آشنایی با مشکلات و بیماری های گیاه یوکا و راه درمان آنها

آشنایی با مشکلات و بیماری های گیاه یوکا و راه درمان آنها

یوکا هم مثل بقیه ی گیاهان آپارتمانی میتونه بیمار بشه. بیماری و مشکلات یوکا میتونه برای گیاهتون دردسر ساز هم بشه و باید حتما راه درمانی رو براشون در نظر بگیرید.

بهتر است با مشکلات و بیماری یوکا آشنا شوید تا اگر به مَشکلی برخورد کردید بتوانید به صورت درستی با آن برخورد کنید.

مشکلات یوکا:

۱- زرد شدن برگ یوکا

عدم وجود نورکافی محیط می تواند باعث زرد شدن برگهای یوکا شود.گیاه را به مکانی پر نور به دور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید.

۲- لوله شدن برگ یوکا 

تغذیه نادرست اصلی‌ترین دلیل لوله شدن برگ یوکا است. جمع شدن برگ یوکا یا به اصطلاح لوله شدن آن مربوط به نحوه تغذیه‌اش است. خاک گلدان مانند یک سفره بزرگ برای گیاه است که مواد غذایی مورد نیاز را در اختیارش قرار می‌دهد؛ این سفره غذایی باید بتواند کمبودهای یوکا را برآورده کند. کمبود مواد غذایی یکی از دلایلی است که باعث لوله شدن برگ آن می‌شود. البته دلایل دیگری مانند تغییرات دمایی شدید و یا وجود آفات نیز به تشدید این مشکل کمک می‌کنند.

۳- سیاه شدن کامل برگهای یوکا

در اثر آبیاری بیش از حد یا مسدود بودن حفره کف گلدان (حفره زهکش) که در نتیجه آن آب و رطوبت بیش از حد، اطراف ریشه گیاه جمع می شود. آبیاری گیاه باید منظم (نه کم و نه زیاد) باشد پس بعد  از خشک شدن کامل سطح خاک مجدداً آبیاری شود.

بهتر است از آب جوشیده سرد شده یا آب بیات استفاده شود و ترجیحاً از آب شیر که حاوی کلر و دمایی متفاوت از دمای محیط است استفاده نشود.حفره زهکش کف گلدان را بررسی کنید در صورت مسدود شدن نسبت به رفع آن اقدام نمائید.

۴- سفید و کدر شدن برگهای یوکا

این گیاه در صورت شرایط نامناسب می تواند به بیماری قارچی سفیدک مبتلا شود، در بیماری سفیدک قارچی لکه های سفید بر روی برگها ظاهر میشود و سپس به تمام سطح برگ گسترش می یابد و برگها کدر رنگ می شوند.قارچکش های توپاس (پنکلونازول)، بایکور، کلورتالونین (داکونیل) را به نسبت ۲ در هزار در اب حل کرده و بر روی گیاه اسپری نمایید و پس از ۱۰-۷ روز بعد مجدد تکرار نمایید.

مشکلات گیاه یوکا

۵- وجود لکه های قهوه ای روی برگهای یوکا

بیماری قارچی لکه قهوه ای که در اثر آبیاری زیاد بوجود می آید باعث پدید آمدن لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگهای گیاه می شود. جهت جلوگیری از سرایت به سایر برگهای گیاه، برگهای آلوده را حذف کنید.

برگها و خاک را با قارچکش رورال TS به نسبت ۲ در هزارضد عفونی کرده محلول را بر روی برگها اسپری نمایید و سپس با این محلول گیاه را  آبیاری کنید و ۱۰-۷ روز بعد مراحل مذکور را برای انجام ضدعفونی تکرار کنید.حتماً آبیاری گیاه را منظم و متناسب انجام دهید چون آبیاری زیاد موجب قارچی شدن خاک، ریشه و برگها می گردد.

۶- پوسیدگی ساقه یوکا

در اثرآبیاری بیش از حد، عدم زهکشی مناسب، قارچی شدن خاک و خفگی ریشه گیاه ابتدا از ریشه و داخل خاک می پوسد و پوسیدگی سپس به تنه و ساقه منتقلمی شود. تنظیم آبیاری (نه کم و نه زیاد) به این صورت که پس از خشک شدن سطح خاک مجدد آبیاری انجام شود.

استفاده از قارچکش های دو منظوره مانند رورال TS (کاربندازیم + ایپریدیون) به نسبت ۲ در هزار و اسپری کردن روی گیاه و سپس آبیاری گیاه با محلول، ۱۰-۷ روز بعد تکرار این کار را تکرار نمایید.

۷- کوچک و باریک شدن برگهای یوکا و رشد نکردن آنها:

کمبود نور و کمبود عناصر غذایی باعث کوچک و باریک شدن برگهای یوکا می شود. در اثر کمبود نور برگها کوچک و باریک می شود و گیاه از رشد می ایستد. باید گیاه را به محل پرنور به دور از نور مستقیم خورشید انتقال دهید.در اثر کمبود عناصر غذایی حتی در صورت تأمین نور، برگها باریک و کوچک می شوند، در این موقع باید نسبت به تغذیه مستمر گیاه اقدام نمود.

برای تغذیه گیاه ابتدا آن را با محلول هیومیک اسید به نسبت ۲ در هزار آبیاری و سپس با کود ۱۰-۵۲-۱۰ یا ۱۳-۴۰-۱۳ به نسبت ۲در هزار آن هم جهت تقویت ریشه مجدد آبیاری و در نهایت تغذیه گیاه با کود ۲۰-۲۰-۲۰ به نسبت ۲ در هزار را با فاصله از کودهای دیگر نیز بصورت کود آبیاری انجام دهید.

آبیاری با اسید هیومیک را هر ۴-۳ ماه یکبار، آبیاری با کود ریشه زا ۱۰-۵۲-۱۰ را هر ۴-۳ ماه یکبار و کود ۲۰-۲۰-۲۰ هر ۲۰ روز یکبار تغذیه نمایید. جهت تغذیه مستمر گیاه در موقع تهیه و یا تعویض خاک به نسبت ۱۵-۱۰ حجم خاک ا از ورمی کمپوست استفاده کنید.

۸- وجود شپشک آرد آلود، کنه قرمز، تریپس روی برگها و ساقه های یوکا

از علایم شپشک آرد آلود(pseudococcidae) زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و ساقه ها است. این آفت از شیره گیاه تغذیه میکند و موجب ضعیف شدن گیاه و ریزش برگها می شود.زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگها از علایم کنه قرمز می باشد و در نتیجه آن روی برگها کدر و حالت خاک آلودگی پیدا می کند.از علایم تریپس میتوان به چروک و بد شکل شدن برگها و پدیدار شدن لکه های خاکستری یا نقره ای رنگ روی آنها نام برد.

جهت مبارزه با شپشک آرد آلود و تریپس از یکی از سموم دیازینون، مالاتیون، کنفیدور و درسبان به نسبت ۲-۱ در هزار بصورت اسپری بر روی گیاه و تکرار ۱۰-۷ روز بعد استفاده نمایید ضمناً باید گیاه را شستشو داد و روز بعد سمپاشی انجام شود.

جهت مبارزه با کنه قرمز، از سم کنه کش آبامکتین به نسبت ۲ در هزار  روی گیاه اسپری و ۱۰-۷ روز بعد تکرار کنید. ضمناً ابتدا باید گیاه را شستشو داده و روز بعد نسبت به سمپاشی اقدام نمود.

 

مطالب مرتبط

مزایای باورنکردنی آبیاری گیاهان با یخ!

۸ نشانه ای که می گوید گیاهان آپارتمانی شما به نور بیشتری نیاز دارند

نکات طلایی برای نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی

نظرات