چاپ کد خبر: 112995
6 خرداد 1402

آخرین خبرها از وضعیت ساخت واحدهای مسکن ملی در استان فارس و شیراز

وی  تعداد قطعی متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان فارس را ۱۴۱ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ولی با توجه به ثبت نام از طرح جوانی جمعیت احتمالاً این رقم افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که استان فارس در ابتدا تعهد ساخت ۲۵۰ هزار واحد را پذیرفته بود اما عدم اقبال مردم آما را تا تقریبا تا نصف کاهش داد.او در پاسخ به اینکه تا کنون چه مبلغی از متقاضیان اخذ شده است، توضیح داد: بسته به پیشرفت فیزیکی پروژه از ۴۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان تا کنون از متقاضیان اخذ شده است.

خبرگزاری فارس| شیراز: افزایش سالانه نرخ رهن و اجاره‌بها و افزایش بی‌رویه نرخ‌های خرید و فروش مسکن به‌ویژه در کلانشهرها سال‌هاست خانه‌دار شدن را به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل کرده است‌.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: در شیراز نیز تمامی ثبت نام ها در شهر صدرا صورت پذیرفته اما با توجه به این که شهر جدید صدرا از لحاظ تأمین زمین دچار مشکل شده است، اداره کل راه و شهرسازی در جهت حمایت از این طرح اقدام به تأمین زمین در شهر شیراز کرده که حاصل آن اراضی کمیل‌آباد با تعریف بیش از 6 هزار واحد آپارتمان در آن منطقه در نظر گرفته شده است. 

دولت سیزدهم اما شعار اصلی خودش را بر محور مسکن بنا کرد و آیت الله رئیسی ساخت یک میلیون مسکن در هر سال و چهار میلیون در طول عمر چهار ساله دولت را در دستور کار قرار داد. کار در برخی شهرها خوب پیش رفت و حتی واحدها هم تحویل مردم شده است اما در برخی شهرها و استان‌ها همچون فارس شرایط آنگونه که باید پیش نمی‌رود.

در استان فارس باتوجه به وسعت استان و تعدد شهرستان‌ها تامین زمین زمان‌بر شد اما به گفته مدیرکل راه و شهرسازی فارس، این استان در حوزه تامین زمین رتبه اول را در میان استان‌های پهناور کشور به خود اختصاص داده است، اما چون ساخت و سازها برای مردم ملموس نیست هنوز نمی‌توان به پایان کار امید کامل داشت.

روند اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در فارس که پس از کم و زیاد کردن‌ها نهایتا به ۲۵۰ هزار واحد ختم شد به کندی پیش رفت تا جایی که اکنون که دو سال از عمر دولت می‌گذرد نه تنها هیچ واحدی تحویل متقاضیان نشده بلکه در برخی نقاط هنوز کار آغاز هم نشده است.

استاندار فارس چندین بار در جلسات شورای مسکن اعلام کرد که از روند پیشرفت کند ساخت مسکن در فارس رضایت ندارد و بر همین اساس جلسات ماهانه را هفتگی کرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی نیز که خود اهل استان فارس بود و چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری درگذشت نیز روند پیشرفت این پروژه مهم در فارس را نامطلوب خواند.

بعد از ایام تعطیلات نوروز و در سال ۱۴۰۲ اما استاندار فارس از پروژه نهضت ملی مسکن ابراز رضایت و از آن دفاع کرد و در جلسه شورای مسکن کشور که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور ریاست جمهوری برگزار شد، شرایط را مطلوب عنوان کرد و از رتبه نخست فارس خبر داد که البته این رتبه در حوزه تامین زمین بوده که تا کنون چندین بار خبر آن منتشر شده است.

در این راستا و چندین و چند ابهامی که برای متقاضیان وجود داشت با مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفتگو کردیم.

اجرای فونداسیون برای ۲۱ هزار واحد مسکن در فارس

محمودرضا طالبان درباره آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن در استان فارس و شهر شیراز گفت: در حال حاضر ۱۴۱ هزار نفر متقاضی دارای شرایط (تایید نهایی) شده داریم و ۴۲۰۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که ۲۷۰۰ هکتار آن تمامی مجوزهای لازم را اخذ کرده که عملیات عمرانی بر روی آنها آغاز شده و برای بیش از ۲۱ هزار واحد فونداسیون اجرا شده است.

وی  تعداد قطعی متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان فارس را ۱۴۱ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ولی با توجه به ثبت نام از طرح جوانی جمعیت احتمالاً این رقم افزایش خواهد یافت.

این درحالی است که استان فارس در ابتدا تعهد ساخت ۲۵۰ هزار واحد را پذیرفته بود اما عدم اقبال مردم آما را تا تقریبا تا نصف کاهش داد.

او در پاسخ به اینکه تا کنون چه مبلغی از متقاضیان اخذ شده است، توضیح داد: بسته به پیشرفت فیزیکی پروژه از ۴۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان تا کنون از متقاضیان اخذ شده است.

احتمال تحویل واحدهای روستایی تا پایان امسال

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به اینکه اولین واحدی که به مردم تحویل می‌شود چه تاریخی خواهد بود؟ گفت: احتمالاً تعدادی از واحدهای ۱ و ۲ طبقه حیاط دار را بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ تحویل متقاضیان دهیم.

تصویب وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن و نحوه و مبلغ بازپرداخت آن هم که این روزها چالش جدی پیش روی متقاضیان مسکن است، از دیگر سوالاتی بود که طالبان در پاسخ به آن اظهار داشت: بهره این وام در حال حاضر ۲۳ درصد می باشد اما وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از محل صندوق مسکن نسبت به تأمین یارانه وام اقدام کرده و درصد سود را کاهش دهد.

وی در پاسخ به وضعیت تامین زمین و مکان‌یابی در شیراز و صدرا هم گفت: ثبت نام و تأمین زمین نهضت ملی مسکن در تمامی کلانشهرهای کشور در شهرهای جدید تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: در شیراز نیز تمامی ثبت نام ها در شهر صدرا صورت پذیرفته اما با توجه به این که شهر جدید صدرا از لحاظ تأمین زمین دچار مشکل شده است، اداره کل راه و شهرسازی در جهت حمایت از این طرح اقدام به تأمین زمین در شهر شیراز کرده که حاصل آن اراضی کمیل‌آباد با تعریف بیش از ۶ هزار واحد آپارتمان در آن منطقه در نظر گرفته شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی فارس افزود: در شیراز نیز تمامی ثبت نام ها در شهر صدرا صورت پذیرفته اما با توجه به این که شهر جدید صدرا از لحاظ تأمین زمین دچار مشکل شده است، اداره کل راه و شهرسازی در جهت حمایت از این طرح اقدام به تأمین زمین در شهر شیراز کرده که حاصل آن اراضی کمیل‌آباد با تعریف بیش از 6 هزار واحد آپارتمان در آن منطقه در نظر گرفته شده است. 

او افزود: تمامی متقاضیان شهر جدید صدرا که تمایل به اسکان در شهر شیراز را داشتند توانستند با درخواست انتقال، به پروژه کمیل آباد متصل شوند.

طالبان گفت: هم اکنون نیز اراضی دیگری در حریم شهر شیراز مراحل پایانی اخذ مجوزهای لازم را سپری می کند و به زودی بیش از ۶ هزار واحد مسکونی دیگر برای نهضت ملی مسکن در این مکان ها تعریف خواهد شد.

بر اساس این گزارش ، نکته مهمی که به چشم می‌آید این است که مکان‌یابی‌های حاشیه شهر شیراز نقطه مناسبی برای اجرای این پروژه نیستند و از طرفی این پروژه در شهر شیراز به کندی پیش می‌رود و به نتیجه رسیدن آن باید برای مردم ملموس باشد.

شما هم نظر بدهید

تصویری زیر خاکی از شهر شیراز هنگام جدایی افغانستان از ایران

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

استان فارس سه شنبه , ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

سلام، بیش از ۲۰۰ میلیون تا کنون پرداخت کردیم، چرا صحبت نادرست می‌زنید؟؟؟
یه بار ۴۰ میلیون
یه بار ۷۰ میلیون
یه بار ۱۰۰ میلیون…
قسط بعدی خدا داند، از الان فکر فروش کلیه هستیم…..

Reza دوشنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

الان بیشتر از ۱سال هست تایید نهایی شدیم ولی هنوز تخصیص پیدا نکرده
این همه زمین خدا
گفتن منابع طبیعی به مسکن شهرسازی زمین نمیده
آخه تا کی باید صبر کنیم با این اجاره های نجومی
بعد هم میگن تو شرایط بچه بیاریدآخه مگه میشه

متقاضی مسکن ملی فسا دوشنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۵:۴۷

آه از ماومن که با ۲ تا بچه وشوهر کارگرباید صورتمو سرخ نگه دارم واقعا دیگه خسته شدم کم آوردم خدایا چرا بهمون نگاه نمیکنی به کی پناه ببرم کجا برم؟ مسکن ملی یه نقطه ی امید هست توی دلم که همونم دارن خاموش میکنن اداره راه وشهرسازی فسا حتی میگه زمین نداریم برای ساخت در صورتی که این همه زمین هست میگن مجوز ساخت بهمون نمیدن فقط میخوان کلاه سر مردم بزارن خدایا خودت گفتی مکرو ومکرالله خدایا بچه هام دارن بزرگ میشن وقدرت من کمه خودت بهمون کمک کن پناهم به توئه یا رب

محمدحسینی سارانی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶

باسلام تو را خدا بروین شبانه دو کلاس درس بخونید بعد بیان حرف بزنید با حقوق ۶ملیون اجاره ۸ملیون مدرسه نداشته چه جوری شما میگین بچه دار بشین چه جوری میگین ۶ماهی ۴۰ملیون بدین به دولت خداوکیلی شما فکر کردینبچهایه مردم بیچاره باید کجا درس میخوندن

محمد حسینی سارانی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹

باسلام این چه کلکی هست سر ما بیچاره ها درمیارین کدوم مسکن ملی دولت از این بر نیگه بچه داربشین از این بر ساحب خانه میگه تعدادتون زیاده خونه بهتون اجاره نمیدم من ۳تا فرزند پسر خدا بهم داده هرجا میرم برا خونه اجاره کنم ساحب خونه میگه من خونه به ۵نفر نمیدم باید چیکار کنم با شمایی هستم که بدون داشتن دوکلاس سواد دارین به مردوم میگین بچه دار بشین خوب مدرسه ها که ماشالله حالا مدرسه نیست دیگه باید کجا درس بخونند

ستار یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴

سلام پارسال برج ۸چهل میلیون دادیم ولی دیگه پیامکی نیومده باید چکار کنیم

ناشناس یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸

کسی که مستاجر هست وزن سرپرست خانوار چجوری میتونه ۱۰۰میلیون پس اندازکنه بااین اوضاع اقتصادی واجاره خونه های نجومی این چه حمایتی ازقشر ضعیف هست

ناشناس یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

من. سرپرست خانواده دوتا فرزنددارم مستاجرم تشکیل پرونده دادم ولی پیامک واریزپول برام نیومده چراکسی فکرمسکن زنان سرپرست خانواده نیست فقط طبل به دست برای فرزنداوری خوب وام وماشین وخونه هست ولی ما با بدبختی دوتا فرزندبزرگ کردیم هیچ حمایتی نمیشیم با حقوق ۶تومن ۳تومن اجاره وپایین شهرخوته ۳۰متری

پارسا یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

با این شرایط باز هرکی پولدار هست نیاد ده تا خانه میخره و ده تا زمبن میگیره و بهترین های املاک را ب ای خودشونی ها بر میدارن و باز همان آش و همان کاسه مگه قرار نشد زمین رایگان بدین اول زمین را بدین بعد هزینه ها را قسطی از مردم لگیرید ۱۰۰میلیون مگه میشه کی ۱۰۰میلیون پس انداز داره تو این مدت تورم مردم پلاستیک کهنه هاشونم فروختن چه برسه به پس انداز و طلا و غیره فقط کار اصلاح طب ها هست بازم میخوان خراب کاری کنن یکی دیگرو خراب کنن دودش تو چشم مرد میره شما ها با هم مشکل دارین نباید که از احرم فشار به مردم استفاده کنید

بهار یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

سلام وقتتون به خیر
لطفا ی فکری برای شیراز بکنید چرا با اینکه شیراز مشکل زمین نداشت پروژه پیش نرفته
از سال ۹۹ چهل میلیون دادیم هیچ اتفاقی نیافتاده .حالا هم پیام آمده صد میلیون بدین
حداقل پروژه رو پیش ببرین تا با این قرض و قولها حداقل ی امیدی داشته باشیم

علی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱

سهل آباد چرا هیچ پیشرفتی نداره ؟

محمدعلی پورحسینی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

شما را به مقدسات قسم اگرمیشه فکر بازنشسته ها هم باشید۵۰ یا۱۰۰ مترهم بهما بدهید سرپناهی درست کنیم۲۲ ساله بی خانه هستم ۹۰۰۰۰۰۰تومان اجاره میدم دوبارقلب باز عمل کردم نمیتوانم کار کنم بامسافرکشی روزگار بدی دارم معلم بازنشسته

ناشناس یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

چرا برای ما که چند سال است واجد شرایط ثبت نام مسکن ملی صدرا هستیم هیچ پیامکی نمی آید ما توان اجاره های نجومی را نداریم بازار اجاره بدون نظارت رها شده صدرا هم که واجد شرایط مسکن ملی شناخته شدیم می گن زمین نداریم سه سال می گذرد و تازه می گن زمین نداریم اجاره های سه چهار ملیونی را صاحبخانه ها می گن ماهی ۱۲ ملیون ، اگر زمین نیست مجوز بدهید کانکس در خیابان بگذاریم زندگی کنیم چرا درد مستاجرین را نمی فهمید

حسینی یکشنبه , ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۱

لطفااخبارراکامل ودرست برسانید،ماسال۹۹ثبت نام کردیم،زمین همه چیزمشخص بوده،دقیقاحالابعدازسه سال پیامک امده ۱۰۰واریزکنیداونهم درعرض۱۰ روز.اولاچرااینهمه تاخیر،ثانیااین مسکن براقشرضعیف هست،ماحقوقمون۵ میلیونه بامستاجری وهزاربدبختی یعنی دوسال تموم بایدیک ریال ازحقوقمونوخرج نمیکردیم تابتونیم این ۱۰۰تومنوبدیم.نمیدونم بایدخندیدیاگریه کرد.اونوقت اقایان ازچی رضایت دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!

شاکر شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸

با سلام
فقط وام قرض‌الحسنه می‌تونه گره مردم را باز کند.

علی شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹

بعد از چهار سال تازه یادتون افتاده

ناشناس شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

سلام ماهور ۲ کی تحویل میدین

آخرین اخبار