چاپ      کد خبر: 148927
22 تیر 1403

آشنایی با شرایط نگهداری و پرورش نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار در واقع یک نخل نیست اما به دلیل شباهت بسیار آن به نخل ها به اسم نخل ماداگاسکار شناخته می شود.این نخل نیز مانند گونه‌های شبیه به خودش شرایط ویژ‌ه‌ای را نیاز دارد که در ادامه تمامی آن‌ها را تک به تک بررسی می‌کنیم

شرایط نگهداری از نخل ماداگاسکار

انواع نخل

گیاه نخل ماداگاسکار در برابر تغییر شرایط بسیار مقاومت کرده و آن را به سختی می‌توان از بین برد. به همین دلیل می‌توان نخل ماداگاسکار را از جمله گیاهان با نگهداری آسان به شمار آورد. ساقه قطور گیاه آب را در خود ذخیره کرده و در زمان کم آبی به نفع گیاه استفاده می‌کند.

برگ‌های گیاه نیز از انتهای ساقه می‌رویند که در فصل بهار میان برگ‌ها، گل نیز مشاهده می‌شود. بر روی ساقه گیاه، تیغ‌هایی رشد می‌کنند که بلندی آن‌ها گاهی تا ۶ سانتی‌متر می‌رسد. در اواخر پاییز و در طول زمستان گیاه به خواب می‌رود. گیاه این مرحله را با زرد شدن و ریزش برگ‌ها نشان می‌دهد که امری طبیعی بوده و دانستن این نکته که آبیاری گیاه در زمستان را چگونه تنظیم کنیم؟ بسیار مهم می‌باشد.

نخل ماداگاسکار مستعد بیماری‌های قارچی است اما اگر شرایط نگهداری آن خوب باشد، سالی ۳۰ سانتی‌متر افزایش قد دارد. این نخل با یک علامت نشان می‌دهد که در شرایط ایده‌آلی قرار دارد. این علامت به وجود آمدن جوانه‌های گل میان برگ‌هاست.  این گیاه به دلیل داشتن تیغ‌های بلند و خصوصیت سمی بودن برای کودکان خطرناک است.

نحوه آبیاری نخل مادگاسکار

یکی از نکاتی که باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید نحوه آبیاری madagascar palm می‌باشد، یهتر است بدانید که آبیاری بسیار زیاد می‌توند باعث پوسیدگی ریشه گیاه شما شود به طوری که برای آبیاری گیاه خود باید خاک آن به طور کامل خشک باشد.

اگر برای آبیاری نخل مادگاسکار خود از آب لوله کشی استفاده می‌کنید بهتر است آن را به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید تا کلر آن به طور کامل از بین برود و سپس به آبیاری گساه خود بپردازید.

نور مناسب ماداگاسکار

نخل مادگاسکار از خانواده خرزهره‌ها می‌باشد و همانطور که می‌دایند این گیاهان به نور بسیار زیادی احتیاج دارند، بهتر است بدانید که این گیاه روزانه به ۳ تا ۵ ساعت نور خورشید احتیاج دارد اما این نور باید کاملا فیلتر شده باشد تا از سوختگی برگ‌های نخل جلوگیری بشود.

رطوبت نخل ماداگاسکار

در مورد میزان رطوبت مورد نیاز نخل ماداگاسکار هم باید بگوییم که این گیاه به رطوبت خاصی نیاز ندارد.

نگهداری نخل ماداگاسکار در دمای مناسب

یکی از شرایط نگهداری نخل مادگاسکار ، نگهداری از آن در دمایی مناسب می‌باشد، منایب تریسن دما برای مراقبت کردن از این نخل چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد. نخل مادگاسکار می‌تواند در دمای ۴۰ درجه نیز زنده بماند اما ممکن است رشد این گیاه دچار مشکل شود.

خاک نخل ماداگاسکار

خاک گیاه ماداگاسکار باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب اضافی را به سرعت از گلدان خارج کند.

شرایط نگهداری از نخل ماداگاسکار

قلمه زدن نخل ماداگاسکار

روش تکثیر نخل ماداگاسکار به دو صورت زیر امکان پذیر است:

  • روش اول از طریق بذر است. اما روش دوم از طریق جدا کردن جوانه از گیاه مادر است.
  • توجه داشته باشید که جدا کردن جوانه نکته‌های خاصی دارد که باعث می‌شود، تکثیر در این روش به آسانی صورت نگیرد.

تغذیه نخل ماداگاسکار

برای تغذیه و کوددهی بهترین روش آبیاری گیاه با آب آکواریوم است. این روش از بسیاری از روش‌هاش شیمیایی بهتر است. اما برای استفاده از کودهای شیمیایی بهتر است از کودی استفاده کنید که به مرور زمان مواد غذایی را  آزاد کند. به خاطر داشته باشید که در فصل خواب گیاه، کوددهی را نصف کنید. در گلدون‌ تی‌وی ویدیویی جالب راجع به نکات کوددهی گیاهان در زمستان و پاییز داریم که پیشنهاد می‌کنیم حتما ببینید.

آفت نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار نسبت به بعضی از آفات زودتر واکنش نشان می‌دهد و حساس است. آفت شپشک آرد آلود و کنه از جمله این آفات هستند که درباره راه درمان خانگی شپشک آرد آلود قبلا در مقاله‌ای صحبت کرده‌ایم.

دلایل پژمرده شدن گیاه آپارتمانی نخل مادگاسکار

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در هنگام نگهداری از گیاه آپارتمانی نخل مادگاسکار با آن مواجه می‌شوند، خشک شدن ناگهانی گیاه، ریزش برگ ها، پژمرده شدن و یا زرد شدن برگ گیاه می‌باشد که معمولا دلیل اصلی آن بیماری های گیاه است.

برای جلوگیری از این مشکلات باید از کوهای تقویتی، آفت کش و … استفاده نمایید و توجه داشته باشید در صورت جلوگیری نکردن از این مشکل ممکن از گیاه شما از بین برود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار