چاپ کد خبر: 40869
30 آذر 1399

۵ غذای بدون گوشت مشهور و محبوب ایرانی

به گزارش آموزش آشپزی اول فارس ؛ امروزه برخی  افراد به گیاهخواری روی آورده اند و اگر شما نیز از این دسته از افراد می‌باشید بهتر است با پخت انواع غذا‌های بدون گوشت آشنا شوید تا بتوانید غذا‌هایی متنوع را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از طعم آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

۱. طرز تهیه قیمه بادمجان بدون گوشت
برای تهیه این نوع غذا ابتدا بادمجان‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را به صورت کوچک خرد نمایید. فر را روی دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
بادمجان‌های خرد شده را روی سینی فر که از قبل کف آن را به کمک کاغذ روغنی پوشانده اید قرار بچینید سپس روی بادمجان‌ها مقداری روغن زیتون و زیره و نمک بپاشید و سینی را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر که از قبل کرده اید قرار دهید و اجازه دهید تا بادمجان‌ها کبابی شوند و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه یک بار آن‌ها را بچرخانید تا همه قسمت‌های بادمجان کبابی شود.
درون تابه‌ای مناسب مقداری روغن زیتون بریزید و پیاز‌های نگینی خرد شده را مقداری تفت دهید سپس درب تابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا پیاز‌ها پخته و نرم شوند.

زردچوبه و فلفل و سیر و زنجبیل را به پیاز‌ها بیفزایید و آن‌ها را هم بزنید سپس مقداری آب سرد به مخلوط مواد اضافه کنید. دال عدس و فلفل سیاه و گوجه فرنگی خرد شده را به تابه بیفزایید و درب تابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا مواد به دمای جوش برسند و خورشت نیز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد.
بعد از اینکه خورش به خوبی پخته شد مقداری گشنیز تازه و خرد شده را به همراه بادمجان کبابی به آن بیفزایید و این خورش خوشمزه را به کمک تکه‌های کبابی شده بادمجان تزیین نمایید.۲. طرز تهیه یتیمچه
ابتدا بادمجان‌ها را به خوبی بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید سپس بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد نمایید و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود و بعد از گذشت ۴۰ دقیقه بادمجان‌ها را بشویید.
پیاز و گوجه فرنگی را به خوبی بشویید و آن‌ها را به صورت نگینی خرد نمایید سپس پوست سیر را بگیرید و آن را خرد کنید و مقداری کره یا روغن درون تابه بریزید و پیاز‌ها را تفت دهید تا طلایی شوند سپس آن‌ها را از درون تابه خارج نمایید و سیر خرد شده را نیز تفت دهید و از درون تابه بیرون آورید.


بادمجان‌ها را درون تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید و بعد از خارج کردن بادمجان‌ها از تابه گوجه فرنگی‌ها را تفت دهید و اجازه دهید تا آب گوجه گرفته شود.
همه مواد را به همراه آب و نمک و فلفل و زردچوبه درون قابلمه‌ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا مواد به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند سپس آن‌ها را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و به همراه نان و ترشی و سبزی و … این غذای خوشمزه را میل کنید.۳. طرز تهیه پیتزای سبزیجات بدون گوشت
برای تهیه این نوع پیتزا ابتدا خمیر پیتزا را آماده نمایید. برای طرز تهیه خمیر پیتزا کلیک کنید همچنین می‌توانید از خمیر پیتزا آماده برای پخت پیتزای سبزیجات استفاده کنید.
روی سطحی صاف را آرد پاشی نمایید و خمیر پیتزا را روی آن پهن نمایید و به کمک وردنه یا دست خمیر را گرد نمایید و کف و اطراف قالب را چرب کنید سپس کاغذ روغنی را در کف قالب پهن نمایید و خمیر را روی قالب قرار دهید.


برای تهیه سس مخصوص پیتزا، رب گوجه فرنگی و سس کچاپ را درون تابه بریزید سپس آن‌ها را به کمک کره تفت دهید و آویشن و فلفل و … را به سس بیفزایید سپس روی سطح خمیر را به سس مخصوص آغشته نمایید و روی سس، پنیر پیتزا بریزید.
سبزیجاتی را که آماده کرده اید روی سطح خمیر بچینید سپس گوجه گیلاسی و زیتون‌ها را از وسط نصف کنید و روی مواد پیتزا بریزید و برگ ریحان را هم خرد نمایید و روی سبزیجات قرار دهید همچنین بروکلی‌ها را نیز به صورت ریز خرد کنید و روی سطح پیتزا قرار بدهید.

پنیر پیتزا را روی سبزیجات بریزید سپس قالب را درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید و در صورت تمایل می‌توانید در اواخر پخت مقداری کره ذوب شده روی مواد بریزید سپس پیتزا را درون فر بیرون آورید و آن را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید و برش بزنید.۴. طرز تهیه هویج پلو بدون گوشت
برای تهیه هویج پلو ابتدا برنج را از چند ساعت قبل به همراه مقداری آب و نمک خیس نماید. درون قابلمه‌ای مناسب مقداری آب بریزید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و نمک را درون قابلمه بریزید. آب برنج را خالی کنید و برنج را به آب در حال جوش بیفزایید و بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برنج را درون آبکش بریزید.
پیاز‌ها را خرد نمایید و آن‌ها را تفت دهید. هویج را هم به صورت درشت رنده کنید و پیاز‌ها بیفزایید و تفت دهید و مخلوط مواد را به صورت مدام هم بزنید.
پیاز‌ها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. هویج‌ها را رنده درشت کنید و به پیاز اضافه نمایید، مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرند.


در این مرحله از طرز تهیه غذا‌های بدون گوشت بعد از اینکه رنگ هویج‌ها عوض شد مقداری زردچوبه و فلفل و نمک به آن‌ها بیفزایید و مقداری آب جوش نیز به مخلوط مواد اضافه کنید سپس درب تابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا مخلوط سبزیجات به مدت ۲۰ دقیقه پخته شوند.
بعد از گذشت ۲۰ دقیقه حرارت گاز را خاموش نمایید و درب ظرف را بردارید تا مخلوط هویج خنک شود. ته قابلمه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را در کف قابلمه قرار دهید و یک لایه از برنج را درون قابلمه بریزید سپس یک لایه از مخلوط مواد را به همراه پودر دارچین روی لایه برنج بریزید و این روش را تکرار کنید تا مخلوط مواد و برنج تمام شوند.
زعفران دمکرده را به همراه مقداری روغن و آب روی برنج بریزید و حرارت گاز را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس زیر قابلمه را کم نمایید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. برنج پخته شده را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و آن را تزیین کنید.۵. دستور تهیه قورمه سبزی بدون گوشت
ابتدا لوبیا را از شب قبل خیس کنید و آب آن را چند مرتبه عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود سپس لوبیا را به همراه دو لیوان آب بپزید. سبزی قورمه سبزی و پیاز و قارچ را خرد نمایید و به مخلوط سبزیجات را به همراه چند لیوان آب درون ظرفی مناسب بریزید سپس ظرف را روی حرارت گاز قرار دهید تا مواد به دمای جوش برسند.


لوبیا و نمک و فلفل و ادویه‌ها را به مخلوط سبزی بیفزایید و اجازه دهید تا مواد خورش به خوبی پخته شوند. در اواخر پخت زعفران و لیمو عمانی را به خورشت بیفزایید سپس روغن زیتون را روی خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش پخته شود و به خوبی جا بیفتد.خورش را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و آن را به همراه برنج میل کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار