چاپ کد خبر: 135044
3 اسفند 1402

آشنایی با شرایط نگهداری بونسای نارون،گیاهی بسیار خاص و زیبا که مراقبت از آن بسیار آسان است

درخت بونسای نارون انتخابی عالی برای آن دسته از افرادی است که زمان رسیدگی به کیاهان آپارتمانی را ندارند. این نوع بونسای در هر دو محیط باز و بسته می تواند زندگی کند و به سادگی و خیلی سریع برگهای ریز از شاخه‌ها خارج و گیاه را می پوشانند و در کوتاه‌ترین مدت دارای شاخ و برگ و اندام هوایی بسیار زیبا میشود . برای آشنایی با نحوه نگهداری بونسای نارون و شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نگهداری درخت بونسای نارون

نارون چینی “Ulmus parvifolia” همان طور که از اسمش پیداس بومی مناطق شرق و جنوب شرق آسیا و به ویژه چین است.نارون چینی درختی نیمه خزان کننده است که در زادگاه خود تا ۲۵ متر رشد دارد، این درخت رشد و مقاومت خوبی دارد و پاسخ خوبی به هرس جهت کوچک شدن برگ و توسعه شاخه می‌دهد.مراقبت از نارون چینی ساده است به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین درختان مینیاتوری تبدیل شده است.

شرایط نگهداری بونسای نارون

نور مناسب 
نارون چینی به نور زیاد احتیاج دارد. تابش مستقیم نور آفتاب صبح، تقریباً برای همه بونسای به دلیل شدت کم بسیار عالی است. اگر آن را در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، در ماه‌های گرم سال آفتاب سوزان ظهر می‌تواند برگ‌های ظریف آن را از بین ببرد بهتر است از یک محافظ برای فیلتر کردن نور خورشید استفاده کنید.

اگر بونسای خود را در داخل خانه نگهداری می‌کنید آن را در محل نورگیر در کنار پنجره قرار دهید به صورتی که آفتاب مستقیم به آن نتابد. برای جبران کمبود نور می‌توانید از نور مصنوعی ( LED رشد) استفاده کنید.

خاک

خاک مناسب برای نگهداری بونسای نارون خاک استاندارد یا خاک اکاداما است. همچنین میتوان از ترکیب کوکوپیت ،پیت ماس و پرلیت نیز استفاده نمود.

آبیاری 
نارون چینی ترجیح می‌دهد خاک کمی مرطوب باشد. بعد از خشک شدن سطح خاک بونسای را کاملا آبیاری کنید. هرگز اجازه ندهید خاک به مدت طولانی کاملاً خشک شود. همچنین آبیاری بیش از حد و مکرر هم به بونسای شما صدمه می‌زند.در زمستان بونسای شما به آبیاری کمتری نیاز دارد در بهار و تابستان بسته به موقعیت مکانی و محل نگهداری به آبیاری هر روز نیاز دارد.

نگهداری درخت بونسای نارون

کوددهی

کوددهی متعادل در فصلهای رشد (بهار و تابستان) مورد نیاز این گیاه است و اگر در زمستان نیز رشد ادامه نمود، کوددهی گیاه را با مواد ضعیفتر و بدون ازت ادامه دهید. شما میتوانید کود مخصوص بونسای را از فروشگاههای گل و گیاه تهیه نمایید. کود بونسای موجود در بازار ایران، کریستالون وآهن میباشد که باید یک قاشق چایخوری از آن را در یک لیتر آب حل کنید و هر ۱۵ روز یک بار از آن آب به گیاه بدهید. توجه داشته باشید که نباید هر دو کود را همزمان بدهید. اگر از هر دو کود استفاده میکنید تقریبا یک هفته بین آنها فاصله بیانذازید. آب حاوی کود را دور نریزید و در دفعات بعد استفاده کنید، همچنین توصیه میکنیم قبل از نوبت کود بونسای، حداقل ۲ روز قبل آبیاری نکنید تا گیاه شما تشنه باشد و کود را بهتر جذب کند.

مه‌پاشی

بهتر است که برگهای بونسای را ۱ یا ۲ بار در روز با اسپری خیس کنید، تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

سربرداری

شاخه‌های بونسای نارون را به گونه‌ای سربرداری کنید که یک تا دو برگ باقی بماند. همچنین لازم است شاخه‌های در هم رفته را حداقل دو بار در سال حذف کنید.

نگهداری درخت بونسای نارون

هرس

هرس بونسای برای حفظ فرم مناسب بونسای شما و همچنین برای ترغیب جوانه‌دهی جدید ضروری است. اجازه دهید شاخه ها تا ۳ یا ۴ گره رشد کنند و سپس به ۱ یا ۲ برگ هرس شوند. زمان مناسب برای هرس شاخه‌های بزرگ نارون چینی اواخر زمستان است. البته هرس‌های جزیی‌تر را می‌توان در طول سال انجام داد.

نارون به خوبی به هرس پاسخ مثبت می‌دهد و زمان کوتاهی بعد از هرس جوانه‌های جدید ظاهر شده و باعث پر شدن تاج بونسای شما می‌شود.نارون چینی را در تمام طول سال می‌توان سیم‌بندی کرد.بهترین زمان برای سیم بندی اوایل بهار است.یکی از فرم‌های محبوب برای نارون فرم جارویی (چتری) است ولی می‌توان همه فرم‌های استاندارد را برای آن استفاده کرد.

تعویض گلدان

برای نگهداری بونسای نارون به مدت طولانی لازم است گلدان را هر ۱ تا ۳ سال تعویض کنید. ریشه‌های بونسای نارون خیلی شکننده هستند، بنابراین در جدا کردن ریشه‌ها از گلدان و خاک دقت کنید و سعی کنید با یک حرکت ریشه را از گلدان جدا کنید.

آفات و بیماری‌ها

مهمترین آفت و بیماری این گیاه شته، کنه و سفیدک پودری است. ذکر این نکته ضروری است که حد الامکان از سموم حشره‌کش و قارچ‌کش برای این گیاه استفاده نکنید، زیرا خزان برگها را به همراه خواهد داشت.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار