی «چهارشنبه سوری» افراد فرومایه با برنامه ریزی پیشین و سازمان یافته به یادگارهای تاریخی و فرهنگی کشور یورش برده و در اقدامی هماهنگ با پرتاب نارنجک دستی یا همان ترقه دست ساز به آثار و بناهای تاریخی آسیب رساندند. به گزارش اول فارس، سیاوش آریا […]

در اواخر اسپندماه سال گذشته و پس از جشن ملی «چهارشنبه سوری» افراد فرومایه با برنامه ریزی پیشین و سازمان یافته به یادگارهای تاریخی و فرهنگی کشور یورش برده و در اقدامی هماهنگ با پرتاب نارنجک دستی یا همان ترقه دست ساز به آثار و بناهای تاریخی آسیب رساندند.

به گزارش اول فارس، سیاوش آریا فعال میراث تاریخی و گرشکری در یاداشتی در مهرگان نوشت :یورش افراد نابخرد و فرومایه و پرتاب نارنجک دستی یا همان ترقه دست ساز به صورت نگارکند بهرام دوم ساسانی در منطقه نامدار به «سراب بهرام» سبب شد تا لکه تیره و سرخ رنگی بر روی این یادمان ملی ۱۷۰۰ ساله بنشیند و یادگار ساسانیان را خدشه دار کند.

سنگ نگاره بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی

در اواخر اسپندماه سال گذشته و پس از جشن ملی «چهارشنبه سوری» افراد فرومایه با برنامه ریزی پیشین و سازمان یافته به یادگارهای تاریخی و فرهنگی کشور یورش برده و در اقدامی هماهنگ با پرتاب نارنجک دستی یا همان ترقه دست ساز به آثار و بناهای تاریخی آسیب رساندند.

این حرکت نابخردانه و سراسر مشکوک از سنگ نبشته هخامنشی در گنج نامه شهر همدان آغاز و پس از چندین ساعت به پل تاریخی شهر اسپهان (اصفهان) رسید و در دنباله آن و روز بعد، دامان خانه تاریخی و قاجاری زینت الملک و موزه باغ نارنجستان و مدرسه صفوی «خان» شیراز را نیز گرفت. نگارنده همان زمان و در اواخر اسپندماه در گزارشی میدانی آسیب رسانی مشکوک و سازمان یافته را آگاهی رسانی کرد و به گوش مسولان مجموعه تاریخی زینت الملک و میراث فرهنگی استان رساند.

در همان زمان به آگاهی نگارنده رسیده بود که همین اقدام در سنگ نگاره ساسانی نامدار به «سراب بهرام» نیز تکرار شده است. از همین روی، دیروز ۱۱ فروردین ماه نگارنده به بازدید از نگارکندنامدار به «سراب بهرام» شهرستان نورآباد رفته و بیننده خدشه دار شدن و پرتاب نارنجک دستی به سوی یادگار ساسانیان بوده است که مایه افسوس و شرم بسیار است.

با این همه، نگارنده بر پایه خویشکاری و مسولیت شهروندی و اجتماعی خویش، موضوع را به آگاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان، مسولان یگان حفاظت استان و روابط عمومی میراث فرهنگی رسانده و خواستار پاکسازی هرچه زودتر آن شده است تا مورد سو استفاده دشمنان درونی و بیرونی کشور و بدخواهان تاریخ و فرهنگ ایرانی قرار نگیرد.

همچنین نگارنده باورمند است که این حرکت سازمان یافته و از پیش برنامه ریزی شده بوده و ربطی به «وندالیسم» ندارد و آرمان این گروه از افراد فرومایه ستیز با جشن ملی «چهارشنبه سوری» و جشن جهانی نوروز و آسیب رسانی به یادمان های تاریخی و فرهنگی و ملی کشور بوده است تا چهره فرهنگی ایران را خدشه دار کنند.

اما گروه نابخرد و فرومایه نمی دانند که سده ها و هزاره ها از ترک و مغول و تاتار و تازی و عثمانی آمدند و .. و .. کردند، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند و همچنان فرهنگ ایرانی و جشن ها و آیین های آن بالنده تر به زیست خود ادامه می دهد.

عضو کانال ما در تلگرام شوید

سنگ نگاره بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی

دریکی از کانال های ما عضو شوید

کانال تلگرام|کانال واتساپ| کانال ایتا|کانال سروش|کانال روبیکا|کانال بله

بیشتر بخوانید:
چند واقعیت جالب در مورد «بهرام دوم» پنجمین شاهنشاه ساسانی ایران

مطالب مرتبط
برچسب‌ها:

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نظرات

  • هاجر

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    اینها کی هستند؟ چه عقده و حقارتی از تمدن و تاریخ کشورمان دارند؟


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - فروردین - ۱۴۰۳

    تنها مخالفان آثار باستانی و هویت ایران .. خودمون هست و گرنه اونی که چهارشنبه سوری رو انجام میده میدونه چهارشنبه سوری از هم اینا بهش ارث رسیده ،مسولان خودمون راهی پیدا کردن که چطوری از دست این چند تا هویت که مونده خلاص بشن و منابع رو که می دزدن وهویت هم که نابود میکنن بعد میگن شما که چیزی نداشتین


  • منصوری

    تاریخ : ۱۸ - فروردین - ۱۴۰۳

    قدرزرزرگربداندقدرگوهرگوهری.حیف اینهمه میراث زیبای فرهنگی که خداونددردل ایران خصوصا فارس زیبانهاده.کاش ازبچگی بهمه میآموختن که برای همه چیزارزش قائل باشیم.حیوانات میراث فرهنگی زمین آسمان پاک ووووووووبیاییدسطح شعور فهم وکلاسمون رابرای همه چیز همه کس بالاببریم.وبه کودکانمان هم بیاموزیم.تادرآینده مثل کسانی که دربالاتیترخورده عقده ای وبیمارروح وروانی نشوندکه باید حتماباید به اخوره بستشون که رم نکنن.


  • سخن سنج

    تاریخ : ۱۸ - فروردین - ۱۴۰۳

    واقعا حق مطلب را اد کردید. تاریخ ایران ماندگار….ایران باستان


  • ناشناس

    تاریخ : ۱۸ - فروردین - ۱۴۰۳

    عقل که نباشه جون درعذابه.متاسفانه ی عده جاهل وافراط گرا که فرزندان طالبان هستندرسوخ به مملکت زیباوعزیزمون ایران خصوصافارس مهدزیبایی وتمدن باستانی کرده اند.دراین میان وظیفه میراث فرهنگی است که حفاظت کند همین چندمیراث زیبای اجدادیمون. قدراین میراثهای زیبای کهن رافقط دیگران میدانندکه بخوبی وبامهارت هرچه تمامترازآنهادرموزه نگهداری میکنندومردم هم باشوق وذوق بدیدند این آثارگرانبهامیروندومنبع درآمدخیلی خوبی هم برای خودشان میباشد.حیف وصدحیف