۴ موردی که به هیچ وجه نباید با خمیر دندان تمیز کنید!

۴ موردی که به هیچ وجه نباید با خمیر دندان تمیز کنید!

خمیردندان یک محصول معمولی و رایج در خانه است که کاربردهای زیادی برای تمیز کردن سطوح و وسایل دارد.

در واقع شما می‌توانید از خمیردندان برای تمیز کردن، از پولیش کردن وسایل تا از بین بردن بوی بد غذا، استفاده نمایید. با این حال بهتر است بدانید خمیر دندان همیشه عالی عمل نمی‌کند و در صورتی که برای تمیز کردن این موارد از آن استفاده کنید ممکن است نتایج خوبی به بار نیاید.در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید از خمیر دندان برای تمیز کردن کدام سطوح نباید استفاده کرد.

با این مدل خمیردندان هیچ چیز را تمیز نکنید

  • وقتی که نکات خانه داری و تمیز کردن با خمیر دندان را می‌خوانید و می‌خواهید اجرا کنید، بهتر است بدانید که خمیر دندان مورد نظر سفید رنگ است.
  • برای تمیز کاری با خمیردندان از خمیر دندان‌های ژله ای، خمیر دندان زغالی، خمیر دندان‌های رنگی کودکان، یا خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده نکنید.

رنگ‌های و مواد سفید کننده در این نوع خمیر دندان‌ها می‌توانند آسیب زیادی را به وجود بیاورند و نتایج به هیچ وجه خوب نیست. یکی از مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که از خمیر دندان سفیدکننده به هیچ وجه برای تمیز کاری و پولیش استفاد ه نکنید، زیرا مواد تشکیل دهنده این نوع خمیر دندان می‌توانند برروی هر سطحی که رنگ دارند، اثر سفید کنندگی داشته باشند.

۴ چیزی که هرگز نباید با خمیر دندان تمیز کنید

۱-تمیز کردن زیورآلات نقره با خمیردندان

فلز نقره مشابه با طلا دارای درجه سختی ۲.۵ تا ۳ است؛ به همین دلیل برای جلوگیری از خراشیدگی فلز و کدر شدن آن به هیچ وجه نباید با خمیر دندان  آن را پولیش و جلا دهید.

موادی که برای طعم دادن به خمیردندان به کار گرفته می‌شوند ممکن است برای برخی فلزها خاصیت خوردندگی داشته باشند، بنابراین تمیز کردن نقره با خمیر دندان هم باعث خراش و کدر شدن آن خواهد شد و هم به دلیل خوردندگی نقره به هیچ وجه پیشنهاد داده نمی‌شود.

۲-جلا دادن سنگ‌های قیمتی با خمیردندان

سنگ‌های قیمتی مانند عقیق، مروارید و سایر سنگ‌های قیمتی درخشان را به هیچ وجه نباید با خمیر دندان تمیز و پولیش کرد. در بیشتر موارد خمیر دندان دارای سختی ۳ تا ۴ هستند. با این حال  عقیق‌ها و مرواریدها به ترتیب دارای سختی ۶ و ۳ می‌باشند. بنابراین مروارید با این درجه سختی به راحتی توسط خمیردندان آسیب می‌بیند.

با اینکه عقیق دارای درجه سختی بالاتری نسبت به خمیر دندان است، به دلیل درخشان بودن سنگ، آن را با استفاده از خمیردندان تمیز نکنید؛ زیرا در نهایت سنگ درخشان شما کدر شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

۳- تمیز کردن و جلا دادن زیورآلات طلا

فلز طلا دارای درجه ۲.۵ تا ۳ است؛ بنابراین به هیچ وجه نباید آن را با خمیر دندان یا هر نوع  ماده پاک کننده یا ساینده تمیز کنید. زیرا در نهایت خراش‌هایی روی سطح طلا ایجاد شده و باعث کدر شدن آن خواهد شد.

۴- جلا دادن الماس و سنگ‌های قیمتی سخت

الماس و سایر سنگ‌های قیمتی مانند یاقوت و یاقوت کبود با اینکه سختی بالاتری نسبت به خمیردندان دارند، باز هم نباید با استفاده از خمیر دندان جلا داده شوند.

زیرا خمیر دندان و خاصیت ساییدگی آن باعث ایجاد خط و خش روی این سنگ‌ها شده و ظاهر سنگ را کدر می کند. از طرفی چون بیشتر این سنگ‌های قیمتی در فلزاتی مانند طلا یا نقره به کار گرفته می‌شوند، بهتر است جواهرات خود را با خمیردندان تمیز نکنید؛ تا مانع از خورندگی، خراشیدگی فلز و جواهرات شود.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

مطالب مرتبط

روش صحیح گردگیری و تمیز کردن سقف کناف

شیوه صحیح و اصولی تمیز کردن هر نوع مانیتور

تمیز کردن پرندگان خانگی و قفس آنها به بهترین روش

نظرات