چاپ کد خبر: 147055
1 تیر 1403

آشنایی با نحوه مراقبت گل حنا،یکی از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز و زیبا

گل حنا یکی از گیاهان آپارتمانی است که همیشه سبز و مقاوم است و می تواند یک گزینه عالی برای نگهداری در خانه باشد. برای آشنایی با روش نگهداری گل حنا، شرایط محیطی مورد نیاز و نحوه تکثیر آن با ستاره همراه شوید.

نکهداری گل حنا

شرایط نگهداری گل حنا

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری گل حنا و پرورش آن به شرح زیر می‌باشد:

دما

دمای مناسب برای نگهداری این گل ، ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است، همچنین حد‌اقل د‌رجه حرارت مناسب برای گل‌حنا د‌ر زمستان ۱۲ـ۱۳ د‌رجه سانتی‌گراد است و چنانچه د‌ر محیط گرم‌تری قرار گیرد‌، به گل‌د‌هی خود‌ اد‌امه می‌د‌هد‌، ولی د‌ر هر صورت گیاه احتیاج به استراحت زمستانه د‌ارد‌. دمای زیاد محیط باعث کاهش گلدهی و ریزش گلهای گیاه میشود.

نور

با آب کافی، گل حنا را می‌توان در یک مکان نیمه آفتابی در مناطق شمالی پرورش داد اما بزرگ ترین مزیت این گل زیبا این است که در سایه رشد می‌کنند. در واقع، گل حنا جزء معدود گیاهان گلدار و ارزان قیمتی هستند که به راحتی در دسترس بوده و حتی زمانی که در سایه کامل رشد می‌کنند، زیبایی خود را در طول تابستان به نمایش می‌گذارند.

خاک

گل‌های استاندارد حنا را در خاکی با زهکشی خوب و غنی شده با مواد آلی پرورش دهید. آنها خاک کمی اسیدی با محدوده PH  در حدود ۶ تا ۶.۵ را ترجیح می‌دهند. خاک باید به خوبی زهکشی شود تا از آبیاری مکرر، به حالت باتلاقی در نیاید.

رطوبت هوا

محیط با رطوبت بالا، برای گل حنا بسیار مفید‌ است، ولی توجه داشته باشید، از پاشید‌ن آب روی بوته، به‌خصوص گل‌ها باید‌ خود‌د‌اری کرد‌.

تعویض گلد‌ان

گیاه حنا نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد ولی در صورت لزوم و پر شدن ریشه هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

کوددهی

این گیاه د‌ر تمام طول د‌وره رشد‌ باید‌ با کود‌های تقویتی مایع، تغذیه کرد‌.

نکهداری گل حنا

نحوه هرس کردن گل حنا

اگر گیاهان گل حنا شما در اواخر تابستان شروع به رشد می‌کنند، از قیچی باغبانی استریل و تیز برای کوتاه کردن یک سوم بالای پوشش گیاهی آنها استفاده کنید. این امر باعث ظهور شکوفه‌های جدید و بهبود ظاهر کلی گیاهان می‌شود.

آفات و بیماریها

مهمترین آفت این گل کنه‌ها و شپشک‌ها هستند، برای از بین بردن این آفات از کنه کش‌ها به تنهایی یا مخلوط با سموم سیستمیک استفاده کنید.

تکثیر گل حنا

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه گیری و کاشت بذر امکان پذیر است.

کاشت از طریق بذر

بذر گل حنا را میتوان اوایل بهار کشت نمود. بوته‌های این گیاه به سرعت رشد میکنند و در اوایل تابستان به گل می‌نشینند. اگر بذر این گیاه را در تابستان یا پاییز بکارید، در این حالت بوته‌ها در طول ماه‌های زمستان گلریزان خواهند کرد.

به این منظور، بذر گیاه را در اسفند ماه در جعبه کاشت یا گلدان‌های انفرادی به صورت سطحی بکارید و در دمای ۱۶ تا ۱۸درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید و پس از مقاوم سازی گیاه به سرما، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل می‌کنند.

روش‌های تکثیر گل حنا در خانه

گل حنا حتی در آب و هوای سرد به راحتی بذر می‌دهد، اگرچه ممکن است در بیشتر فصل رشد طول بکشد تا دانه‌ها گل دهند. به همین دلیل، تکثیر این گل از قلمه‌های گرفته شده در پاییز آسان‌تر است. در ادامه نحوه قلمه زدن گل حنا در خانه آورده شده است:

  • با استفاده از یک ابزار برش استریل و تیز، شاخه گیاهی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر را با برگ‌های فراوان گره بزنید.
  • قلمه را در آب آویزان کرده و در محلی روشن اما دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. آب را به طور مکرر (هر چند روز یکبار) تعویض کنید زیرا کدر می‌شود.
  • هنگامی که شبکه ریشه خوبی ایجاد شد، قلمه را در خاک گلدان یا مخلوطی از خاک و ورمیکولیت یا پرلیت بکارید. به رشد گل در یک منطقه روشن و دور
  • از نور مستقیم خورشید ادامه دهید. خاک گلدان را به طور مداوم مرطوب نگه دارید.
  • گل حنا را پس از گذشت آخرین یخبندان در بهار و در باغچه خود بکارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار