چاپ کد خبر: 145012
11 خرداد 1403

آسیب های جبران ناپذیر سشوار کشیدن به مو +۵ روش موثر جلوگیری

سشوار یکی از وسایلی است که از حرارت برای حالت دادن به موها استفاده می‌کند. حرارت بالا برای مو مناسب نیست و می‌تواند ساقه‌های مو را خشک و شکننده کند. اما استفاده از این وسیله برای خشک کردن و حالت دادن مو، مزایایی هم دارد که باعث می‌شود نتوانیم آن را کنار بگذاریم. با بررسی مزایا و معایب آن می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا استفاده از آن برای شما و جنس موهای شما مناسب است یا نه.

معایب سشوار کشیدن مو

مزایای استفاده از سشوار

در کنار آسیب سشوار به مو این وسیله می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد.

زیبایی ظاهری

مهم‌ترین کاری که سشوار برای شما انجام می‌دهد این است که باعث می‌شود ظاهری شیک و مرتب داشته باشید. با داشتن موهای مرتب، چهره‌ی شما شاداب‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. سشوار موهایی نرم، براق و حجیم را به شما هدیه می‌دهد و آن را پرپشت‌تر نشان می‌دهد. اگر دوست دارید موهایی پرپشت داشته باشید با شیوه‌ی صحیح سشوار کشیدن می‌توانید هم‌زمان که وز مو را کاهش می‌دهید، به آن حجم بدهید.

حتی اگر موهای کم‌حجم‌تر و صاف‌تر را دوست دارید، باز هم با سشوار می‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب برسید. فقط باید تکنیک‌های مختلف سشوار کشیدن را بلد باشید.

حالت‌دهی آسان‌تر

وقتی موهایتان را سشوار می‌کشید، کنترل کردن آن و حالت دادن به آن راحت‌تر می‌شود؛ مخصوصا اگر موهای وز و حجیم داشته باشید. خشک کردن مو با سشوار هم باعث می‌شود که موج و گره‌خوردگی‌های نامرتب آن باز شود و بعدا راحت‌تر بتوانید آن را شانه کنید. وقتی موهای خود را راحت‌تر شانه کنید، احتمال ریزش آن هم کمتر می‌شود. با سشوار کردن موها، موهایی صاف‌تر خواهید داشت که حالت دادن به آن و مرتب کردن آن آسان‌تر می‌شود. ظاهر موها زیباتر و مرتب‌تر به نظر می‌رسد.

کاهش زمان خشک شدن مو

در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم؛ در نتیجه هر چقدر سریع‌تر موهایمان خشک شوند، زودتر به برنامه‌های خود می‌رسیم. استفاده از سشوار موهای شما را در زمان بسیار کوتاه‌تری خشک می‌کند و لازم نیست ساعت‌ها منتظر بمانید تا موهایتان در هوای آزاد خشک شوند.

خشک کردن مو قبل از خواب

زیاد پیش می‌آید که مجبور می‌شویم قبل از خواب و شب‌ها به حمام برویم. خوابیدن با موی خیس اصلا خوشایند نیست و برای مو هم آسیب‌زا است. موها وقتی خیس می‌شوند، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. خوابیدن با موی خیس می‌تواند به موها آسیب برساند و آن‌ها را شکننده کند.

علاوه‌بر‌این، وقتی موهای خیس خود را برای چند ساعت روی بالش می‌گذارید، احتمال تجمع باکتری و حتی کپک در بین تارهای مو و روی پوست سر وجود دارد. بهترین کاری که می‌توانید برای حفاظت از موهای خود انجام دهید تا از انواع آسیب‌های مو در امان بماند این است که همیشه با موی خشک بخوابید.

معایب سشوار کشیدن مو

معایب استفاده از سشوار

در مورد آسیب سشوار به مو و معایب استفاده از آن احتمالا زیاد شنیده‌اید. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم که اگر برای شما اهمیت زیادی دارند می‌توانید از استفاده از این وسیله صرف‌نظر کنید.

ضعیف شدن فولیکول ها

افراد دقیقا نمی دانند که چه موقع سشوار کشیدن را متوقف کنند. در نتیجه آن، گرمای زیاد و بیش از حد به پوست سر وارد می شود که باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می شود. در واقع از بزرگ ترین مضرات استفاده مداوم از سشوار همین است. این عمل باعث شکننده شدن فولیکول های مو می گردد.

ریزش مو

به دنبال آسیب دیدن فولیکول ها، منافذ پوست سر  باز می شوند و این اتفاق، ریزش شدید مو را به دنبال دارد و در دراز مدت شاهد کم پشتی و کاهش حجم موی سر خود خواهید بود. البته اگر بطور کلی ریزش موی شدید دارید، می‌توانید برای درمان کم پشتی مو از مزوتراپی استفاده کنید.

خشکی مو

از آنجا که مردم نمی دانند بهترین دما برای سشوار کشیدن چیست، با دمای پیش فرض و تا جایی که در پوست سرشان احساس گرما کنند این کار را ادامه میدهند که باعث خشکی و زبر شدن مو می شود و حالت نرم خود را از دست می دهد. برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است از مضرات استفاده مداوم از سشوار با خبر باشیم تا بتوانیم همواره موهایی سالم و به دور از آسیب داشته باشیم. همچنین استفاده از ماسک‌ مو خوب برای نرمی و لطافت آن یک گزینه عالی است.

ضعیف شدن تار مو

یکی از واجبات مو برای تغذیه رطوبت می باشد. حمام کردن نیز یکی از راه های رساندن رطوبت به مو تلقی می شود. کاری که ما آن را همیشه انجام می دهیم، سشوار کشیدن بلا فاصله بعد از حمام است.

این کار تمام رطوبت مورد نیاز مو را از بین می برد و باعث ضیف شدن تار های مو می شود. ضعیف شدن تار های مو نیز شکستگی مو یا دو شاخه شدن مو را به دنبال خود دارد.بهتر است تا حد امکان از سشوار کشیدن خودداری کنید

تاثیر منفی بر شنوایی

در حین بررسی مضرات استفاده مداوم از سشوار به موضوع مهمی بر می خوریم و آن صدای گوش خراش سشوار است. از آنجا که سشوار  صدای بلندی از خود تولید می کند، باعث آسیب به گوش می شود. صدای تیز و بلند سشوار که معمولا در کنار گوش قرار می گیرد در بلند مدت باعث صدمه دیدن شنوایی می گردد.

میدان های الکترو مغناطیسی مضر

یکی دیگر از ضرر های استفاده مداوم از سشوار، قرار گرفتن در معرض امواج الکترو مغناطیسی است. سشوار نیز مانند همه دستگاه های برقی و الکترونیکی میدان های مغناطیسی دارد. این دستگاه نیز با روشن شدن، امواجی از خود تولید می کند که برای سلامتی مضر است.

معایب سشوار کشیدن مو

۵ روش علمی برای کاهش دادن آسیب سشوار به مو

اگر می‌خواهید از سشوار برای خشک کردن مو استفاده کنید و کمترین آسیب را به موهای خود وارد کنید، با استفاده از این چند نکته می‌توانید آسیب‌های سشوار را به حداقل برسانید.

۱- موی خیس را سشوار نکشید

سشوار کشیدن موها بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام، باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود. درواقع این کار یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای آسیب زدن به مو با سشوار است.

به‌جای این کار باید بعد از بیرون آمدن از حمام، به‌آرامی موهای خود را با حوله خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید. از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید که قدرت جذب بیشتری داشته باشند. موقع خشک کردن مو با حوله، این کار را با شدت انجام ندهید و موها را با شدت بین حوله فشار ندهید. این کار باعث وز شدن موها می‌شود. حوله را روی مو بگذارید و بردارید. وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد رطوبت موها گرفته شد، آن را با یک شانه‌ که دندانه‌های درشت و بافاصله دارد، شانه کنید و گره‌های آن را باز کنید.

۲-در حمام از نرم‌کننده استفاده کنید

برای اینکه سشوار کشیدن شما نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و ظاهری شبیه به سشوار کشیدن یا براشینگ در سالن پیدا کند، باید مراقبت و رسیدگی به مو را از داخل حمام شروع کنید. در حمام از نرم‌کننده‌ی مو استفاده کنید. با استفاده از نرم‌کننده موهای شما نرم‌تر و درخشان‌تر دیده می‌شوند و شانه کردن آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

بسته به وزن مولکولی مواد مورد استفاده در ساخت نرم‌کننده، این محصول در کوتیکول‌های مو جذب می‌شود و حتی ممکن است به لایه‌ی کورتکس مو نفوذ کند. این ویژگی به کاهش اصطکاک و جلوگیری از گره خوردن و وز شدن مو کمک می‌کند و به‌طور هم‌زمان درخشندگی و صافی آن را افزایش می‌دهد. در واقع، تحقیقات علمی استفاده از نرم‌کننده را توصیه می‌کنند.

۳-از محافظت‌کننده‌های سیلیکون‌دار استفاده کنید

محصولات زیادی به‌عنوان محافظ مو در برابر حرارت تولید می‌شوند. این مرحله بسیار مهم است و نباید از آن صرف نظر کنید. از این محصولات استفاده کنید و سعی کنید مدل‌هایی را بخرید که بر پایه‌ی سیلیکون باشند. تمام انواع اسپری‌ها و سرم‌های محافظ مو، مناسب و کاربردی نیستند. علم توصیه می‌کند که از محصولات بر پایه‌ی سیلیکون استفاده کنید تا حرارت در سراسر تارهای موهای شما به‌صورت یکنواخت توزیع شود.

۴- از دیفیوزر استفاده کنید

کسانی که موهای مجعد و فر دارند باید موقع سشوار کشیدن از دیفیوزر یا دیسپانسر استفاده کنند. دیفیوزر یکی از سری‌هایی است که معمولا همراه با سشوار عرضه می‌شود. حتی می‌توانید آن را جداگانه هم تهیه کنید. با این وسیله که شبیه به کاسه است، هوای گرم از لابه‌لای فر موهای شما رد می‌شود و شکل آن را حفظ می‌کند و بهتر لابه‌لای موها پخش می‌شود.

۵-به دمای سشوار توجه کنید

واضح است که هر چقدر دمای سشوار بالاتر باشد، آسیبی که به کوتیکول مو می‌زند شدیدتر است. امروزه تمام وسایل حالت‌دهنده‌ی مو که با حرارت کار می‌کنند، درجه‌بندی برای تنظیم دما دارند. شاید بپرسید که دمای مناسب چند درجه است؟ بهترین دما برای خشک کردن موها دمای ۶۰ درجه است. اگر سشوار شما درجه‌بندی مقدار دما ندارد، از بین مقادیر کم، متوسط و زیاد، همیشه کمترین حالت را انتخاب کنید.

با کمک راهنمای خرید بهترین سشوار می‌توانید سشواری بخرید که دمای آن قابل تنظیم باشد و بتوانید آن را روی کمترین حالت قرار دهید تا از سالم ماندن موهای خود اطمینان حاصل کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار